Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 krijgen constant status Paired in plaats van Synced

• February 17, 2026
  • 21 reacties
  • 239 keer bekeken

Nadat mijn twee oudere zwarte Experia Wifi punten niet meer geüpdatet konden worden (ook niet met behulp van een KPN-monteur) was de enige geboden oplossing van KPN om twee nieuwe SuperWifi 2 punten te kopen. Omdat de monteur aan huis was, kon ik dat tegen gereduceerd tarief doen, namelijk 123,-. De monteur gaf nog aan dat ik dan wel helemaal up to date was en de best mogelijk wifi zou krijgen. Dus ala, toch maar gedaan.

Niets was minder waar. Nadat de twee nieuwe SW2 geïnstalleerd waren en verbinding hadden gemaakt, begon na een paar dagen de ellende. De verbindingen vielen zo maar, uit het niets, weg. De LED op de SW2 bleef groen, maar in de KPN app was de status “Paired” in plaats van “Synced”. Ook de naam die ik de SW2 had gegeven was terug naar een default naam.

Na gekeken te hebben op de communities, blijkt dit een bekend probleem te zijn. In eerste instantie werd aangegeven dat met een update van de Box 12 naar 25.08.16 het zou zijn verholpen, maar dit is niet het geval. Ik draai die software versie nu sinds 24 december en nog steeds vallen 1, 2 of 3 SW2’s een paar keer in de week weg. De enige oplossing is mijn Box 12 modem te herstarten.

De nieuw aangekondigde software voor de SW2 (25.16.06) zou dit dan wel oplossen. Dit werd aangekondigd 21 januari, maar daar is het nog steeds op wachten en is er geen enkele toezegging of indicatie ook maar, wanneer deze nu wel komt.

Ook vragen in het Update topic hierna zijn vruchteloos en ook de vraag of ik dan deze software eerder kan krijgen, leiden tot het antwoord om een eigen topic aan te maken.

Bij deze dus een eigen topic en ik verneem graag hoe mijn problemen nu wel opgelost gaan worden.

Bij voorbaat dank,
Fabian

21 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

En ik sluit mij hier bij aan, gelijk 2 vliegen in 1 klap

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

En ook ik wil de SW2 update liever gisteren dan vandaag ontvangen (in de hoop dat deze versie de problemen echt gaat oplossen). Bij mij werkt het ongeveer één week en dan beginnen de problemen. De draadloos verbonden SW2’s gaan van Synced naar Paired en ‘vergeten’ vaak de naam die ik ze gegeven heb.

Vaak is herstarten van de betreffende SW2 genoeg, ze hebben allemaal een vast IP-adres dus ik kan er makkelijk met een browser naartoe om ze te resetten, om deze weer Synced te krijgen maar de naam moet ik daarna weer goed instellen.

Ik heb een Box 12 met de laatste firmware (25.08.16) en SW2’s met de laatst beschikbare versie (25.05.08).

Ene, ik geef niks om sport, dus mij val je zeker niet lastig, en heb ik liever geen ‘change freeze’ maar een goed werkende Wi-Fi 😉

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

Ik had de paired not synced ook zoals beschreven. Na een week was sw paired. Met de laatste box12 software en voorlaatste sw software is bij mij de situatie echter stabiel.

Ik vraag me af of het ook te maken kan hebben dat er meerdere sw betrokken zijn. Ik heb maar 1 SW. Ik zag eerder dat de status van de sw op twee verschillende plekken in de mijnKPN app verschillend werd weergegeven. Zonder update werd dat probleem opgelost dus mijn conclusie is dat er aan KPN kant ook nog wat gedaan wordt met de gegevens om bijvoorbeeld de wifi kwaliteit te meten en terug te sturen naar de app.

Ik vraag me af of het bij mensen met meerdere SW het uitmaakt als je tijdelijk slechts 1 SW koppelt.

Wellicht gaat het mis als de communicatie tussen meerdere SW niet ideaal is. Zeker als de status niet altijd klopt zoals eerder deze week het geval was. Met 1 SW was de sync status  in oudere software versies ook niet stabiel. Maar nu dus wel hier.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 18, 2026

Voor wat het waard is, al deze problemen heb ik niet met mijn SW2 AP. Heb er drie draaien en de V12 heeft de laatste versie firmware.
Enige wat ik wel eens merk, is dat er soms een hik. kan zijn op mijn wifi netwerk. Of dat lag aan de V12, weet ik nog niet. Heb de wifi op de V12x uit staan, wel is het dan zo dat het overzicht in de V12 laat zien dat alle wifi netwerken uit staan, terwijl dit niet zo is.

Verder misschien van belang, ik heb alle SW2 via kabel aangesloten staan.

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • February 18, 2026

Hallo ​@supernova, dank voor de info, ik heb er vier, twee bedraad en twee draadloos.

De draadloze geven de problemen de bedraade eigenlijk nooit. De Wi-Fi op de Box 12 heb ik wel aanstaan, anders zou ik vijf SW2’s nodig hebben.

Wat ik ook bij andere lees zit het probleem meestal bij de draadloos aangesloten SW2’s.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 18, 2026

Hallo ​@supernova, dank voor de info, ik heb er vier, twee bedraad en twee draadloos.

De draadloze geven de problemen de bedraade eigenlijk nooit. De Wi-Fi op de Box 12 heb ik wel aanstaan, anders zou ik vijf SW2’s nodig hebben.

Wat ik ook bij andere lees zit het probleem meestal bij de draadloos aangesloten SW2’s.

Dat heb ik dus ook gelezen, dat het alleen bij de draadloze SW’2 voorkomt. Maar vond het wel even handig om te laten weten. Heeft verder ook niets te maken met de Wifi van de V12 (Die is alleen slechter vergeleken met de SW2, die heb ik dus nu als vervanger voor de Wifi van de V12)

• Auteur
  • Helper
  • February 18, 2026

Dat heb ik dus ook gelezen, dat het alleen bij de draadloze SW’2 voorkomt. Maar vond het wel even handig om te laten weten. Heeft verder ook niets te maken met de Wifi van de V12 (Die is alleen slechter vergeleken met de SW2, die heb ik dus nu als vervanger voor de Wifi van de V12)

Ik heb 3 SW2 punten. 1 rechtstreeks bedraad, 1 bedraad met switch ertussen en 1 draadloos. Alledrie hebben het probleem meerdere keren gehad. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 18, 2026

En ik met 1 draadloze superwifi en box12 een stabiele sync. Al weken. Schiet mij maar lek.

• Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Vanavond wederom uit het niets 2 SWs offline. 

@KPN wanneer komt er eindelijk een reactie en niet onbelangrijk, een OPLOSSING voor mijn probleem?

In het Update topic werd ik gevraagd om een eigen topic aan te maken en dan zou het snel door een moderator opgepakt worden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Vanavond wederom uit het niets 2 SWs offline. 

@KPN wanneer komt er eindelijk een reactie en niet onbelangrijk, een OPLOSSING voor mijn probleem?

In het Update topic werd ik gevraagd om een eigen topic aan te maken en dan zou het snel door een moderator opgepakt worden.

Dat is dus een van de reden dat ik geen eigen topic meer ga aan maken.

Welk kanaal zit je v12 modem, soms heeft kpn een andere mening en gaan de bedraade sw2 punten naar ander kanaal als je zelf hebt ingesteld en dan krijg je dit soort fratsen 

• Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Wi-fi instellingen staan op auto en heb ik niet aangepast. Modem geeft nu kanaal 6 (2,4Ghz) en 108 (5Ghz) als huidige kanalen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Wi-fi instellingen staan op auto en heb ik niet aangepast. Modem geeft nu kanaal 6 (2,4Ghz) en 108 (5Ghz) als huidige kanalen.

Kanaal 108 bingo daar gaat het dus mee fout, dat is wat kpn niet leuk vind.

Ben ff naam van programma kwijt maar dat gaf aan dat je kanaal 108 voor mij beste zou zijn.

Heb alles nu ff op kanaal 36 gegooid (5ghz) 

Bij mijn schoonvader staat het ook op auto en daar wordt ook kanaal 108 gebruikt, maar hij hij heeft geen sw2 punten en heeft dus niet dit probleem.

Hier uitleg van gemini , daar vraag gesteld is kanaal 108 een goed kanaal:

Niet direct. Als je een kanaalnummer zoals 108 ziet, heeft dat meestal te maken met de instellingen van de 5GHz-band van je wifi-router.

Wifi maakt gebruik van verschillende frequenties (kanalen) om data te versturen. Je kunt kanaal 108 zien als een "rijstrook" op de digitale snelweg.

Wat je moet weten over Kanaal 108:

• 5GHz Band: Dit kanaal bevindt zich in de hogere frequentieband. Het is sneller dan de oude 2,4GHz-band en heeft minder last van storing door magnetrons of bluetooth-apparaten.

• DFS (Dynamic Frequency Selection): Kanaal 108 is een zogenaamd DFS-kanaal. Dit betekent dat routers dit kanaal moeten delen met weerradars en militaire systemen.

• Let op: Als je router een radarsignaal detecteert op dit kanaal, moet hij automatisch overschakelen naar een ander kanaal. Dit kan soms een korte onderbreking in je verbinding veroorzaken.

• Bandbreedte: Kanaal 108 wordt vaak gebundeld met andere kanalen (zoals 100, 104 en 112) om een bredere verbinding (80MHz) te maken, wat zorgt voor hogere snelheden voor bijvoorbeeld 4K-streaming of gamen.

Is het een goed kanaal om te gebruiken?

Over het algemeen ja, omdat de kanalen boven de 100 vaak minder druk bezet zijn dan de standaardkanalen (zoals 36 of 44). Je hebt hierdoor minder last van de wifi van je buren.

Echter, sommige oudere apparaten herkennen kanalen boven de 100 soms niet goed. Als je merkt dat een specifiek apparaat je wifi niet kan vinden terwijl de rest dat wel kan, is het verstandig om terug te schakelen naar een lager kanaal (bijv. 36 of 48).

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Ik heb hele slechte ervaringen met de auto stand. Zeker als je in een gebied woont met vliegveld en haven kan DFS een probleem zijn. Ik heb daarom kanaal 36 gekozen. Dat is een vrij kanaal. Ik zou ook de bandbreedte terugschroeven tenzij je een 1GBps abo hebt.

Wel een interessante theorie dat wisseling van kanaal niet goed door je Superwifi wordt doorgezet?!
Ik zou het zeker proberen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Ik kan nu onderhand wel zeggen dat ik een ervarings deskundige ben en tot nu toe werkt het goed bij mij op kanaal 36.

Maaaaar de bandbreedte laat ik voor de 2,4ghz op 40 en voor de 5 ghz op 160.

En Ohh ja voor de 2,4 Ghz moet ik nog een goed vast kanaal hier zoeken,.

2,4ghz staat hier nog op auto maar ben er gisteren achter gekomen dat sw2 punten dan alle vrijheid nemen en verschillende kanalen gebruiken 😡

Maar je sw2 punt op kanaal 36 met bandbreedte 160 doet wonderen 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi Fabian,

Ik begrijp dat dit heel vervelend voor je is. Je SuperWifi 2‑punten blijven groen branden, maar in de app staan ze soms als “Paired” in plaats van “Synced”. Daardoor kunnen ze uitvallen of niet goed werken.

Tot nu toe helpt het vaak om de SuperWifi‑punten of het modem opnieuw op te starten. Een herstart van je thuisnetwerk verhelpt het probleem vaak tijdelijk. Ook kan het helpen te experimenteren met de kanalen en manieren van aansluiten, zoals andere gebruikers in het update topic al aangeven. Kijk eventueel of een switch er tussenuit kan, of dat de switch op de SuperWifi 2 wordt aangesloten in plaats van andersom.

Ik zie dat je het update topic al hebt gevonden. Voor informatie over nieuwe updates en mogelijke oplossingen kun je het update topic in de gaten houden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Hoi Fabian,

Ik begrijp dat dit heel vervelend voor je is. Je SuperWifi 2‑punten blijven groen branden, maar in de app staan ze soms als “Paired” in plaats van “Synced”. Daardoor kunnen ze uitvallen of niet goed werken.

Tot nu toe helpt het vaak om de SuperWifi‑punten of het modem opnieuw op te starten. Een herstart van je thuisnetwerk verhelpt het probleem vaak tijdelijk. Ook kan het helpen te experimenteren met de kanalen en manieren van aansluiten, zoals andere gebruikers in het update-topic al aangeven. Kijk eventueel of een switch er tussenuit kan, of dat de switch op de SuperWifi 2 wordt aangesloten in plaats van andersom.

Voor informatie over nieuwe updates en mogelijke oplossingen kun je het update topic in de gaten houden.

Leuk die laatste verwijzing, moet het wel worden uitgerold, of dat je het handmatig mag installeren

• Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Hoi Fabian,

Tot nu toe helpt het vaak om de SuperWifi‑punten of het modem opnieuw op te starten. Een herstart van je thuisnetwerk verhelpt het probleem vaak tijdelijk. Ook kan het helpen te experimenteren met de kanalen en manieren van aansluiten, zoals andere gebruikers in het update topic al aangeven. Kijk eventueel of een switch er tussenuit kan, of dat de switch op de SuperWifi 2 wordt aangesloten in plaats van andersom.

Ik zie dat je het update topic al hebt gevonden. Voor informatie over nieuwe updates en mogelijke oplossingen kun je het update topic in de gaten houden.

Hi Viskash, niks persoonlijks, maar dit is dus mijn grote frustratie. KPN komt niet met echte oplossingen maar blijft maar verwijzen naar dingen die ik al geprobeerd heb of naar een update die maar niet komt.

