Skip to main content
Beantwoord

Zwarte superwifi punten draadloos aansluiten

• August 24, 2025
  • 6 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo allemaal.

Graag wil ik de 2 zwarte superwifi versterkers draadloos aansluiten. De eerste zal nog prima signaal vd router\modem (kpn box 12) ontvangen en de 2e zal hopelijk bij de eerste aankloppen.

Is dit technisch mogelijk? Ik heb beide kastjes al eens gereset (met paperclip) niet aangeslotenmet kabel gewacht op paars lampje dan de eerste aangesloten met kabel, kwartiertje gewacht tot het groen knipperen klaar is. Daarna aangesloten gelaten en ook de 2e aangesloten met kabel en ook daar gewacht tot ook die klaar was met groen knipperen. Dan wil ik eigenlijk beide verzetten. De eerste bv op de 1e etage en de 2e op de zolder. Speelt het nu een rol of je het kastje wat ik eerst klaar gemaakt heb op de 1e verdieing plaats (daar weer wacht) tot einde knipperen en daarna de 2e plaatsen? Want ook al doe ik dat de 2e blijft altijd na een tijdje op rood staan. Zelfs als ik de 2e naast de eerste zet. De eerste heeft op de 1e verdieping prima bereik want ik zie daar al mijn apparaten op verschijnen.

(btw alle apparaten hebben de laatste firmware; ook na het plaatsen vt 1e apparaat en het 2e (ook nog op de 1e verdieping) heb ik het modem gereset om te kijken of dat nog een rol speelde..)

Beste antwoord door John van Kaam

Ok heb het werkend gekregen. Was op enig moment vergeten dat ik een SW aan had laten staan ondanks het rode lampje en ineens 1 nacht en een paar uur verder kleurde die ineens groen. Toen ook de andere gedaan en ook die kwam na best een tijd ook in het groen. Mijn eerdere aanname\veronderstelling dat beide SWx’s tegelijk bekabeld aangesloten moeten zijn bij eerste ingebruikname lijkt niet perse zo te zijn. Ook de twijfel of je beide SWx punten wel of niet moet zien is dus JA je moet allebei de SWx verbindingen zien. Het lijkt dus toch een kwestie te zijn van lang volhouden. Mijn advies zou dus zijn

• van scratch af aan niet bekabbeld beginnen.. ff wachten.. paperclip op de reset tot rode lampje gaat knipperen dan los.
  • SW gaat van alles doen tot ie paars wordt
  • dan kabel erin.. uurtje wachten tot ie helemaal groen is.
  • dan zou je hem moeten zien op de webpagina (vd router)
  • uitzetten en verplaatsen liefst nog ff in de buurt zodat je makkelijk kan checken en je geen - verbinding door afstand - kunt uitsluiten
  • doet ie het zet hem dan op de plek waar ie zijn werk moet doen
  • laat hem ook daar weer helemaal bijkomen
  • doe dit ook zo met de vervolg SWx
  • soms kan het geen kwaad om de router ook zelf nog eens een keer te resetten

6 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • August 24, 2025

Ik heb zelf ook 2 SW2 draadloos “achter elkaar” hangen en dat werkt prima. Een kwartier is ws te kort om ze goed op te voeden, KPN adviseert minimaal een half uur. Heb je nog geprobeerd om nummer 1 en 2 van plaats te wisselen? Rood lampje betekent normaal gesproken geen signaal.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 24, 2025

Heb beide kastjes maar eens gewoon de woonkamer gezet om op en neer lopen te voorkomen en ook om -geen signaal- uit te sluiten.
Nog steeds blijft het eerste kastje het prima doen maar wordt de 2e nog steeds rood.

Ook als ik de eerste uitzet en alleen de 2e aan, wordt die nog steeds rood. Geef toe dat ik niet iedere keer echt een half uur wacht. Eenmaal rood blijft rood vermoed ik.. maar goed ben bereid om daar morgen eens wat meer de tijd voor te nemen.. toch maar ff naar bed na 4 uur ouwe vragen doorspitten, op en neer lopen, wachten, resetten, wachten.. 
Dank ieder alvast voor meedenken..

Leen59
Wijsgeer
  • August 24, 2025

Alvast wat leesvoer…

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi John, welkom op onze community! Zoals Leen al zegt, dit moet gewoon kunnen werken. In het gedeelde artikel staat een hoop informatie. Laat je weten of je eruit komt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 27, 2025

Hi Thomas (en Leen), ja ik had de eerder gerefereerde artikelen al eens gelezen maar toch nog maar eens tot de letter nagespeeld. Helaas leverde dat toch nog steeds een rood lampje op. Laatste sessie die ik gedaan heb:

1. SW1 (Superwifi kastje 1) - geen kabel - aangezet - na een tijdje wachten de paperclip erop tot rood knipperen - wachten tot paars lampje - netwerk kabel erin en half uur wachten
  2. Groen lampje brand non-stop (dus lijkt ok) - SW1 uitgezet - kabel los en verderop in stopcontact gedaan (let op hier geen netwerk kabel dus)
  3. resultaat een rood lampje..
  4. Router gereset
  5. Blijft rood

vervolg stappen:

1. Misschien router echt uitzetten (nu via web pagina reset gedaan)
  2. Misschien alles uitzetten (ook SW1) en dan eerst router aan; na half uur SW1 aan

twijfel over:

1. op de webpagina waar je ziet wat er allemaal verbonden is zie ik bv

Moeten daar nou 2 super wifi punten komen als het allemaal gelukt is? Of is dit de master en zie je de andere als ‘gewoon verbonden’ device’? Hij staat nu uit maar als ie aangesloten is is ie meestal rood.

1. Volgens mij is de procedure altijd eerst zorgen dat er via een bekabelde manier verbinding wordt gemaakt en de SWx bekend wordt in het netwerk\router. Maar is het ook niet zo dat wanneer je dit met de tweede SWx gaat doen dat de eerste dan nog bekabeld(!) moet zijn aangesloten? Om wellicht te voorkomen dat de router denkt dat er (weer) een master gemaakt moet worden?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • August 29, 2025

Ok heb het werkend gekregen. Was op enig moment vergeten dat ik een SW aan had laten staan ondanks het rode lampje en ineens 1 nacht en een paar uur verder kleurde die ineens groen. Toen ook de andere gedaan en ook die kwam na best een tijd ook in het groen. Mijn eerdere aanname\veronderstelling dat beide SWx’s tegelijk bekabeld aangesloten moeten zijn bij eerste ingebruikname lijkt niet perse zo te zijn. Ook de twijfel of je beide SWx punten wel of niet moet zien is dus JA je moet allebei de SWx verbindingen zien. Het lijkt dus toch een kwestie te zijn van lang volhouden. Mijn advies zou dus zijn

• van scratch af aan niet bekabbeld beginnen.. ff wachten.. paperclip op de reset tot rode lampje gaat knipperen dan los.
  • SW gaat van alles doen tot ie paars wordt
  • dan kabel erin.. uurtje wachten tot ie helemaal groen is.
  • dan zou je hem moeten zien op de webpagina (vd router)
  • uitzetten en verplaatsen liefst nog ff in de buurt zodat je makkelijk kan checken en je geen - verbinding door afstand - kunt uitsluiten
  • doet ie het zet hem dan op de plek waar ie zijn werk moet doen
  • laat hem ook daar weer helemaal bijkomen
  • doe dit ook zo met de vervolg SWx
  • soms kan het geen kwaad om de router ook zelf nog eens een keer te resetten