Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 punten vallen twee keer per week uit

  • June 21, 2026
  • 10 reacties
  • 79 keer bekeken

KPN (super)wifi problemen houden aan tot in het onacceptabele, oplossing blijft uit

De situatie:

  • 1GB wifi en tv.
  • Box V10, 2 tv+ ontvangers, 2x superwifi 2, 2x Netgear GS105E, alles op nieuwste KPN software cq firmware.
  • Modern betonnen appartement, 140 m2, Box v10 buiten het appartement in meterkast
  • Vanuit meterkast 3x goed doorgemeten Cat 5e UTP naar 3 kamers.
  • In 2 kamers Netgear GS105E naar diverse apparatuur waaronder Super Wifi’s en tv+ ontvanger.
  • In 1 kamer utp kabel direct naar tv+ ontvanger.

Het probleem

  • Sinds de nieuwe KPN software in modem en superwifi ’s,  moet ik al maanden lang minimaal 2x per week Box v10 en/of de superwifi ‘s herstarten omdat de superwifi ‘s uitgevallen zijn.
  • In de KPN app gaan ze dan van <bedraad> naar <Offline> en in de topologie van Box v10 raken ze onzichtbaar.
  • Meestal merk ik dat het eerst omdat mijn draadloze luidsprekers uitvallen.

Wat heb ik zelf al gedaan?

  • Ik heb vele malen alle instructies van het KPN forum letterlijk opgevolgd en gedaan wat er in de Kennisbank beschreven wordt. Factory resets, aan en uitzetten, stroomloos maken etc. Daarna werkt het weer een paar dagen uitstekend.
  • Ik heb meermaals de KPN wifimanager uitgevoerd. Die loopt vast als de superwifi ‘s uitstaan bij <wifi instellingen ophalen> en roept als de superwifi ‘s op bekabeld staan terecht dat het prima werkt. Geen beste hulp van deze manager dus.
  • Ik heb mijn 3x superwifi 1 op mijn kosten vervangen door 2x superwifi 2 in de hoop het op te lossen. Dat helpt niet.
  • Ik heb het geprobeerd met de wifi op box v 10 uitgeschakeld, dat maakt geen merkbaar verschil.
  • Ik heb het geprobeerd met vaste IP adressen voor de superwifi ‘s dat helpt niet.

Hoe nu verder?

  • Zo wil ik niet verder gaan, te veel gedoe en te veel ergernis.
  • Blijkbaar is deze v10 technisch niet langer in staat mijn mesh-netwerk stabiel te beheren.
  • Ik verwacht een effectieve oplossing van KPN.

 

 

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 21, 2026

Het is geen "troost" maar veel mensen hebben er problemen mee. Er is ook niet 1,2,3 een oplossing voor. Er wordt aan een update gewerkt maar het is ingewikkeld blijkbaar. Het geldt overigens ook voor de andere modems. 


Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi ​@Printkop, goed dat je het aankaart. We denken hier in de Community graag met je mee. 

Ik vermoed dat jouw SuperWifi's aangesloten zijn via je switches. Klopt dat? Dat is niet een combinatie die altijd even goed werkt, zien we in de praktijk. Mijn tip is, sluit jouw SuperWifi eens rechtstreeks aan op een van die cat kabels, en sluit dan vervolgens je switch aan op de SuperWifi. Test daarna eens een poosje hoe het gaat, merk je verschil en hoe gaat het dan?


  • Auteur
  • Topper
  • June 24, 2026

Dank Alexandra. Je vermoeden is correct. Ik ga het op die manier aansluiten en eens kijken of dat helpt. Ik hoop het! 


Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Fijn, en ik ben benieuwd! Laat zo gauw je er aan toe gekomen bent maar weten of het is gelukt en hoe het dan gaat ​@Printkop 😊


  • Auteur
  • Topper
  • June 25, 2026

Hi Alexandra,

Na jouw bericht heb ik onmiddellijk mijn 2 SuperWifi 2’s  rechtstreeks aangesloten op de cat kabels van de v10 en de switches in de tweede poort van de SW2’s geprikt.

Helaas zijn mijn draadloze luidsprekers binnen 24 uur alweer stilgevallen omdat zij hun wifi signaal kwijtgeraakt zijn. Meestal een teken dat er meer aan de hand is.

Ik zie dan het volgende:

  • De SW2’s zijn in de KPN app spontaan van <bedraad> naar <offline> gegaan.
  • In de topologie van de V10 zijn ze ongevraagd onzichtbaar geworden, net als alles wat daaraan d.m.v. wifi verbonden was.
  • De bedrade verbindingen worden aan de V10 toegewezen.
  • De SW2’s blijven gewoon een niet knipperend groen licht vertonen en als ik een speedtest doe met mijn telefoon is er ook gewoon snelle wifi.
  • De wifi op de V10 in de meterkast buiten mijn appartement staat uit en daarmee het gastnetwerk ook. Dat blijkt echter gewoon wel in de lucht te zijn.
  • Nadat ik het thuisnetwerk herstart heb, werkt alles weer zoals het moet.

