Skip to main content
Beantwoord

KPN mailaccount toevoegen aan Protonmail

• February 27, 2026
  • 14 reacties
  • 109 keer bekeken

Uit veiligheidsoverwegingen schakel ik over naar Proton - Zwitserland.

Ik ga  Proton Drive Plus aanschaffen en daar zit ook bij: opslag 200Gb - VPN - mail en kalender.

Mijn KPN  internetsnelheid glasvezel-abonnement bij KPN is 1 Gb.

Ik heb een vraag mbt de VPN van Proton:

Kan ik mijn KPN mailaccount toevoegen en gebruiken in Protonmail die een VPN verbinding gebruikt ?

Hoor graag 

Lodewijk Mollen 

Beste antwoord door Arjan van B

Ah, als de Proton supportpagina’s up-to-date zijn, dan kun je je KPN e-mail niet in Proton ophalen. Uit Mail forwarding/POP3 (from other email accounts):

We understand that changing email providers is a tough thing to do, and we want to help ensure it is as easy as possible.

Most mail services have an email forwarding feature that allows your email from an existing account to be forwarded to your new Proton Mail account.

POP3 is another method often used to forward mail to new mail addresses. At this time Proton Mail does not offer POP3 services.

Maar goed, ik zou doorsturen dus afraden.

Trouwens, ikzelf gebruik mailbox (met eigen domeinen). Daar is POP3 import wel mogelijk, maar de sync is langzaam en dan kun je geen e-mail versturen met dat adres:

POP3 Mailbox (Fetch Only)

If you use the POP3 function, all mails are fetched from the external provider and, by default, deleted there. The mails are then only stored in your mailbox-inbox. [...] Sending with the address of the external mailbox is not possible. Mail retrieval takes place approximately every 30 minutes but may, due to load balancing, take longer in individual cases.

Hierboven komt e-mail dus ook op je eigen apparaten binnen, want het komt in je mailbox inbox. Ze ondersteunen ook het volgende, maar ik denk dat dat alleen in hun webmail te zien is. En of versturen altijd goed gaat? Die “via the mailbox-servers (Mail Relay)” hieronder klinkt ook als een soort doorsturen, maar misschien gebruiken ze je accountgegevens en de KPN SMTP-server?

Mail Relay Function (Full Integration)

With this option, you integrate an external mailbox via IMAP and SMTP. This allows you to select the external mailbox in the From field when composing a new mail.

When setting up, you will receive a confirmation mail in the external mailbox. By confirming, you prove that you actually have access to this mailbox. Afterwards, you can send mails with the address of the external mailbox via the mailbox-servers (Mail Relay).

Receiving mails of the external address in the mailbox-inbox is not possible this way. Sent messages of the external address end up exclusively in the Sent Objects folder of the mailbox-inbox.

Nou, dan weet je waarom het ook voor Proton lastig is. (En ja, “mailbox” is de slechtste naam ooit voor een e-mailprovider.)

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Dat kun je beter aan Proton vragen ​@Logohaka .

Omgekeerd kun je wel Proton mail in de KPN Webmail opnemen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Het beste is om dat bij Proton na te vragen. Ik heb geen betaald account, ik zie in de Proton webmail geen optie om accounts toe te voegen.

Om Proton mail via IMAP te gebruiken heb je de “Proton Mail Bridge” nodig. Die versleutelt het transport tussen je PC en de Proton servers, je IMAP server is dan 127.0.0.1, je eigen computer.

Het lijkr me dus onmogelijk om Proton mail aan de KPN Webmail interface toe te voegen.

Als je een e-mail client op je eigen PC gebruikt kun je uiteraard het KPN account toevoegen, 

KPN IMAP server=imap.kpnmail.nl, Proton IMAP server=127.0.0.1 via de bridge.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Dank voor deze reacties, ga het uitproberen

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Ik ga  Proton Drive Plus aanschaffen en daar zit ook bij: opslag 200Gb - VPN - mail en kalender.

Drive Plus heeft geen VPN, geen Mail en geen kalender. Dus ik neem aan dat je dat er apart bijneemt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Op de site

country.proton.me/nl/drive/signup?plan=drive2022&billing=12&currency=EUR 

staat met kleine letters dat email, agenda, wachtwoordmanager en VPN inbegrepen zijn

Vriendelijke groet,

Lodewijk Mollen

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Die URL bestaat niet, voor mij. Ik denk dat je account.proton.me/nl/drive/signup?plan=drive2022&billing=12&currency=EUR bedoelt. En inderdaad, daar staat het wel genoemd. 😎

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Trouwens, als Proton (na de eerste import) niet je KPN e-mail kan ophalen: ik zou afraden om je KPN e-mail dan maar automatisch door te sturen naar Proton. Doorsturen kan ineens fout gaan: dan heeft een afzender als beveiliging ingesteld via welke servers hun e-mail verstuurd mag worden, en bij doorsturen komt de e-mail dan ineens van een KPN server. De ontvanger (de Proton servers) kunnen dat dan in de spam zetten, of compleet weigeren.

