Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06 [uitrol gestopt]

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 225 reacties
  • 9031 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

• Helper
  • March 2, 2026

@Erik van KPN kan er een update gegeven worden over de status van de upgrade?

Welke stap/fase zitten we nu en wanneer zijn de volgende stappen gepland?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 2, 2026

Het heeft even geduurd, maar ik heb nieuws.

We gaan niet verder met de uitrol van de SW2.C.25.16.06.

Eerder heb  ik aangegeven hoe een uitrol in het algemeen in z'n werk gaat:

Uitrol werkt als volgt:

1. een nieuwe versie wordt goedgekeurd voor uitrol
  2. we selecteren een kleinere groep klanten waar wij de uitrol bij doen
  3. we wachten af of we daar gekke dingen mee zien
  4. we rollen uit bij grotere groepen klanten
  5. zodra een meerderheid van de apparaten door ons is geüpdatete zetten we de nieuwe versie óók beschikbaar voor zelf updaten
  6. we gaan door met uitrollen van ons uit

Vorige week is punt 2 gedaan en we zitten nu in stadium 3 op weg naar 4. Maar voor uitrol bij grotere groepen moet er ook ruimte zijn vanuit het bedrijf/de organisatie. Updates gebeuren 's nachts, maar dat zijn niet alleen dit soort updates. Dat zijn ook updates voor andere producten en diensten, onderhoud aan het netwerk en al dat soort dingen. En de nacht is niet oneindig, dus niet alles kan altijd op het moment dat we graag zouden willen. We zijn voornemens om komende week dan ook eerst stap 2 nog een keer te herhalen. En hopelijk kunnen we daarna snel door met stap 4.

Vanuit de kleinere uitrollen die we gedaan hebben, zien we toch wat aandachtspunten. Vooral in combinatie met de Box 14, en de V10. Geen grote issues, maar toch net genoeg om hier en daar wat overlast te veroorzaken. Dat willen we niet. En daarnaast moeten we ook rekening houden met andere dingen die gepland staan (KPN breed) en allemaal van invloed zijn op de bereikbaarheid van onze klantenservice. Dat allemaal samengenomen kiezen we ervoor om niet verder uit te rollen met deze versie. 

En om de vraag alvast voor te zijn: we kunnen hem ook niet beschikbaar stellen voor zelf updaten. Want we kunnen dat niet afbakenen per modem. Dus kunnen we niet voorkomen dat mensen met een Box 14 of V10 dan ook de update zouden installeren. 

Wat is dan het vervolg: Er wordt al hard gewerkt aan de volgende versie. Wanneer die precies beschikbaar zal zijn is nog niet bekend. Maar, ik verwacht die in ieder geval niet in maart. Zodra we meer weten over nieuwe versie laten we dat direct weten.

Ik voeg dit ook als een informatieblok toe aan het startbericht en pas de titel van deze product update aan.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

Tja zat eraan te komen 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 2, 2026

Zit er  niks anders op dan nog maar even de zaak maar opnieuw op te starten om de zeven dagen. En dat voor 200 euro sw2 staan 

• Helper
  • March 2, 2026

Gisteren wederom 2 van de 3 SW2’s uit het niets uitgevallen. Ik snap dat dit geen wezenlijke bijdrage levert aan dit topic, maar een eigen topic aanmaken heeft ook geen zin. Er zijn al meerdere topics voor aangemaakt en het is een bekend probleem met als aangeboden oplossing deze update. Deze update komt echter maar niet en er is ook geen enkel teken dat deze dichtbij is voor ons. Ik heb nog niemand gezien of gehoord die deze update heeft. Het kan niet anders dat deze beoogde versie dus ook serieuze problemen heeft en er vertraging is in de uitrol. Het zou me niks verbazen als er toch weer een nieuwe versie in de maak is en we wederom weken zo niet maanden moeten wachten. 

