Skip to main content

Op 8 oktober vindt de eerste editie van de jaarlijkse “Dag van de Digitale Weerbaarheid” plaats. Dit nieuwe initiatief start met de campagne "Unlock Digitale Weerbaarheid" en is een samenwerking tussen KPN, ING, de politie en de overheid. Het doel van deze dag is om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten.

Waarom is Digitale Weerbaarheid belangrijk?

Uit de Online Veiligheidsmonitor blijkt dat maar één op de drie Nederlanders zich echt veilig voelt online. Slechts 25% van de bevolking geeft aan voldoende kennis te hebben om hun online veiligheid te waarborgen. Dat kan beter en daarom moeten we hier samen iets aan doen.

 

Wat houdt de Digitale Weerbaarheid campagne in?

Met de campagne “Digitale Weerbaarheid” willen we Nederlanders bewust maken van de meest voorkomende digitale uitdagingen:

  1. Digitale babbeltrucs
    Maak kennis met de meest voorkomende vormen van online oplichting.
  2. Online oplichters
    Criminelen zijn erop uit om toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens en vervolgens je bankrekening over te nemen. Hoe bescherm je jezelf tegen digitale bankovervallers?
  3. Laat je niet hacken
    Is de achterdeur wel op slot? Het zal je verbazen hoeveel mensen nog zonder antivirus-software op internet surfen. Ook je wachtwoorden kunnen wel wat aandacht gebruiken!
  4. Je weet niet wat je ziet
    We leven in een tijd waarin betrouwbare informatie belangrijker is dan ooit, maar we komen om in de deepfakes, desinformatie, voice-clones en de slop.
  5. Digitaal flirten
    Dating in een tijd van social media en dating apps. Wat zijn de do’s and dont’s. Ken jij het verschil tussen grenzen en wensen? En denk jij na voordat je iets doorstuurt?
  6. Hoe was je dag online? 
    Social media kunnen een bron van inspiratie zijn, maar ook een poel van polarisatie. Daarnaast worstelen veel mensen met de verslavende aspecten van sommige apps.

 

De Nationale Cursus Digitale Weerbaarheid

Een belangrijk onderdeel van onze campagne is de, gratis, nationale cursus Digitale Weerbaarheid! Deze cursus is ontworpen om je kennis over digitale veiligheid te vergroten en je vaardigheden te verbeteren.

In oktober is het eerste hoofdstuk over digitale babbeltrucs beschikbaar. Daarna wordt er elke maand een nieuw hoofdstuk online geplaatst.


Wat kun je verwachten van de cursus?

  • Persoonlijke evaluatie: Je krijgt een spiegel voorgehouden over je huidige kennis en vaardigheden op het gebied van digitale weerbaarheid.
  • Inzicht in digitale bedreigingen: Leer meer over de verschillende vormen van online bedreigingen en hoe je jezelf kunt beschermen.
  • Praktische handvatten: Ontvang handige tips om jezelf veilig te houden in de digitale wereld.

Waarom deelnemen aan de cursus?

De digitale wereld biedt veel kansen, maar ook risico’s. Door deel te nemen aan deze cursus versterk je niet alleen je eigen digitale vaardigheden, maar draag je ook bij aan een veiligere online omgeving voor jezelf en anderen.


Hoe kun je deelnemen aan de cursus Digitale Weerbaarheid?

De gratis online lessen kun je volgen via Digitale Weerbaarheid.
Hier lees je ook het laatste nieuws, inzichten, berichten en initiatieven van onze partners op het gebied van digitale weerbaarheid, mediawijsheid en cybersecurity.


De cursus kun je volgen zonder te registreren, je scrolt dan naar beneden om de volgende vraag of stelling te zien. Wanneer je wel registreert kun je je antwoorden opslaan en kun je zien of deze juist of niet zijn en wat er beter kan. 
 

Deel je ervaringen!

Heb je al ervaring met digitale weerbaarheid of heb je tips voor anderen? Deel ze hier in dit topic!

