Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.26.04.04

Categorie:SuperWifi 2
  • August 31, 2026
  • 261 reacties
  • 7975 keer bekeken
Toon eerste bericht

261 reacties

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

​@JanD kijk jij dat ook geregeld naar de status in de app of in de Box 12 zelf? De groene leds op de SW2’s en het werken van wifi zegt nl. niet veel over de problemen die hier vele ondervinden. En ook niet onbelangrijk, ​@supernova gebruikt geen Box 12.

Verder ben ik dan natuurlijk jaloers op jullie 😉, ik moet hier nog elke week een preventieve ‘herstart thuisnetwerk’ uitvoeren.

JanD
Wijsgeer
  • September 22, 2026

​@JanD kijk jij dat ook geregeld naar de status in de app of in de Box 12 zelf? De groene leds op de SW2’s en het werken van wifi zegt nl. niet veel over de problemen die hier vele ondervinden. En ook niet onbelangrijk, ​@supernova gebruikt geen Box 12.

Verder ben ik dan natuurlijk jaloers op jullie 😉, ik moet hier nog elke week een preventieve ‘herstart thuisnetwerk’ uitvoeren.

Beste ​@LuToLu ik heb de LED op de SW#2 uit staan, want de SW#2 staat buiten mijn gezichtsveld.

Ik kijk af en toe in de UI van de SW#2

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • September 22, 2026

​@Alexandra van KPN 

Zoals ik elders al heb aangegeven geeft de update van de SW ook problemen met Sonos speakers.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 22, 2026

inmiddels heeft 1 SW2 zich “automagisch” herstelt in het overzicht van het modem. Die is weer synced. 

Het modem ziet 42 apparaten van de 58 en 3 extenders maar geeft alleen de SW2 die in sync is aan.

echter null op het SW2 punt.

de app op de telefoon zegt 6 apparaten online…… Die ziet overigens nu ook de SW2 die weer in sync is. De andere 2 SW2’s zijn offline zegt de app.

Ik kan er verders niets aan merken, alles is bereikbaar en functioneerd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

​@Alexandra van KPN 

Zoals ik elders al heb aangegeven geeft de update van de SW ook problemen met Sonos speakers.

Ik zie dat je in een ander topic (nog een keer?) uitgebreid je bevindingen hebt gedeeld. Erg bedankt! Daar kunnen we iets mee richting het modem-team. 

inmiddels heeft 1 SW2 zich “automagisch” herstelt in het overzicht van het modem. Die is weer synced. 

Het modem ziet 42 apparaten van de 58 en 3 extenders maar geeft alleen de SW2 die in sync is aan.

echter null op het SW2 punt.

de app op de telefoon zegt 6 apparaten online…… Die ziet overigens nu ook de SW2 die weer in sync is. De andere 2 SW2’s zijn offline zegt de app.

Ik kan er verders niets aan merken, alles is bereikbaar en functioneerd.

Dan kan het zijn dat het puur een weergave-fout is, maar het kan ook zijn dat ze in ‘paired-not-syned’ status zijn geschoten. Dan doen ze het nog wel en apparaten kunnen ook wel verbinden, maar roaming (switchen van apparaten tussen Wifi-punten) gaat niet meer goed. Dan is een herstart van het modem alleen vaak voldoende om alles weer in het gareel te trekken. 

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • September 22, 2026

Hier ook box 12 en 1 sw2 wifi punt niet meer zichtbaar.

Voor mij is dit eerste keer, alle eerdere andere updates nooit problemen gehad.

Verder lijkt alles wel goed te werken,sw2 lampje is groen.

• Deelnemer
  • September 22, 2026

​@Alexandra van KPN 

Hier precies hetzelfde probleem na update.

Sonos boxen vinden elkaar niet meer op het netwerk waardoor muziek afspelen over meerdere boxen tegelijk niet meer werkt..

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 22, 2026

Hier ook box 12 en 1 sw2 wifi punt niet meer zichtbaar.

Voor mij is dit eerste keer, alle eerdere andere updates nooit problemen gehad.

Verder lijkt alles wel goed te werken,sw2 lampje is groen.

Als 1 punt niet meer zichtbaar is dan verdwijnen er nog wel meer in een dag of 2 dagen.

Dat led groen is zegt ook helaas niet alles 

Kijk in de mijn kpn app (netwerk) of Log in op je box 12, kijk of daar nog apparaten nog verbonden is met sw punt of punten 

Wat wel hoop vol klinkt dat er ook klanten zijn waarbij de uitval niet meer voordoet 

• Nieuwkomer
  • September 23, 2026

Al maanden/jaren problemen gehad met mijn twee SuperWifi 2.0s.
Van de week alle twee geupdate naar 26.04.04. maar status in Modem UI was rood en bleef rood wat ik ook probeerde: resetten/herstarten van modem/SuperWifi en netwerk.

