Skip to main content
Vraag

Onbekend 'device' in topologie SuperWifi 1

• June 8, 2026
  • 19 reacties
  • 219 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

In de topologie van een van mijn SuperWifi 1-punten komt sinds een paar dagen de vermelding 'Device-649’ voor. Dit 'device’ zou verbonden zijn met dit SuperWifi 1-punt, maar dit apparaat is mij onbekend. Wat houdt deze vermelding in, en hoe kan ik 'm verwijderen?

19 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 8, 2026

Hallo ​@Piet van der Vooren ,

De enigste manier om daar achter te komen is door apparaten die via WiFi werken tijdelijk even uit te zetten. Het is een puzzel , maar dan kom je er wel achter wat device 649 is. 

En dan kun je daarna het apparaat een andere naam geven in de app.

Erwin van KPN
Moderator

​​​​​@Piet van der Vooren .  Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee.  Zie je ook een MAC adres?  Zo ja, misschien levert een google search met dat MAC adres een hint op? 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Volgens het MAC-adres zou het van Arcadyan Corporation zijn.

Ik heb mijn TV+-box via ethernet aangesloten op het betreffende SuperWifi 1-punt. Deze box staat echter apart vermeld in de topologie. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 9, 2026

Volgens het MAC-adres zou het van Arcadyan Corporation zijn.

Ik heb mijn TV+-box via ethernet aangesloten op het betreffende SuperWifi 1-punt. Deze box staat echter apart vermeld in de topologie. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Dan is die andere verbinding via WiFi. 

Ik had ook soortgelijke meldingen met apparaten die bedraad zijn aangesloten. Ze staan eigenlijk twee keer in de lijst. Je kunt die WiFi-verbinding een andere naam geven. 

Erwin van KPN
Moderator

Eens met Noordzee.  Is iig geen reden tot zorg, mocht je het idee hebben dat ongeautoriseerde apparaten toegang hebben.  

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Dank, is duidelijk. Wordt overigens de wifi van de TV+-box niet automatisch uitgeschakeld als de box via ethernet is aangesloten op een SuperWifi 1-punt? Nu lijkt het net alsof de wifi van de TV+-box ook nog werkt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

Kennelijk niet ​@Piet van der Vooren . Want anders zou je die dubbele meldingen niet zien in de app. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik ben nog even verder gaan kijken, ​@Erwin van KPN en ​@Noordzee. Ik heb mijn TV+-box uitgezet, en deze verdween toen in het overzicht. De vermelding Device-649 bleef echter in het overzicht staan. Dat wijst er volgens mij op dat deze vermelding niet slaat op de wifi van de TV+-box. Na het weer aanzetten van de TV+-box kwam deze ook weer terug in het overzicht. Ook Device-649 stond nog steeds in het overzicht.

Dan blijft voor mij nog steeds de vraag staan: waarop zou de vermelding Device-649 dan betrekking kunnen hebben?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

Wat je kunt checken is de rubriek “Laatst online”. Bij mij scheelt de verbinding via Ethernet en via WiFi minder dan 30 seconden. Bij de verbinding via WiFi staat WiFi Mail 5Ghz, bij de andere Ethernet Poort 3. 

Is het Laatst online iets geheel anders? Dan kun je bij andere apparaten checken of daar iets soortgelijks is te vinden. Bv jouw TV.  

En de laatste mogelijkheid is dat het een heel ander apparaat is. Dat valt alleen maar te traceren door diverse apparaten helemaal van de stroom te halen en dan checken of je iets ziet veranderen in het overzicht met apparaten.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Waar vind ik de rubriek 'Laatst online', ​@Noordzee?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 10, 2026

Kies is de app voor Apparaten en dan Mijn Apparaten. Daar dan een “Apparaat” openen. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Het wordt steeds interessanter, ​@Noordzee. Er staat bij het betreffende SuperWifi 1-punt nu niet alleen Device-649, maar ook Device-794. En dat terwijl alleen de TV+-box bedraad via ethernet is aangesloten, niets via wifi. Ik heb bij beide devices nu de internettoegang geblokkeerd.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 11, 2026

Het kan natuurlijk ook een mobieltje zijn. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Nee, dat staat in het overzicht apart vermeld en heeft direct verbinding met de wifi van het modem Box 12.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 11, 2026

Wat je kunt checken is de rubriek “Laatst online”. Bij mij scheelt de verbinding via Ethernet en via WiFi minder dan 30 seconden. Bij de verbinding via WiFi staat WiFi Mail 5Ghz, bij de andere Ethernet Poort 3. 

Is het Laatst online iets geheel anders? Dan kun je bij andere apparaten checken of daar iets soortgelijks is te vinden. Bv jouw TV.  

En de laatste mogelijkheid is dat het een heel ander apparaat is. Dat valt alleen maar te traceren door diverse apparaten helemaal van de stroom te halen en dan checken of je iets ziet veranderen in het overzicht met apparaten.

Dit is mijn laatste reactie in dit topic want we kunnen wel oneindig doorgaan. 

Check de onderste alinea in het aangehaalde topic. Alleen door het één voor één verwijderen (lees uitdoen) van jouw apparaten, kun je er achter komen. Veel succes! 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ga ik proberen, ​@Noordzee. Dank!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 13, 2026

Hier was device... dus ook aanwezig en ook bij apparaten welke niet meer verbonden waren , verwijderen levende op dat sw2 punt op Zolder geen verbinding meer had en ip adres dus kwijt was 

Dat probleem zit dus al minimaal een half jaar in de kpn software 

• June 15, 2026

Welkom in de wereld van de nieuwe kpn software. Waar "spook" devices een "normaal" onderdeel van zijn. Bijna niet meer weg te krijgen... totdat ze vanzelf weer verdwijnen... maar ook weer terugkomen met meestal een ander nummer. En opnieuw opstarten of een reset van modem en/of eventuele wifi punten heeft doorgaans ook geen enkele zin. De spook devices blijven gewoon komen en gaan. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 15, 2026

Welkom in de wereld van de nieuwe kpn software. Waar "spook" devices een "normaal" onderdeel van zijn. Bijna niet meer weg te krijgen... totdat ze vanzelf weer verdwijnen... maar ook weer terugkomen met meestal een ander nummer. En opnieuw opstarten of een reset van modem en/of eventuele wifi punten heeft doorgaans ook geen enkele zin. De spook devices blijven gewoon komen en gaan. 

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.26.04.00 | KPN Community

Daar heb ik een en ander uit de doeken gedaan, laat nu maar eens een techneut van KPN er in duiken