Skip to main content
Vraag

IMAP e-mailserver werkt regelmatig niet op iPhone

• 28 februari 2025
  • 20 reacties
  • 176 keer bekeken

Phrontes
Topper

Hallo,

Sinds enkele weken werkt regelmatig e-mail ophalen niet met onze iphones. Na contact met KPN is de server prima en probleem niet bekend bij hun. Na opnieuw opstarten telefoon doet deze het weer. Alle gegevens staan correct poorten etc. Zijn hier meer met deze klacht? Volgens KPN ligt het dus aan het ios mail programma! Ik hen nu pop. Ingeschakeld ipv imap. Wachten dus. vr gr

20 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8285 reacties
  • 28 februari 2025

Beste ​@Phrontes zie onderstaande link voor hulp bij instellen.

Er staat iets niet goed ingesteld i.v.m. authenticatie, loop dat even na.

KPN is daar sinds vorig jaar veel strenger mee geworden i.v.m. de veiligheid en de integriteit van het KPN netwerk.

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen/?page=e-mail/handmatig-instellen/apple/p10_t139_m239

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 1 maart 2025

Beste Jan,

alle instellingen staan goed, samen met KPN gecheckt.  

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Phrontes, die foutmelding doet wel vermoeden dat het een instelling zou kunnen zijn. Krijg je deze melding alleen via de iPhone, of ook als je op andere apparaten probeert te mailen? En maakt het verschil of je via Wifi of mobiel netwerk bent verbonden?

Naast jouw bericht heb ik er geen andere meldingen over gezien, dus het lijkt niet een centraal probleem te zijn.

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo Jasper,

Bij mijn vrouw (ook iPhone) en op ipad idem. Instellingen staan (volgens mij) goed. Ook op Apple forum zijn er berichten over dit probleem, zou met de update van IOS vanaf  versie 13.0 het geval zijn. 
kun jij aangeven, nogmaals of onze instellingen kloppen ? Iphone 12 mini 

Admin: e-mailadres verborgen in screenshots i.v.m. privacy

• 3208 reacties
  • 4 maart 2025

Je gebruikt pop.kpnmail.nl. dat is fout natuurlijk. Als imap gebruikt moet je imap.kpnmail.nl gebruiken. 

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 4 maart 2025

Beste Marlon,

Dat klopt, maar met imap gaat het dus mis! Daarom heb ik de server op pop gezet en doet het hiermee redelijk

• 362 reacties
  • 4 maart 2025

Je had de imap naar pop gezet maar die moet weer terug naar imap inderdaad. Bovendien moet de inkomende poort 993 zijn.

Gebruik je de juiste instellingen?

1. Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)
  2. Gebruikersnaam: KPN e-mailadres.
  3. Wachtwoord: KPN wachtwoord.
  4. Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)
  5. Gebruikersnaam: KPN e-mailadres.
  6. Wachtwoord: KPN wachtwoord.

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 4 maart 2025

Hallo Edu 2020,

Dank voor je bericht, ga alles weer opnieuw instellen, ook met 993 ipv 995 en dan afwachten.

Allen bedankt voor de info!

• 3208 reacties
  • 4 maart 2025
Phrontes schreef:

Beste Marlon,

Dat klopt, maar met imap gaat het dus mis! Daarom heb ik de server op pop gezet en doet het hiermee redelijk

Dat kan niet eens. Want het gebruikte protocol blijft dan gewoon imap.

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 5 maart 2025

Helaas hetzelfde probleem met juiste instellingen, KPN graag reactie svp. 
moet toch op te lossen zijn?

groet

• 362 reacties
  • 5 maart 2025

​@Phrontes, lukt het wel om in te loggen met de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord die je hebt ingesteld op je iPhone via een internet browser (Safari) met de link: https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp ?

Jasper van KPN
Moderator

Daar ben ik ook benieuwd naar inderdaad. Er gaat iets mis bij het authenticeren, dat kan zijn dat bijvoorbeeld niet het hele e-mailadres als gebruikersnaam staat of dat er bijvoorbeeld een spelfout zit in het wachtwoord. Op basis van de foutmelding is moeilijk te zien wat het is.

Kloppen alle instellingen precies met wat Jan en Edu eerder noemden?

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 6 maart 2025

Kan het zijn dat het mis gaat bij 4g ? Nogmaals instellingen gecheckt, staan goed. Ik heb wel hetzelfde wachtwoord als mijn vrouw, is dit erg?

groet

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 6 maart 2025

Kan wel inloggen met de naam en wachtwoord via webmail.

• 362 reacties
  • 6 maart 2025

Heb je de KPN webmail al geprobeerd (zie reacties hierboven)? 4G, 5G, WiFi, bekabeld of wat dan ook alles zou moeten werken zolang je de juiste instellingen hebt en de juiste combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord. Daarom is de webmail check van belang.

Edit: ik zie zojuist dat de webmail wel werkt. Als je zeker weet dat je dezelfde inloggegevens gebruikt op je iPhone en ook je instellingen verder goed staan weet ik het ook even niet meer helaas.

Jasper van KPN
Moderator

Als de instellingen correct staan moet het zowel via 4G/5G en Wifi werken. Je vraagt heel specifiek of het aan 4G kan liggen, bedoel je daarmee dat het via Wifi wel werkt?

Phrontes schreef:

Ik heb wel hetzelfde wachtwoord als mijn vrouw, is dit erg?

Voor de functionaliteit is dat niet erg, maar voor de veiligheid zou ik verschillende wachtwoorden aanhouden. Het is het beste om elk wachtwoord uniek te hebben, nergens hetzelfde wachtwoord te gebruiken.

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 14 maart 2025

Toch nog even reageren op mijn mail probleem. Heb de inkomende mail nu al tijdje op pop.3 server staan en gaat goed, geen aanmeldproblemen. Zodra op imap weer authenticatie weigering.
probleem melden bij kpn?

groet 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8285 reacties
  • 14 maart 2025

Beste ​@Phrontes zie onderstaand een link voor mogelijke aanvullende hulp:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/mail35803/mac

Phrontes
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 14 maart 2025

Hallo Jan

dat is voor mac het betreft een iphone!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8285 reacties
  • 14 maart 2025
Phrontes schreef:

Hallo Jan

dat is voor mac het betreft een iphone!

Iphone of MAC is blijkbaar verschillend bij Apple ​@Phrontes 

Zie onderstaande link voor aanvullende info:

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen/?page=e-mail/handmatig-instellen/apple/p10_t139_m239

Reageer