Skip to main content
Beantwoord

Paars lampje Superwifi 1 gaat branden na loskoppelen kabel

• August 1, 2026
  • 7 reacties
  • 109 keer bekeken

Beste lezers,

Sinds gisteren ben ik opnieuw klant geworden van KPN met KPN-thuis (internet als televisie). Ook ben ik sinds gisteren non-stop bezig met het aansluiten van mijn twee witte wifiversterkers. Beide versterkers werkte twee jaar geleden nog probleemloos draadloos, nu wordt het lampje direct paars nadat ik de kabel losmaak. Naar mijn idee heb ik alle mogelijke opties van aansluiten en resetten geprobeerd: resetten en/of aansluiten met kabel, resetten en/of aansluiten zonder kabel, verschillende manieren van resetten, tegelijkertijd en/of los van elkaar, verschillende kabels, modem resetten e.d. Ik weet het niet meer, en sta op het punt om mijn Ziggo producten weer in gebruik te nemen. Dit werkte een stuk eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Hoe kan ik dit oplossen? Zit nu nog binnen de 14 dagen.

Alvast bedankt.

Beste antwoord door Erwin1976

Het is misschien een beetje lastig maar ik weet niet of je een nieuw klant nummer hebt gekregen bij je huidige contract, of dat ze je oude klant nummer weer in leven hebben geroepen.

Maar er wordt in andere topics aangegeven dat gekochte of gekregen sw punten wanneer ze in je contract op een factuur of order bevestiging staan alsnog worden omgeruild. Maar dan moeten ze op het moment wel aangesloten zijn op je expriabox, waarschijnlijk kunnen ze dan serienummers achterhalen.

Lees van deze thread pagina 2 even door . 

Maar goed ik lees aan de andere kant dat vooral aan de telefoon het meest gegeven antwoord is koop maar nieuwe.

Dus wat er nu waar is geen idee, maar kpn is absoluut niet klantvriendelijk bezig al vinden ze zelf van wel en creëren een hoop e-waste doordat ze het alsnog update van sw punten onmogelijk hebben gemaakt.

Dus ja weeg alle voor’s en na's goed af. Ben ik ook aan het doen.

7 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • August 1, 2026

Laat de wifipunten een uurtje met kabel aangesloten staan en kijk eens via de webinterface van het modem welke firmwareversie er op het wifipunt staat.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 2, 2026

Als die dingen twee jaar in de kast hebben gelegen dan staat er nog oude firmware op en de migratie naar de nieuwe brakke eigen firmware waarbij de interface van de sw1 er ook is uit gesloopt is inmiddels gestopt. 

Waarschijnlijk kun je jouw sw1 nog wel via de eigen interface instellen, maar ze zullen nooit meer de wifi instellingen overnemen die je op de experia box hebt ingesteld. Dat is gezien de instabiele eigen software van kpn voor de box en sw punten waarschijnlijk een betere optie. Wanneer ze de nieuwe firmware zouden hebben en de instellingen van de box over zouden nemen moet je ook in je agenda een herinnering zetten om elke 7 dagen minimaal je netwerk te herstarten om dat de mesh daarna stopt met werken. 

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

Laat de wifipunten een uurtje met kabel aangesloten staan en kijk eens via de webinterface van het modem welke firmwareversie er op het wifipunt staat.

Helaas werkt dit niet. Het maakt niet uit of ik de versterker een aantal uur, of een hele nacht met een kabel aangesloten laat. Ik zie de versterker wel als bekabeld staan tussen mijn verbonden apparaten (net als - via wifi -  de andere verbonden apparaten, zoals mijn iPhone en iPad). Echter, ik zie niks staan over een firmwareversie in de webinterface van mijn modem. Ook zie ik de versterker niet terug in de applicatie van KPN. Ik kan de versterkers niet bekabeld aansluiten, ik heb een draadloze verbinding nodig op de andere verdiepingen.

Kan ik een update op een bepaalde manier forceren? Ik had niet verwacht dat ik bij een overstap nieuwe wifiversterkers zou moeten aanschaffen/huren. Naar mijn idee had ik de juiste apparatuur van KPN liggen (twee witte superwifi en een Experia Wifi). Bij Ziggo krijg je standaard gratis twee werkende versterkers bij een abonnement. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 2, 2026

Helaas zoals ik al zei de migratie is gestopt wanneer er nu oude firmware op staat kun je deze niet meer updaten. Alleen apparaten die gemigreerd zijn en in het beheer systeem staan krijgen nu nog updates. Het beheer systeem waarin ook al je wifi en andere modem instellingen in de kpn cloud worden opgeslagen. 

