Skip to main content
Beantwoord

Blokkade e-mailbox door de Abuse Desk

• January 14, 2026
  • 8 reacties
  • 86 keer bekeken

gkosters
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hallo,

Als secretaris van een Stichting die Reanimatiecursussen organiseert, maak ik gebruik van mailmerge om onze cursisten uit te nodigen voor een cursus.
Er gaan dus ruim 100 mail via mailmerge (Word - Excel) mijn postvak uit.
Maar opeens krijg ik meldingen terug dat mijn mailbox is geblokkeerd en kan ik geen mails meer uitsturen.
Graag hoor ik hoe die blokkade kan worden opgeheven zodat ik mijn werk kan blijven doen.

mvg

Gerard Kosters

Beste antwoord door AriënC

Ik geef grote kans dat KPN jouw mailbox blokkeert vanwege een gigantische hoeveelheid e-mails. Iets wat je als particulier nooit zou sturen. 

Ik weet niet of het uitmaakt maar heb je een particulier of zakelijk abonnement? 

En als je veel e-mails wilt versturen, heb je wel eens gedacht om dit via speciaal platform te doen? Dit bied je namelijk veel voordelen en die zijn er juist op ingericht om heel veel e-mails te kunnen versturen, af te handelen als de geadresseerden als e-mailadres niet meer bestaan, een afmeldfunctie hebben, en volledig voldoen aan AVG/GDPR.

En als het goed is staat er in jouw gekregen e-mail van KPN Abuse in hoe je contact met hun kan zoeken. Het mailadres is abuse@kpn.com. 

8 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 14, 2026

Ik geef grote kans dat KPN jouw mailbox blokkeert vanwege een gigantische hoeveelheid e-mails. Iets wat je als particulier nooit zou sturen. 

Ik weet niet of het uitmaakt maar heb je een particulier of zakelijk abonnement? 

En als je veel e-mails wilt versturen, heb je wel eens gedacht om dit via speciaal platform te doen? Dit bied je namelijk veel voordelen en die zijn er juist op ingericht om heel veel e-mails te kunnen versturen, af te handelen als de geadresseerden als e-mailadres niet meer bestaan, een afmeldfunctie hebben, en volledig voldoen aan AVG/GDPR.

En als het goed is staat er in jouw gekregen e-mail van KPN Abuse in hoe je contact met hun kan zoeken. Het mailadres is abuse@kpn.com. 

• January 14, 2026

Geen mailmerge meer gebruiken. Want dan denkt KPN dat je aan het spammen bent. Dat blijft zo. Daar komt geen oplossing voor. Je kunt dit gewoon zo niet meer blijven doen. Dit is geschiedenis. 

Regel een eigen domeinnaam. En gebruik een mail service zoals bijvoorbeeld Mailchimp om aan veel adressen in 1 keer een mail te sturen.

Zorg ook dat je geen emails stuurt naar adressen die niet meer bestaan. Want dan word je ook heel snel daar allerlei partijen geblokkeerd. Dus controleer steeds actief of alle adressen nog actueel zijn.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 16, 2026

Hi ​@gkosters, welkom hier en fijn om te zien dat de community je op weg heeft geholpen. 

Het lijkt mij ook handige om dit op een andere manier aan te pakken zoals hier al uitgelegd in de voorbeelden. Mailchimp etc. 

Wat de blokkade betreft, volg de instructies die je van KPN Abuse hebt gekregen in de mail of neem contact met ze op. Lees hier hoe je dit doet: Het KPN Abuse Team: contact opnemen. 

gkosters
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 16, 2026

Ik heb inderdaad van het KPN Abuse Team wat informatie ontvangen.
En als ik de volgende keer de hoeveelheid mails wat verdeel over de dag, zal het voor onze Stichting werkbaar zijn. 
Voor wie het wil weten, dit is wat het KPN Abuse Team o.a. doorgaf : 
“Hieronder treft u de limieten aan zoals wij die op dit moment hanteren:

In ons geval gaat het max. om 150 mails die ik in 1x wilde versturen.
Kan dat in ons geval dus ook opknippen in 2 x 75 ofzo.

Dank aan een ieder voor het meedenken.

Admin: limieten verwijderd, we delen deze niet openbaar

• January 16, 2026

Bijzonder. Ik heb eerder topics gelezen waarin men deze informatie niet wilde geven. Want dat was geheim zo zei men. Anders konden spammers daar op in spelen.

Verder: de limieten zijn niet het enige waardoor je geblokkeerd kan worden denk ik. Er zullen waarschijnlijk vele andere parameters zijn die tot een blokkade kunnen leiden. Maar daar kom je nog wel achter misschien. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

Volgens mij zijn er ook diverse algoritmes en andere waardes die spam detecteren. Misschien zelfs op hostname en locatie gebaseerd, of via een reputatiescore.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 16, 2026

In ons geval gaat het max. om 150 mails die ik in 1x wilde versturen.
Kan dat in ons geval dus ook opknippen in 2 x 75 ofzo.

Dank aan een ieder voor het meedenken.

Hoe vaak stuur je die e-mail eigenlijk? Als het een enkel keertje is, kan je het prima opdelen.

Als je structureel een e-mail stuurt, dan raad ik je toch echt aan om te kijken naar een speciale dienst die hiervoor geschikt is.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 17, 2026

Bijzonder. Ik heb eerder topics gelezen waarin men deze informatie niet wilde geven. Want dat was geheim zo zei men. Anders konden spammers daar op in spelen.

Verder: de limieten zijn niet het enige waardoor je geblokkeerd kan worden denk ik. Er zullen waarschijnlijk vele andere parameters zijn die tot een blokkade kunnen leiden. Maar daar kom je nog wel achter misschien. 

Dit klopt. Dit is informatie die Abuse 1 op 1 soms met klanten kan delen. Net als dat soms een contact e-mailadres voor een afdeling of iets dergelijks ook 1 op 1 met een klant gedeeld wordt. Maar het is niet de bedoeling om deze informatie openbaar hier op de community te delen. Ik heb het dan ook verborgen.

Niet alleen omdat we spammers niet wijzer willen maken. Maar ook omdat die limieten niet vast staan. Deze kunnen wijzigen afhankelijk van omstandigheden.

En daarnaast zijn er inderdaad ook nog andere zaken die tot blokkade kunnen leiden.