Skip to main content

Wifi valt weg met KPN V10 en wifipunten

• May 24, 2025
  • 67 reacties
  • 906 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Lang geen problemen gehad met wifi van KPN. Helaas stopte het wifi signaal er gisteren plots mee. Situatie is V10 en 2 wifipunten in het huis en 1 bedraad aangesloten op de v10. Gisteren samen met KPN medewerker alles gereset en nagelopen. Vandaag helaas weer wegvallende verbinding. Als ik de wifi punten uitschakel en ontkoppel van de V10 doet wifi het wel. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

July 2, 2025

Rood in de topologie wil zeggen dat de onderlinge relatie tussen je modem als hoofdapparaat en je wifipunten als secundaire apparaat niet lekker zit. Er vindt dan geen sturing meer plaats in de mesh. Wat dan kan leiden tot een SuperWifi die wel groen brandt en waar je eindapparaten mee kunnen verbinden, maar waar die eindapparaten dan niet meer automatisch doorspringen naar een ander wifipunt als die beter is.  

Dat is in de basis op te lossen door de rode te ontkoppelen (klik ze aan in de webinterface en gebruik de ontkoppelknop op de pop-up die je dan krijgt) en ze vervolgens te herkoppelen door ze te herstarten of resetten en dan even bekabeld aan te sluiten. 

Een rood lampje daarentegen geeft aan dat de backhaul communicatie tussen de SuperWifi 2 en je modem niet goed zit. Ook een probleem, maar een andere oorzaak, en ook andere gevolgen. Want een rood brandende SuperWifi zendt ook geen wifi meer uit en kan dus niet gebruikt worden.

Inmiddels is, sinds gisteren het proces weer werkzaam dat SW2 na reset gaan updaten. Dus ik zou je dan nu aanraden om nog één keer de hele boel te resetten en herinstalleren. Waarbij ik je in dit geval, vanwege de rode topologie, ook aanraad om je V10 een reset te geven. Idealiter in deze volgorde:

• maak de SW2 stroomloos
  • reset de V10 en laat hem weer volledig opkomen (15 minuten ongeveer)
  • sluit een SW2 bekabeld aan op de V10, zet hem weer aan en reset hem gelijk
  • laat hem een half uur ongeveer aangesloten, als hij nog moet updaten dan doet hij dit ook in die tijd
  • herhaal dit voor de overige SW2
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

67 reacties

• May 24, 2025

Welke WiFi punten heb je? Ronde superWiFi's? Wit of zwart? Of Experia WiFi's? 

• May 24, 2025

Kun je inloggen op de Experiabox via http://192.168.2.254? 

Forum|alt.badge.img+2

Welke WiFi punten heb je? Ronde superWiFi's? Wit of zwart? Of Experia WiFi's? 

Ronde superwifi’s zwart.

Forum|alt.badge.img+2

Wifi doet het perfect zonder de versterkers. Alleen is het bereik dus minder. Het moet m.i. wel aan de versterkers liggen dus.

Forum|alt.badge.img+2

Ik krijg de eerste wifi versterker niet werkend aangesloten op de V10. Als ik naar de inlogpagina van mijn router ga geeft hij aan dat deze niet goed gekoppeld is. Het lampje van de superwifibrand wel groen

• May 25, 2025

​@DennisHoltdijk94 iemand anders heeft jouw topic natuurlijk gekaapt…

Maar welke firmware versie heb jij op de Experiabox staan? 

Forum|alt.badge.img+2

​@DennisHoltdijk94 iemand anders heeft jouw topic natuurlijk gekaapt…

Maar welke firmware versie heb jij op de Experiabox staan? 

V10.C.25.04.04-P

Dennis ik denk dat we hetzelfde probleem hebben.

Ben al drie dagen alles aan het resetten op nieuw installeren etc. Af en toe heb ik een netwerk met mijn SW2’s maar dat duurt vandaag niet lang. Ik heb hier ook al een topic er over. Maar denk dat er gewoon een monteur moet komen, want ik ga niet van afstand met goed bedoelde adviezen settings in SW2 punten veranderen/aanpassen. Het zou gewoon een plug and play systeem moeten zijn, maar na de update van de experiabox V10 ligt alles overhoop.

O ik heb een oudere update nl  V1.01.00T04.4Intermediate. Dan lijken de problemen op elkaar. Bij mij dus ook alleen wifi via de experiabox. 

Forum|alt.badge.img+2

Dennis ik denk dat we hetzelfde probleem hebben.

