Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 141 reacties
  • 5496 keer bekeken
Toon eerste bericht

141 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 10, 2026

Je kunt nog steeds zelf een kanaal kiezen, maar dit gaat wel via de webinterface van het modem. Dit kan niet in de webinterface van de SuperWifi zelf. Het modem is de master en die stuurt dan de informatie door naar de slaves, oftewel de SuperWifi punten. Houd nog wel rekening met de DFS-kanalen die weer vrij worden gemaakt wanneer er interferentie optreedt met militaire, radar- en weersystemen. 

Niet los van elkaar. Het is in de webinterface van de BOX12 niet meer mogelijk om de kanalen van de SW2 apart in te stellen afzonderlijk die van de BOX12. Het is uitgegrijst in de BOX12 als je op het icoontje van de SW2 klikt en wifi kanalen wil aanpassen.

Yep zo als DJTH het beschrijft is het hier dus ook zo

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Als laatste bericht wil ik jullie er nog even op wijzen dat dit een Product Update topic is waar we de firmwareversie SW2.C.25.16.06 bespreken. We weten dat nog maar weinig mensen deze firmware hebben en dat jullie er met smart op wachten, maar de laatste berichten hebben weinig te maken met de laatste update. Als je deze versie nog niet hebt of er geen specifiek vragen over hebt, dan raad ik jullie aan om een eigen topic te openen om daar zo verder in gesprek te gaan met de Community en ons. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Als laatste bericht wil ik jullie er nog even op wijzen dat dit een Product Update topic is waar we de firmwareversie SW2.C.25.16.06 bespreken. We weten dat nog maar weinig mensen deze firmware hebben en dat jullie er met smart op wachten, maar de laatste berichten hebben weinig te maken met de laatste update. Als je deze versie nog niet hebt of er geen specifiek vragen over hebt, dan raad ik jullie aan om een eigen topic te openen om daar zo verder in gesprek te gaan met de Community en ons. 

En ik wil u er toch op wijzen dat kpn de spullen in bruikleen geeft, ik als gebruiker heb de plicht om daar correct mee om te gaan , maar kpn heeft de plicht voor juiste werking en aan de laatste schiet het te kort eraan.

20 dagen geleden geef ik hier al bij dit topic aan, dan ben ik benieuwd wanneer de update komt.

Aangezien volgens de change log zaken worden opgelost waar ik nu nog steeds tegen aanloop verzoek ik kpn binnen een termijn van 5 werkdagen het op te lossen en de update deze kant op te laten komen , zodat ik waarschijnlijk/ hopelijk van de problemen mbt wifi eindelijk verlost ben

erwtjuh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 11, 2026

Je kunt nog steeds zelf een kanaal kiezen, maar dit gaat wel via de webinterface van het modem. Dit kan niet in de webinterface van de SuperWifi zelf. Het modem is de master en die stuurt dan de informatie door naar de slaves, oftewel de SuperWifi punten. Houd nog wel rekening met de DFS-kanalen die weer vrij worden gemaakt wanneer er interferentie optreedt met militaire, radar- en weersystemen. 

Niet los van elkaar. Het is in de webinterface van de BOX12 niet meer mogelijk om de kanalen van de SW2 apart in te stellen afzonderlijk die van de BOX12. Het is uitgegrijst in de BOX12 als je op het icoontje van de SW2 klikt en wifi kanalen wil aanpassen.

Na diverse keren herstarten box 12, zie ik hier de bevestiging. Dit probleem heb ik dus ook. Plotseling kunnen de kanalen via de Master niet veranderd worden. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Na diverse keren herstarten box 12, zie ik hier de bevestiging. Dit probleem heb ik dus ook. Plotseling kunnen de kanalen via de Master niet veranderd worden. 

Klopt , maar dat is dus precies wat KPN wilt,   als de master (v12) bijv op kanaal 36 staat , dan pakken de sw2 punten die over en kan je niet meer veranderen.

Als je v12 bijvoorbeeld op kanaal 16 of weet ik wat wordt gezet dan neemt het draadloze wifi punt dat over.

Je kan alleen nog maar de bedraade wifi punten wijzigen in kanalen die anders zijn dan de master (v12)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 11, 2026

Tja wat moet ik hier weer van vinden???

Ziet er goed uit. Weet niet of het bij de update hoort maar ben nu wel voor het eerst over de gehate zeven dagen heen 

Ik noemde het eerder vanmorgen al even in de Box 12 Product Update, maar we hebben verbeteringen aangebracht in de wifi tools in de MijnKPN app. Dat staat los van updates voor modems of wifipunten, en noemen we dus ook niet in deze Product Updates voor modems of wifipunten.

Feedback over en ervaringen hiermee horen we graag, maar dan liever even in een los topic :)

Dat geldt nu inderdaad voor draadloos aangesloten Wifipunten. De onderlinge sturing werkt beter als deze instellingen geautomatiseerd vanuit het hoofdapparaat (je modem) worden gemanaged. Als je dit wel wilt aanpassen kun je de SuperWifi in kwestie bekabeld aansluiten. Maar ik durf niet te garanderen dat die eigen instelling dan ook permanent blijft staan als je de SuperWifi daarna weer draadloos plaatst. 

Voor de overzichtelijkheid heb ik het laatste een-tweetje tussen jullie, Jan & Ivo, even verborgen. 

