Skip to main content
Vraag

Wifi werkt niet optimaal sinds de update van okt/nov 2025

• September 3, 2026
  • 1 reactie
  • 28 keer bekeken

Hulpvraag 1: hoe krijg ik mijn netwerk weer optimaal (hoge snelheid, stabiele verbinding) na de update van okt/nov 2025

Hulpvraag 2: hoe kan ik een ontbrekende Superwifi 1 terugvinden in de KPN-app en in de topografie van het modem

Ā 

Probeem:

• Huidige situatie: Sinds de modemupdate (oktober/november 2025) werkt mijn wifi merkbaar slechter:
    • Wifi is traag en instabiel; ik word regelmatig uit Teams-meetings gegooid
    • EĆ©n SuperWifi 1 verschijnt niet meer als SuperWifi in de KPN-app of topografie. Dit punt staat alleen nog vermeld als WiFiExtender
    • Sinds de laatste modemreset zijn ook de wifi-verbindingen van de tv's instabiel.
    • Merendeel van de apparaten lijkt verbonden met de Experiabox (volgens de topografie) en niet met de werkende superwifipunten. Terwijl als ik de superwifipunten weghaal, ik op die apparaten geen verbinding meer heb.Ā 
  • Oude situatie (van vóór de update): Voor de update werkte het netwerk jarenlang probleemloos:
    • Drie SuperWifi 1-punten (onbedraad) zorgden voor een snelle en stabiele wifi op alle vier verdiepingen
    • Deze opstelling heeft ruim acht jaar goed gefunctioneerd (ook vóór glasvezel).
    • Daarvoor gebruikte ik Ubiquiti access points, die eveneens stabiel werkten.

Mijn opstelling:

• Begane grond: Experia V10 (firmware:Ā V10.C.26.06.10)
  • 1e verdieping: Superwifi 1 (bekabeld) (firmware onbekend, want ik zie hem niet als superwifi terug in topografie, maar wel als WiFiExtender-9CE5F0)
  • 2e verdieping: Superwifi 1 (bekabeld, zichtbaar in topografie, firmware: SW1.C.25.14.02)
  • 3e verdieping: Superfiwi 1 (bekabeld, zichtbaar in topografie, firmware: SW1.C.25.14.02)

Ā 

1 reactie

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 3, 2026

Hallo ​@js1980Ā ,

Het probleem bij jou is waarschijnlijk het SuperWiFi-1-punt op de eerste verdieping. Ik vermoed dat dit punt een update heeft gemist.

Je kunt proberen om die update alsnog uit te voeren. Zie daarvoor dit topic:

Overigens stopt KPN per 1 januari 2027 met de ondersteuning van SuperWiFi-1.Ā 

Ā 

Verder zou ik je willen adviseren om het SuperWiFi-1-punt van de derde verdieping te verplaatsen naar de eerste verdieping. Mogelijk krijg je dan op de eerste en de tweede verdieping weer een betere WiFi.Ā