Skip to main content
Vraag

SuperWifi punten nemen de gegevens niet over van mijn Box 12b

• January 27, 2025
  • 8 reacties
  • 74 keer bekeken

Hallo

2 weken geleden (weer) contract bij KPN.  Aansluiten opzich prima verlopen, glasvezel punt en modem (12b) staan op begane grond.

Vrijdag eerste thuiswerkdag gehad en merkte dat op werkplek (2e verdieping) signaal zwak en instabiel  is. Geen nood, dacht ik, heb nog 2 witte superwifipunten: eentje op de eerste verdieping en eentje op zolder (12b-modem zou als basis-'mesh' punt dienen, als ik het oed begrepen heb)
Hele weekend geprobeerd maar lukt maar niet om ze aangesloten te krijgen op basis van handleiding en kennisbank artikelen: zowel als draadloos als bekabeld procedure incl resets van schotels en modem.  

1.Draadloos via WPS: lampje blijft groen (snel) knipperen, krijgt dus geen verbinding
2.Bekabeld: bekabeld creren de schotels een extra netwerk/SSID ipv het 'modem' SSID, en nemen dus niets over van 'modem' wifi netwerk.
Lukt me niet om tweede schotel te connecteren aan eerste.
3.Draadloos via kabel: (zie 2) en als ik dan kabel los haal, krijg ik direct rode lamp en dat is na 2,5 uur niet veranderd. (afstand modem-schotel <1m). Kabel er weer in levert tweede situatie weer op

Kan iemand me nog een tip geven wat ik nog kan proberen om (liefst draadloos) de wifipunten.

vriendelijke groet
Jan

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• January 27, 2025

De KPN Box heeft waarschijnlijk de nieuwe firmware binnen gehaald. Daar werken de witte SuperWiFi's niet mee samen. Want daar is nog geen nieuwe firmware voor. Je zult er dus 1 bekabeld aangesloten moeten laten. De ander kan daar dan draadloos mee samenwerken. Het WiFi op de KPN Box kan het beste uit. Of een andere netwerknaam gebruiken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2025

De KPN Box heeft waarschijnlijk de nieuwe firmware binnen gehaald. Daar werken de witte SuperWiFi's niet mee samen. Want daar is nog geen nieuwe firmware voor. Je zult er dus 1 bekabeld aangesloten moeten laten. De ander kan daar dan draadloos mee samenwerken. Het WiFi op de KPN Box kan het beste uit. Of een andere netwerknaam gebruiken. 

Dank voor de uitleg. Dus upgrade van FW voor SuperWifi afwachten (als die komt??) en tot die tijd bekabeld :-(
Volgende puntje heeft zich alweer laten zien: de tweede SW wil niet via WPS met de eerste connecteren: rood lampje als ze tegenover elkaar staan. ALs ik bekabeld aan modem doe, gaat ie een eigen tweede WE2-…. netwerk/SSID de lucht in gooien.

Is er nog een andere mogelijkheid?

vriendelijke groet
Jan

• January 27, 2025

WPS is ook niet de juiste manier van installeren. Heb je ze beide gereset? Het kleine knopje zowat 20 seconden vast houden met stekker in het stopcontact. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Ik heb dit kennisbank artikel gebruikt, waarbij eerst alternatief (met WPS) van stap2 en toen dat niet lukte (rood op 2e SW) de 2e SW gereset (paars) en bekabeld opnieuw geprobeerd. Dan wel groen maar heb ik 3 netwerk/SSID en geen uitbreiding van modem en/of 1e SWpunt.

Als wps niet de juiste is hoe krijg ik 2eSW dan aan 1e, bekabelde SW?

• January 28, 2025

Als je WPS gebruikt, dan krijg je volgens mij geen goed mesh netwerk. Dan worden het allemaal aparte extenders. Die allemaal een eigen netwerk uitzenden.

Ik zou zeggen: resetten, resetknop ongeveer 20 seconden vasthouden. En dan eerst de ene aansluiten. Als die goed werkt de andere ook. De eerste dus niet loskoppelen. Die eerste moet aangesloten blijven. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • January 28, 2025

Hoi ​@JJKPN welkom op de KPN Community. Is het nog gelukt met de versterkers? Ik denk dat resetten en een tijdje bekabeld aangesloten zoals hierboven aangegeven zou moeten werken. Mocht je nog hulp nog hebben laat het dan weten. We denken graag met je mee!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2025

Hoi ​@JJKPN welkom op de KPN Community. Is het nog gelukt met de versterkers? Ik denk dat resetten en een tijdje bekabeld aangesloten zoals hierboven aangegeven zou moeten werken. Mocht je nog hulp nog hebben laat het dan weten. We denken graag met je mee!

Zal as maandag worden, heb examenkandidaat met toetsen in huis, dus slechte wifi is beter dan geen wifi.

2b continued

@Remco van KPN we alvast een vraag (of 2😉)

• vind KPN het acceptabel dat fw releases worden uitgerold als daardoor de functionaliteit/werking (i.e. SW draadloos koppelen aan modem) van gesupporte apparaten substantieel wordt beperkt?
  • wanneer wordt een fix, hetzij voor SW hetzij voor modem, verwacht?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 4, 2025

Het is me gelukt via een bekabeld-draadloos combinatie, maar moet zeggen dat veel snelheid en signaalsterkte nog steeds niet super is.

Hopelijk komt er snel een fix (@KPN, enige info hierover??) dat de nu nog bekabelde ook draadloos in gezet kan worden en de afstand tussen de punten kleiner kan maken.