Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 145 reacties
  • 5496 keer bekeken
Toon eerste bericht

145 reacties

JanD
Superuser
  • February 9, 2026

Ik denk dat ​@joey92 zijn mond voorbij praat en daar niet in het openbaar over mag praten, toch ?​@Alexandra van KPN 

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

Het is geen nieuw beleid dat we de opmerkingen van de Product Updates zo on-topic en overzichtelijk mogelijk houden. Alle informatie die we over de update hebben (en specifiek het uitgebreid besproken onderwerp ‘wanneer krijg ik de update’) vind je hierboven. Nu graag weer on-topic, dankjewel! 

Hallo ​@Alexandra van KPN , waarom mag ​@Wil_I_am dan melden dat het allemaal zo lekker werkt ZONDER de betreffende update van de SW2 en als andere, waaronder ik, aangeven dat dit niet het geval is worden onze opmerkingen verplaatst naar een eigen ticket omdat het niet over de update gaat, zoals ook ​@ivo46 aangeeft. Ik begrijp dat standpunt helemaal maar dan ook graag de opmerkingen die dus niets met de update te maken hebben verplaatsen. Het is best frustrerend om te zien dat die positieve berichten wel mogen blijven staan terwijl ze ook off-topic zijn.

JanD
Superuser
  • February 9, 2026

Nogmaals, waarom mijn reactie verwijderd en bijvoorbeeld niet verplaatst naar:

Als er dan ongevraagd een reactie verwijderd wordt, verwacht ik ook een mededeling daarvan met een argumentatie, maar dat is niet gebeurd. Nee, er komt pas een reactie nadat ik gereclameerd heb en dat ik nu weer on topic moet gaan.

Als hier geen bevredigend antwoord op komt zeg ik mijn superuser-lidmaatschap op.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedenavond allen,

Ik geloof dat er toch wat onduidelijkheid wat de bedoeling is van een Product Update en de regels die wij hier hebben.

Men kan en mag onder een Product Update inhoudelijk reageren over een update. Bijvoorbeeld dat ie goed ontvangen is. Je mag vragen of iemand de update al ontvangen heeft.  Of inhoudelijke vragen stellen over de update. 

Herhaaldelijk dezelfde vraag stellen is hier ook niet wenselijk en maakt het hele topic onoverzichtelijk, het kan gebeuren dat we deze reacties weghalen om het overzichtelijk te houden.

We gaan het niet hebben over het update beleid of melden wie het nog niet heeft gehad (voegt weinig toe). Wil je dat wel: prima: open een eigen topic. 

Mocht je dit toch doen zullen we je vragen dat niet te doen, je reactie verplaatsen naar een eigen topic, een waarschuwing geven of uiteindelijke in een uiterst geval een ban uitdelen.

Verder gelden natuurlijk de algemene huisregels hier ook 

@JanD  als je wilt verplaats ik jouw reactie naar het genoemde topic want in deze Product Update is hij off-topic en Alexandra had je vraag al beantwoord. We waarderen je betrokkenheid, maar publieke druk uitoefenen rond moderatie past niet. We sturen je hier een PB over.

JanD
Superuser
  • February 9, 2026

Hallo ​@Thomas van KPN verplaats mijn reactie, verder einde discussie.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 9, 2026

Sinds V12.C.25.08.16 bij mij alle problemen opgelost. Alles blijft stabiel en in sync. Ook nu bijna 1GB bij speedtest via WIFI.  SW2.C.25.05.08 wacht nog op update. Maar hier alles stabiel na  probleem glasvezel converter. 

Dan heb je mazzel. Hier om de zeven dagen een modem op nieuw opstarten omdat een van de drie sw2 punten niet meer mee doet. We wachten geduldig af 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Tja wat moet ik hier weer van vinden???

Alles zou bedraad zijn? dat zijn alleen de woonkamer en  slaapkamer sw2 punten

Eerst kreeg ik daar zwak signaal te zien? Ik weet niet wat KPN zwak vind , maar goed

Verder heb ik na 6 weken de v12 modem moeten laten herstarten door diverse verbindingsproblemen met 2 SW2 punten en nu dus het overzicht zoals het er nu eruit ziet en mocht het in het verkeerde forum staan, mijn nederige excuses 

Ben_1959
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Hier ook, de app geeft aan zwak signaal wiffi2 punt, echter op het wifi2 punt brandt de led groen, teken dat het signaal prima is. Alles draadloos hier.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat kan ​@ivo46, soms raakt de topologie wat in de war. Met de laatste updates zou dat wel beter moeten worden.
@Ben_1959 als je wifi snel genoeg is zou ik me er geen zorgen om maken. Ik neem hem wel mee!

