Skip to main content
Vraag

Kunnen jullie alle AI gerelateerde post en mails opnemen in het spamfilter?

• April 17, 2026
  • 5 reacties
  • 38 keer bekeken

Kunnen jullie dit meenemen in de spam filters.

Ik wil niet lastig gevallen worden door achterlijke systemen - dus ...

5 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 17, 2026

Beste ​@XYZ-hate-Fora dan heb je toch waarschijnlijk een keer bij die ‘achtelijke systemen’ ingelogd, je mailadres achter gelaten of ingeschreven voor een nieuwsbrief.

Wat jij ervaart (her)ken ik totaal niet.

Die keren dat ik echte spam ontvang in 1 jaar kan ik nog steeds op 1 hand tellen.

Bij betrouwbare websites kun je je gewoon afmelden voor nieuwsbrieven e.d.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

@XYZ-hate-Fora 

Heb je het onderstaande verhaal al geprobeerd om de hoeveelheid spam te verminderen ?

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te agressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_  geeft in dit antwoord

een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf iets doen om de hoeveelheid ontvangen spam te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Express Classic ) zit een optie/filter waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (van bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is. In dat geval blijft de spammer spam sturen of gaat juist meer spam sturen. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Om die "Externe Inhoud" wel te laden moet ik expliciet - voor elke email - aangeven dat die "Externe inhoud" wel geladen mag worden.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Outlook, Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard op AAN. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter in de standaard configuratie juist op UIT staat.

Indien men bovenstaande tips opvolgt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct fors minder worden. Men moet echter gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aanzetten en aan laten staan. En dat moet je ook dit filter/optie aanzetten op ALLE apparaten waarop je email leest / ontvangt / binnenhaalt.

Ik persoonlijk merkte dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam stukje bij beetje, heel langzaam minder begon te worden. Met de bovenstaande tips ging ik van "Veel spam" naar "een beetje spam" over een periode van ca. 3 maanden. Na een extra ca. 12 maanden ging ik van "een beetje spam" naar "nauwelijks nog spam".

Soms wordt er regelmatig spam verstuurd vanaf hetzelfde emailadres. In dat geval kan men ook d.m.v. berichtregels (in een emailprogramma of in de KPN webmail) die email van dat emailadres naar een speciale map laten sturen of email van dit emailadres blokkeren.

Is helder TB gebruiker, maar google probeert opeens iedereen lastig te vallen over AI.

Nadat ik het 35 jaar geleden als immature had afgeschoten is er weinig veranderd. Het enige is trivialiteiten over mensen uitstorten. De vraag was gericht of jullie alles mbt AI kunnen afschermen. Alles wat eruit komt en er over gaat wil ik niet zien. Ik kijk even naar extra mogelijkheden van TB.

Dank.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

@XYZ-hate-Fora 

Maar ik denk dat het spamfilter moeilijk kan zien of spam door een mens of door AI is gegenereerd.

Overigens gebruik ik Outlook Express Classic (OEC) en niet Thunderbird. OEC is een emailprogramma dat geen enkele binding heeft met Microsoft en is een programma dat geschikt is voor de Windows versies vanaf XP tot met de huidige Windows 10 en 11. Eerder deze maand werd nog een nieuwe bijgewerkte versie van het programma beschikbaar gesteld.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

(ik wilde mijn antwoord nog even verbeteren)

@XYZ-hate-Fora 

Heb je het onderstaande verhaal al geprobeerd om de hoeveelheid spam te verminderen ?

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te agressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator @Erik_  geeft in dit antwoord

Men kan ook zelf iets doen om de hoeveelheid ontvangen spam te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik ( Outlook Express Classic ) zit een optie/filter waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Het laden van deze "Externe Inhoud" (van bijv. (kleine) afbeeldingen, scripts, etc.) is voor de spammer een bevestiging dat mijn emailadres bestaat/actief is. In dat geval blijft de spammer spam sturen of gaat juist meer spam sturen. Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Om die "Externe Inhoud" wel te laden moet ik expliciet - voor elke email - aangeven dat die "Externe inhoud" wel geladen mag worden.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Outlook, Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard op AAN. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter in de standaard configuratie juist op UIT staat.

Indien men bovenstaande tips opvolgt zal de hoeveelheid ontvangen spam niet direct fors minder worden. Men moet echter gewoon stug volhouden en deze optie/dit filter aanzetten en aan laten staan. En dat moet je ook dit filter/optie aanzetten op ALLE apparaten waarop je email leest / ontvangt / binnenhaalt.

Ik persoonlijk merkte dat na een periode van ca. 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam, stukje bij beetje, heel langzaam minder begon te worden. Met de bovenstaande tips ging ik van "Veel spam" naar "een beetje spam" over een periode van ca. 3 maanden. Na een extra ca. 12 maanden ging ik van "een beetje spam" naar "nauwelijks nog spam". Maar dat - neem ik aan - verschilt ook van gebruiker tot gebruiker.

Soms wordt er regelmatig spam verstuurd vanaf hetzelfde emailadres. In dat geval kan men ook d.m.v. berichtregels (in een emailprogramma of in de KPN webmail) die email van dat emailadres naar een speciale map laten sturen of email van dit emailadres blokkeren.

Het laten blokkeren van een emailadres door dit adres op een “blokkeerlijst” (emailprogramma of KPN webmail) te zetten heeft weinig zin omdat spammers vaak elke dag een ander emailadres gebruiken.