Ben al drie dagen alles aan het resetten op nieuw installeren etc. Af en toe heb ik een netwerk met mijn SW2’s maar dat duurt vandaag niet lang. Ik heb hier ook al een topic er over. Maar denk dat er gewoon een monteur moet komen, want ik ga niet van afstand met goed bedoelde adviezen settings in SW2 punten veranderen/aanpassen. Het zou gewoon een plug and play systeem moeten zijn, maar na de update van de experiabox V10 ligt alles overhoop.

Ik snap ook niet helemaal waar het vandaan komt. Jaren bijna geen enkel probleem ervaren. Vrijdagochtend werkt opeens niks meer. Als het aan een update ligt hoop ik dat KPN snel met een oplossing komt.

Forum|alt.badge.img+2

Krijg de Superwifipunten gewoon niet meer gekoppeld. Alles eraf gehaald. Wat nu opvalt is dat de snelheid van onze V10 nog maar zo’n 60Mbps is waar dat eerder 600Mbps was. 

Forum|alt.badge.img+2

Hier nog steeds waardeloos. Modem v10 kan alleen nog maar een signaal uitzenden. Het koppellen van 3 wifi versterkers rond zwart 2.0 lukt niet. Als ik deze installeer geeft de bedraad versterker eerst een groene lamp. Hierna knalt deze na een tijdje weer in het rood. De overige versterkers kunnen niet meer communiceren met de master versterker. Nu heel traag internet zonder versterkers

Admin: samengevoegd met eigen topic [origineel topic]

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb de reacties van en op Spiedii afgesplitst naar een eigen topic, want het is inderdaad niet de bedoeling dat men andermans topic kaapt.

​@RobbertStokhuijzen, jij hebt andere firmware op je modem, dan is dit ook een ander probleem. Ik heb voor jou niet actief afgesplitst omdat er verder nog niet getroubleshoot is. Als je dat wel graag wilt, maak dan een eigen topic aan :)

Dit is jouw topic, ​@DennisHoltdijk94.

Eerst even algemeen wat links ter informatie:

Dit is de update die je gehad hebt op je V10, en je SuperWIfi 2

Meer informatie over de nieuwe interface en mogelijkheden vind je hier:

Belangrijk hierin is dat na deze update de V10 samenwerken met de SuperWifi 2. Het is dan niet meer noodzakelijk om de wifi op de V10 uit te hebben staan. En is het ook niet meer noodzakelijk om minimaal één SuperWifi 2 bekabeld aangesloten te hebben. De V10 wordt dan het hoofdapparaat van het wifinetwerk.

Je geeft aan dat de wifi uitvalt, en dat een van de SuperWifi niet goed lijkt te koppelen. Ik begrijp dat je ook al wat gereset hebt vanuit telefonisch contact. Dus het kan zijn dat ik je dingen vertel die je al gedaan hebt. Maar wat ik je in dit stadium aanraad is het volgende:

Doe onderstaande stappen met elk WIfipunt, een voor een. 

• Ontkoppel alle SuperWifi (van het modem en van het stroom)
  • Sluit de eerste SuperWifi bekabeld aan op de Box 12
  • Wacht 5 minuten zodat je zeker bent dat het apparaat volledig is opgestart
  • Reset de SuperWifi en laat hem vervolgens een uur met rust
  • Na dat uur, ontkoppel de SuperWifi en plaats hem elders. Hoeft niet heel ver weg, hoeft ook niet permanent, dit is bedoeld als test om te zien of het nu goed gaat. Laat hem ongeveer tien minuten staan, dan weten we zeker dat hij volledig weer is opgestart en tijd heeft gehad om te communiceren met de V10. Brand hij dan stabiel groen, dan moet het goed zijn.
  • Herhaal bovenstaande met de andere SuperWifi

Het zou er mee moeten eindigen dat alles stabiel groen brandt bij draadloze plaatsing. En daarna kun je ze dan in huis neerzetten op de plek waar je ze hebben wilt. Je kunt dan ook een ervan weer bekabeld aansluiten als je wilt, maar het is niet noodzakelijk.

Forum|alt.badge.img+2

Bedankt voor het bericht. Ik was net een bericht aan het typen dat alles weer leek te werken. Echter valt de ene versterker na de andere weer uit. Het kan niet anders dan aan jullie update liggen. Van een goed verbinding na opeens, vrijdagochtend, een verbinding die continu wegvalt. het lijkt er ook op dat ik niet de nieuwste firmware op mijn superwifi punten heb:SW2.C.25.02.02

Volgens mij kan ik daarom doen wat ik wil, uren resetten, verplaatsen, bellen etc etc….niks helpt.

Forum|alt.badge.img+2

Heb ze nu weer allemaal uitgezet en heb weer wifi. Echter snelheid zeer traag. Rond de 70mbps. 

