Skip to main content
Beantwoord

Mailen vanuit Thunderbird werkt niet meer: verzenden van het bericht is mislukt

• 23 juni 2025
  • 5 reacties
  • 115 keer bekeken

Dag iedereen,

Ik probeer een vriend van mij te helpen met instellen van zijn KPN mail in Thunderbird. Dit lijkt in eerste instantie te lukken. Na het instellen verschijnen alle berichten in de Postvak IN.

Echter, het versturen van mails lukt niet. Hierbij verschijnt keer op keer onderstaande melding:

Verzenden van het bericht is mislukt.
Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: Unable to relay without authentication.. Controleer of uw e-mailadres juist is ingesteld in uw accountinstellingen en probeer het opnieuw.

Ik heb de instellingen al nagelopen. Die staan als volgt ingesteld:

IMAP-instellingen

Servernaam: imap.kpnmail.nl

Poort: 993

Gebruikersnaam: ...@hetnet.nl

Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS

Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord

Wachtwoord: Juiste wachtwoord ingevuld

Uitgaande server (SMTP):

Servernaam:  smtp.kpnmail.nl
Poort: 587
Gebruikersnaam: ...@hetnet.nl
Verbindingsbeveiliging: STARTTLS

Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord

Ik heb het ook op mijn eigen computer getest, op mijn eigen thuisnetwerk (bedraad). Maar ook daar niets helaas.

Ook heb ik geprobeerd om in te loggen op de KPN webmail en daar een email te versturen. Gek genoeg werkt het daar meteen. Hopelijk kan iemand mij toch helpen om het ook in Thunderbird werkend te krijgen.

Beste antwoord door R_Bergh

Het lijkt inmiddels te werken.

Ik ging als volgt te werk in Thunderbird op mijn PC:

1. Tandwiel instellingen
  2. Accountinstellingen
  3. Selecteer links je KPN mailadres
  4. Selecteer naast Uitgaande server (SMTP) voor SMTP-server bewerken
  5. Stel hier verbindingsbeveiliging in op STARTTLS
  6. Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord
  7. Gebruikersnaam: Je emailadres
  8. Poort: 587
  9. Bevestig met OK
  10. Sluit de tabbladen bovenin van de instellingenpagina's

Hierna kon ik zonder fouten een mailtje versturen. En ja, dit zijn dezelfde instellingen die eerst niet werkten. Dus het zou zomaar een tijdelijke storing geweest kunnen zijn.

Bekijk origineel

5 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 juni 2025

Zojuist heb ik bij wijze van test het @hetnet account ingesteld op Thunderbird op mijn Android telefoon. Daar werkt het wél! Zonder ook maar een enkele instelling aan te passen. Ik heb de automatische configuratie simpelweg geaccepteerd. Echter, nu moet het op de PC nog werken natuurlijk..

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 23 juni 2025

Ik heb zojuist ook getest met een andere versie van Thunderbird: 139.0.2 (64-bits), hiervoor heb ik het al met versie 128.11.1 geprobeerd. Dat is de ESR variant. Beide geven helaas hetzelfde probleem.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 23 juni 2025

Het lijkt inmiddels te werken.

Ik ging als volgt te werk in Thunderbird op mijn PC:

1. Tandwiel instellingen
  2. Accountinstellingen
  3. Selecteer links je KPN mailadres
  4. Selecteer naast Uitgaande server (SMTP) voor SMTP-server bewerken
  5. Stel hier verbindingsbeveiliging in op STARTTLS
  6. Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord
  7. Gebruikersnaam: Je emailadres
  8. Poort: 587
  9. Bevestig met OK
  10. Sluit de tabbladen bovenin van de instellingenpagina's

Hierna kon ik zonder fouten een mailtje versturen. En ja, dit zijn dezelfde instellingen die eerst niet werkten. Dus het zou zomaar een tijdelijke storing geweest kunnen zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 juni 2025

Ik denk dat de uiteindelijke reden is geweest dat het niet werkte is omdat Thunderbird bij het instellen van een KPN mail standaard (soms?) lijkt te gaan voor deze SMTP instellingen:

Authenticatiemethode: Geen

Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS

Terwijl de eigenlijke instelling voor SMTP (Uitgaande mail) zo zou moeten zijn:

Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord

Verbindingsbeveiliging: STARTTLS

Dit handmatig invullen bij het instellen van de email, of later in de instellingen zoals het door mij aangegeven antwoord omschrijft zorgt ervoor dat mailtjes weer zonder problemen de deur uit gaan. Ik vind dat met name "STARTTLS" wel expliciet vermeld zou moeten worden op de website van KPN waar de mailinstellingen staan. Want dat staat er nu niet, er staat slecht TLS. In Thunderbird kan je kiezen voor SSL/TLS en StartTLS, ik ging er dus vanuit dat SSL/TLS gewoon juist was. Maar helaas niet.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@R_Bergh, welkom op onze community! Ik zie dat je een goede oplossing hebt gevonden. Voor de uitgaande instellingen moet inderdaad authenticatie ingesteld zijn. Dit was vroeger niet zo, maar nu wel. 
Bedankt voor het delen van je oplossing! Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden!