Skip to main content
Vraag

Wifi kanaal SuperWifi punten anders dan modem, hoe krijg ik het gelijk?

• April 30, 2026
  • 9 reacties
  • 79 keer bekeken

ik verlies soms verbinding met een aantal apparaten omdat de superwifi punten van kanaal wisselen, dit terwijl op mijn kpnbox v12 op een vast kanaal staan.

hoe krijg ik dit hetzelfde op de Superwifi punten?

groet Michel

9 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@M de Bruin, welkom op onze community! Je kunt wel aanpassen maar alleen op je superwifi punten die bekabeld verbonden zijn met je experiabox

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 5, 2026

Hoi Thomas,

ik heb juist de wifi punten genomen zodat deze onbedraad gebruikt konden worden. en de settings van de router zouden toch automatisch overgenomen worden. als ik namelijk de naam of andere instellingen anders dan de kanalen, worden deze wel netjes gesynchroniseerd.

is er naast bedraad aansluiten nog een andere methode, of is dit de enige methode?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedraad is de enige methode, hij moet de kanalen kunnen wisselen om goed draadloos te functioneren 

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

@Thomas van KPN dan klopt volgens mij het kennisbank artikel niet, daar staat:

Heb je de SuperWifi 2 verbonden met een KPN modem raden we aan om de instellingen centraal in je modem aan te passen. De SuperWifi 2 zal dit dan overnemen.

Wil je alsnog individueel per SuperWifi 2 punt instellingen aanpassen? Klik deze aan in het overzicht van verbonden apparaten in je modem. Je krijgt dan een pop-up waarin je wifi instellingen kunt aanpassen.

Let op: dit werkt alleen voor bekabeld aangesloten SuperWifi 2. Draadloos verbonden apparaten nemen altijd de instellingen van het modem over.

Ik heb dus ook het probleem dat het 2.4 GHz kanaal niet wordt overgenomen van de master (Box 12) door de draadloos aangesloten SW2. Deze kiest zelf een kanaal, ik kan dat zien d.m.v. gebruik van de WIFIman app.

De 5 GHZ wordt wel overgenomen, en wat ik begrepen heb is dat ook nodig om goed te kunnen communiceren (backhaul). maar de 2.4 GHz wordt daar niet meer voor gebruikt.

Bij de bedraad aangesloten SW2’s wordt het kanaal trouwens ook niet overgenomen van de master maar daar kan ik het zelf op aanpassen.

Het is echt onwenselijk dat je niet zelf het kanaal kunt ‘vastzetten’ door op de master een kanaal in te stellen, het zou mooi zijn als de aangesloten SW2’s echt de instellingen zouden overnemen van de master.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ja je zult dit zelf aan moeten passen, hij neemt dat niet automatisch over op ieder bekabeld Superwifi Punt. Ik snap je wens en ik geef deze ook zeker door maar ik vermoed dat hier op de korte termijn nog geen oplossing voor gaat zijn anders dan het bekabelen

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

@Thomas van KPN maar dan klopt het artikel toch niet? 

Draadloos verbonden apparaten nemen altijd de instellingen van het modem over.

Als bovenstaande zou kloppen zouden we ons doel (​@M de Bruin) , één vast 2.4 GHz kanaal, kunnen bereiken. Je kunt de bedraad aangesloten SW2’s zelf vastzetten en dan zouden de draadloze SW2’s de instelling overnemen van de master, maar dat laatste wordt dus niet gedaan, ondanks de bewering in het kennisbank artikel.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

De meeste instellingen worden wel meegenomen maar niet het kanaal waarop uitgezonden wordt, dat klopt. Die worden hier ook niet mee bedoeld. Wel SSID's en wachtwoorden

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2026

De meeste instellingen worden wel meegenomen maar niet het kanaal waarop uitgezonden wordt, dat klopt. Die worden hier ook niet mee bedoeld. Wel SSID's en wachtwoorden

ja en dat is het prbleem met een wifi apparaat dat de verbinding verliest wanneer er van kanaal word gewisseld

helaas kan ik het SW2 punt niiet bedraad aansluiten

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

@Thomas van KPN dat is echt een gemis als je zelf wil kunnen sturen. Maar is het dan misschien een idee om in het kennisbank artikel deze uitzonderingen te benoemen? Zo voorkom je verwarring, ik dacht b.v. dat het gewoon nog niet goed werk in de nieuwe KPN software en dat dit nog opgelost ging worden.

Natuurlijk hoop ik ook dat KPN dit toch oppakt en het zelf kunnen kiezen van kanalen echt mogelijk maakt. Wat dat betreft is de opzet van nieuwe KPN software geen vooruitgang 😢