Skip to main content
Beantwoord

Geen uitgaande email meer via smtp.kpnmail.nl

• April 7, 2025
  • 7 reacties
  • 77 keer bekeken

Afgelopen week een modem - update gekregen.

Daarna geen uitgaande email meer mogelijk via smtp.kpnmail.nl

Beste antwoord door Marlon92

Inloggen op het modem via http://192.168.2.254 en de firewall op "Standaard" zetten.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• Antwoord
  • April 7, 2025

Inloggen op het modem via http://192.168.2.254 en de firewall op "Standaard" zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 8, 2025

Dat werkt!  Bedankt voor de tip Marlon92.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Carduelis . Nog even voor mijn beeldvorming. Draai jij een eigen mailserver?  (want voor ‘gewoon’ mailen zou het bij mijn weten zonder aanpassing moeten werken)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2025

Inderdaad Erwin,

Ik draai naast het gewone email account van kpnmail.nl  in Office Outlook 2016 óók een eigen mailserver, op een Raspberry Pi.  Dáár liep de uitgaande mail via smtp.kpnmail.nl prima tot de modem update van afgelopen week.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 9, 2025

Houd er rekening mee dat de nieuwe firmware ook een firewall heeft voor verbindingen die naar buiten gaan. De instelling die default na update gebruikt wordt is niet “standaard”, maar “middel”, waarbij verbindingen die als onveilig beschouwd worden geblokkeerd worden. Firewall “standaard” in deze context is hoe het vroeger was, geen belemmeringen uitgaand.

Een van de onveilige poorten  is poort 25, de klassieke poort om email te verzenden. Standaardpoort voor smtp.kpnmail.nl is nu 587, met authenticatie en TLS versleuteling. Dus of de instellingen van de e-mail client of server moeten aangepast worden, of poort 25 alsnog open.  smtp.kpnmail.nl heeft geen IPv6 adres.

• April 9, 2025

Inderdaad Erwin,

Ik draai naast het gewone email account van kpnmail.nl  in Office Outlook 2016 óók een eigen mailserver, op een Raspberry Pi.  Dáár liep de uitgaande mail via smtp.kpnmail.nl prima tot de modem update van afgelopen week.

De aanpassingen van de firewall die je nu gedaan hebt is een tijdelijke oplossing voor jouw. Je verstuurd mail naar poort 25. Dat werd in de firewall geblokkeerd. Je hebt het nu gedeblokkeerd door de firewall instelling aan te passen. Maar op termijn word poort 25 op de mailserver van KPN  geblokkeerd. Bij veel klanten is dat al gebeurt en stapsgewijs gaat KPN dat bij steeds meer klanten doen. Dan zal je mail moeten versturen naar poort 587. En versleuteld. En met geldige inloggegevens. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 9, 2025

Ik ben inmiddels overal overgestapt naar smtp.kpnmail.nl  ,  poort 587 met TLS.