Vanochtend llijkt er iets veranderd: mijn twee bedrade SuperWifi 2.0 devices worden goed weergegeven in zowel de UI van het Model 12b als in Mijn KPN app.
Status: Wired

Connected devices: aantallen kloppen
Netwerk Topologie: Ziet er goed uit

Lampjes: Groen

Wie weet is er iets magisch veranderd en blijft alles stabiel. De wereld zou er dan een stuk aangenamer uit zien (afgezien van wat probleempjes die niets met KPN te maken hebben). 

• Topper
  • September 23, 2026

Ik meld mij hier ook, maar mijn situatie lijkt iets breder dan alleen ‘paired in plaats van synced’.

Configuratie

• KPN Box 12, firmware V12.C.26.04.02
  • 2× SuperWifi 2, firmware SW2.C.26.04.04
  • 1 SW2 bekabeld aangesloten
  • 1 SW2 draadloos aangesloten
  • Beide punten hebben langere tijd probleemloos gewerkt. De problemen zijn sinds enkele dagen terug.

Wat ik zie

Mijn wifi is de laatste dagen opnieuw instabiel, met korte onderbrekingen. In de topologie viel mij op dat alle clients met de Box 12 leken te verbinden en 0 apparaten met de beide SuperWifi 2-punten, ook wanneer die groen branden en als Synced worden weergegeven.

Ik heb dit vandaag gericht getest met een MacBook.

Op zolder bleef de Mac verbonden met hetzelfde BSSID op 2,4 GHz, met een zeer zwak signaal van circa -76/-78 dBmen een Tx-rate van slechts 32-48 Mbps, terwijl de SW2 daar Synced/groen was. Wifi op de Mac volledig uit- en weer aanzetten veranderde dit niet.

Vervolgens ben ik naast de bekabelde, Synced/groene SW2 gaan zitten. Ook daar bleef de Mac met hetzelfde BSSID verbonden. Ik heb vervolgens alleen deze SW2 stroomloos gemaakt: de wifi-verbinding van de Mac bleef bestaan en het BSSID veranderde niet. De Mac was dus daadwerkelijk niet met deze SW2 verbonden; het lijkt niet alleen een fout in de topologieweergave.

Daarna heb ik uitsluitend de wifi van de Box 12 uitgeschakeld. De wifi-verbinding van de Mac viel onmiddellijk weg. De SSID bleef via de SW2's wel zichtbaar, maar macOS vroeg bij opnieuw verbinden opnieuw om het WPA2-wachtwoord.

Daarnaast treedt bij mij óók het hier genoemde Synced → Paired-probleem op.

De draadloze SW2 stond vanmorgen ineens op Paired/not active en rood. Na alleen die SW2 stroomloos te maken werd hij weer Synced/groen. De Box 12 rapporteerde toen voor de verbinding met deze SW2 een uitstekende 5GHz WiFi 6-bitrate van circa 817/817 Mbps.

Enkele uren later was datzelfde punt, zonder dat ik iets had gewijzigd, opnieuw rood en Paired. De Box 12 meldde toen: ‘Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld.’

Het lijkt er bij mij dus op dat er twee verschijnselen optreden:

1. een SW2 valt spontaan terug van Synced naar Paired;
  2. óók wanneer de SW2's Synced en groen zijn, lijken clients niet of niet goed naar de SW2's te verbinden en blijven ze bijvoorbeeld hangen aan een zeer zwakke 2,4GHz-verbinding met de Box 12.

Mogelijk zijn dit twee uitingen van hetzelfde synchronisatie/meshprobleem, maar dat kan ik uiteraard niet vaststellen. Ik meld het vooral omdat KPN vraagt zo precies mogelijk te beschrijven wat we waarnemen.

Ik heb screenshots van de Synced- en Paired-status, de backhaul-bitrate en de wifi-gegevens van de Mac en kan die toevoegen als dat voor het onderzoek nuttig is.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 23, 2026

​@ElHanjo ,  wat je echt het beste kan doen in de situatie die je beschrijft is een Herstart Thuisnetwerk.

Dan wordt het gehele systeem weer perfect opgebouwd. 

Als alles weer is opgestart, dus ook je SW punten,  dan geef het ruim een halve dag en het systeem werkt weer zoals het hoort.

Of het de 7 dagen volhoud , dat is totaal niet te zeggen.  Bij de ene werkt het al weer 2 weken en bij een ander is het om de 6 dagen preventief herstarten.

