Skip to main content
Vraag

Van POP3 naar IMAP met behoud van mailmappenstructuur

• March 13, 2026
  • 10 reacties
  • 61 keer bekeken

Ik wil mijn Telfort-mail ombouwen van POP3 naar IMAP met behoud van de mailmappenstructuur. Sommige providers leveren daar een stappenplan voor (zie https://www.interwijs.nl/webhosting/veelgestelde-vraag/wijzig-je-e-mailinstellingen-van-pop-naar-imap/). Helaas doet KPN dat niet. Het Interwijs-stappenplan pas niet bij de KPN-omgeving. Wie kan mij helpen?

Heeft iemand zo'n stappenplan? Dan heb ik daar veel belangstelling voor.

Groet, Friso

10 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 14, 2026

De stappen zijn precies hetzelfde, maar uiteraard zijn de inloggegevens anders: 

IMAP-instellingen

Dit zijn de IMAP-instellingen:

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Gebruikersnaam: Jouw KPN e-mailadres

Wachtwoord: Jouw KPN wachtwoord

Verder raad ik aan om van tevoren het wachtwoord van de e-mailbox aan te passen. Zo voorkom je dat als je nog op een ander apparaat een POP-verbinding gebruikt, dat je e-mailbox weer wordt leeggetrokken. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 14, 2026

@VFK 

Recentelijk heb ik daar nog iemand mee geholpen. Iets andere situatie maar toch zeer relevant.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 14, 2026

Beste ​@VFK als je de KPN Webmail niet gebruikt, maak dan eerst een IMAP account aan met je eigen mailsoftware en verwijder daarna pas het POP-account.

Zorg er wel voor dat je belangrijke mail eerst veilig gesteld hebt op je eigen pc en/of geprint.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 14, 2026

In de meeste e-mail programma's kan je een POP-account wissen zonder verlies van je bijbehorende interne mailbox. 

Je moet inderdaad uiteraard goed alert blijven met wat je doet. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 14, 2026

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 14, 2026

In de meeste e-mail programma's kan je een POP-account wissen zonder verlies van je bijbehorende interne mailbox. 

Tegenvraag: welke mailcliënt verwijdert e-mails indien men de POP-account verwijdert? Ik ken geen. Wat tot verwijdering van e-mails is de optie "Leave messages on server” bij ophalen niet activeert.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 14, 2026

Dank voor jullie tips!! Ik ga er mee aan de slag.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hoi ​@VFK, welkom bij de community! Leuk dat je hier bent. Ik zie dat er al allerlei goede adviezen zijn gedeeld, super! Heb je het stappenplan van ​@AriënC al kunnen testen?

De stappen zijn precies hetzelfde, maar uiteraard zijn de inloggegevens anders: 

IMAP-instellingen

Dit zijn de IMAP-instellingen:

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Gebruikersnaam: Jouw KPN e-mailadres

Wachtwoord: Jouw KPN wachtwoord

Verder raad ik aan om van tevoren het wachtwoord van de e-mailbox aan te passen. Zo voorkom je dat als je nog op een ander apparaat een POP-verbinding gebruikt, dat je e-mailbox weer wordt leeggetrokken. 

De tip van ​@JanD is daarbij ook heel handig: het helpt je om te voorkomen dat er eventuele e‑mails verloren gaan. Ik ben benieuwd of het is gelukt, laat je het hier weten? 😊

• March 17, 2026

Ik wil mijn Telfort-mail ombouwen van POP3 naar IMAP met behoud van de mailmappenstructuur.

Je gebruikt nu POP maar de email blijft wel op de server staan ? Het is dus ook in webmail zichtbaar ?
Zo ja dan is het een kwestie van een IMAP inlog aanmaken in je email programma.

Als de email alleen lokaal op je eigen apparaat staat dan kun je het naar de server terugzetten.
Maar dan wel goed opletten met :

"Leave messages on server” 

Dat staat vaak(altijd?) standaard op uit !
Of eigenlijk, het wegdoen staat aan.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 17, 2026

Het gebruik van een POP account naast een IMAP account vergt inderdaad de nodige aandacht.

Stel je hebt 3 drie POP accounts en 1 IMAP account (allen wijzend naar hetzelfde emailadres). Je wilt dat de email op de (KPN) servers blijft staan dan moet je bij ELK POP account ervoor zorgen dat dat POP account een kopie van de email op de (KPN) server laat staan. Bij sommige emailprogrammas staat die optie standaard aan. Bij andere emailprogrammas moet je die optie expliciet aanzetten.

Tegenvraag: welke mailcliënt verwijdert e-mails indien men de POP-account verwijdert? Ik ken geen. Wat tot verwijdering van e-mails is de optie "Leave messages on server” bij ophalen niet activeert.

Mijn emailprogramma !!!! Ik zal dit idee eens bij de ontwikkelaars van mijn emailprogramma “neerleggen".