Heb je vragen over de cursus of ben je van plan om deel te nemen? Misschien ken je iemand die je wilt tippen? We horen ook graag wat je van de cursus of dit initiatief vindt! 

Wij zijn benieuwd hoe we elkaar kunnen helpen om veilig online te blijven.

Een veelvoorkomend probleem op online communities is scamming. Dit zie je vooral in Facebookgroepen waar mensen dezelfde hobby delen, zoals bij mij met motor- en auto-onderdelen. Vraag je om hulp bij het zoeken naar onderdelen, dan word je al snel benaderd door profielen die op het eerste gezicht betrouwbaar lijken en claimen dat ze het gevraagde onderdeel hebben. Het verzoek is vrijwel altijd hetzelfde: "Stuur me een DM." Vaak worden er ook onderdelen aangeboden die helemaal niet bestaan, en ook hier wordt gevraagd om via DM contact op te nemen.

Een voorbeeld:
 

Mijn advies: scan het profiel van de verkoper grondig. Oplichters proberen vertrouwen te winnen door gezinsfoto's te gebruiken, waardoor alles voor een leek in orde lijkt. Maar vaak gaat het om foto's van andere profielen.

Als je wat verder kijkt, vallen de vreemde zaken op. De profielen zijn meestal leeg, op een paar foto's na. Alle foto's zijn op dezelfde datum geüpload, en de eigenaar van het profiel liked zijn eigen foto's. Dit zijn duidelijke rode vlaggen.

Je kunt ook kijken naar iemands activiteit in de groep. Post hij regelmatig constructieve berichten, of is dit zijn eerste en enige post?
 

Oplichters proberen je iets te verkopen zonder het te leveren. Een 'klassieker' in de oplichterswereld, maar wat ze vaak goed doen, is vertrouwen wekken met een vriendelijke en toegankelijke toon.

Als bezoeker kun je helaas weinig doen, maar als eigenaar van de pagina raad ik aan om een besloten groep aan te maken en iedereen die wil deelnemen zorgvuldig te controleren. Rapporteer verdachte berichten aan de groepsbeheerders, zodat deze ‘personen’ snel uit de groep verwijderd worden.  


Hier is ie gedeeld in de familie appgroep! (Inclusief grapje over mijn “als ze mij moeten bereiken bellen of komen ze maar langs”-vader)

 

Mijn zusje gaf wel aan dat als je op een antwoord drukt, dat je dan melding krijgt dat je moet inloggen. Ze dacht dat dat moest en je anders de cursus niet verder kan maken. Maar volgens mij kan je ook alles doorlezen zonder te antwoorden op de vragen? Misschien iets dat beter aangegeven kan worden, zodat je niet veel afhakers hebt bij de eerste vraag en de rest van de cursus.

Persoonlijk denk ik dat de layout van de site iets simpeler had gekund, omdat je juist met zo’n cursus mensen wilt aanspreken die niet meest handig zijn met sites.

Maar hoe dan ook, super goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht! Mijn zusje (en ik zelf ook) gaan dit eens goed lezen :)


Goede actie dit! Je denkt dat je alles wel weet, maar toch blijkt dat vaak niet zo te zijn. Dat bleek ook toen ik de eerste lessen volgde. Zaken blijken toch anders te liggen dan je verwacht. Goed dat het allemaal voorkomt in de lessen. Vanmorgen kreeg ik ook weer eens een sms, met een link of ik zogenaamde douane kosten wilde betalen via een site. Het zet je toch weer aan denken.

Ook al twee keer slachtoffer geweest van internetfraude(of dit ook met digitale weerbaarheid te maken heeft twijfel ik over), waarbij ik niet denk dat Ik er zelf wat aan kon doen, omdat iemand gewoon met jouw gegevens aan de slag is gegaan en daar mee fraudeert.  En organisaties die soms niet scherp zijn waardoor het ze ook lukt om fraude te kunnen plegen. Super irritant en geeft veel extra werk.

Kortom goede actie en goed dat jullie hier aandacht aan geven!