En nogmaals Herstart Thuisnetwerk is wat ik hier zelf merk het beste en gehele opstart duurt max een minuut of 10

• Topper
  • September 23, 2026

​@ElHanjo ,  wat je echt het beste kan doen in de situatie die je beschrijft is een Herstart Thuisnetwerk.

Als alles weer is opgestart, dus ook je SW punten,  dan geef het ruim een halve dag en het systeem werkt weer zoals het hoort.

Of het de 7 dagen volhoud , dat is totaal niet te zeggen.  Bij de ene werkt het al weer 2 weken en bij een ander is het om de 6 dagen preventief herstarten.

En nogmaals Herstart Thuisnetwerk is wat ik hier zelf merk het beste en gehele opstart duurt max een minuut of 10

Bedankt voor het meedenken ​@ivo46  Helaas werkt een thuisnetwerk-reset bij mij niet. Vanochtend uitgevoerd en probleem blijft bestaan: wifipunten zijn up-and-running, lampjes groen, status is ‘Synced’, maar ze weigeren connectie te maken met mijn apparaten. Alles is en blijft geconnect met mijn modem beneden, ook apparaten die boven staan en voorheen wel met de wifipunten connectie maakten. Zie screenshot hieronder.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 23, 2026

​@ElHanjo , tja de wegen van KPN blijven ondergrondelijk.

Wat jouw toplogie laat zien heb ik hier ook wel voorbij zijn komen en bij mij wel een 2e keer herstart thuisnetwerk de oplossing zijn.

Maar laat het nog eens een dag zo staan zoals je het nu hebt.

Als dat niet werkt dan weer een herstart of je zou bijvoorbeeld op een sw punt kunnen inloggen en die dan een herstart geven, dat zijn zo de dingen die ik hier uitvoer 

Garantie geef ik niet want dat doet de KPN ook niet, laat staan dat ze er een keer een oplossing voor vinden.

Er zijn er hier op het forum waarbij het wel gewoon blijft werken na de laatste updates en en groep die met de ellende blijft zitten.

Gene die de kpn software heeft geïntroduceerd zou ik een functie elders hebben gegeven. 

​@Alexandra van KPN 

Ja hier ligt ook het hele Sonos netwerk eruit. Iemand een oplossing?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 23, 2026

Ja hier ligt ook het hele Sonos netwerk eruit. Iemand een oplossing?

Ik wil je aanraden om dit topic even door te nemen ​@JohanCotnelis: 

Hier worden tips gegeven en ook zal informatie vanuit ons daar geplaatst worden!

Sonos en AirPlay instabiel sinds de recente SuperWifi 2-update

Ik gebruik een KPN Box 12 met drie bekabelde SuperWifi 2-punten. Sinds de recente updates en een herstart van de Box 12 ervaar ik problemen die ik daarvoor niet had:

• Mijn Sonos-speakers laten zich in de Sonos-app niet meer betrouwbaar groeperen. Speakers lijken soms mee te spelen, maar geven geen geluid of reageren niet op de volumeregeling.

• Het tv-geluid via mijn Sonos Arc valt geregeld weg. Ik moet de Arc herstarten om weer geluid te krijgen.

• Mijn MacBook Pro kan mijn Apple TV 4K niet meer betrouwbaar via AirPlay als extra scherm gebruiken.

Ik heb dit al bij KPN gemeld, maar krijg geen inhoudelijke terugkoppeling. Ook heb ik de Sonos-groepsproblemen rechtstreeks in de Sonos-app vastgesteld; dit speelt dus niet alleen in Home Assistant.

Ik stel niet dat alle drie de klachten bewezen dezelfde oorzaak hebben. Wel vraag ik KPN om te onderzoeken of de recente modem- en SuperWifi-updates invloed hebben op de onderlinge communicatie tussen apparaten op verschillende wifipunten.

Kan een moderator aangeven of deze klachten bij het technische team bekend zijn, of er een onderzoek loopt en wanneer ik terugkoppeling op mijn bestaande melding kan verwachten? Ik ontvang ook graag het dossiernummer als dat is aangemaakt.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Jeroen Superwifi2.0, de problemen die jij ervaart met jouw Sonos apparatuur, daar zien we de laatste dagen meer meldingen van. Inmiddels is het technische team hier van op de hoogte en is het in onderzoek.  

Hallo ​@Jeroen Superwifi2.0, de problemen die jij ervaart met jouw Sonos apparatuur, daar zien we de laatste dagen meer meldingen van. Inmiddels is het technische team hier van op de hoogte en is het in onderzoek.  

Dank voor de bevestiging dat het technische team de Sonos-problemen onderzoekt. Mijn Sonos-diagnose is bij Sonos bekend onder nummer 20149769.

