Skip to main content
Beantwoord

Worden de ExperiaWifi en de SuperWifi1 niet meer ondersteund?

• August 17, 2026
  • 13 reacties
  • 226 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag,

Wat lees ik hier. Wordt de ExperiaWifi en de sw1 niet meer ondersteund!?

Ik heb 2 experia wifi's en 2 superwifi 1 modellen samen op de V10 aangesloten.

Voordat KPN mij overzette op de KPN software, werkte het perfect. Ik had goede Wifi in huis en de Experia Wifi's werkte als een zonnetje. Nooit problemen mee.

Nu moet ik met regelmaat de experia Wifi's uit en aan zetten om ze weer te laten werken. (vorige week nog)

Dit heb ik al verschillende keren eerder gemeld en er was mij beloofd dat er hard aan gewerkt wordt om dit op te lossen met een nieuwe update.

Nu lees ik hier dat dit niet het geval is en ook niet meer gebeurd.

Waarom (mij) dan niet op de oude software gelaten!

Nu moet ik zeker nieuwe super wifi's 2 gaan kopen a €100,- per stuk zie ik op de site. (of huren)

Hoe gaan jullie mij hierin tegemoet komen aangezien jullie door de migratie mijn (verouderd) systeem omver hebben getrokken?

Ik verwacht dan ook netjes van jullie kosteloos nieuwe wifi versterkers die jullie wel ondersteunen?

Of komt er dit ook nog eens bij wat bij mij al langer een doorn in het oog is van de providers.

Trouwe klanten opzadelen met inflatiecorrecties, en nu ook nog eens nieuwe apparatuur aan moeten schaffen.

En nieuwe klanten, die krijgen nieuwe tablet, tv, playstations of whatever.

Nee, ik heb hier even geen goed woord voor over als dit de service is naar klanten die al jaren bij KPN zijn.

Groet,

Theo

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Erik van KPN

Hoi ​@Theo v H, ik zie dat dit een eigen topic is geworden. Het lijkt me handig als ik hier ook nog even wat verduidelijking kom brengen.  

Dit is wat ik in het andere topic heb aangegeven:  

De Experia Wifi is inmiddels van een zodanige leeftijd, en verkopen we ook al geruime tijd niet meer, dat het moment inderdaad is aangebroken dat deze niet meer ondersteund wordt. Wil zeggen dat hij geen verdere updates meer krijgt. Wel kan het met de huidige software blijven functioneren. Wel is de kans, naarmate de andere apparaten verdere updates krijgen, dat er compatibiliteitsissues kunnen ontstaan.

Voor de SW1 geldt hetzelfde, maar dan officieel per 1 januari. Of er nog wel daadwerkelijk een update voor de SW1 komt dit jaar durf ik niet te zeggen.

Het is met alle hardware zo dat het op een bepaald moment buiten ondersteuning raakt. Hardware kan op een bepaald moment nieuwe ontwikkelingen niet meer aan. Dan moet je als bedrijf zijnde een keuze maken. Dit is ook niet een besluit dat we van de ene dag op de andere hebben genomen. Hier is een planning voor. We houden op onze website bij welke apparaten nog ondersteund worden. En dit is daarom onlangs ook toegevoegd aan de Kennisbank artikelen voor Experia Wifi en SuperWifi, om daarin duidelijk te zijn. Dan weet je waar je aan toe bent.  

Voor jou als koper van hardware mag je ervan uitgaan dat dit een bepaalde tijd meegaat en ondersteund wordt. Maar weet je ook van tevoren dat iets niet permanent meegaat, en dat je op den duur een ander apparaat zult moeten aanschaffen. Dat geldt voor alles, telefoons, televisie, wasmachine, koffieapparaat etc. En dus ook onze Wifi Versterkers. De Experia Wifi verkopen we al een jaar of zes jaar niet meer. Met de huidige softwareversie op de Experia Wifi functioneert deze prima. Maar verdere ontwikkelingen gaat de Experia Wifi qua hardware niet verder kunnen hebben. Dan wordt de ervaring juist slechter.

Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om halverwege 2026 te stoppen met die verdere software ondersteuning. Je kunt de Experia Wifi voorlopig nog gewoon blijven gebruiken zoals deze is. Wel kun je dan dus uiteindelijk compatibiliteitsproblemen krijgen als de modems een aantal updates verder zijn. 