 

 


Ik speel zelf regelmatig voetbalweddenschappen. Via de app Telegram heb ik online contact met andere spelers van voetbaltoto's. Regelmatig word ik dan benaderd door buitenlandse accounts die zogezegd "fixed" matches aanbieden. Een zogenaamde fixed match wil zeggen dat de uitslag zogenaamd vast staat en je dus gegarandeerd een dikke winst kan maken. Ze doen daarbij dan ook allerlei screenshots van zogenaamde weddenschappen die ze al eerder "gewonnen" zouden hebben. 

Zulke dingen zijn ook veel te mooi om waar te zijn, helaas trappen er toch jongeren in. In de zucht naar een makkelijke winst met hun sportweddenschappen laten ze zich verblinden en maken dan soms honderden euro's over voor noppes. 

Recent ook een cursus Internet rechercheur gedaan, waardoor ik weer extra tools heb gekregen om te achterhalen of iets legitiem is en ik niet voor de gek wordt gehouden. Als ik zo kijk bevat de cursus voor Digitale Weerbaarheid ook dat soort tips en trucs. Dus kan ik van harte aanbevelen! 


Goede actie. Maar begin eerst eens met jezelf fatsoenlijk te gedragen, KPN. Onder mijn deurbel staat: verkopers - nee. En jawel hoor, een KPN Glasvezel verkoper belt aan en gedraagt zich zeer agressief. Weigert ondanks mijn dringend verzoek om weg te gaan. Is dit het imago wat KPN wil uitstralen? Bah!


@AgresieveVerkoper wat heeft uw bericht in vredesnaam met het onderwerp te maken?? 


Zo belangrijk dat dit bestaat. Bijna iedereen kent iemand die bijna is ingetrapt in een of andere vorm van oplichting. Zo ken ik een vrouw die een misstap in de datingwereld heeft gemaakt, een geintje van € 500,- zodat een match op een datingssite een ticket kon kopen om thuis te kunnen komen. Die arme ziel was zogenaamd beroofd en was gestrand. 

"Hoe kon ik zo dom zijn?”, hoor je bijna altijd. Maar het is pure emotie, je wordt benaderd op een kwetsbaar moment in je leven, en je wordt onder druk gezet. Er is weinig bedenktijd om er over na te denken. Voor mij het belangrijkste om te weten: het is nooit jouw schuld. 

@ikheetjeff het klopt dat je kunt inloggen om de antwoorden op te slaan maar dat je ook zonder in te loggen alles door kunt nemen. Bedankt, belangrijk dat we hierdoor niet afhaken. Ik pas dit aan. 


@AgresieveVerkoper wat heeft uw bericht in vredesnaam met het onderwerp te maken?? 

Toont de schijnheiligheid aan van KPN. Stuurt agressieve mensen langs de deuren van mensen. En probeert dan in een positief licht te komen met zoiets. 


Er is daarvoor al een eigen topic voor aangemaakt @AgresieveVerkoper. Ik wil je dan ook verzoeken de discussie over de manier waarop jij benaderd bent via de voordeur, daar te voeren. 


Ik grijp toch even in. De discussie over de Nee-sticker en toch benaderd worden kan in het bestaande topic gevoerd worden. Enkele berichten zijn dan ook naar dat topic verplaatst. 

Gaan we in topic weer verder over hoe we de Digitale weerbaarheid van elkaar kunnen verbeteren. 


Bedankt, belangrijk dat we hierdoor niet afhaken. Ik pas dit aan. 

Fijn! Het staat in de melding, maar doordat je eerst leest “je bent niet ingelogd” lees je automatisch niet verder. Op deze pagina werkt de knop “login / register” rechtsboven niet, dan krijg je foutmelding. Ook als je links op “menu” klikt en naar “nieuws” gaat, krijg je andere foutmelding.

En klopt het dat module #7, #8, #9 toch niet meedoen? Ik zie die hier ook nog staan, maar werken niet.

 

Door deze post moest ik denken aan een phishing poging waar ik bijna was ingetrapt. Ik was tijdens corona actief op Discord als moderator. Ontzettend druk en kreeg DM met berichten dat ik gezegd zou hebben (met een (neppe) screenshot er bij).