Helaas de service die je op dit vlak van Ziggo krijgt zit er bij kpn niet in. Wifi punten mag je erbij huren of kopen en met de huidige staat van de kpn firmware is het helaas ook nog een instabiele bende.

Maar wat ik zeg je kunt je sw punt waarschijnlijk nog wel zelf instellen. Login op je modem, zoek bij de verbonden apparaten (niet de topologie das een puinhoop) en zoek de ipadressen van de sw punten op. Voer de ipadressen in je browser in. Op het sw punt staan de inlog gegevens en configureer daar je wifi.

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

Helaas zoals ik al zei de migratie is gestopt wanneer er nu oude firmware op staat kun je deze niet meer updaten. Alleen apparaten die gemigreerd zijn en in het beheer systeem staan krijgen nu nog updates. Het beheer systeem waarin ook al je wifi en andere modem instellingen in de kpn cloud worden opgeslagen. 

Helaas de service die je op dit vlak van Ziggo krijgt zit er bij kpn niet in. Wifi punten mag je erbij huren of kopen en met de huidige staat van de kpn firmware is het helaas ook nog een instabiele bende.

Maar wat ik zeg je kunt je sw punt waarschijnlijk nog wel zelf instellen. Login op je modem, zoek bij de verbonden apparaten (niet de topologie das een puinhoop) en zoek de ipadressen van de sw punten op. Voer de ipadressen in je browser in. Op het sw punt staan de inlog gegevens en configureer daar je wifi.

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga kijken of het op deze manier gaat lukken. Via de telefoon kon/wilde een medewerker me niet helpen omdat het ‘oude’ apparatuur betreft. Gelukkig heb je als nieuwe klant 14 dagen de tijd om de kwaliteit en service van KPN te ervaren. Ik ben niet van plan om extra apparatuur te huren/kopen, het maandtarief is (tegenwoordig) hoog genoeg. 

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2026

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga kijken of het op deze manier gaat lukken. Via de telefoon kon/wilde een medewerker me niet helpen omdat het ‘oude’ apparatuur betreft. Gelukkig heb je als nieuwe klant 14 dagen de tijd om de kwaliteit en service van KPN te ervaren. Ik ben niet van plan om extra apparatuur te huren/kopen, het maandtarief is (tegenwoordig) hoog genoeg. 

Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden. Ik moet eigenlijk bepalen of ik überhaupt klant wil blijven van KPN. Het is pure onwil van KPN. Het komt gewoon door het ontbreken van softwarematige ondersteuning en de onwil van KPN om die te bieden voor technisch prima werkende SuperWifi’s. Ze hebben alleen geen update gekregen voor april. Technisch is er niets mis mee. Ik weet nog niet zeker of ik mijn geld de komende 24 maanden wil overmaken aan een organisatie die op deze manier met haar producten en klanten omgaat. Als ik bel krijg ik te horen dat ze buiten de garantie zijn, maar ze zijn niet stuk. Was verplichte ondersteuning niet wettelijk geregeld ondertussen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • August 5, 2026

Het is misschien een beetje lastig maar ik weet niet of je een nieuw klant nummer hebt gekregen bij je huidige contract, of dat ze je oude klant nummer weer in leven hebben geroepen.

Maar er wordt in andere topics aangegeven dat gekochte of gekregen sw punten wanneer ze in je contract op een factuur of order bevestiging staan alsnog worden omgeruild. Maar dan moeten ze op het moment wel aangesloten zijn op je expriabox, waarschijnlijk kunnen ze dan serienummers achterhalen.

Lees van deze thread pagina 2 even door . 

Maar goed ik lees aan de andere kant dat vooral aan de telefoon het meest gegeven antwoord is koop maar nieuwe.

Dus wat er nu waar is geen idee, maar kpn is absoluut niet klantvriendelijk bezig al vinden ze zelf van wel en creëren een hoop e-waste doordat ze het alsnog update van sw punten onmogelijk hebben gemaakt.

Dus ja weeg alle voor’s en na's goed af. Ben ik ook aan het doen.