Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi webinterface niet beschikbaar na update

• April 17, 2025
  • 1 reactie
  • 57 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de KPN SuperWifi-punten sinds de laatste firmware-upgrade.

Even wat achtergrond:

Als netwerkbeheerder miste ik een aantal belangrijke functionaliteiten in de KPN Box. Om een paar voorbeelden te noemen: de mogelijkheid om MAC-adressen te exporteren en importeren, alleen verbindingen van bekende MAC-adressen toe te staan, en het aanmaken en beheren van VLANs, etc.

Toen KPN mij vertelde dat hun SuperWifi ook zonder de KPN-router te gebruiken is, heb ik geïnvesteerd in een Netgate 2100-router. Het lukte me om de SuperWifi-punten werkend te krijgen: één als master en twee als slave. Later heb ik nog twee extra punten aangeschaft, en heb ik nu in totaal vijf SuperWifi-punten. De wifi-instellingen kon ik toen nog gewoon aanpassen via de webinterface van de SuperWifi.

Terug naar het probleem:

Na een firmware-update zijn de SuperWifi-punten instabiel geworden. Op bepaalde momenten van de dag heb ik bijvoorbeeld geen verbinding met het wifi-netwerk en krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is. Later werkt alles dan weer, zonder dat ik iets heb aangepast. Ook is de webinterface niet langer bereikbaar. Het gedrag is erg onvoorspelbaar.

Daarom heb ik alle SuperWifi-punten gereset, in de hoop ze opnieuw via de webinterface te kunnen configureren.

Na het resetten blijkt echter dat ik nog steeds geen toegang heb tot de webinterface. Inmiddels heb ik ontdekt dat KPN met de laatste firmware-update deze functionaliteit volledig heeft verwijderd.

Het probleem:

Ik zit nu met vijf SuperWifi-punten die ik niet meer kan configureren, simpelweg omdat ik geen gebruik maak van een KPN Box.

Mijn vraag:

Is het mogelijk om de firmware van de KPN SuperWifi-punten te downgraden, zodat ik opnieuw toegang krijg tot de webinterface en mijn wifi-netwerk handmatig kan instellen, zoals dat voorheen wél mogelijk was?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord door Marlon92

Nee. Je kunt geen firmware downgraden. 

Jij hebt witte SuperWiFi's. Die hebben inderdaad geen webinterface meer. Je kunt 1 zwarte SuperWiFi aanschaffen. Die heeft nog wel een webinterface met de nieuwe firmware. Dan kun je ze daarmee beheren. In theorie. 

Iets anders aanschaffen is nog veel beter denk ik. Bijvoorbeeld TP-Link EAP accespoints. Dan kun je per WiFi netwerk het vlan instellen. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

• Antwoord
  • April 17, 2025

Nee. Je kunt geen firmware downgraden. 

Jij hebt witte SuperWiFi's. Die hebben inderdaad geen webinterface meer. Je kunt 1 zwarte SuperWiFi aanschaffen. Die heeft nog wel een webinterface met de nieuwe firmware. Dan kun je ze daarmee beheren. In theorie. 

Iets anders aanschaffen is nog veel beter denk ik. Bijvoorbeeld TP-Link EAP accespoints. Dan kun je per WiFi netwerk het vlan instellen.Â