• Topper
  • February 13, 2026

Gisteren wederom 2 van de 3 SW2’s uit het niets uitgevallen. Ik snap dat dit geen wezenlijke bijdrage levert aan dit topic, maar een eigen topic aanmaken heeft ook geen zin. Er zijn al meerdere topics voor aangemaakt en het is een bekend probleem met als aangeboden oplossing deze update. Deze update komt echter maar niet en er is ook geen enkel teken dat deze dichtbij is voor ons. Ik heb nog niemand gezien of gehoord die deze update heeft. Het kan niet anders dat deze beoogde versie dus ook serieuze problemen heeft en er vertraging is in de uitrol. Het zou me niks verbazen als er toch weer een nieuwe versie in de maak is en we wederom weken zo niet maanden moeten wachten. 

Ondertussen zit ik sinds november met een uiterst instabiel Wifi netwerk nadat ik mijn oude stabiele (zwarte) Experia Wifi punten heb moeten vervangen door SW2’s omdat de oude niet naar de KPN software waren te krijgen (ook niet door de KPN monteur). Het kostte me dus 123,- om van stabiele naar slechte wifi te gaan en nu 3 maanden later nog steeds geen  enkel zicht op een oplossing.

@KPN Wat is het advies om te doen?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 13, 2026

Ik denk dat je van KPN geen enkel advies gaat krijgen, net zoals je zelf zegt, er is hier totaal geen ene melding van iemand die de update heeft mogen ontvangen.

Hier heb ik de update ook niet, na de laatste update voor de V12 zag het er redelijk goed eruit, maar nu gebeuren er rare dingen,   gewoon wifi apparaten die verdwijnen / geen contact meer hebben met netwerk???

• Topper
  • February 15, 2026

Het lijkt erop dat de discussie hier is doodgebloed. Waarschijnlijk is er een 'release freeze' ingesteld vanwege de Olympische Spelen. Het zou beter zijn om de technische gebruikers de keuze te geven voor een handmatige update, terwijl de automatische uitrol op de achtergrond doorloopt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

Het lijkt erop dat de discussie hier is doodgebloed. Waarschijnlijk is er een 'release freeze' ingesteld vanwege de Olympische Spelen. Het zou beter zijn om de technische gebruikers de keuze te geven voor een handmatige update, terwijl de automatische uitrol op de achtergrond doorloopt.

Ben het met je eens, maar ik denk dat gehele update is stil gelegd, totaal niks wordt hier door gebruikers gemeld die de update hebben.

De update kan alleen als je de allerlaatste update op je modem hebt en dat heb ik.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 15, 2026

Ik denk dat je van KPN geen enkel advies gaat krijgen, net zoals je zelf zegt, er is hier totaal geen ene melding van iemand die de update heeft mogen ontvangen.

We zouden ons vereerd voelen als alle klanten hier zouden laten weten dat het is gelukt. 😊

Hier heb ik de update ook niet, na de laatste update voor de V12 zag het er redelijk goed eruit, maar nu gebeuren er rare dingen,   gewoon wifi apparaten die verdwijnen / geen contact meer hebben met netwerk???

Dit hoort uiteraard niet. Ik zie ook dat je hier een eigen topic over hebt. Daar verder oppakken? Die rare dingen koppel ik niet zo snel aan deze update. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

We zouden ons vereerd voelen als alle klanten hier zouden laten weten dat het is gelukt. 😊

Dit hoort uiteraard niet. Ik zie ook dat je hier een eigen topic over hebt. Daar verder oppakken? Die rare dingen koppel ik niet zo snel aan deze update. 

Begint gewoon zeek kinderachtig spelletje te worden 

JanD
Superuser
  • February 15, 2026

Ik heb de SW#2 weer afgekoppeld, staat onnodig stroom te verbruiken.

Ik wacht wel tot ik het zelf kan installeren via de gebruikersinterface.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 15, 2026

“Het kwam het voor dat het modem de SuperWifi 2 als ondergeschikt apparaat kwijtraakte. Waardoor je de situatie paired-not-synced kreeg. Waarbij de SuperWifi 2 wel een groen lampje geeft, maar in de webinterface een rood icoon. De SuperWifi 2 werkt dan nog wel, maar de onderlinge sturing werkt niet meer. “

Dit was bij ons ook een vrij hardnekkig issue wat vaak al een week na een reset/herstart weer terugkeerde.

Wij hebben nu V12.C.25.08.16 en SW2.C.25.16.06 als firmware en het is weliswaar early days en n=1 maar sindsdien hebben we er vooralsnog nog geen last van gehad.

Ook was de verdeling vd devices over onze twee draadloze SW2’s niet altijd even logisch / goed en dit is nu ook stukken beter.

Voor wie nog niet op deze firmware zit en hier last van heeft is het helaas nog even geduld hebben en wil niemand valse hoop geven maar het lijkt er nu toch op er dat hier echt goede stappen zijn gezet.

Fingers crossed.

Fwiw en fyi, zie mijn bovenstaande post in dit topic van kleine twee weken geleden.
Bij ons draait deze combinatie nog steeds prima. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 15, 2026

🙃 fijn voor je reactie hier, je bent de eerste hier met ervaring van de laatste firmware.

Kpn mag het nu wel onderhand vrijgeven zodat je het als gebruiker zelf kan installeren 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Inderdaad heel fijn dat je dit laat weten ​@Carlien10 en bedankt voor het terugkoppelen! 🙂 Waardevol voor ons om te weten hoe het gaat na langere tijd.