Het is aan jou zelf wat je dan wilt doen. Of je dan een SuperWifi wilt aanschaffen (wat via de MijnKPN app of klantenservice kan met een korting ten opzichte van onze webshop), of dat je eventueel Wifipunten van een andere partij zou willen gebruiken.

Ik lees dat jij problemen ervaart met jouw Experia Wifi. Dat vind ik daadwerkelijk heel vervelend. En ik hoop dat jij met de huidige V10 update een verbetering ervaart. Want veelal is het toch modem updates die hierin van grotere invloed zijn dan updates voor de Wifipunten zelf. Maar die individuele ervaring heeft geen verdere invloed op deze bedrijfsbrede beslissing.

13 reacties

JanD
Wijsgeer
  • August 17, 2026

Beste ​@Theo v H  de door jou genoemde versterkers worden nog steeds softwarematig ondersteund, zie onderstaande links:

en

Als je nieuwere versterkers wilt kopen moet je dat niet via de KPN webshop doen, want dan betaal je inderdaad de hoofdprijs van €99 per stuk omdat er geen controle plaatsvindt of je klant bent of niet.

Beter is ze eventueel aan te schaffen via de wifimanager, zie onderstaande link:

of in de lokale KPN-winkel, dan kosten ze ongeveer €61,50 per stuk.

Alleen als de firmware te oud is, worden ze niet meer bijgewerkt en heeft KPN daar een omruilregeling voor.

Succes.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 17, 2026

@JanD 

Moderator Erik heeft geschreven dat de Experia Wifi met onmiddellijke ingang niet meer ondersteund wordt en de SuperWiFi 1 officieel niet meer per 1 januari 2027. 

En er schijnt geen omruilregeling te komen. 

Ik ben het uiteraard volledig eens met ​@Theo v H.

JanD
Wijsgeer
  • August 17, 2026

Bedankt voor de update ​@Noordzee , heb je daar een bron voor, zodat ik het bij mij op kan slaan?

Het zou mooi zijn als KPN dat ook in een nieuwsbrief naar alle klanten kenbaar maakt, niet iedereen is lid van een forum en nog minder mensen sijn superuser😎

Beste ​@Theo v H zie update van ​@Noordzee 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 17, 2026

Was even zoeken ​@JanD , maar hij heeft het zes dagen terug geschreven in dit topic:

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 17, 2026

Wel erg jammer dat de Experia Wifi met onmiddellijke ingang niet meer ondersteund wordt. 

Ze doen het bij mij al jaren goed. En dan er schijnt geen omruilregeling te komen. Dat is toch niet aardig van KPN voor trouwe klanten. Er moet toch iets geregeld kunnen worden?

JanD
Wijsgeer
  • August 17, 2026

Wel erg jammer dat de Experia Wifi met onmiddellijke ingang niet meer ondersteund wordt. 

Ze doen het bij mij al jaren goed. En dan er schijnt geen omruilregeling te komen. Dat is toch niet aardig van KPN voor trouwe klanten. Er moet toch iets geregeld kunnen worden?

Helaas niet ​@JonkyM aan alles komt een eind, ook software-ondersteuning.

De EW is technisch verouderd zoals dat heet, moet bekabeld aangesloten, ondersteunt geen wifi6.

Maar zolang als deze bij jou goed werkt is er dus niets aan de hand.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 17, 2026

Helaas niet ​@JonkyM aan alles komt een eind, ook software-ondersteuning.

De EW is technisch verouderd zoals dat heet, moet bekabeld aangesloten, ondersteunt geen wifi6.

Maar zolang als deze bij jou goed werkt is er dus niets aan de hand.

Slap excuus, een V10 is zelfs 5 jaar ouder 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 20, 2026

Goedemorgen ​@Theo v H en bedankt voorjouw bericht, al is de aanleiding natuurlijk minder fraai :(

Wat ​@Noordzee hierboven zegt, klopt en daarom heb ik zijn bijdrage ook gemarkeerd als 'best answer'; de Experia WIfi's worden niet meer ondersteund en de SuperWifi 1 punten vanaf 1 januari 2027 ook niet meer. Dat je daar van baalt, begrijp ik heel goed. Maar zoals ​@JanD ook al aangeeft, komt er op een bepaald moment ook een einde aan de ondersteuning. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 20, 2026

Goedemorgen ​@Theo v H en bedankt voorjouw bericht, al is de aanleiding natuurlijk minder fraai :(

Wat ​@Noordzee hierboven zegt, klopt en daarom heb ik zijn bijdrage ook gemarkeerd als 'best answer'; de Experia WIfi's worden niet meer ondersteund en de SuperWifi 1 punten vanaf 1 januari 2027 ook niet meer. Dat je daar van baalt, begrijp ik heel goed. Maar zoals ​@JanD ook al aangeeft, komt er op een bepaald moment ook een einde aan de ondersteuning. 

