Skip to main content
Vraag

Welke tv heb je en als deze vervangen moet worden koop je dan hetzelfde merk of een andere?

• September 22, 2025
  • 34 reacties
  • 443 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

34 reacties

• October 7, 2025

Mijn Sony 55" Google tv update nog vrolijk door na bijna 4,5 jaar oud te zijn ná introductie. Toestel bijna 4 jaar sinds nieuw in bezit. Onze eerste tv sinds jaren die gewoon deugdelijk werkt zonder vastlopers of ander vreemd gedoe. Voor een black Friday €799,- aanbieding geen raar ding MY2021. Krijgt zowel Google tv updates als ook tv updates. Apps updaten ook nog lekker vrolijk door. En verwacht dat dit nog wel even een poos zo doorgaat. Gemiddeld elk kwartaal is er wel iets te updaten. Samsung lg, of het tv merk van de slager om de hoek kunnen er nog wel eens wat van leren 🤣 Nooit weer anders, ooit begonnen met een Sony trinitron 37cm ding met mega huge achterkant op de slaapkamer thuis, en vervolgens enkele malen vreemd gegaan,... Maar zal het huidige toestel met enkele jaren wel een goeie upgrade geven, waar dan ook wel aanzienlijk meer voor betaald mag worden.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 7, 2025

Mijn Philips tv kreeg na 2 jaar al geen updates meer ondanks dat deze net op de markt was en het een topmodel was. Mijn ouders hebben de opvolger en die krijgt wel al een hele tijd updates.

Er is een paar jaar geleden ophef over geweest en toen ging het wat beter.

Ik ben nooit een Sony man geweest maar tv’s kunnen ze wel maken. Naast de hardware is inderdaad de software ook een criterium geworden. Feitelijk zou er gedurende de normale levensduur van een tv toch minimaal security updates moeten komen. In de jaren 80/90 was een levensduur van 15:tot 20 jaar doodnormaal. En ik schat zo in dat er toen veel meer kapot kon gaan aan een tv.
Wat mij betreft mogen de prijzen stijgen mits de levensduur gegarandeerd is.

Weet iemand welk merk tv in Nederland het best verkoopt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 8, 2025

Naast de hardware is inderdaad de software ook een criterium geworden.

Naast de TV-OS zijn ook de App-updates belangrijk. Bij merken met eigen OS is vaker dat de nieuwste app niet meer werkt op oude OS-versie. Dus ik zou niet zo snel een TV met Tizen, WebOS of TitanOS kopen.

Feitelijk zou er gedurende de normale levensduur van een tv toch minimaal security updates moeten komen. In de jaren 80/90 was een levensduur van 15:tot 20 jaar doodnormaal.

Volgens CRA-wet vanaf december 2027 moeten alle producten met internet connectie minimaal 5 jaren beveiligingsupdates krijgen. Dus mijn praktijk van 5-6 jaren gebruik voldoet aan de wet 😅 

En ik schat zo in dat er toen veel meer kapot kon gaan aan een tv.

Vroeger zijn meer onderdelen ingebouwd en dus de kans is groter dat een kapot gaat. Nu heb je meer functie in een enkel chip, maar er zijn geruchten dat fabrieken bewust een kill-switch in bouwen om meer producten te kunnen verkopen na garantie periode. Dit kan niemand hard maken, maar het is niet toevallig dat een product van meerdere duizend euro precies na garantie periode niet meer werkt door een kapot onderdeel van 5ct.

Weet iemand welk merk tv in Nederland het best verkoopt?

Nederland is te klein om door grote statistiek verzamelaren te bijhouden. Maar ik gok op Samsung, LG en Philips. Als voorbeeld de 2 grootste markten van Europe, UK en DE

Vendors

2025

Vendor

2025

Samsung Germany

32.1%

Samsung UK

28.3%

LG Electronics Germany

24.5%

LG Electronics UK

21.5%

Sony Deutschland

18.3%

Sony UK

18.1%

Panasonic Germany

10.2%

Panasonic UK

12.2%

Others

14.9%

Others

19.9%

Philips zou in Nederland heel goed verkoopcijfers krijgen door de bekendheid van de merk en patriottisme. In Japan spelen b.v. Samsung en LG geen rol

Vendors

2025

Sony

29.4%

Panasonic

22.1%

Toshiba

15.3%

Sharp

12.7%

Others

20.5%

FamvDijk
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • October 8, 2025

Hier ook een Philips, Deze heb ik dit jaar pas gekocht en mijn vorige was ook een Philips.
Maar dat is maar om 1 rede: Ambilight!
Hadden andere merken ook Ambilight gehad dan had ik ook zomaar een ander merk kunnen kopen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Ambilight is geweldig hè ​@FamvDijk. Ik kies daarom ook nog steeds voor Philips. Al heb ik dat ook een beetje van huis uit meegekregen. Thuis was ook alles van Philips. In de jaren 80 en 90 was er ook nog het grote Sony en beide merken hadden een eigen fanbase. Samsung was in die tijd gewoon nog een B merk.