Gek genoeg zie ik dat Gmail forwarding wel ondersteund wordt. Ik ben benieuwd of Proton dan minder streng is als de beveiliging van de afzender niet helemaal klopt. Proton kiest er hier in ieder geval niet voor om regelmatig bij Gmail te vragen of er nieuwe berichten zijn. Dus ik denk dat zoiets ook niet voor andere providers bestaat.

(Maar ik zou hoe dan ook afraden om e-mailadressen van een internetprovider te gebruiken; dat is veel te veel gedoe als je van provider verandert. 🤓)

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

Aan de icoontjes op de site te zien lijkt mij mail ook niet in Proton Drive Plus te zitten. Alleen drive, docs en sheets.

Maar goed... je kunt het altijd proberen en kijken of het er wel bij zit (hoewel ik dat voor die prijs niet voor kan stellen met vpn). Mail plus (met mail en kalender) kost al 3,99/mnd.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 28, 2026

Ah, als de Proton supportpagina’s up-to-date zijn, dan kun je je KPN e-mail niet in Proton ophalen. Uit Mail forwarding/POP3 (from other email accounts):

We understand that changing email providers is a tough thing to do, and we want to help ensure it is as easy as possible.

Most mail services have an email forwarding feature that allows your email from an existing account to be forwarded to your new Proton Mail account.

POP3 is another method often used to forward mail to new mail addresses. At this time Proton Mail does not offer POP3 services.

Maar goed, ik zou doorsturen dus afraden.

Trouwens, ikzelf gebruik mailbox (met eigen domeinen). Daar is POP3 import wel mogelijk, maar de sync is langzaam en dan kun je geen e-mail versturen met dat adres:

POP3 Mailbox (Fetch Only)

If you use the POP3 function, all mails are fetched from the external provider and, by default, deleted there. The mails are then only stored in your mailbox-inbox. [...] Sending with the address of the external mailbox is not possible. Mail retrieval takes place approximately every 30 minutes but may, due to load balancing, take longer in individual cases.

Hierboven komt e-mail dus ook op je eigen apparaten binnen, want het komt in je mailbox inbox. Ze ondersteunen ook het volgende, maar ik denk dat dat alleen in hun webmail te zien is. En of versturen altijd goed gaat? Die “via the mailbox-servers (Mail Relay)” hieronder klinkt ook als een soort doorsturen, maar misschien gebruiken ze je accountgegevens en de KPN SMTP-server?

Mail Relay Function (Full Integration)

With this option, you integrate an external mailbox via IMAP and SMTP. This allows you to select the external mailbox in the From field when composing a new mail.

When setting up, you will receive a confirmation mail in the external mailbox. By confirming, you prove that you actually have access to this mailbox. Afterwards, you can send mails with the address of the external mailbox via the mailbox-servers (Mail Relay).

Receiving mails of the external address in the mailbox-inbox is not possible this way. Sent messages of the external address end up exclusively in the Sent Objects folder of the mailbox-inbox.

Nou, dan weet je waarom het ook voor Proton lastig is. (En ja, “mailbox” is de slechtste naam ooit voor een e-mailprovider.)

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

@hmmsjan_2 Gebruik jij de Proton Mail Bridge? Ik heb hem geprobeerd, maar hij accepteert het wachtwoord niet. Ik las toen ergens dat voor het gebruik van de Bridge een betaald account nodig is, klopt dat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Arjan, dank je voor het antwoord. Ik denk dat het idd niet mogelijk is om in proto mail de mail van met je kpn mail op te halen.

Dus hier het eindigt deze vraagstelling, Dank allen

Vriendelijke groet 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • February 28, 2026

@JRe 

Ik heb de mail bridge niet geïnstalleerd  omdat daar een betaald account voor nodig is.  

Overigens had ik een proton account om te kijken hoe zo'n VPN werkt, en plotseling zat daar ook mail bij. Dus ik gebruik het verder ook niet voor de normale mail.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Ik heb de mail bridge niet geïnstalleerd  omdat daar een betaald account voor nodig is.  

Ik begrijp de zin van E2EE-verbinding voor KPNmail integratie in ProtonMail niet. De verbinding van KPNmail-server tot klant met KPNmail (met 99% zekerheid ook KPN-klant) verloopt uitsluitend over KPN netwerken. Voor wie moet de klant de zijn emails verstoppen? Voor KPN? Hij kan de emails sowieso lezen (staat in zijn server)

Overigens had ik een proton account om te kijken hoe zo'n VPN werkt, en plotseling zat daar ook mail bij.

Dit zijn gratis diensten. Ook bij Drive Plus zijn alleen gratis diensten inclusief.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 3, 2026

Goedemorgen ​@Logohaka en bedankt voor jouw bericht :)

Ik zie dat je veel waardevolle reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen en fijn dat het voor jou inmiddels duidelijk is hoe en wat! Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het dan ook vooral weer weten!