Skip to main content
Vraag

E-mail sturen met Mac Mail programma werkt niet, ontvangen wel

• February 21, 2026
  • 79 reacties
  • 291 keer bekeken

Toon eerste bericht

79 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 26, 2026

Goedemorgen ​@Gooof , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Allereerst mooi om te zien dat er door de leden van de Community zo goed wordt meegedacht, ik zie veel goede tips, trucs en adviezen voorbij komen 💪🏻

Heel erg bedankt voor de hulp .. ik moet nu echt even een pauze nemen.

Wat is op dit moment de stand van zaken, hopelijk heeft de pauze geholpen en ben je hier uiteindelijk nog uitgekomen en heb je alles weer werkend gekregen!

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

@Gooof Het is geen oplossing voor je probleem met Mail, maar wellicht kun je in plaats daarvan Thunderbird van Mozilla eens gebruiken. Die bevalt mij op mijn MacBook veel beter.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Ik zou wel macOS Mail gebruiken. Werkt bijvoorbeeld erg goed samen met Spotlight en Time Machine. 🤓

Maar ​@Gooof als je je Het Net-account eigenlijk nog niet op je Mac gebruikt hebt, dan zou ik dat account uit Mail verwijderen en opnieuw beginnen. (En zoals al gezegd: kies dan meteen voor IMAP in plaats van POP, zodat je Mac en andere apparaten/webmail in-sync blijven. Hoewel dat niks met je problemen met versturen te maken heeft.)

Vergeet als je klaar bent trouwens niet “Log Connection Activity” in de Connection Docter uit te zetten en op te ruimen. Klik dan eerst even op “Show logs” zodat je weet waar de bestaande logs in Finder te vinden zijn, zodat je die ook weg kunt gooien. Die logs kunnen enorm groot worden.

• Auteur
  • Helper
  • February 27, 2026

Beste allen,

Bedankt voor de tips.

Ik heb idd het account al een keer uit Mail verwijderd en daarna opnieuw aangemaakt.

Het probleem is daarmee niet verholpen, ik kan via de web browser wel e-mails sturen en ontvangen maar niet vanuit het Mac Mail programma.

Op mijn Iphone is het inmiddels wel gelukt om te zenden en ontvangen.

De instellingen zouden moeten kloppen maar het werkt nog niet.

Alle hulp wordt gewaardeerd..!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 28, 2026

@Gooof 

Ik heb dagen geleden jou al geadviseerd om het vinkje te plaatsen in de derde regel van onder bij “Automatically manage connection settings” 

Dat zou moeten werken. Werkt het dan nog steeds niet? Dan is er wat fout in jouw gebruikersnaam en/of wachtwoord bij de outgoing mailserver. 

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

@Noordzee Bedankt voor het bericht.

Het vinkje heb ik idd geprobeerd (zojuist nogmaals voor de zekerheid) maar het heeft geen resultaat.

Gebruikersnaam en password zijn goed… 

Gek genoeg werken deze instellingen wel op mijn Iphone.

Bedankt,

Govert

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Ik ben bang dat je toch weer naar de Connection Doctor moet. Stuur jezelf een bericht met een duidelijk onderwerp, bijvoorbeeld “Nieuwe test 1”. Dan kun je daarnaar zoeken in de logs, met Cmd+F. Als je die “250 2.0.0 Ok: queued as”-regel dan ziet, dan weet je dat versturen op zich gelukt is.

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Dank Arjan,

Dankje voor de reactie.

de “250 2.0.0 Ok: queued as” staat 4 keer in het bestand SMPT bestand van outgoing mail op de 25feb.

Maar niet op andere data…

Ik heb de dit oude log verwijderd en opnieuw een mail verstuurd en dat ziet het log er als volgt uit .. en geen “250 2.0.0 Ok: queued as

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Het kleine stukje logging in je tweede schermafdruk laat zien dat authenticatie goed gaat: 235 2.7.0 betekent Authentication succeeded.

Maar daarna zegt Mail blijkbaar “QUIT” alsof het klaar is. Dat gedrag zie ik alleen als ik de Connection Doctor open, waarna die dokter de groene stipjes voor de verbinding laat zien. Bij verzenden komt daar logging bij.

Heb je die logging wel opnieuw geopend, na verzenden? Zit je niet naar een oude versie van dat bestand te kijken?

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Er is hoop ...

Als ik op een bestand (in dit geval een screenshot) via de share functie/mail verstuur dan werkt het versturen wel !

En dan zie je het bestand (onderwertp: share) wel in de log..

Admin: afbeelding bijgesneden om mailadres te verwijderen i.v.m. privacy

Dan twijfel ik of ik het email bestand wel goed gebruik… zou dat het zijn..?

Als in in het Mail programma een email opstel en op “send message” klik dan lijkt het verstuurd… ik hoor ook het typische “whoesj” geluidje … maar er wordt niet verstuurd..

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Dan twijfel ik of ik het email bestand wel goed gebruik… zou dat het zijn..?

Als in in het Mail programma een email opstel en op “send message” klik dan lijkt het verstuurd… ik hoor ook het typische “whoesj” geluidje … maar er wordt niet verstuurd..

Ik weet niet wat je bedoelt met “of ik het email bestand wel goed gebruik”.

Stapje terug: weet je zeker dat je niet naar oude logging zat te kijken toen je eerder naar “queued as” zocht?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

En een tweede stapje terug: 

de “250 2.0.0 Ok: queued as” staat 4 keer in het bestand SMPT bestand van outgoing mail op de 25feb.

