Skip to main content
Sticky

De digitale voorjaarsschoonmaak: Digital Cleanup Day 2026

• March 13, 2026
  • 4 reacties
  • 35 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het is weer bijna tijd voor Digital Cleanup Day! Dé dag in het jaar om je digitale leven eens op te frissen en op te ruimen: de voorjaarsschoonmaak, maar dan digitaal. Doe jij ook mee?

Digital Cleanup Day 2026

Ken je 'm nog van vorig jaar? Op de derde zaterdag in maart is het tijd voor de digitale schoonmaak: dit jaar valt het op 21 maart 2026. Digital Cleanup Day is bedoeld om mensen (en bedrijven) bewust te maken van digitale vervuiling. Al je digitale data zoals je foto's, ongebruikte apps op telefoon of tablet, een volle mailbox, het neemt allemaal ruimte in beslag. En die ruimte gebruikt energie, de energie die ervoor zorgt dat die cloud waar je data in staat, bewaard blijft en beschikbaar is.

Digitaal opruimen is energie besparen

Wist je dat één e-mail gemiddeld 4 gram CO₂ uitstoot? Dat klinkt misschien als niet veel, tot je alle mails bij elkaar optelt. Met digitaal opruimen help jij dus mee om uitstoot te verminderen en energie te besparen. 

Nog een paar andere voordelen:

• Je apparaten worden minder belast en gaan langer mee
  • Gemakkelijker om die leuke foto's weer terug te vinden, als de boel opgeruimd is
  • Meer vrije opslag van jouw clouddiensten, waarmee je mogelijk ook nog geld bespaart

Voor mijzelf een mooi moment om die stiekem best volle mailbox weer eens op te ruimen, net zoals mijn Google Photo's ruimte😅. Het blijft er altijd zo gemakkelijk bij, dus dit is een mooi moment om daar eens voor te gaan zitten. Doe jij ook mee?

Wat ga jij opruimen op 21 maart? Of heb jij goede tips of een goede strategie om dit opruimklusje te klaren? Ik spreek denk ik voor meer mensen als ik zeg, we lezen ze graag 😁

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 13, 2026

Als ik ‘s-morgens de pc aanzet controleer ik als eerste of er nog updates zijn van Windows en software van mijn HP laptop, toevallig vandaag weer een BIOS-update.

Bij de mobiele apparaten controleer ik dagelijks op app-updates en 1x per maand een algehele controle op updates en merk/OS-gebonden updates. ​@Alexandra van KPN 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 13, 2026

als je een keer per maand alle updates moet installeren vraagt dat meer energie van je apparaat als je elke dag even een check doet.

Ik check dit bijna dagelijks je kan ook auto update aanzetten vraagt ook minder energie omdat hij dan update op de tijdstippen dat jij snurkt.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Ik ken die zeer zeker nog van vorig jaar. Ik ben eerlijk gezegd al begonnen met opruimen, misschien iets te vroeg om er aan deel te nemen, maar des te eerder des te beter lijkt me.

Ik heb afgelopen jaar alle data dragers in huis eens bij elkaar proberen te verzamelen, al wil dat nog niet echt lukken heb het nog te verspreid liggen.

De bedoeling is om die ook eens goed onder handen te nemen, maar die vreten geen stroom en ook geen slijtage aangezien het gewoon ligt te verstoffen.

Ik ben dus begonnen met opruimen en dan gaat dit specifiek om de data die in de cloud staat. Wat betreft Apps op de telefoon, zelf kijk ik regelmatig of iets nog wel nodig is en anders als dat kan verwijder ik dat. Wel ben ik van plan eens samen met de kinderen te gaan kijken wat staat er op een apparaat en gebruiken we dit nog echt wel, want daar is nog een hoop te winnen denk ik zelf.

Een van de acties die ik al heb genomen is om mijzelf uit een appgroep te verwijderen, waar ik zelf niet eens gelukkig meer van werd qua gedeelde dingen, dus dat scheelt al in de toekomst met opschonen, want dat was nu soms al een lastig puntje, even alle ellende opruimen tussen het materiaal wat je nog wel even wil bewaren, of juist die 3 foto's zien te bewaren tussen 70 filmpjes en foto’s vanuit die ene appgroep…

Mijn advies voor de echte schoonmaak dag, begin nu al en wees er het gehele jaar alert op!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goed dat je er al zo uitgebreid mee bezig bent ​@MandersOnline! 😁 Opruimen in de clouds klinkt als een goed begin. Goed om het ook samen met de kinderen te doen! Zo leren ze hopelijk ook vroeg dat het goed is om ook digitaal alles op te ruimen wat je niet gebruikt/nodig hebt.