Skip to main content
Beantwoord

Vraag over lage internetsnelheid via bekabeling op SuperWifi Punt 2

• June 2, 2025
  • 4 reacties
  • 82 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de internetsnelheid via mijn SuperWifi Punt 2 (SWP2).

Mijn situatie:
Ik woon in een appartement en heb twee SuperWifi Punten 2 draadloos gekoppeld aan mijn KPN Modem 12. Eén staat in de slaapkamer, de andere in de woonkamer. De punten zijn niet bekabeld met het modem, dat is helaas geen optie bij mij.

Aan het SuperWifi Punt in de woonkamer heb ik een Ethernet switch gekoppeld, en daarop zitten mijn apparaten (zoals tv, Playstation, Android box, etc..) bekabeld aangesloten.

Het probleem:
De snelheid via die bekabelde verbinding is erg laag. Bij een speedtest haal ik maar zo’n 80 Mbit/s, terwijl ik een 1 Gbit abonnement heb. Wat opvalt is dat de wifi-snelheid zelfs beter lijkt dan de bekabelde snelheid via het SWP2.

Ik begrijp dat de SuperWifi punten draadloos met het modem verbonden zijn, en dat dit invloed heeft op de snelheid. Maar ik vroeg me af:

Is er een manier om toch meer uit mijn setup te halen?
Bijvoorbeeld door een powerline adapter te gebruiken en die te koppelen aan het SWP2 of de switch? Of is de enige manier: een kabel te trekken vanuit mijn modem tot aan SWP2 in de woonkamer?

Alle tips of suggesties zijn welkom!

Groet,

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Rai610.Welkom op de community en bedankt voor je duidelijke uitleg!

Je hebt helemaal gelijk: omdat je SuperWifi Punten draadloos met het modem zijn verbonden, hangt de snelheid af van hoe goed die draadloze verbinding is. De snelheid van 80 Mbit/s via de kabel op je SuperWifi Punt is dus niet vreemd als het signaal tussen het punt en het modem niet zo sterk is.

Wat kun je doen om de snelheid te verbeteren?

1. Zet de SuperWifi punten op een betere plek. Probeer ze dichter bij het modem te zetten, of op een plek met minder muren ertussen. Dat helpt vaak al.

2. Extra SuperWifi Punt toevoegen. Soms helpt het om een derde punt tussen het modem en je woonkamer te plaatsen. Zo wordt het signaal beter verdeeld.

3. Toch een netwerkkabel trekken. Zoals ​@JanD hierboven eigenlijk al aangeeft is dit meestal de beste oplossing voor hoge snelheid. Misschien kun je de kabel langs de plint of in een kabelgoot leggen?

Laat het weten als je iets geprobeerd hebt of als je nog vragen hebt. We helpen je graag verder!

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 2, 2025

Beste ​@Rai610 Een Gigabitverbinding heeft betrekking op bekabeld internet op 1 pc.

Is de switch wel een Gigabit switch, zo te lezen is het een Fast Ethernet switch die maximaal 100Mbit/s aan kan of het is een Gigabit switch die niet goed ingesteld is.

Vergeet de powerline-adapters, KPN heeft ze al niet meer in het programma omdat de SW#2 wifipunten goede vervangers zijn.

De beste, degelijkste, snelste en veiligste aansluiting blijft een bekabelde verbinding.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Rai610.Welkom op de community en bedankt voor je duidelijke uitleg!

Je hebt helemaal gelijk: omdat je SuperWifi Punten draadloos met het modem zijn verbonden, hangt de snelheid af van hoe goed die draadloze verbinding is. De snelheid van 80 Mbit/s via de kabel op je SuperWifi Punt is dus niet vreemd als het signaal tussen het punt en het modem niet zo sterk is.

Wat kun je doen om de snelheid te verbeteren?

1. Zet de SuperWifi punten op een betere plek. Probeer ze dichter bij het modem te zetten, of op een plek met minder muren ertussen. Dat helpt vaak al.

2. Extra SuperWifi Punt toevoegen. Soms helpt het om een derde punt tussen het modem en je woonkamer te plaatsen. Zo wordt het signaal beter verdeeld.

3. Toch een netwerkkabel trekken. Zoals ​@JanD hierboven eigenlijk al aangeeft is dit meestal de beste oplossing voor hoge snelheid. Misschien kun je de kabel langs de plint of in een kabelgoot leggen?

Laat het weten als je iets geprobeerd hebt of als je nog vragen hebt. We helpen je graag verder!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 18, 2025

Thanks voor je reactie en het welkom!

De SuperWifi Punt in de woonkamer staat eigenlijk best goed: nog geen 10 meter van het modem, en er zit maar één muur tussen (gipsplaat met een deuropening). Dus qua plek lijkt het me niet echt een probleem.

Als ik een extra punt ertussen zetten voelt voor mij een beetje als overkill, zeker omdat er maar zo’n 4 meter zit tussen modem en SWP1, en dan nog eens 4 meter naar SWP2. Weet niet of dat echt veel verschil gaat maken.

Netwerkkabel trekken snap ik helemaal dat dat het beste zou zijn, maar dat is nu niet zo makkelijk in mijn woning. Ik moet nog even uitzoeken of dat überhaupt mogelijk is.

Hebben jullie enige idee, van wat voor snelheid kan je verwachten van een SWP, als die op de meest optimale plek staat?

Thanks alvast voor het meedenken!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Rai610 Bedankt voor je bericht en fijn dat je zo goed nadenkt over de plaats van je SuperWifi punten! Als het eerste punt minder dan 10 meter van het modem staat, met alleen een gipsmuur ertussen, dan klinkt dat als een prima plek. SuperWifi werkt meestal goed in zulke situaties.

Over je vraag: als een SuperWifi punt op een goede plek staat, kan je via wifi een snelheid halen van ongeveer 400 tot 600 Mbit per seconde. Dit hangt wel af van meerdere dingen, zoals het apparaat dat je gebruikt en of er andere netwerken in de buurt storen.

Een extra punt plaatsen op zo'n korte afstand is meestal niet nodig. SuperWifi werkt het best als de punten niet te dicht bij elkaar staan. Wat je nu hebt, klinkt al goed. Als alles stabiel werkt, hoef je niets extra's te doen. Misschien heb je iets aan het onderstaande topic.