Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 koppelen aan KPN Box 12 lukt niet: 3 wifi-netwerken

• September 9, 2026
  • 2 reacties
  • 34 keer bekeken

ik heb 2 superwifi 2 punten (meerdere keren hard gereset - lampjes branden paars) beiden heben hun eigen nummeriek naam : SW2-####EC en SW2-####D22. 

Deze heb ik meerdere keren geprobeerd te koppelen aan mijn KNP box 12b. zowel bekabeld als via WPS alle pogingen leiden tot het continue branden van groene lampjes. 

de twee punten blijven echter hun eigen netwerk (onder hun eigen namen SW2-####EC) uitzenden in plaats van 1 wifi netwerk te vormen en het wifi van knpbox 12b versterken. Ongeacht hoe ik de koppeling maak. 

ook de naam van mijn wifi netwerk via de kpn box gewijzigd en wachtwoord gewijzigd - gevolgd door opnieuw koppelen en pushen naar de punten. ook hier blijven het 3 losse netwerken, en niet het gewenste 1 grote wijder bereikbaar wifi netwerk. 

wat welk werkt is een 30m bekabeling naar achterkant van mijn huis en tuin en daar dan een SW-###EC sterk netwerk te krijgen - maar dan moet ik tussen de netwerken schakelen als ik naar buiten loop. 

met de stappenplannen via de KNP app, stappen plannen via google en youtube, en uiteindelijk ook chatgpt - krijg ik het niet voor elkaar om 1 gecombineerd netwerk te krijgen - wel 3 losse netwerken (2x WP2-####EC, en 1x mijn eigen KPNbox wifi)

wat moet ik anders doen om 1 versterkt wifinetwerk te krijgen. dus KPN box als master en de 2 punten als slave 

uiteindelijk wil ik de kpn box in de woonkamer naar netgear GS108 switch bekabeld leggen en vanuit daar naar 2 andere GS108 swithces bekabeld te maken en op die 2 swithces ook de 2 wifipunten aan te sluiten, maar wilde het eerst klein proberen en op de begane grond wifi netwerk groter maken om te kijken of ik er daarmee al zou zijn. 

2 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 11, 2026

Hallo ​@tnedutsed ,

Hebben ze nog de oude firmware? 

SuperWiFi-punten met versie 3.00.31 vallen niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. 

Maak online een nieuwe terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messengerInstagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

Zie bv dit topic van eerder deze week waarin het op deze manier is opgelost:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 11, 2026

ik ga zodra ik thuis ben meteen kijken - dat zou een hoop verklaren - wel vreemd dat ze die check dan niet meteen doen of vragen als je met de klantenservice aan de telefoon bent - daar werd gegarandeerd dat als ik ze 24uur bekabeld zou laten staan het dan vanzelf opgelost zou worden (na 3 dagen aanklooien had ik daar al een hard hoofd in) - had me weer een dag of 2 gescheeld :D 

update: ja het zijn inderdaad versie met firm ware 3.00.31

dank ​@Noordzee