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 10, 2026

Hier ook, de app geeft aan zwak signaal wiffi2 punt, echter op het wifi2 punt brandt de led groen, teken dat het signaal prima is. Alles draadloos hier.

Gelijk bij mij het geval, laatst wel de wifi2 moeten herstarten om van "paired" af te komen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Dat kan ​@ivo46, soms raakt de topologie wat in de war. Met de laatste updates zou dat wel beter moeten worden.
@Ben_1959 als je wifi snel genoeg is zou ik me er geen zorgen om maken. Ik neem hem wel mee!

Ik dacht dat we dat punt toch wel voorbij waren maar goed.

Bij mij stond ook eerst overal zwak signaal, dus zowel bij de bedraade als de draadloze sw2 punten.

Maar aangezien wat verbindingsproblemen had heb ik de v12 maar een herstart  gegeven.

Dat laatste had ik pas willen doen als ik een keer de update voor de sw2 punten naar binnen krijg, maar het was helaas niet vol te houden en daarom maar een herstart gegeven

Ben_1959
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Update geweest? Dit was er nooit hier met de sterkte van wifi, en wifiversterker verplaatsen. Maar wrl top zo.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Update geweest? Dit was er nooit hier met de sterkte van wifi, en wifiversterker verplaatsen. Maar wrl top zo.

Geinig ziet dat eruit, bij mij worden ze allemaal bedraad weergegeven

JanD
Superuser
  • February 10, 2026

Beste ​@ivo46 en ​@Ben_1959 bij mij staat ook ‘laatste software is geïnstalleerd’, maar dat is de halve waarheid, het is de voorlaatste firmware en nog niet de firmware waar we op zitten te wachten.

Ben_1959
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Hier ook nog niet de nieuwste software update voor superwifi 2!!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Beste ​@ivo46 en ​@Ben_1959 bij mij staat ook ‘laatste software is geïnstalleerd’, maar dat is de halve waarheid, het is de voorlaatste firmware en nog niet de firmware waar we op zitten te wachten.

Van de firmware dat klopt , maar ik heb 5 sw2 punten 2 zijn er bedraad maar volgens mij kpn app zijn ze allemaal bedraad

JanD
Superuser
  • February 10, 2026

Van de firmware dat klopt , maar ik heb 5 sw2 punten 2 zijn er bedraad maar volgens mij kpn app zijn ze allemaal bedraad

KPN noemt dat geloof ik ‘topologie’ in mijn woorden ‘weergave’ en die is nog niet helemaal op orde begreep ik eens ​@ivo46 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Vaak kun je de weergave in de MijnKPN app (en het topologie-overzicht) weer herstellen door een herstart te doen van het thuisnetwerk. Dit kun je doen via de webinterface (http://mijnmodem.kpn) van het modem. Dan worden zowel het modem als de SuperWifi punten even opnieuw opgestart en dat herstelt de onderlinge verbindingen ook (vaak) weer. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Vaak kun je de weergave in de MijnKPN app (en het topologie-overzicht) weer herstellen door een herstart te doen van het thuisnetwerk. Dit kun je doen via de webinterface (http://mijnmodem.kpn) van het modem. Dan worden zowel het modem als de SuperWifi punten even opnieuw opgestart en dat herstelt de onderlinge verbindingen ook (vaak) weer. 

Eerst stond er zwak signaal, toen heb ik dus een herstart gedaan, en daarna was alles bedraad . Maar er moet bij mij nog nieuwe software voor de sw2 punten binnen komen , dus vind het allemaal wel even best zo

En als ik op bijvoorbeeld zolder druk  ( staat nu dus bedraad maar is draadloos) dan staat er bij verbinding WiFi Main 5Ghz, dus daar staat het weer wel goed en bij de andere draadloze sw2 is dat hetzelfde

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 10, 2026

Ziet er goed uit. Weet niet of het bij de update hoort maar ben nu wel voor het eerst over de gehate zeven dagen heen 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Heb de update nog niet, waarom duurt het zo lang voordat die knop actief gemaakt wordt?

En waarom kan ik de kanalen niet meer wijzigen op de SW2 als ik deze draadloos gebruik. Ik heb dat ding gekocht niet gehuurd dus mag ik dan ook zelf bepalen hoe ik hem instel?