Mijn Philips heeft overigens een LG paneel.

Je kunt ook een Hue sync box (of Action varianten) kopen en combineren met een ander merk tv. Maar ik ben ook over de tv zelf tevreden. En de 32 inch op de slaapkamer is niet kapot te krijgen.

haha geweldige lijst ​@TDN. Sharp was ik effe kwijt maar voor de eeuwwisseling was dit merk in Nederland ook in opkomst. Ze zaten ook in de autoradio’s die je bij Halfords kon kopen. Finlux was ook zo’n merk dat even zichtbaar was en ook in vakantieparken zag je dit merk.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Bij ons staat de tv in kast (tv wandkast) en aan beide kanten maar een paar centimeter vrije ruimte.

Bij ons komt Ambilight daardoor nooit mooi en goed over.

Het is leuk, maar toen ik de laatste keer bij mijn buurman met een Philips Ambilight in de middag was (Formule 1 keken we), viel veel van het effect door het zonlicht weg. Merkte ik op.

Verder wel leuk om te zien.

(Ambilight) Van het begin af aan (Philips had het al op de dikke beeldbuizen (dacht ik, maar ik kan het mis hebben), zijn er concurrenten die losse LED strips met kastje verkopen om het na te apen. Maar dat is toch nooit hetzelfde.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 12, 2025

Ik heb nu sinds oktober 2019 een Samsung smart-tv. 43 inch. Op zich prima maat voor m'n 2,3 meter kijkafstand. Een vriend van me heeft op die afstand 65 inch. Alleen al met de ondertitels lezen moet ik voor m'n gevoel wel erg “van links naar rechts” kijken of draaien.

Qua maat zal het dus maximaal 55 inch gaan worden. M.n. voor films.

Qua merk. Tja, ik twijfel nog tussen m.n. weer een Samsung of een Philips Ambilight.

Bij Philips vind ik dat Ambilight, mijn moeder heeft het, wel heel fijn. Al moet je bij Philips erg oppassen dat je wel een Android-TV versie koopt natuurlijk. Het is nu veelal Titan OS en daar kan je niks mee. O.a. de KPN TV app werkt er niet op.

Maar bij Samsung zou ik toch dan weer de zenders van Samsung Plus TV missen. (al doe ik er toch weinig mee).

M'n huidige Samsung gaat nog flink wat jaren mee dus voorlopig verandert er niets.

Verder staan hier nog 2 oudere tv's van 32 inch. Sony uit 2016 en een Philips uit 2012. Dat waren al beiden smart-tv's. Maarja, bij de Sony doen alleen Netflix en Youtube het nog en bij de Philips niets meer wat de “apps” betreft. Nu beiden gemoderniseerd met een streaming apparaat! Die gaan nog wel weer wat jaartjes mee zo 🙂 (TDN, de Philips is niet meer verbonden met internet)

Ik heb ook nog een 26 inch HDready Samsung uit 2006. Maar die staat op 'mijn’ kamer bij m'n moeder. Dan neem ik een van de streaming apparaatjes mee. Daar doet ie het nog prima mee.

• October 12, 2025

Hier staan twee Samsungs en een LG 3D set uit 2010 in een opwelling gekocht met de hernieuwde 3D hype. 

Mocht het zover komen dan is er kans dat een volgende TV een LG wordt vanwege Dolby Vision aan de andere kant wat je niet hebt kan je niet missen, dus waarschijnlijk gewoon weer een Samsung mede vanwege de aanwezige Samsung soundbar. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 12, 2025

Wat betreft dat Samsung Plus TV: Mijn Philips Ambilight heeft inmiddels ook ongeveer 100 gratis zenders die via internet lopen. Ze staan in mijn zenderlijst als ik van positie één naar beneden scrol. Veelal Nederlands ondertiteld en vrij veel filmkanalen. Maar ook bv muziekzenders en nieuwszenders die ik ken van de satellietontvangers. Ik kijk nooit naar die zenders. Verder staan in de Appstore ook allerlei zenders. De keuze is eindeloos. In de praktijk kijk ik echter voornamelijk naar de Digitenne-zenders en soms naar zenders via de satelliet of bv de regionale zenders via streams.