Dan nu nog de V10 want die is 5 jaar ouder en heeft is gestopt bij wifi5 en heeft geen wifi6 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 20, 2026

Goedemorgen Jan,

Dank voor uw reactie.

Ik begrijp dat er op een gegeven moment een einde komt aan producten/ hardware, maar in dit geval ben ik het er niet mee eens.

Tuurlijk, de ontwikkeling staat niet stil en komen er nieuwe features wat op een gegeven moment met oudere hardware niet kan werken.

Maar hier is het anders. Met de ZTE software had ik een goed werkend (wifi) systeem.

Deze is omgezet naar KPN software en sindsdien moet ik met regelmaat de spanning uitzetten en weer aanzetten om de experia Wifi weer te laten werken.

Er zit een bug in de KPN software en dat moet door KPN gewoon netjes opgelost worden.

Dat ik met oudere apparatuur niet mee kan naar nieuwe features, dat snap ik.

Maar nu is er door de KPN software immigratie een situatie ontstaan dat het niet meer goed werkt en dan zegt KPN, jammer, we lossen de bug niet op en koop maar nieuwe hardware.

Dat vind ik echt niet kunnen en is alles behalve nette service waar KPN zo mee te koop loopt!

Zoals al paar keer geschreven, dit hoort KPN netjes op te lossen.

Met nieuwe software om deze bug eruit te halen of als het echt niet kan, dat KPN tegemoet komt met hardware dat wel goed werkt.

Nieuwe klanten krijgen toch ook nieuwe apparatuur om een goed werkend (WIFI) systeem te krijgen.

Waarom trouwe klanten niet?

Ik vraag niet om nieuwe features te krijgen zoals je dat zou krijgen van een oude tv ontvanger naar de KPN TV+ box  over zou gaan.

Ik vraag om mijn (WIFI) systeem weer goed werkend te maken wat het deed voor jullie KPN software update.

Dus nogmaals, graag een nette passende oplossing!

Groet,

Theo

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 20, 2026

Dit is nu één van de redenen dat ik weg ga bij kpn. Ze zijn nu al meer dan 2 jaar aan prutsen met hun eigen software hebben daarbij allerlei dubieuze keuzes gemaakt, het verwijderen van de eigen interface uit de sw1 en nu het stoppen van de support van ew en binnenkort de sw1 zonder de rommel die ze daar veroorzaakt hebben op te ruimen. Met een slap excuus dat die dingen ineens te oud zijn en dat aan alles een einde komt, maar de nog oudere v10 daar blijven ze maar proberen omdat ding stabiel als mesh master te laten draaien (iets waar dat ding nooit voor is gebouwd). Dat de v10 nog wel ondersteund wordt zal wel zijn omdat ze daar zelf voor de kosten van vervanging opdraaien en de ew en sw1 zijn eigendom van de klant, dat die extra kosten moet maken boeit niet.

De ew heeft december vorig jaar zijn laatste update gehad en de sw1 in november. Dus eigenlijk al bijna een jaar lang geen support meer. Waarom is dat toen niet aangekondigd? Gezien hoe de uitrollen hier lopen ga je mij niet wijs maken dat ze er sinds december vorig jaar überhaupt nog naar hebben gekeken.

Dat dit nu zo ineens uit de lucht komt vallen zeker voor de ew zegt mij dat dit niet gepland was maar dat ze de handdoek in de ring hebben gegooid omdat ze gewoon niet instaat zijn het stabiel te maken op deze “verouderde” apparaten, misschien hadden ze er gewoon nooit aan moeten beginnen. Dat het kan betekend niet dat je het ook moet doen. 