Ondertussen zit ik sinds november met een uiterst instabiel Wifi netwerk nadat ik mijn oude stabiele (zwarte) Experia Wifi punten heb moeten vervangen door SW2’s omdat de oude niet naar de KPN software waren te krijgen (ook niet door de KPN monteur). Het kostte me dus 123,- om van stabiele naar slechte wifi te gaan en nu 3 maanden later nog steeds geen  enkel zicht op een oplossing.

@KPN Wat is het advies om te doen?

Tsja, 17 dagen geleden zag ik dit al aankomen….

Nu gaan we dus weer van voren af aan beginnen en kunnen we nog maanden ons modem om de 2 a 3 dagen restarten nadat 1 of meerdere SW2 wi-fi punten plotseling offline gaan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Zit er  niks anders op dan nog maar even de zaak maar opnieuw op te starten om de zeven dagen. En dat voor 200 euro sw2 staan 

Als je er 2 hebt voor dat geld heb je ze te duur gekocht. Ze kosten slechts 61,50 per stuk in de KPN winkel, via de wifimanager of bij de monteur.

Via de KPN webshop betaal je de hoofdprijs, zoals jij blijkbaar gedaan hebt, omdat in de webshop niet gecontroleerd wordt op wel of niet bestaande klant. Jammer, maar helaas.

Ik heb ook al eens aangegeven in de webshop dat onderscheid wèl te maken, zodat bestaande klanten apparatuur en accessoires voordeliger kunnen kopen dan nu via de webshop.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 2, 2026

Ja hier word hij helemaal blij van. 

Maar 61,50 euro voor een product welke ze zelf gesloopt hebben, vind ik toch ook noch bak geld , ik weet niet of je geld boompje hebt?

En tja 1e post was van mij : Nou ben benieuwd, afwachten dan wanneer de update voor mijn 4 SW punten binnen komen.

Dat was eigenlijk al beetje sarcastisch bedoeld ,maar goed , weer wachten op een goede update 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 2, 2026

Staan gewoon voor 199.99 op de kpn site. Wat ik er ook voor betaald heb. Had goede tien ik nog Ziggo had maar dit word echt vervelend 

• Helper
  • March 2, 2026

Als je er 2 hebt voor dat geld heb je ze te duur gekocht. Ze kosten slechts 61,50 per stuk in de KPN winkel, via de wifimanager of bij de monteur.

Via de KPN webshop betaal je de hoofdprijs, zoals jij blijkbaar gedaan hebt, omdat in de webshop niet gecontroleerd wordt op wel of niet bestaande klant. Jammer, maar helaas.

Ik heb ook al eens aangegeven in de webshop dat onderscheid wèl te maken, zodat bestaande klanten apparatuur en accessoires voordeliger kunnen kopen dan nu via de webshop.

61,50 is nog steeds 61,50 teveel voor een brak product. Daarbovenop betaal ik bijna 100,- per maand voor Internet & TV van KPN. Om dan elke 2 a 3 dagen wegvallende Wi-Fi te mogen ervaren om vervolgens de hele boel plat te moeten gooien om het op te lossen.

En dat al 3 maanden lang en zo te lezen nog wel een maandje of wat langer.

• Slimmerik
  • March 2, 2026

Tjah te ambitieus, te snel, te veel, te eigenwijs, te weinig oog voor de klant, te veel geloof in eigen kunnen, te..…

Maar goed de klant is de dupe en mag blijven resetten resetten resetten om de boel werkend te houden. Jaren goed draaiende systemen tot instabiele meuk omgetoverd. Sw1 klanten die zelfs geen controle meer mogen hebben over hun eigen spullen omdat het technisch niet mogelijk zou zijn, de klant benadelen ten faveure van een megalomaan plan om alles onder één kpn schilletje te brengen.

Ik houd mijn hart ook vast, wat voor onzalige plannen ze nog meer hebben als er rekening gehouden wordt met de capaciteit op de klantenservice.