Super gek, want dat was ik niet. Wou die dat ik ging bellen en dat zou bewijzen met scherm delen. Dat deed ik. Vervolgens moest ik element inspecteren openen. En toen dacht ik; dit klopt niet. Wou die proberen dat ik (onbewust) mijn Discord API Key liet zien, zodat hij mijn account kon overnemen/stelen.

Gelukkig had ik het op tijd door, maar toen viel wel het kwartje dat het echt iedereen kan overkomen. Ze maken zo erg gebruik van de situatie (drukke periode) en je emoties (onschuld bewijzen). Het heeft niks met domheid of eigen schuld te maken en het kan iedereen (in alle unieke vormen) overkomen.


Bedankt, belangrijk dat we hierdoor niet afhaken. Ik pas dit aan. 

Fijn! Het staat in de melding, maar doordat je eerst leest “je bent niet ingelogd” lees je automatisch niet verder. Op deze pagina werkt de knop “login / register” rechtsboven niet, dan krijg je foutmelding. Ook als je links op “menu” klikt en naar “nieuws” gaat, krijg je andere foutmelding.

En klopt het dat module #7, #8, #9 toch niet meedoen? Ik zie die hier ook nog staan, maar werken niet.

Ik vermoed dat die later deze maand volgen. De modules in het algemeen worden elke maand aangevuld. Dus deze maand module 1, in november module 2 etc… Kan dan zijn dat de lessen binnenin een module ook gespreid over de maand beschikbaar komen.


...

Gelukkig had ik het op tijd door, maar toen viel wel het kwartje dat het echt iedereen kan overkomen. Ze maken zo erg gebruik van de situatie (drukke periode) en je emoties (onschuld bewijzen). Het heeft niks met domheid of eigen schuld te maken en het kan iedereen (in alle unieke vormen) overkomen.

 

Dat is het inderdaad. Mijn tante is gevallen voor zo'n telefonische babbeltruc waarbij ze opbellen zogenaamd van je bank en aangeven dat je gehackt bent en risico loopt bestolen te worden. En dat ze iemand langs sturen om je bankpas, geld en eventuele andere waardevolle items op te halen en te bewaren tot dit opgelost is. Zo is ze aardig wat geld kwijtgeraakt omdat ze volledig wisten in te spelen op haar onzekerheid, angst en onbekendheid met hoe digitale dingen werken.


Prima initiatief. Hoe vaker mensen dit horen hoe beter. De kracht van de herhaling. Ik spreek er regelmatig over met mijn ouders en ik merk dat het helpt. Vage mailtjes worden bij twijfel bij mij gechecked. Vooral blijven praten over dit onderwerp is mijn advies.

Naast het veilig beheren van wachtwoorden met afdoende complexiteit is waar mogelijk gebruik maken van 2-factor authenticatie sterk aan te bevelen. Met name je digitale identiteiten van de Microsofts en Google’s van deze wereld dienen voorzien te worden van een tweede factor. Dus naast wachtwoord (iets wat je weet) ook iets wat je hebt (bij voorkeur een TOTP token). Zodra anderen toegang hebben tot je mail-accounts is het resetten van wachtwoorden van andere omgevingen eenvoudig. Denk met name aan bedrijven waar het e-mailadres ook je gebruikersnaam is (BOL.com is daar een voorbeeld van).


Prima initiatief. Hoe vaker mensen dit horen hoe beter. De kracht van de herhaling. Ik spreek er regelmatig over met mijn ouders en ik merk dat het helpt. Vage mailtjes worden bij twijfel bij mij gechecked. Vooral blijven praten over dit onderwerp is mijn advies.

