Skip to main content
Vraag

Topologie klopt niet van het mesh-netwerk en laat maar één van de drie SuperWifi punten zien

• March 22, 2026
  • 6 reacties
  • 80 keer bekeken

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img

Onderstaande is nu mijn topologie. En daar gaat iets goed fout. Ik had altijd een goed werkend mesh netwerk (via Orbi Netgear) met een 2e netwerk via de KPN Super wifi punten (3). Nu heb ik mijn Orbi netwerk afgebouwd en draai voor Wifi nog alleen op de zwarte KPN Super Wifi boxjes. Dat werkte prima. Tot een week of zo geleden (software update? herstart complete netwerk na internet probleem?).

Echter zie ik van de 3 super wifi punten, alleen diegene nog die rechtstreeks op het modem is aangesloten en in de meterkast staat. De overige 2 (in de woonkamer en slaapkamer eerste verdieping) zijn niet meer zichtbaar. Wel worden er dan 3 extenders genoemd? 

Graag ontvang ik van één van de aanwezigen hier de juiste volgorde en manier van aansluiten om het mesh netwerk weer werkend te krijgen, nu dienen de gebruikers bij het wisselen van de verdieping in het huis Wifi uit en weer aan te zetten, dan pakt deze het beste signaal (eerste verdieping bijvoorbeeld of woonkamer). Dat is te meten met speedtest dan, want controleren via de interface lukt dus niet omdat de super wifi punten niet (meer) gezien worden.

Ik heb ook interactieve TV van KPN (2 boxjes) en een aantal switches in huis. Alle Wifi2 punten rechtstreeks aansluiten op het modem zal niet lukken, er zal altijd minimaal een (unmanaged) switch tussen moeten zitten (D-Link, Netgear of TP-Link). Voor de compleetheid: ik heb door het hele huis ethernet CAT 6 kabels liggen, dus ik wil de backhaul graag bekabeld aansluiten tussen de 3 super wifi punten.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Alles resetten en opnieuw de installatie stappen doorlopen. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 22, 2026

Dus alle punten harde reset, eerste punt bedraad verbinden en dan de andere twee punten laten verbinden? Eerst dan via wifi, daarna bedraad? Moet ik dan wifi op de box12 uitschakelen? Of gaat die zich dan ook als wifi punt gedragen en kan ik één wifi punt inleveren bij KPN (dan 1 in woonkamer en 2e op eerste verdieping)? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Om alles perfect te doen deze stappen. Glaskastje ( als je die hebt) 2 minuten stroomloos en dan weer stroom erop. Wacht tot het modem weer volledig terug is, ja met wifilampje. Terwijl het glaskastje stroomloos is zou je alle superwifi alvast kunnen terugzetten naar fabrieksinstellingen (paars lampje). Als modem weer volledig terug is dan eerst controleren of je een wifiverbinding hebt met het modem. Als wifi werkt dan elk wifipunt, de 1 na de andere, een uur aan het modem verbinden. Als elk superwifipunt een uur heeft gehangen dan mag je elk punt los plaatsen.  Het modem wordt het primair e punt. Je hoeft niet meer een superwifi punt bedraad naast het modem te plaatsen.  Bedraad aansluiten kan wel, maar hoeft niet direct naast het modem. De klantenservice kan ook een link sturen met deze uitleg, maar natuurlijk veel duidelijker, met een filmpje etc. Succes!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Zolang je Wifipunten verder goed werken, dan raad ik aan om de topologie te negeren. Want dan is het een kwestie van incomplete/foute weergave. Vooral als alle extenders wel gewoon in de tekst worden genoemd en in het overzicht Verbonden apparaten staan.

Kan ontstaan als de onderliggende tabel met apparaatinfo die gebruikt wordt om de topologie te maken niet goed gevuld raakt, of niet goed geüpdate wordt als er iets veranderd. En als het alleen de weergave is, dan verstoor je je netwerk met herstarts en dergelijke zonder dat het echt wat toevoegt.

Als je wel ook daadwerkelijk een probleem ervaart met de wifipunten die niet weergegeven worden, dan is in de meeste gevallen een herstart thuisnetwerk voldoende. Deze optie vind je via Instellingen > Systeem.

Moet ik dan wifi op de box12 uitschakelen? Of gaat die zich dan ook als wifi punt gedragen en kan ik één wifi punt inleveren bij KPN (dan 1 in woonkamer en 2e op eerste verdieping)? 

De Box 12 is de master van je wifinetwerk en doet mee in de mesh. Dus je hebt de facto 4 wifipunten in huis nu. Als je wifipunten huurt zou je een weer kunnen inleveren. Als je ze gekocht hebt zijn ze je eigendom en is inleveren niet nodig. En ook niet mogelijk, in de zin van je krijgt er geen geld voor terug. 

Je kunt er wel voor kiezen de wifi op de Box 12 uit te zetten via de webinterface. Je krijgt dan een pop-up waarin je de keus moet maken of je het alleen op de Box 12 uit wilt zetten, of ook op de SuperWifi punten. Daarop laat je het dan aanstaan, dan komt de wifi alleen uit de SuperWifi 2 punten. Wel moet dan minimaal één van de SuperWifi 2 punten bedraad aangesloten zijn. Maar dat is sowieso al het geval lees ik.

Belangrijk om te weten: ook als de wifi op de Box 12 uitstaat blijft deze de master van het netwerk. Dus aanpassingen in wifi instellingen doe je via de Box 12. 

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 24, 2026

Hallo Erik,

Eindelijk soort van werkend nu (soort van, switchen tussen de 3 punten per verdieping loopt eigenlijk van geen kant op de meeste toestellen hier, mobiel blijft liever blijkbaar op de eerste verbinding hangen, dus wifi uitzetten en weer aan blijft nodig). En ja, ik heb de wifi punten gekocht, dus helaas zit ik er aan vast.

Maar nu weet de KPN APP mij te melden dat ik niet verbonden ben met mijn eigen wifi netwerk…
Wie kan dit oplossen? Ik heb echt geen zin om weer een paar uur te gaan lopen prutsen met het resetten van alle punten en opnieuw op laten bouwen?

Robbietobbie
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • March 25, 2026

Hoewel ik de opmerkingen van Erik wel snap, snap ik niet dat KPN zo luchtig doet over een APP die ze zelf uitbrengen en die foute informatie doorgeeft. Het feit dat het mesh netwerk nu ok is (tenminste de topologie, de werking is natuurlijk niet goed) en ik dat in de browser versie kan zien, is mooi meegenomen. De APP echter van KPN wordt ook gebruikt om de wifi punten te installeren en te plaatsen. Dus als ik dat nog een keer moet of wil doen, kan dat niet via de APP. 

Over de werking dan van dit mesh netwerk: geen enkel device (i-Phone, Samsung mobiel, OnePlus mobiel en laptops en tablets hier aanwezig) switched naar het beste en sterkste punt. De eerdere verbinding met een punt wordt vastgehouden totdat je wifi uitzet en weer aanzet. Dat is niet zoals een mesh netwerk zich hoort te gedragen, maar gedrag wat je ziet bij een extender. Het is dat ik deze wifi punten (helaas) heb gekocht, anders zou ik als de sodemieter nieuwe hardware kopen.