Hoe dan ook typisch een grote organisatie met een cultuur van de klant heeft maar te slikken wat wij ze voeren, het interesseert ze niet dat ze apparatuur die van de klant is zoals de ew en sw1 kreupel hebben gemaakt met hun eigen broddel werkje. Ze zullen volhouden dat ze zeer klantvriendelijk zijn en geweldig werk leveren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 20, 2026

Ik ben het wel met Erwin eens gezien deze situatie.

Ik ben altijd tevreden geweest met KPN maar hierdoor ben ik toch wel pissig!

En wat me toch wel boos maakt is de kort door de bocht reactie dat aan alle apparatuur een eind komt.

Nogmaals dat argument is hier niet aan de orde met de argumenten welke ik al in mijn vorig bericht heb omschreven!

Zoals Erwin al schreef is aan de ExperiaWiFi al meer dan een half jaar geen support gegeven.

In een ander forum bericht heb ik mijn probleem al meerdere keren aangekaart en een maand geleden is nog naar mij geschreven en beloofd dat het ontwikkelteam er hard mee aan het werk is om het op te lossen.

Door dit bericht trek ik dat bericht in twijfel of het waar is.  Is er überhaupt wel aan de ExperiaWiFi gewerkt om die bug op te lossen!?

Geloof er eerlijk gezegd niks van.

Deze situatie verdient niet de schoonheidsprijs om zo om te gaan met trouwe klanten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 21, 2026

Hoi ​@Theo v H, ik zie dat dit een eigen topic is geworden. Het lijkt me handig als ik hier ook nog even wat verduidelijking kom brengen.  

Dit is wat ik in het andere topic heb aangegeven:  

De Experia Wifi is inmiddels van een zodanige leeftijd, en verkopen we ook al geruime tijd niet meer, dat het moment inderdaad is aangebroken dat deze niet meer ondersteund wordt. Wil zeggen dat hij geen verdere updates meer krijgt. Wel kan het met de huidige software blijven functioneren. Wel is de kans, naarmate de andere apparaten verdere updates krijgen, dat er compatibiliteitsissues kunnen ontstaan.

Voor de SW1 geldt hetzelfde, maar dan officieel per 1 januari. Of er nog wel daadwerkelijk een update voor de SW1 komt dit jaar durf ik niet te zeggen.

Het is met alle hardware zo dat het op een bepaald moment buiten ondersteuning raakt. Hardware kan op een bepaald moment nieuwe ontwikkelingen niet meer aan. Dan moet je als bedrijf zijnde een keuze maken. Dit is ook niet een besluit dat we van de ene dag op de andere hebben genomen. Hier is een planning voor. We houden op onze website bij welke apparaten nog ondersteund worden. En dit is daarom onlangs ook toegevoegd aan de Kennisbank artikelen voor Experia Wifi en SuperWifi, om daarin duidelijk te zijn. Dan weet je waar je aan toe bent.  

Voor jou als koper van hardware mag je ervan uitgaan dat dit een bepaalde tijd meegaat en ondersteund wordt. Maar weet je ook van tevoren dat iets niet permanent meegaat, en dat je op den duur een ander apparaat zult moeten aanschaffen. Dat geldt voor alles, telefoons, televisie, wasmachine, koffieapparaat etc. En dus ook onze Wifi Versterkers. De Experia Wifi verkopen we al een jaar of zes jaar niet meer. Met de huidige softwareversie op de Experia Wifi functioneert deze prima. Maar verdere ontwikkelingen gaat de Experia Wifi qua hardware niet verder kunnen hebben. Dan wordt de ervaring juist slechter.

Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om halverwege 2026 te stoppen met die verdere software ondersteuning. Je kunt de Experia Wifi voorlopig nog gewoon blijven gebruiken zoals deze is. Wel kun je dan dus uiteindelijk compatibiliteitsproblemen krijgen als de modems een aantal updates verder zijn. 

Het is aan jou zelf wat je dan wilt doen. Of je dan een SuperWifi wilt aanschaffen (wat via de MijnKPN app of klantenservice kan met een korting ten opzichte van onze webshop), of dat je eventueel Wifipunten van een andere partij zou willen gebruiken.

Ik lees dat jij problemen ervaart met jouw Experia Wifi. Dat vind ik daadwerkelijk heel vervelend. En ik hoop dat jij met de huidige V10 update een verbetering ervaart. Want veelal is het toch modem updates die hierin van grotere invloed zijn dan updates voor de Wifipunten zelf. Maar die individuele ervaring heeft geen verdere invloed op deze bedrijfsbrede beslissing.