Ik ben 2 keer gehackt op mijn kpnplanet mail. Ik wil die berichten naar kpn sturen. Hoe kan dat?
Dat mag naar abuse@kpn.com
Ik ben 2 keer gehackt op mijn kpnplanet mail. Ik wil die berichten naar kpn sturen. Hoe kan dat?
Je hebt spam gehad of ben je gehackt? Wat versta je onder berichten waaruit je zou afleiden dat je gehackt bent?
Wat was de strekking van die berichten waaruit blijkt dat je gehacked bent? Er bestaan namelijk ook bangmaakmailtjes.Â
De hacker stuurde een bericht vanuit mijn mailadres en noemde het wachtwoord. Dat klopte, dus ik ben gehackt
Dat klinkt dan wel aannemelijk ja. Even the obvious; je hebt het wachtwoord al gewijzigd? En ook voor diensten waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt? Dan ook nog even controleren of er geen alternatief herstel adres in je e-mail instellingen staat.
Â
Gaat het om zo een mail dat hij beweert in jouw netwerk te zitten, jouw contacten te hebben gekopieerd, jouw camera te kunnen bedienen? En dat ze bitcoins willen?
Want dat is dan vaak een bangmaakmail, voorzien van een wachtwoord wat ergens uitgelekt is. En waar je mailadres vanaf een andere server gestuurd wordt, namens jou. (dus niet gehackt vanuit je mail)
Een paar goede tips:Â
- Gebruik op elke website/dienst een uniek wachtwoord.
- Gebruik sterke wachtwoorden, zoals n2kiV4745mpNOA3D
- Gebruik een wachtwoordmanager.
- Kijk op Haveibeenpwned.com welke datalekken er bestaan waarin jouw gegevens gestolen zijn.Â
Ik ben benieuwd naar de e-mail inhoud (maar niet naar je wachtwoord). Dan weten we meer over de situatie. Als je de headers kan tonen, zou het nog mooier zijn.Â
Hi
Het enige wat ik nog toe te voegen heb aan het antwoord van
Een wachtwoord veranderen is altijd goed, ook al blijkt het vanuit voorzorg te zijn.
Even als waargebeurd voorbeeld, kreeg ik ooit eens een mail in deze strekking:
Hallo viezerik,
Ik wil je informeren over een zeer slechte situatie waar je in terecht bent gekomen.
Je kunt er echter van profiteren als je verstandig handelt.
Heb je gehoord van Pegasus?
Dit is een spywareprogramma dat op computers en smartphones wordt geïnstalleerd en waarmee hackers de activiteiten van apparaat eigenaren kunnen controleren.
Het geeft toegang tot je webcam, messengers, e-mails, gespreksverslagen, enz. Het werkt op Android, iOS en Windows. Ik denk dat je al weet waar ik heen wil. (....) Je wachtwoord is: (....)
Etc......
Â
Uiteindelijk ging het om een e-mail die je bang wilt maken. Technisch Is het mogelijk om vanaf andere e-mailservers jouw e-mailadres als afzender te gebruiken. Vaak komen zulke e-mails gelukkig in de spambox. In zulke gevallen is jouw e-mail dan niet gehackt. Ook het wachtwoord wat ze wel eens willen noemen is dan eerder uitgelekt geweest. Als je voor elke dienst/ website een uniek wachtwoord gebruikt, dan zou je uiteindelijk moeten weten waar dit uitgelekt is. Of bekijk de genoemde website van Haveibeenpwned.
In de headers zag ik dat de e-mail vanaf een hele andere server verstuurd werd, wat uitsloot dat ik gehackt was.
Allemaal bangmakerij!
Maar goed, dit zegt natuurlijk niets over jou situatie. Maar als de mail lekker 'overdreven is' en hierop lijkt, dan kan je een zucht van opluchting maken.Â
Ik ben benieuwd naar je mail.Â
Ook ik heb ca. 4 keer een dreig-email gehad. Daarin werd gezegd dat er, zonder mijn toestemming, opnames gemaakt waren met mijn webcam. Er werd gedreigd om deze opnames te laten uitlekken en te verspreiden op het internet als ik niet direct een bepaald bedrag in bitcoin zou betalen. Ik besefte na een paar minuten dat dit bluf was omdat ik de webcam in mijn laptop, vanaf de dag dat ik mijn laptop in gebruik nam, had afgeplakt met een sticker.
Dus niet te snel denken dat je gehackt bent. Het wijzigen van alle wachtwoorden doet al wonderen.
Flink schrikken
Ik zie dat andere hier je al extra uitleg en tips hebben gegeven, heel fijn. Ik hoop eigenlijk voor je dat het vals alarm was, zoals een aantal hier geopperd hebben. En zo nee, dan weet je in ieder geval wat je kunt doen om het risico te verkleinen dat het nogmaals gebeurt!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.