Ik kan er geen touw aan vast knopen, anders dan dat dit zich niet voordeed voor dat de nieuwe KPN software kwam.

Heb jij nog raad?


Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 25, 2026

Hi Alexandra,

Na jouw bericht heb ik onmiddellijk mijn 2 SuperWifi 2’s  rechtstreeks aangesloten op de cat kabels van de v10 en de switches in de tweede poort van de SW2’s geprikt.

Helaas zijn mijn draadloze luidsprekers binnen 24 uur alweer stilgevallen omdat zij hun wifi signaal kwijtgeraakt zijn. Meestal een teken dat er meer aan de hand is.

Ik zie dan het volgende:

  • De SW2’s zijn in de KPN app spontaan van <bedraad> naar <offline> gegaan.
  • In de topologie van de V10 zijn ze ongevraagd onzichtbaar geworden, net als alles wat daaraan d.m.v. wifi verbonden was.
  • De bedrade verbindingen worden aan de V10 toegewezen.
  • De SW2’s blijven gewoon een niet knipperend groen licht vertonen en als ik een speedtest doe met mijn telefoon is er ook gewoon snelle wifi.
  • De wifi op de V10 in de meterkast buiten mijn appartement staat uit en daarmee het gastnetwerk ook. Dat blijkt echter gewoon wel in de lucht te zijn.
  • Nadat ik het thuisnetwerk herstart heb, werkt alles weer zoals het moet.

Ik kan er geen touw aan vast knopen, anders dan dat dit zich niet voordeed voor dat de nieuwe KPN software kwam.

Heb jij nog raad?

Kijk eens bij niet meer verbonden apparaten of je daar devices ziet met een nr 

Iedere keer als  een sw2 punt eerst bekabeld later draadloos is gebeurd dat hier en dan dus genoemde problemen 


  • Auteur
  • Topper
  • June 25, 2026

Ik ben niet helemaal zeker dat ik begrijp wat je bedoelt. Onder niet meer verbonden apparaten, die stack had ik net geleegd helaas, zie ik voortdurend mij onbekende apparaten met de naam <device> gevolgd door een 4 cijferig nummer. Inmiddels is een van de twee SW’s weer offline gegaan, die zie ik niet terug in niet meer verbonden apparaten. De erachter hangende DIW7022 wel, doch die doet het wel.


Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 25, 2026

Ik ben niet helemaal zeker dat ik begrijp wat je bedoelt. Onder niet meer verbonden apparaten, die stack had ik net geleegd helaas, zie ik voortdurend mij onbekende apparaten met de naam <device> gevolgd door een 4 cijferig nummer. Inmiddels is een van de twee SW’s weer offline gegaan, die zie ik niet terug in niet meer verbonden apparaten. De erachter hangende DIW7022 wel, doch die doet het wel.

Nou dan begrijp je het dus wel 😉, iedere keer dat jij die stack leegt zoals je dat zelf noemt dan gaat je sw / sw2 punt die dat eigenlijk is dus mooi offline.

Dat heb ik hier al vaker beschreven


  • Auteur
  • Topper
  • June 25, 2026

Dank. Weer een nieuw inzicht. Maar tot nu toe zijn altijd de SW's eerst spontaan offline gegaan en niet pas nadat ik die lijst leeg.  Als ik die lijst met niet verbonden apparaten al leeg, dan is dat nadat ze weer online gekomen zijn door een reset. Dus ik heb nog zo mijn twijfels of daar het probleem ligt. Ik zal eens zoeken wat je daarover al eerder schreef. Ik zal niets meer legen (waarom zit die functie dan in de software?) en kijken wat er gebeurt. Zo nodig kom ik terug. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • June 25, 2026

Dank. Weer een nieuw inzicht. Maar tot nu toe zijn altijd de SW's eerst spontaan offline gegaan en niet pas nadat ik die lijst leeg.  Als ik die lijst met niet verbonden apparaten al leeg, dan is dat nadat ze weer online gekomen zijn door een reset. Dus ik heb nog zo mijn twijfels of daar het probleem ligt. Ik zal eens zoeken wat je daarover al eerder schreef. Ik zal niets meer legen (waarom zit die functie dan in de software?) en kijken wat er gebeurt. Zo nodig kom ik terug. 

Hoor het graag,  want hier is het zo en misschien dus bij jou net zo.

Maar  het zal het vanzelf uitwijzenÂ