Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 standalone gebruiken i.c.m. FRITZ!Box 7590

• August 28, 2026
  • 11 reacties
  • 88 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Wil gebruik maken van de drie SW2 in standalone mode, samen met een Fritzbox 7590, waar de Wifi van uit staat.

De eerste (Master) is geen probleem, maar zodra ik nummer 2 of 3 aansluit, dan zie ik dat ze in slave mode draaien, maar wifi staat niet aan.

Heb alle SW2’s volledig gereset via het knopje op de achterkant.
Dit zie je op de Master SW2:

Hij ziet hem dus wel, maar geen Wifi.

Als je nu lang genoeg wacht en dat kan verschillend zijn, dan word de SW2, waar Wifi uitstaat, de master. En dan raad je het al, geen Wifi Netwerk meer.

Op alle SW2 draait firmware versie SW2.C.25.05.08.

Op dit moment dus alleen een betrouwbaar Wifi netwerk, als ik maar 1 SW2 gebruik, heb ik alleen niet op alle plekken Wifi, bereik is niet goed genoeg om overal in huis een perfecte dekking te hebben.

11 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 28, 2026

Oke, om de een of andere reden zijn alle drie na meer dan 1 uur in sync en van beide slave’s is de Wifi aan. Nu even een dag afwachten of het ook blijft werken,,

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

Wat wel eens wil helpen wanneer de wifi op een sw2 na een reset niet aangaat en via de interface ook niet te activeren is, druk de wps knop in op de voorkant. Bij mij gebeurde dat ook bij één van de twee. Geen idee wat er misgaat na een reset maar bij mijn kwam het ding toen weer tot leven.

Maar misschien was ik ook te ongeduldig en was het na verloop van tijd ook goed gekomen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 29, 2026

Resetten lukte wel. Tot nu toe gaat hetgoed.

Wat me wel opviel, en daarna ik hiervoor last van, is dat hij vanzelf de master wisselt. Dit was toen het probleem, overschakelen naar een SW2, waar de wifi niet van aan wilde.

nu ging het wel goed. Hoop dat het zo blijft.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 29, 2026

Wat ik ergens gelezen heb is dat het wisselen van master vooral optreedt wanneer meerdere of allemaal bekabeld zijn aangesloten. De meest stabiele manier om ze bekabeld aan te sluiten die ik tegen kwam is ze via de Ethernet poorten op de sw 2 met elkaar te verbinden dus eigenlijk in een lijn van sw naar sw, niet op verschillende poorten op de router. Maar dan krijg je een hele nare kabel spaghetti door het huis dus dat heb ik ook niet geprobeerd. Of maar 1 bekabeld en de rest draadloos de bekabelde zou dan altijd de master moeten blijven.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 29, 2026

Wat ik ergens gelezen heb is dat het wisselen van master vooral optreedt wanneer meerdere of allemaal bekabeld zijn aangesloten. De meest stabiele manier om ze bekabeld aan te sluiten die ik tegen kwam is ze via de Ethernet poorten op de sw 2 met elkaar te verbinden dus eigenlijk in een lijn van sw naar sw, niet op verschillende poorten op de router. Maar dan krijg je een hele nare kabel spaghetti door het huis dus dat heb ik ook niet geprobeerd. Of maar 1 bekabeld en de rest draadloos de bekabelde zou dan altijd de master moeten blijven.

Heb ze inderdaad alle drie bekabeld aangesloten…. En om ze nu in serie te zetten, dat word inderdaad lastig. Maar als ze verder gewoon werken, dan is het geen probleem.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 29, 2026

Nou ja ik merkte toen die master wissel had plaats gevonden dat de voormalige master niet meer lekker mee deed. Daarna kwam dus het probleem dat na een reset van de voormalige master de wifi niet vanzelf aan ging maar pas na een keer op wps knop gedrukt te hebben. Het blijft allemaal nog wat krakemikkig die kpn software.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 29, 2026

Nou ja ik merkte toen die master wissel had plaats gevonden dat de voormalige master niet meer lekker mee deed. Daarna kwam dus het probleem dat na een reset van de voormalige master de wifi niet vanzelf aan ging maar pas na een keer op wps knop gedrukt te hebben. Het blijft allemaal nog wat krakemikkig die kpn software.

Bij mij nog niets van gemerkt, de oude master doet netjes mee als slave.

scheelt misschien ook wel dat er misschien een fritzbox voor hangt. 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 29, 2026

Dat was bij mij ook het geval 😉. Soms zag ik ook de complete interface die je op een box ziet en soms alleen de onderdelen die zichtbaar zouden moeten zijn voor een sw punt. Het is blijkbaar overal dezelfde frontend die ze met de onderliggende drivers/hardware laten babbelen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 30, 2026

Wel iets anders.

1. SW2, begaande grond is 6 uur geleden opnieuw gestart. Geen idee waarom.
  2. SW2, eerste verdieping, is sinds het resetten al 1 dag en 18 uur in de lucht.
  3. SW2, zolder, is sinds 21 uur actief en is de master.

Na alles gereset te hebben was die op de begaande grond de master, vond het al vreemd dat die op zolder het is geworden. Maar als ik zie dat ze uit zich zelf een herstart doen, verbaasd het me niet. Dat verklaard ook meteen waarom ik in het begin geen Wifi had, als beide slave’s wifi niet willen aanzetten en de master een herstart doet, dan heb je niets meer.

@Erik van KPN , is er een verklaring waarom de up tijden zo uit elkaar lopen, die 1 dag en 18 uur klopt wel na de volledige reset. Alle drie zouden dezelfde uptime moeten hebben.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • August 30, 2026

Even vergeten te melden, de begaande grond SW2, staat op de huidige master als beschikbaar, maar met als naam instellen.

Geen idee wat hij bedoeld, maar kan de naam op de master niet aanpassen en in het overzicht, zitten alle wifi devices op de master gekoppeld en niet op beide slave’s. Het thuisnetwerk is ook alleen maar te lezen op de master. Heb verder wel goed ontvangst verder.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 30, 2026

Ook weer een herkenbaar maar dan van mijn V10 waar na een reset van de wifi alle wifi instellingen alleen lezen waren. Pas nadat ik via de app het SSID had aangepast kon ik in de V10 ook pas weer instellingen aanpassen. 

Bij mij werd het afgedaan als een niet te reproduceren glitch. Maar het lijkt erop dat er toch iets raars in de ui kant van de software zit waardoor er velden voor de wifi instellingen alleen lezen worden terwijl je ze moet kunnen bewerken.