Skip to main content

Wifipunten springen naar paired en vallen terug op standaardnamen

• January 26, 2026
  • 15 reacties
  • 134 keer bekeken

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Even dacht ik vanmorgen dat de nieuwe update ws uitgerold. Alle sw2 branden groen. Maar in het dashboard waren alle sw2 rood en weer terug met oude initiĆ«le namen. Het netwerk een herstart gegeven maar dan kom ik erachter dat er geen nieuwe software is uitgerold en dat alle sw2 gereset zijn naar default instellingen, die in de woonkamer en op zolder moest ik weer opnieuw de wifi 6 compatibiliteiten instellen maar ze weigeren dit door te voeren, blijven staan op ā€œ klaargemaakt voor zelf instellenā€ waardoor de 160MHz blijft 20MHz en die in de slaapkamer blijft wel staan op wifi 6.

Ā 

Ā 

Ā 

Een reset van de woonkamer en zolder sw2 lost het probleem op met de wifi 6 compatibiliteit. Die blijft nu weer staan. Toch jammer dat dit nodig was na ruim 1 week zonder problemen.

Ā 

Admin: eigen topic aangemaak

15 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Zo extreem heb ik hier gelukkig nog niet gehad

Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Zo heb ik 'm ook nog niet eerder gezien, en dat bleef nadat je het thuisnetwerk had gereset via het modem? Of had je het handmatig gereset op elk apparaat?

Zijn ze allemaal weer goed na de reset van de zolder SW2?

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Zo heb ik 'm ook nog niet eerder gezien, en dat bleef nadat je het thuisnetwerk had gereset via het modem? Of had je het handmatig gereset op elk apparaat?

Zijn ze allemaal weer goed na de reset van de zolder SW2?

De plaatjes tonen de situatie voor de herstart. Na de herstart via de v10, bleven de sw2 op zolder en in de woonkamer weigeren om wifi6 compatibiliteit aan te zetten en heb ik beide individueel gereset op de devices zelf. Daarna kon ik ze weer via de v10 voorzien van de wifi 6 compatibiliteit.

Ā 

inmiddels zijn ze weer goed, op de namen na. Ik heb de namen weer aangepast. Op de woonkamer en zolder werkt dat gelijk door. Op de slaapkamer sw2 blijft de originele naam staan maar in de overview staat de geresette naam. Die aanpassen werkt niet door in de sw2. Lijkt dus eenmalig te lukken als je de sw2 gereset hebt.Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Je zou de namen wel vaker moeten kunnen wijzigen, als je een typefout hebt gemaakt in de naam moet je dat bijvoorbeeld kunnen wijzigen.

Dat ze nu verder werken is wel goed nieuws, maar hou het voor de zekerheid in de gaten. We willen natuurlijk niet dat het vaker gebeurt, maar als het gebeurt willen we het wel graag weten.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Je zou de namen wel vaker moeten kunnen wijzigen, als je een typefout hebt gemaakt in de naam moet je dat bijvoorbeeld kunnen wijzigen.

Dat ze nu verder werken is wel goed nieuws, maar hou het voor de zekerheid in de gaten. We willen natuurlijk niet dat het vaker gebeurt, maar als het gebeurt willen we het wel graag weten.

Dat zou ik ook verwachten. De slaapkamer sw2 is niet gereset. Dan kan ik de naam wel wijzigen op de v10 maar er gebeurt niets op de sw2 zelf. Die blijft slaapkamer heten ook al wijzig ik het op de v10 in slaapkamer-2. Pas als ik de sw2 reset dan neemt hij de naam wel over. Daar kan ik wel mee leven šŸ˜‰

Ā 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank voor de toelichting Marcel. We koppelen het terug!

LuToLu
Slimmerik
  • Slimmerik
  • January 27, 2026

Was het maar zo’n feest ​@Wil_I_amĀ en ​@Alexandra van KPN, hier ook een Box 12 en 4x SW2 maar vandaag hetzelfde geconstateerd als bij ​@marceltervoert. Maar hier ā€˜gelukkig’ maar ƩƩn SW2 omgevallen.

Het heeft net twee weken goed gewerkt, terwijl ik er met de oude software sporadisch problemen mee had.

Ā 

Ā 

Het zijn tot nu toe altijd we de draadloos verbonden SW2’s die problemen krijgen en vanĀ Synced naar Paired gaan en de naam ā€˜vergeten’, en in dit geval ook rood staan te knipperen.

Ā 

Ā 

Er wordt vaak gezegd dat de SW2 dan nog wel werkt als deze in Paired staat, alleen niet meedoet met de mesh,Ā maar dat is hier niet het geval, deze heeft geen IPv4 adres meer en div. apparaten, waaronder onze telefoons, hebben een probleem om te verbinden als ze in de buurt zijn van deĀ omgevallen SW2 omdat deze zich wel leuk aanbied, dus SSID uitzend,Ā maar er geen werkende netwerkverbinding naar op te zetten is, na uitzetten van de probleem SW2 werkt alles weer meteen.

Er zit dan weer niets anders op de SW2 bedraad aan te sluiten, een fabriek resetĀ van de betreffende SW2 is nog niet nodig geweest, en deze na een uurtje weer op zijn plek te zetten.