En heb je die berichten ook ergens ontvangen?

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Tataaa.!

Terwijl ik een test mail stuurde crashte het Mail programma en kreeg ik het volgende bericht bij opnieuw opstarten…

Maar het bericht is wel verzonden maar het mail programma crasht..

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Is het verzonden? Ik lees in je foutmelding:

This message couldn't be sent because you haven't specified any recipients.

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

@Arjan van B 

Een email verstuurd als “share with” komt wel aan en staat ook in het log.

Een email verstuurd zoals normaal veroorzaakte een crash van het mail programma en moest in de “sending from” opnieuw opgeven.

En nu lijkt het nu allemaal te werken..!

Fantastisch ..! Onwijs bedankt voor alle hulp..!

Zonder jullie allemaal had ik het allang opgegeven.

Wat het probleem heeft opgelost blijft een raadsel maar ..

‘If it ain’t broken .. don’t try to fix it..!”

Groeten.

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Ik weet niet wat je met die laatste schermafdruk wilt zeggen, maar:

Select a different outgoing mail server from the list below or click Try Later to leave the message in your Outbox until it can be sent.

Als er berichten niet verstuurd kunnen worden (bijvoorbeeld als je geen internetverbinding hebt) dan verschijnt er in de lijst aan de linkerkant van macOS Mail een extra mapje “Outbox”. (Net zoals daar “Send Later” kan komen als je een bericht op een later tijdstip wilt versturen.)

Als daar een raar bericht in zit, dan kun je dat uit die Outbox verwijderen.

@Arjan van B 

‘If it ain’t broken .. don’t try to fix it..!”

Omdat je je account ook op je telefoon gebruikt, denk ik nog steeds dat je IMAP wilt, en niet POP. Maar dat heeft niks met je probleem voor verzenden te maken. 😎 Voor veranderen zul je het account denk ik wel weer uit Mail moeten verwijderen, en bij weer opnieuw toevoegen kiezen voor IMAP.

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Nee… te vroeg gejuicht..

het mail rpogr blijft crashen ..

2 X zijn mails wel aangekomen en staat het ook in het log..

Dit zijn de meldingen die ik krijg als het mail progr crashed en dan moet ik de “sending from opnieuw opgeven.

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

@Arjan van B 

Oke, dat ga ik het het account verwijderen en voor IMAP kiezen als ik het weer toegvoeg ..

Ik kom er later op terug .. mijn ogen zijn vierkant..

Bedankt!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Neem even rust, dan maak ik wat schermafdrukken over toevoegen van een e-mailaccount. Want ik ben benieuwd of jij dezelfde keuzes krijgt...

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

@Arjan van B 

Wacht nog maar heel even met moeite doen .. ik heb nu 2 emails ontvangen zonder dat het Mail progr crasht.

Ik laat het weten of het blijft werken.

Bedankt!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Evengoed alvast de schermafdrukken. Ik ben vooral nieuwsgierig of je na stap 2 hieronder ook een foutmelding kreeg/krijgt voor je Het Net-adres. (Ik kan het niet testen met een @hetnet.nl adres; als XS4ALL-abonnee kan ik bij toevoegen van een “extra e-mailadres” alleen kiezen voor @kpnmail.nl of @accountnaam.xs4all.nl.)

Ik heb het gevoel dat macOS Mail als servernaam misschien mail.kpnmail.nl (of bij jou mail.hetnet.nl) probeert. Dat is niet erg, want als dat niet lukt dan kun je in stap 4 zelf de goede instellingen doen.

Schermafdrukken hieronder, wat voor mij werkt (maar wat dus niet een Het Net-adres is).

Via menu Mail, Add account:

Nieuw account in macOS Mail, stap 1

Nieuw account in macOS Mail, stap 2

Foutmelding en dit scherm na klikken van “Sign in”:

Nieuw account in macOS Mail, stap 3: foutmelding

Laat de keuze voor IMAP staan, met imap.kpnmail.nl en smtp.kpnmail.nl:

Nieuw account in macOS Mail, stap 4: IMAP standaard al actief, servers zelf invullen

Nieuw account in macOS Mail, stap 5: klaar

Uiteindelijk in Mail zichtbaar als:

Accountdetails in macOS Mail

Weghalen van de vinkjes bij “Automatically manage connection settings” lijkt te suggereren dat voor het ontvangen via IMAP poort 143 gebruikt wordt, in plaats van 993:

Accountdetails in macOS Mail, zonder “Automatically manage connection settings”

Pas na iets wijzigen wordt de knop “Save” zichtbaar. En (vandaag) werken zowel 143 als 993 goed. Na klikken van “Save” worden de gegevens bovendien gecontroleerd. Ik zou evengoed voor de automatische instellingen kiezen, want wie weet kiest Mail dan vanzelf andere instellingen als het ineens niet meer ondersteund wordt door de server?

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

@Arjan van B en alle anderen die mij fantastisch geholpen hebben.

Het is gelukt..! Zenden en ontvangen vanaf hetnet e-mail account mijn kpn e-mail account, alles werkt!

En met gebruik van de imap i.p.v. pop setting voor incoming komen de emails ook veel sneller binnen.

Fantastisch bedankt een een hele mooie dag gewenst..!

Groeten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Vergeet niet de Connection Doctor weer uit te zetten (en de oude logs op te ruimen).

• Auteur
  • Helper
  • February 28, 2026

Oh ja, goeie tip..!