Dat de sw2 update stop is gezet zal ook niet veel goeds betekenen voor de sw1 en alle andere apparaten waar nog bugs gefixed moeten worden. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • March 3, 2026

Duidelijk dus…...we weten dat al WEKEN. Afijn ik geef elke week (op zaterdag) nog voordat het wifi punt in rood gekleurd is het modem een zetje.

Gaat opvallend snel en goed.

Is voor mij een goede manier om alles netjes te laten functioneren.

Blijft natuurlijk wel gek. Elke dag even kijken hoe het modem ervoor staat……

De tijden dat de wifipunten maandenlang gewoon draaiden en je er geen omkijken aar had zijn voorbij. Misschien komt het ook door de webinterface waardoor je eerder achter fouten kan komen…...

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

Duidelijk dus…...we weten dat al WEKEN. Afijn ik geef elke week (op zaterdag) nog voordat het wifi punt in rood gekleurd is het modem een zetje.

Gaat opvallend snel en goed.

Is voor mij een goede manier om alles netjes te laten functioneren.

Blijft natuurlijk wel gek. Elke dag even kijken hoe het modem ervoor staat……

De tijden dat de wifipunten maandenlang gewoon draaiden en je er geen omkijken aar had zijn voorbij. Misschien komt het ook door de webinterface waardoor je eerder achter fouten kan komen…...

Nee dat laatste is niet waar, omdat ik voor de nieuwe web interface nooit uitval had .

Ik zie dat nu juist als bijv ringbel of iets als energy socket of watermeter van HW aangeeft geen wifi signaal te hebben.

Maar hopelijk hebben ze ervan geleerd dat eerlijke communicatie het beste is wat je kan doen, of het nu goed of slecht nieuws is 

• Helper
  • March 3, 2026

KPN heeft volgens mij deze man een paar maanden geleden in dienst genomen om de nieuwe KPN software uit te rollen:

https://youtu.be/T4Upf_B9RLQ?si=YHipawjlw1EMUgG8

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • March 3, 2026

Cynisch filmpje, niet leuk voor KPN mensen. Ik heb vannacht weer een andere versie gekregen van

mijn Box12 modem. De versie die ik nu gekregen heb is V12.C.25.08.16. Dit wordt waarschijnlijk dus de nieuwe toekomstige versie voor ons. We wachten af. Communicatie met sw1(bekabeld) en sw2(Wifi) was weer uitgevallen. Sw2 weer vanaf een onmogelijke plaats weggehaald en weer opgestart. Nu werkt alles weer. We wachten af!!!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • March 3, 2026

Ik houd mijn hart ook vast, wat voor onzalige plannen ze nog meer hebben als er rekening gehouden wordt met de capaciteit op de klantenservice.

Vergeet niet dat de klantenservice KPN-breed is. Alle dingen die KPN doet worden meegenomen in capaciteitsbepalingen. Dat gaat veel verder dan alleen modem- en wifipunt updates. 

Dat de sw2 update stop is gezet zal ook niet veel goeds betekenen voor de sw1 en alle andere apparaten waar nog bugs gefixed moeten worden. 

Nee, dat is niet hoe het werkt. De uitrol van deze specifieke versie is stopgezet. Maar, al vanaf het punt dat een versie wordt opgeleverd, wordt er gelijk verder gewerkt aan de volgende versie. En dat geldt voor alle modems en wifipunten. Dus we zijn continue bezig met doorontwikkelen. En dat is zowel nieuwe functies, als het verbeteren van bestaande functies en het verhelpen van gemelde en gemerkte problemen.

Cynisch filmpje, niet leuk voor KPN mensen. Ik heb vannacht weer een andere versie gekregen van

mijn Box12 modem. De versie die ik nu gekregen heb is V12.C.25.08.16. Dit wordt waarschijnlijk dus de nieuwe toekomstige versie voor ons. We wachten af. Communicatie met sw1(bekabeld) en sw2(Wifi) was weer uitgevallen. Sw2 weer vanaf een onmogelijke plaats weggehaald en weer opgestart. Nu werkt alles weer. We wachten af!!!