Dat van dat herstarten dat weet ik omdat ik dat notabene zelf aangeef in mijn post. Dat is dus juist het grote probleem dat ik dat dus elke 2 tot 3 dagen moet doen en dat dat de enige oplossing is tot nu toe. Die switch is ook niet het probleem. Ik heb 2 SWs zonder switch en die hebben hetzelfde probleem. Ik heb die 3e ook zonder switch geprobeerd en ook dan komt het probleem ook.

Verwijzen naar het Update topic, tja, in dat topic werd ik namelijk verzocht om dit eigen topic aan te maken. Dus weer terug verwijzen daar heen, kom ik in een cirkel.

Alleen die kanaalwijziging waar ​@ivo46 mee kwam, ga ik proberen. Hoewel ik het vreemd zou vinden als dat het probleem zou oplossen. Zoals gezegd zijn mijn SW’s bedraad gekoppeld, dus waarom zou die bedrade koppeling niet meer wegvallen door een ander draadloos-signaal?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Hi Viskash, niks persoonlijks, maar dit is dus mijn grote frustratie. KPN komt niet met echte oplossingen maar blijft maar verwijzen naar dingen die ik al geprobeerd heb of naar een update die maar niet komt.

Dat van dat herstarten dat weet ik omdat ik dat notabene zelf aangeef in mijn post. Dat is dus juist het grote probleem dat ik dat dus elke 2 tot 3 dagen moet doen en dat dat de enige oplossing is tot nu toe. Die switch is ook niet het probleem. Ik heb 2 SWs zonder switch en die hebben hetzelfde probleem. Ik heb die 3e ook zonder switch geprobeerd en ook dan komt het probleem ook.

Verwijzen naar het Update topic, tja, in dat topic werd ik namelijk verzocht om dit eigen topic aan te maken. Dus weer terug verwijzen daar heen, kom ik in een cirkel.

Alleen die kanaalwijziging waar ​@ivo46 mee kwam, ga ik proberen. Hoewel ik het vreemd zou vinden als dat het probleem zou oplossen. Zoals gezegd zijn mijn SW’s bedraad gekoppeld, dus waarom zou die bedrade koppeling niet meer wegvallen door een ander draadloos-signaal?

Op laatste kan ik geen antwoord geven, maar ik zelf heb er dus 2 bedraad, de andere draadloos. Sinds ik naar kanaal 36 ben gegaan gaat het tot nu toe hier goed.

Wat wel heel apart is dat als je kanaal keuze op auto zet , de draadloze sw2 punten zelf toch regelmatig kanaal 108 opzoeken. Om later weer een ander kanaal op te zoeken, met als gevolg een sw2 op kanaal 108 andere weer op 36. Daarom nu voor 5 ghz alles op je kanaal 36 gezet.

Voor de 2,4 Ghz staat het nog op auto maar daar gaan de sw2 punten dus ook om met verschillende kanalen ☹️

• Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Werd keurig door de helpdesk gebeld om 13u. Als eerste punt gaf hij aan dat de wifi security van WPA2-WPA3 terug gezet moest worden naar WPA2. Ook hier vroeg ik mij af wat dat te maken heeft met de bedrade SWs maar goed, ik volgde gewoon het advies.

Daarna gaf aan aan dat hij de software van het modem weer opnieuw ging laden. Dat zou 10 minuten duren en daarna moest ik alle SWs met het pinnetje resetten en dan maar weer afwachten of het stabiel bleef.

Tijdens software laden ging de wifi in het hele huis uit. De lampjes op het modem bleven groen. Ik moest even naar een afspraak, maar toen ik bijna een uur later terug kwam, was de wi-fi nog steeds uit. Toen maar het modem een harde restart gegeven, maar ook dat hielp niet.

Via de MijnKPN app een nieuwe installatie moeten doen en mijn wifi-settings opnieuw in moeten voeren en toen werkte het weer. Ik heb toen alle 3 de SWs met het pinnetje gereset en nu dus maar kijken of het probleem weg is. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Nu is mijn know how niet op expert nivo, maar waarom de beveiliging van WPA3 naar WPA2 is mij ook een raadsel maar goed.

Alles heeft nu dus een reset gekregen, schone lei , ik ben benieuwd.

Alleen konden ze niet we voor zorgen dat je sw2 punten niet de laatste software kregen? Dat zou na alle inspanning wel kers op de taart geweest zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 20, 2026

Hier ook problemen maar dan met de draadloze superwifi 2 die geeft aan dat ie bekabeld is in de app. Maar dat is die dus niet. Hij knippert ook heel de tijd groen. Alles gedaan gereset ook via modem aangesloten maar zo snel hij los gekoppeld is blijft die groen knipperen. Ik heb er ook een bedraad die doet het wel goed. Als ik ze omwissel is het probleem ook andersom. 😣