Ik heb een Box 12 met drie bekabelde SuperWifi 2-punten. Sinds de recente updates lijken mijn Sonos-speakers in de app gegroepeerd en actief, terwijl sommige geen geluid geven of niet op het volume reageren. Ook valt de wifi-verbinding van mijn 83-inch LG G2 OLED uit 2022 (83G26LA) soms weg. Vóór de updates werkte dit alles goed. Of beide problemen dezelfde oorzaak hebben, is nog niet vastgesteld.

Alle Sonos-speakers op de wifi van de Box 12 zetten is voor mijn woning geen bruikbare oplossing; ik heb de SuperWifi-punten nodig voor dekking op de andere verdiepingen.

Mijn verzoek is om de recente SuperWifi 2-firmware zo snel mogelijk terug te draaien zolang deze problemen niet zijn opgelost. Kunnen jullie de mogelijkheid van een rollback aan het technische team voorleggen en aangeven wanneer ik inhoudelijke terugkoppeling krijg?

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Toch ook een positief bericht. Ik heb vier SW2 versterkers. 1 gedraaid drie via wifi. Twee versterkers zijn overgegaan naar de nieuwe software en de andere twee niet. Ik wist dat eerst niet en heb dagen problemen gehad met de wifi. Die viel constant uit. Versterkers opnieuw aanzetten hielp tijdelijk maar niet langer dan 1 dag. Met googlen kwam ik erachter dat de software vernieuwd zou moeten zijn en dat kon je dan zien in MijnKPN. MijnKPN geopend en kreeg toen direct de melding dat er wifiversterkers nog niet waren overgezet. Dit direct gedaan via MijnKPN. Duurt paar minuten per versterker. Vervolgens in kijken gezien dat alle versterkers over zijn naar de nieuwe software. En sindsdien geen problemen meer gehad (8 dagen). En het netwerk lijkt veel stabieler te zijn. Alle wifipunten geven een goed tot supergoed signaal. Perfect wat mij betreft.

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Bedankt voor het meedenken ​@ivo46  Helaas werkt een thuisnetwerk-reset bij mij niet. Vanochtend uitgevoerd en probleem blijft bestaan: wifipunten zijn up-and-running, lampjes groen, status is ‘Synced’, maar ze weigeren connectie te maken met mijn apparaten. Alles is en blijft geconnect met mijn modem beneden, ook apparaten die boven staan en voorheen wel met de wifipunten connectie maakten. Zie screenshot hieronder.

Aan de zijkant van de modem zitten drie knopjes. Via de middelste kunnen regelen of de wifi van de modem aan of uit moet. Bij uit gaat de wifiversterker gekoppeld aan de modem als uitzendpunt fungeren ipv het modem. Gezien jouw plaatje boven moet die middelste knop indrukken net zolang tot het wifilampje op de modem gaat branden en dan nog een keer lang indrukken tot het lampje weer uitgaat. Op die manier reset je dat de wifi weer via de versterker gaat werken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 24, 2026

Toch iets positiefs. 😁

Ben nu 2 weken online zonder enige problemen. Maar wel zonder een V10/12 er voor. Voor de mensen die het niet gelezen hebben. 

Dus even afkloppen en hoop dat de SW2’s zo blijven draaien.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 24, 2026

Toch na een week vandaag weer het netwerk opnieuw moeten opstarten want de bekabelde SW2 op de slaapkamer was weer offline en nu was helaas ook de omvormer de verbinding kwijtgeraakt. Gelukkig de netwerk herstart in de KPN app bracht beide weer online. Hopelijk wordt dit niet een wekelijks terugkerend euvel……we houden de moed erin.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank iedereen voor het delen van jullie bevindingen! We hopen het te vermijden maar een netwerkherstart kan vaak uitkomst brengen! 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 24, 2026

Toch na een week vandaag weer het netwerk opnieuw moeten opstarten want de bekabelde SW2 op de slaapkamer was weer offline en nu was helaas ook de omvormer de verbinding kwijtgeraakt. Gelukkig de netwerk herstart in de KPN app bracht beide weer online. Hopelijk wordt dit niet een wekelijks terugkerend euvel……we houden de moed erin.

Dat wordt het dus helaas wel 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 24, 2026

Toch iets positiefs. 😁

Ben nu 2 weken online zonder enige problemen. Maar wel zonder een V10/12 er voor. Voor de mensen die het niet gelezen hebben. 

Dus even afkloppen en hoop dat de SW2’s zo blijven draaien.

Maar het is wel “geinig” dat de eigen software niet goed met met elkaar communiceert, althans de v10/Box 12 i.c.m. sw2 punten levert dus een soort van geheugenverlies om de 7 dagen