Het zou ook handig zijn om te kunnen bepalen welke apparaten per se verbonden moeten worden met de SW2, nu komt het nog voor dat deze heen en weer gaan tussen de BOX 12 en de SW2.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Bij mij ziet het er dus nu er uit Klik ik op bedraad dan zie ik bij de draadloze wel  dat ze draadloos verbonden zijn,  als ik inlog op modem via laptop zie ik de topologie wel goed.  Waardoor bij de mijn kpn app alle sw2 punten dan bedraad worden weergegeven??? Schiet mij lek.

Hier fietst bijvoorbeeld de Ring bel  of Daikin airco ook van ene naar ander ver sw2 punt, ik weet niet hoe ze dat bij kpn zelf doen maar ringbel of hangt buiten vast en airco hangt binnen de vast aan de muur , maar gaan volgens kpn wel naar ene en dan weer ander sw2 punt, met als gevolg slechte wifi verbinding van genoemde.

Dat het met toekomstige updates het beter wordt dat is heel fijn,  naar dan moet ik ze wel binnen krijgen of op zijn minst laat mij ze handmatig installeren!!!!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Normaal gesproken kun je wanneer wij een Product Update plaatsen ook vrij snel zelf de update ophalen. Nu is dat niet het geval en daar zijn ook goede redenen voor die al een aantal keer benoemd zijn. Ik adviseer je dan ook ​@DJTH om even terug te lezen en dan zul je het vast vinden. 

En waarom kan ik de kanalen niet meer wijzigen op de SW2 als ik deze draadloos gebruik. Ik heb dat ding gekocht niet gehuurd dus mag ik dan ook zelf bepalen hoe ik hem instel?

Je kunt nog steeds zelf een kanaal kiezen, maar dit gaat wel via de webinterface van het modem. Dit kan niet in de webinterface van de SuperWifi zelf. Het modem is de master en die stuurt dan de informatie door naar de slaves, oftewel de SuperWifi punten. Houd nog wel rekening met de DFS-kanalen die weer vrij worden gemaakt wanneer er interferentie optreedt met militaire, radar- en weersystemen. 

Het zou ook handig zijn om te kunnen bepalen welke apparaten per se verbonden moeten worden met de SW2, nu komt het nog voor dat deze heen en weer gaan tussen de BOX 12 en de SW2.

Het idee van een mesh-netwerk is dat de master juist kan bepalen hoe apparaten gestuurd worden op het netwerk. Dus het is ook gebruikelijk dat apparaten niet telkens verbonden zijn met één Wifi punt. De master bepaalt op basis van vele factoren wat de juiste sturing is en hoe het netwerk zo optimaal mogelijk presteert. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • February 10, 2026

Je kunt nog steeds zelf een kanaal kiezen, maar dit gaat wel via de webinterface van het modem. Dit kan niet in de webinterface van de SuperWifi zelf. Het modem is de master en die stuurt dan de informatie door naar de slaves, oftewel de SuperWifi punten. Houd nog wel rekening met de DFS-kanalen die weer vrij worden gemaakt wanneer er interferentie optreedt met militaire, radar- en weersystemen. 

Niet los van elkaar. Het is in de webinterface van de BOX12 niet meer mogelijk om de kanalen van de SW2 apart in te stellen afzonderlijk die van de BOX12. Het is uitgegrijst in de BOX12 als je op het icoontje van de SW2 klikt en wifi kanalen wil aanpassen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Normaal gesproken kun je wanneer wij een Product Update plaatsen ook vrij snel zelf de update ophalen. Nu is dat niet het geval en daar zijn ook goede redenen voor die al een aantal keer benoemd zijn. Ik adviseer je dan ook ​@DJTH om even terug te lezen en dan zul je het vast vinden. 

Het idee van een mesh-netwerk is dat de master juist kan bepalen hoe apparaten gestuurd worden op het netwerk. Dus het is ook gebruikelijk dat apparaten niet telkens verbonden zijn met één Wifi punt. De master bepaalt op basis van vele factoren wat de juiste sturing is en hoe het netwerk zo optimaal mogelijk presteert. 

De DFS kanalen zijn precies?? want volgens mij is dat bijv kanaal 108, maar daar werkt mijn wifi hier dus wel het beste.

Dat het handig is dat apparaten niet steeds verbonden zijn met het zelfde sw2 punt , dat kan ik begrijpen voor bijvoorbeeld mijn mobiel.

Maar niet voor eerder genoemde Ringbel of Daikin airco want dan verlies ik ineens dus de wifi verbinding en kan ik ze weer opnieuw instellen, dat begint wel te vervelen!