Nee, ​@voorn028. Jij bent weer teruggezet op de normale versie. Zie wat ik daarover in het Box 12 topic heb aangegeven.

• Helper
  • March 3, 2026

Cynisch filmpje, niet leuk voor KPN mensen.

Filmpje is van de Noorse Consumentenbond en ik vond het zeer humoristisch en geeft een trend aan die al jaren breed in de IT te zien is. Soort van dwangmatig dingen updaten en features toevoegen omdat het technologisch kan, maar daarbij de klant, de gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit uit het oog verliezen.

Voor wat het waard is, ik heb net de helpdesk aan de lijn gehad en mede vanwege het uitblijven van deze software update en daarmee een structurele oplossing, kreeg ik een compensatie regeling aangeboden. Voor de maanden dat het issue speelt (bij mij sinds december), krijg ik de reguleire maandelijkse kosten (2,50 per SW2 = 7,50 per maand) teruggestort. Het is in ieder geval iets van een geboden oplossing en wellicht een idee voor lotgenoten hier op het forum.

Nu maar hopen dat de nieuwe update (met fix) snel beschikbaar komt.

• Slimmerik
  • March 3, 2026

@Faab1000 Huur jij de SW2 punten of heb je die gekocht?

Ik heb zelf twee sw1 punten, waar ze de web interface uit gesloopt hebben, zodat deze nu helemaal afhankelijk zijn van een experiabox of een sw2 punt om ze te configureren en dus waardeloos zijn wanneer ik bij kpn weg zou gaan. Kijken of ze daar ook nog compensatie tegenover willen zetten.

Filmpje is wel heel treffend inderdaad. 😊

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 3, 2026

Apart, kan me niet vinden in de problemen met de SW2, werken met de laatste versie firmware SW2.C.25.05.08, probleemloos en dat al sinds ze de firmeware hebben gekregen. Dat is toch al meer dan 7 weken.

Misschien dat het scheelt dat ik alle drie SW21 bekabeld heb aangesloten op de V12.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

Apart, kan me niet vinden in de problemen met de SW2, werken met de laatste versie firmware SW2.C.25.05.08, probleemloos en dat al sinds ze de firmeware hebben gekregen. Dat is toch al meer dan 7 weken.

Misschien dat het scheelt dat ik alle drie SW21 bekabeld heb aangesloten op de V12.

Ik lees vaak dat je het apart vind en dat je alle sw2 punten bekabeld hebt aangesloten, maar dat is niet altijd haalbaar en hier dus ook niet.

Maar ik heb dus een uur en 8 minuten geleden weer heel de mikmak opnieuw mogen opstarten na een dag of 6.

Het werkt nu weer, maar bijvoorbeeld mijn laptop wordt niet gezien ( althans de naam zoals hij binnen windows 11 bekend is) maar als een device .

Het werkt maar het is verre van perfect

En zo kan het allemaal goed staan in de MijnKPN app , maar dan blijkt dat een en ander geen verbinding meer heeft en log ik dus in bij 192.168.2.254 en ja wel er staan weer paar rode schotels en terwijl de schotel een groen led heeft.

En dat begint toch echt wel heel vermoeiend te worden

• Nieuwkomer
  • March 3, 2026

Wat doen jullie nu als het niet werkt? ‘resetten de boel’

Is dit power down op de KPN box? Power down op de SW2? Log je in op de webinterface, en klik je ‘thuisnetwerk herstarten’?

Ik het laatste, maar dat werkt niet ALTIJD. + ik kan maar 2 a 3 dagen vooruit, voor het weer niet meer werkt. 

Anders moet ik heel de schoenenkast aan de kant schuiven om in de meterkast te komen.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 3, 2026

Wat doen jullie nu als het niet werkt? ‘resetten de boel’

Is dit power down op de KPN box? Power down op de SW2? Log je in op de webinterface, en klik je ‘thuisnetwerk herstarten’?