Ik heb er nu maar een vaste mogelijkheid voor gemaakt ik de meterkast waar de Box 12 staat om dit snel te kunnen doen maar het zou niet nodig moeten zijn.

Dus laat die update maar snel komen, in de hoop dat het echt een keer goed gaat werken!

Ā 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Vanavond wederom netwerk van slag.

woonkamer sw2 werkt, slaapkamer sw2 uit topologie en zolder sw2 brandt rood. In de woonkamer worden nieuwe connecties niet geaccepteerd. De zolder sw kan ik wel op inloggen net als op de slaapkamer sw. connecties worden alleen opgezet met de slaapkamer sw en duren heel lang voordat het werkt.

zolder en slaapkamer sw2 zijn van ip adres gewisseld voor de herstart en na de herstart van het netwerk weer in oorspronkelijke staat terug gekomen, echter zonder de oude namen.

niets terug te vinden in de logs helaas.Ā 

Ā 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 9, 2026

zolder en slaapkamer sw2 zijn van ip adres gewisseld voor de herstart en na de herstart van het netwerk weer in oorspronkelijke staat terug gekomen, echter zonder de oude namen.

Zou je eens willen proberen of het helpt om de SW2 een vast IP adres te geven, ​@marceltervoert. Ik ben benieuwd of ze dan anders reageren.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Zou je eens willen proberen of het helpt om de SW2 een vast IP adres te geven, ​@marceltervoert. Ik ben benieuwd of ze dan anders reageren.

Hi ​@Erik van KPNĀ 

ik ga het instellen.

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Erik van KPNĀ 

ik ga het instellen.

Het was gisteren ook al raak dat er weer 1 ā€œverdwenenā€ was en op het moment dat jij vraagt om een vast ip adres in te stellen was de slaapkamer sw weer verdwenen en deed de woonkamer ook ā€œraarā€. Na de herstart de sw’s aangepast naar vast ip adres en daarna weer herstart.Ā 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Helaas ​@Erik van KPNĀ 

Ā 

vanmorgen op zolder werkt alles prima, apparaten verbinden met de sw2 aldaar, lampje brandt groenĀ echter in de app staat dat deze offline is.

Ā 

In thuisnetwerk, verbonden apparaten zie ik de devices (geel)die op zolder verbonden wel, omdat de sw2 aan ethernet 3 hangt van de v10. 3 apparaten (rood) in in de woonkamer worden in de topologie weergegeven op ethernet 1, dat is de sw in de woonkamer en die heeft wel een aantal apparaten gekoppeld maar deze dan weer niet.

config is wifi op v10 uit

sw’s op ethernet 1,2,3

switch op eth4 waarin alles van de meterkast hangt, zoals nas, nvr, doorbel, buitenaccespoint en de dig tv ontvanger

Ā 

Ā 

marceltervoert
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Gisteren wederom 2 sw2 die in de app op rood stonden en niet op het apparaat en waren die namen ook weer gereset. Vanmorgen maar weer een herstart uitgevoerd van het netwerk en voordat deze werd uitgevoerd was ook de 3e sw2 van naam gewijzigd. Na herstart lijkt het weer te werken qua topologie.

MartinJJ
Topper
  • Topper
  • February 16, 2026

Gisteren wederom 2 sw2 die in de app op rood stonden en niet op het apparaat en waren die namen ook weer gereset. Vanmorgen maar weer een herstart uitgevoerd van het netwerk en voordat deze werd uitgevoerd was ook de 3e sw2 van naam gewijzigd. Na herstart lijkt het weer te werken qua topologie.

Bij mij constateerde ik vanmorgen datĀ SW2 #3Ā eruit lag in hetĀ v10 overzicht met status : ā€˜Onbereikbaar’ .

Zondagavond rondĀ 23:00 nog v10 gecontroleerd: Alles OK.
De SW2 #3Ā  was zelf wel groen.Ā  Toch even gereset (stroom eraf/erop)Ā  en na lang groen en blauw knipperen uiteindelijk weer volledig groen, maar nog steeds ā€˜Onbereikbaar’ in v10 overzicht. ook na opnieuw inloggen om e.e.a. te verversen...
Domotica pparaten die toch echt via 2.4G ergens aan WiFi hangen en Niet in het overzicht
bij W2 #1Ā noch #2 voorkomen staan in het overzicht geboekt als verbonden via LANĀ  ???

Noot:Ā  alle 3 de SW2’s zijnĀ  bedraad aangesloten ā€˜voor het beste WiFi resultaat’,
Ā  Ā  Ā  ze staan te ver uit elkaar om via WiFi goede verbindingen te waarborgen.
Ā  SW2 #1Ā  direct in de meterkast bedraad aan de v10.

Werk vandaag vanafĀ thuis, dus kan vanavond pas de v10 resetten. wat nu een bijna standaard maandag ritueel aan het worden is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 16, 2026

Ik snap er geen kl… meer van hier weer eens verbindingen pleite, en jawel dus 2 sw2 punten paired

ben nu al weer 3 kwartier bezig met herstarten, dat heb ik u dus al 2x kunnen doen.

En sw2 punt welke schuur als naam heeft. ik heb erĀ  maar 1 dus daar maar eens gaan kijken wat daar mee aan de hand is