Skip to main content
Vraag

Wifiversterker maakt een irritant piepend geluid

• May 11, 2026
  • 9 reacties
  • 100 keer bekeken

Dag,

Mijn Wifi versterker maakt iedere ochtend een irritant geluid. Het is niet zo hard als het geluid van een politiesirene maar hier lijkt het wel het meest op hoog, naar laag en dan weer . Een enkele keer lijkt het meer op het apparaat dat je in films ziet van een patient in het ziekenhuis die het net niet redt. 

Ik heb dit een paar maanden geleden voor het eerst gehad en wist maar niet waar het geluid uit huis vandaan kwam. Toen ik het ontdekte haalde ik de stekker uit het stopcontact. Dit maakte helaas niets uit. Het bleef doorgaan. Gelukkig al heel veel maanden geen last meer gehad, maar nu ineens weer wel, al een week of 2. Ik vergat iedere keer de vraag hier te stellen, maar vandaag denk ik er weer aan, dit ter verklaring waarom ik nu pas met mijn vraag kom.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 11, 2026

Beste ​@Tewa een wifipunt van KPN behoort geen geluid te maken, dan is deze vermoedelijk defect.

Als je hert wifipunt nog geen 2 jaar hebt, heb je nog garantie en kun je er mee naar de KPN-winkel onder overlegging van de originele factuur of betalingsbewijs.

Langer dan 2 jaar afvoeren als electronisch afval volgens de regels in jouw gemeente en eventueel een nieuwe kopen/huren.

War voor wifipunt is het van KPN, de witte vierkante, de zwarte vierkante, de witte ronde of de zwarte ronde?

• Auteur
  • Topper
  • May 11, 2026

De zwarte ronde

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 14, 2026

Goedemorgen ​@Tewa en bedankt voor jouw bericht :)

Deze ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik ben daarom ook blij dat je deze hier met ons deelt! 

Toen ik het ontdekte haalde ik de stekker uit het stopcontact. Dit maakte helaas niets uit. Het bleef doorgaan. Gelukkig al heel veel maanden geen last meer gehad, maar nu ineens weer wel, al een week of 2. Ik vergat iedere keer de vraag hier te stellen, maar vandaag denk ik er weer aan, dit ter verklaring waarom ik nu pas met mijn vraag kom.

Heb je ook de voedingsadapter al eens uit het stopcontact gehaald? Het zou ook zo kunnen zijn dat het geluid afkomstig is van de adapter. Verder ben ik benieuwd of het apparaat ook heet wordt en kijk op het moment dat je het piepend geluid hoort, ook eens wat de lampjes van de SuperWifi op dat moment doen. En wat sowieso geen kwaad kan, is om de SuperWifi punten eens te resetten (houd het resetgaatje op de achterkant ongeveer 10 sec ingedrukt met een paperclip/tandenstoker).

Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet zodat we vanuit daar weer verder kunnen kijken 💪🏻

• Auteur
  • Topper
  • May 14, 2026

Dag Jan, 

Dank voor je reactie. Ik heb van alles geprobeerd. Zelf de versterker uit de woonkamer uit gedaan, die in mijn slaapkamer ergens in huis verstopt, maar het geluid bleef. Op zoek gegaan in huis, nergens.

Toen bedacht ik, als het niet IN huis is, dan misschien buitenshuis. Ik denk dat het van de zonnepanelen komt, Daar zit iets mis. Ik ga dat onderzoeken. Niet door het dak op te gaan.  

De adviezen die je hierboven gaf, heb ik ook al geprobeerd. Het licht blijft hetzelfde groen

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 18, 2026

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Tewa!

Als je de SuperWifi punten eens loskoppelt kun je ook snel een eenvoudig achterhalen of deze het probleem zijn of dat we het toch in een andere hoek moeten zoeken! Al gaf je in je eerste bericht aan dat je dit al eens hebt gedaan en het geluid toen bleef. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat de zonnepanelen hier de boosdoener zijn. Houd je ons op de hoogte?

• Auteur
  • Topper
  • May 18, 2026

Ja dat zal ik doen. Hoewel ik het nu ook niet meer weet. Ik ben op de derde verdieping, dichtbij de zonnepanelen gaan staan en hoorde het amper. Als ik er achter ben meld ik dat hier, maar ik hoop dat het net zoals het kwam ook weer verdwijnt

Bedankt voor je reactie

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 18, 2026

Graag gedaan ​@Tewa en mocht je ons nodig denken te hebben, laat het dan vooral weer weten 💪🏻

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 19, 2026

Ja dat zal ik doen. Hoewel ik het nu ook niet meer weet. Ik ben op de derde verdieping, dichtbij de zonnepanelen gaan staan en hoorde het amper. Als ik er achter ben meld ik dat hier, maar ik hoop dat het net zoals het kwam ook weer verdwijnt

Bedankt voor je reactie

Zonnepaneel zelf zal geen geluid maken, maar een omvormer wel.

En het hoeft nog niet zo te zijn dat er iets kapot is,  het kan zijn dat je oren goed werken en de hoge geluiden goed kan horen.

Zo heb ik een marter verjager in mijn auto en dat maakt een hoog piep geluid en dat kan je horen als je een kind of puber bent , maar volwassen mensen horen die piep niet , tja ik hoorde dat wel ( momenteel niet door verstopte buis van eustachius ) en de omvormer ( SMA) of de nefit easy nefit thermostaat , kan ik wel horen piepen , terwijl anderen dat totaal niet horen.

• Auteur
  • Topper
  • May 19, 2026

Ik kreeg inderdaad een melding dat er iets mis was met een omvormer. Het klopt dus wat je schrijft

Als ik de site bezocht en inlogde kreeg ik de melding Warning. Inderdaad iets met omvormer. Als ik vervolgens naar het overzicht van de zonnepanelen ging zag ik bij 1 of 2 een soortgelijke melding.  Ik heb melding gemaakt bij de instantie die de installatie had verzorgd, althans zij zijn overgenomen door een ander en dus bij dit andere bedrijf. Ik weet niet of het daaraan ligt, maar de melding is verdwenen en ik krijg nu de status; normaal..  Het geluid is wel veel minder, maar het kan ook zijn dat ik beter slaap. 

Mijn nichtje, die nu een volwassen vrouw is, hoorde bij mij in de tuin ook altijd een apparaat (tegen katten), maar zij was de enige. Inderdaad iets met hoge tonen