Naast het veilig beheren van wachtwoorden met afdoende complexiteit is waar mogelijk gebruik maken van 2-factor authenticatie sterk aan te bevelen. Met name je digitale identiteiten van de Microsofts en Google’s van dienen voorzien te worden van een tweede factor. Dus naast wachtwoord (iets wat je weet) ook iets wat je hebt (bij voorkeur een TOTP token). Zodra anderen toegang hebben tot je mail-accounts is het resetten van wachtwoorden van andere omgevingen eenvoudig. Denk met name aan bedrijven waar het e-mailadres ook je gebruikersnaam is (BOL.com is daar een voorbeeld van).

Dit, daarnaast ook een aanrader om een apart e-mailadres of alias te gebruiken bij webshops/bedrijven. Ik gebruik bijvoorbeeld inlog@vulmaarin.com. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen een e-mailadres hebben met voor.achternaam@domein.nl. Dan heb je al iemands voor- en achternaam te pakken. 

Ook een interessant artikel van gisteren op AD.nl over hoe onder andere persoonsgegevens worden doorverkocht. Een van de hoofdverdachten was 17 toen hij hiermee begon. 


Prima initiatief. Hoe vaker mensen dit horen hoe beter. De kracht van de herhaling. Ik spreek er regelmatig over met mijn ouders en ik merk dat het helpt. Vage mailtjes worden bij twijfel bij mij gechecked. Vooral blijven praten over dit onderwerp is mijn advies.

Naast het veilig beheren van wachtwoorden met afdoende complexiteit is waar mogelijk gebruik maken van 2-factor authenticatie sterk aan te bevelen. Met name je digitale identiteiten van de Microsofts en Google’s van dienen voorzien te worden van een tweede factor. Dus naast wachtwoord (iets wat je weet) ook iets wat je hebt (bij voorkeur een TOTP token). Zodra anderen toegang hebben tot je mail-accounts is het resetten van wachtwoorden van andere omgevingen eenvoudig. Denk met name aan bedrijven waar het e-mailadres ook je gebruikersnaam is (BOL.com is daar een voorbeeld van).

Dit, daarnaast ook een aanrader om een apart e-mailadres of alias te gebruiken bij webshops/bedrijven. Ik gebruik bijvoorbeeld inlog@vulmaarin.com. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen een e-mailadres hebben met voor.achternaam@domein.nl. Dan heb je al iemands voor- en achternaam te pakken. 

Mooie toevoeging. Wil ik nog eens kritisch naar kijken. In het Apple ecosysteem zit daarvoor een oplossing in een iCloud abonnement. Moet ik nog eens bestuderen.

Interessant topic! Ik weet zeker dat iedereen nog wel wat kan leren van elkaar op dit gebied. Laat de tips maar komen in de reacties. Ik volg met interesse.


Dit, daarnaast ook een aanrader om een apart e-mailadres of alias te gebruiken bij webshops/bedrijven. Ik gebruik bijvoorbeeld inlog@vulmaarin.com. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen een e-mailadres hebben met voor.achternaam@domein.nl. Dan heb je al iemands voor- en achternaam te pakken.

Yup! Ik gebruik nu tijdje SimpleLogin. Daarmee kan je unieke e-mailadressen aanmaken. Ik heb per dienst een unieke e-mailadres, bijvoorbeeld kpn.j29hf21@mijndomein.nl. Op die manier kan je email adressen blokkeren als je data wel gelekt wordt, maar het maakt phishing ook lastiger. Echt aanrader!

En via deze site kan je ook heel makkelijk (en veilig) controleren of je in een datalek zit en welke: https://haveibeenpwned.com/


Interessant topic! Ik weet zeker dat iedereen nog wel wat kan leren van elkaar op dit gebied. Laat de tips maar komen in de reacties. Ik volg met interesse.

Helemaal mee eens, Roy74! 

Yup! Ik gebruik nu tijdje SimpleLogin. Daarmee kan je unieke e-mailadressen aanmaken. Ik heb per dienst een unieke e-mailadres, bijvoorbeeld kpn.j29hf21@mijndomein.nl. Op die manier kan je email adressen blokkeren als je data wel gelekt wordt, maar het maakt phishing ook lastiger. Echt aanrader!

Superslim! Bedankt voor het delen van al jullie tips!


Reageer