Ik het laatste, maar dat werkt niet ALTIJD. + ik kan maar 2 a 3 dagen vooruit, voor het weer niet meer werkt. 

Anders moet ik heel de schoenenkast aan de kant schuiven om in de meterkast te komen.

Eerste instantie via 192.168.2.254 naar instellingen dan naar systeem en dan herstart thuisnetwerk.

Dat ging niet goed, want 2 schotels bleven rood ,   en na een half uur nog steeds.

Toen maar weer stroom kabeltje glasvezel kast eruit getrokken en van modem, 

Daarna eerst andere dingen gedaan, glasvezelkastje weer stroom erop en als 1e 2 ledjes groen zijn dan stroomstekker van modem erin en alles laten opstarten.

Schuur en zolder bleven hardnekkig rood, daarom daar maar de stroom eraf en later er weer erop.

Nu werkt het weer voor 2 uur en 20 min

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 3, 2026

Het heeft even geduurd, maar ik heb nieuws.

We gaan niet verder met de uitrol van de SW2.C.25.16.06.

Vanuit de kleinere uitrollen die we gedaan hebben, zien we toch wat aandachtspunten. Vooral in combinatie met de Box 14, en de V10. Geen grote issues, maar toch net genoeg om hier en daar wat overlast te veroorzaken.

Hallo…. Ik heb een Box12 daar kun je dan toch wel mee doorgaan? 200 euri aan sw2 punten en iedere week een handmatige herstart…. Waar zijn de techneuten van XS4ALL als je ze nodig bent?

Gelukkig ben ik bijna aan het einde van mijn contract en ga toch maar eens verder kijken. Sterkte aan een ieder met problemen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

We kunnen de update helaas niet specifiek voor de Box 12 klaarzetten. Daar wil ik even een stuk tekst van Erik voor aanhalen uit dezelfde update: 

En om de vraag alvast voor te zijn: we kunnen hem ook niet beschikbaar stellen voor zelf updaten. Want we kunnen dat niet afbakenen per modem. Dus kunnen we niet voorkomen dat mensen met een Box 14 of V10 dan ook de update zouden installeren. 

• Helper
  • March 3, 2026

@Erwin1976 ik heb 1 SW2 in huur (2,50 per maand) en 2x SW2 gekocht (61,50 per stuk). Omdat ze de reeds aangekochte SW2s niet konden crediteren, stelde ik voor om gewoon als compensatie die 2,50 per SW2 per maand aan te houden, totdat het weer goed werkt. 

@supernova ik heb ook alledrie bekabeld aangesloten, maar bij mij duurt het tussen de 2 tot 3 dagen voordat 1, meestal 2 en soms alle 3 offline gaan. 

Het enige wat bij mij de boel oplost, is via de MijnKPN  app bij de Box 12 te klikken op “Modem opnieuw opstarten”

De optie om via de webinterface alleen het thuisnetwerk te herstarten, werkt niet altijd. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 3, 2026

@Erwin1976 ik heb 1 SW2 in huur (2,50 per maand) en 2x SW2 gekocht (61,50 per stuk). Omdat ze de reeds aangekochte SW2s niet konden crediteren, stelde ik voor om gewoon als compensatie die 2,50 per SW2 per maand aan te houden, totdat het weer goed werkt. 

@supernova ik heb ook alledrie bekabeld aangesloten, maar bij mij duurt het tussen de 2 tot 3 dagen voordat 1, meestal 2 en soms alle 3 offline gaan. 

Het enige wat bij mij de boel oplost, is via de MijnKPN  app bij de Box 12 te klikken op “Modem opnieuw opstarten”

De optie om via de webinterface alleen het thuisnetwerk te herstarten, werkt niet altijd. 

Misschien een verschil, zitten alle drie rechtstreeks op deV12 aangesloten met een kabel. Pas daarna heb bij 2 SW2 een switch aangesloten. Maar tot nu toe sowieso al 7 weken geen enkele op offline geweest.