​@Erik van KPN ik heb al een eigen topic, maar daar kom ik ook niet verder. Vanmiddag een terugbel afspraak staan met de Servicedesk. 

Forum|alt.badge.img+2

​@Erik van KPN ik heb al een eigen topic, maar daar kom ik ook niet verder. Vanmiddag een terugbel afspraak staan met de Servicedesk. 

ben bang dat je daarmee ook niet verder komt. Vrijdag een uur gebeld. Alles lijkt te werken. Ergens in de nacht was het feest weer voorbij...Het heeft m.i. met de updates te maken. Ik heb opeens wel de nieuwe interface van de v10 maar de superhifi punten hebben geen update gehad. Volgens mij zit daar het probleem.

Forum|alt.badge.img+2

Nou, 13.12 uur. Heb wifi, die door update op de V10, aangezet was toch uitgezet in de v10 en weer bedraad aangesloten. Lijkt weer goed…...ben benieuwd voor hoelang. Enige wat er nu nog mankeert is dat het Superwifipunt op zolder wel een groen lampje laat zien maar in de interface van de v10 niet bereikbaar aangeeft. Echter lijkt hij het wel opsolfer te doen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Bedankt voor het bericht. Ik was net een bericht aan het typen dat alles weer leek te werken. Echter valt de ene versterker na de andere weer uit. Het kan niet anders dan aan jullie update liggen. Van een goed verbinding na opeens, vrijdagochtend, een verbinding die continu wegvalt. het lijkt er ook op dat ik niet de nieuwste firmware op mijn superwifi punten heb:SW2.C.25.02.02

Volgens mij kan ik daarom doen wat ik wil, uren resetten, verplaatsen, bellen etc etc….niks helpt.

Die versie is inderdaad niet de allernieuwste, maar wel een recente versie waarmee ik geen issues in samenwerking met de V10 verwacht. Op je V10 zit wel netjes de 25.04.04 of 25.04.05?

Kun je eens een screenshot plaatsen van wat de webinterface van de V10 aangeeft over de SuperWifi punten?

Ik zie hem inderdaad, ga ik die zo dadelijk ook nog even bij lezen wat er in de afgelopen dagen is bijgeschreven daar :)

Forum|alt.badge.img+2

Die versie is inderdaad niet de allernieuwste, maar wel een recente versie waarmee ik geen issues in samenwerking met de V10 verwacht. Op je V10 zit wel netjes de 25.04.04 of 25.04.05?

Kun je eens een screenshot plaatsen van wat de webinterface van de V10 aangeeft over de SuperWifi punten?

Het versienummer van de V10 is : V10.C.25.04.04-P

​@DennisHoltdijk94 wat is de status bij jou? Ik heb nu een nieuwe V12 maar daar had ik 1 SW2 punt groen. Maar bij het plaatsen van een tweede, worden ze beide rood. Ik word wel een beetje moedeloos. 

Forum|alt.badge.img+2

Nou, 13.12 uur. Heb wifi, die door update op de V10, aangezet was toch uitgezet in de v10 en weer bedraad aangesloten. Lijkt weer goed…...ben benieuwd voor hoelang. Enige wat er nu nog mankeert is dat het Superwifipunt op zolder wel een groen lampje laat zien maar in de interface van de v10 niet bereikbaar aangeeft. Echter lijkt hij het wel opsolfer te doen.

Te vroeg gejuicht. Vandaag uit mijn werk branden de losse wifi versterkers weer rood en kon ik niks meer. Ben er zo langzamerhand wel klaar mee. KPN doet een update en het werkt niet meer. Een oplossing is niet voorhanden

Begin ook te denken dat het in de SW2 punten zit of iets dat ze verstoort. Mijn SW2 hebben ook vesie SW2.C.25.02.02.

morgen weer een belafspraak

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dank je, Dennis. Eerst die SuperWifi op zolder, die zit bekabeld verbonden maak ik op uit het screenshot. Is dat ook zo? En zo ja, is dat rechtstreeks bekabeld, of zit daar iets tussen. Switch, draadloze verbindingsset, zoiets?

Forum|alt.badge.img+2

Dank je, Dennis. Eerst die SuperWifi op zolder, die zit bekabeld verbonden maak ik op uit het screenshot. Is dat ook zo? En zo ja, is dat rechtstreeks bekabeld, of zit daar iets tussen. Switch, draadloze verbindingsset, zoiets?

Een wifiversterker zit bedraad aangesloten en een tweede en derde draadloos in de woonkamer en op zolder. Jaren prima gewerkt. Nu na een update dus niet meer bruikbaar