Skip to main content

Er zijn de afgelopen jaren veel veranderingen geweest in de technologie en communicatie rondom wildcamera's. MMS wordt bijvoorbeeld niet langer door veel providers ondersteund, en populaire mail-apps zoals die van Google staan geen SMTP-instellingen met minder beveiligde app-wachtwoorden meer toe.

Daarom stel ik de vraag: Is het mogelijk om via KPN een pre-paid kaart te gebruiken voor het versturen van e-mails via het SMTP-protocol met behulp van een wildcamera? Zo ja, welke instellingen zouden dan werken?

APN-instellingen:

• APN: Automatisch wordt 'portalmmm.nl' ingevuld bij de KPN prepaid kaart, maar ik heb ook gelezen dat 'internet' mogelijk is.
  • Gebruikersnaam en wachtwoord: Indien nodig of beschikbaar volgens KPN.

SMTP-instellingen:

• Mail Server IP: smtp.kpnmail.nl
  • Poort: 587
  • Mailaccount: KPN e-mailaccount
  • Wachtwoord: Bijbehorend wachtwoord

Ik heb verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd, maar vooralsnog ontvang ik alleen bevestigingen van SMS-berichten die op het apparaat zijn ontvangen. De camera geeft aan dat er een 4G-verbinding tot stand is gebracht, maar ik ontvang geen e-mails. Het lijkt erop dat het probleem bij de uitgaande e-mailinstellingen ligt.

Indien iemand hier ervaring mee heeft of aanvullende tips kan geven, hoor ik het graag.

Hallo ​@De Boswachter 

De APN instellingen zouden dit moeten zijn volgens de toestelhulp:

Bij Google zou een app wachtwoord nog steeds moeten werken, zie deze pagina: https://support.google.com/mail/answer/185833?hl=nl
Waar heb je gelezen of ervaren dat dat niet meer werkt?

Wat betreft mailen via de KPN mailserver:
Heb je ook StartTLS of TLS ingesteld bij de KPN SMTP server instellingen?
Als dat niet werkt zou je bij de uitgaande SMTP server ook poort 465 en TLS/SSL kunnen proberen.

Ik hoor graag of het met bovenstaande gelukt is om te kunnen mailen met de camera.

Hartelijk dank zover.

Ik lees over minder veilige apps: https://support.google.com/a/answer/14114704?hl=nl#:~:text=Vanaf%2014%20maart%202025%20moeten%20u%20en%20uw,wachtwoord%20meer%20voor%20toegang%20%28met%20uitzondering%20van%20app-wachtwoorden%29.

U geeft aan “volgens de toestelhulp”. Welk toestel betreft dit? Specifiek gaat het bij mij om wildcamera’s van het merk en type ‘Hunter / Hunter Supreme’. Hierin zijn de volgende velden vereist of optioneel:

APN-instellingen:

• APN: Automatisch wordt 'portalmmm.nl' ingevuld bij de KPN prepaid kaart, maar ik heb ook gelezen dat 'internet' mogelijk is.
  • Gebruikersnaam en wachtwoord: optioneel.

SMTP-instellingen:

• Mail Server IP: Vereist
  • Poort: Optioneel
  • Mailaccount: Vereist
  • Wachtwoord: Vereist

Het grootste probleem is dat je bij KPN op het mobiele netwerk alleen nog maar een ipv6 adres krijgt. Daar kan veel van die simpele apparatuur nog niet goed mee omgaan. Ik denk dat je beter een kaartje van een andere provider kunt nemen. 

Het grootste probleem is dat je bij KPN op het mobiele netwerk alleen nog maar een ipv6 adres krijgt. Daar kan veel van die simpele apparatuur nog niet goed mee omgaan. Ik denk dat je beter een kaartje van een andere provider kunt nemen. 

Google mail zou wel kunnen via IPv6, KPN ondersteunt dat vreemd genoeg niet op zijn mailservers.

@De Boswachter 

Dat is de toestelhulp voor een willekeurige mobiel, die instellingen zijn voor alle hetzelfde.
Als het automatisch wordt ingevuld zou het goed moeten zijn, je kreeg toch ook een 4G connectie.

In jouw link staat toch dat app-wachtwoorden nog steeds blijven werken:

U gebruikt geen wachtwoord meer voor toegang (met uitzondering van app-wachtwoorden).

en

Scanners en andere apparaten

Gebruik een van de volgende opties voor scanners of andere apparaten die SMTP of minder goed beveiligde apps gebruiken om e-mails te sturen:

• Stel op het apparaat in dat OAuth wordt gebruikt.
  • Gebruik een alternatieve manier om een e-mail te scannen of te sturen vanaf het apparaat.    
  • Stel een app-wachtwoord in voor gebruik met het apparaat.  

Tip: Als u een apparaat vervangt, raden we u aan een apparaat aan te schaffen dat e-mails verzendt via OAuth.

Wellicht kan die camera niet overweg met IPv6 IP-adressen dus als je het niet werkend krijgt met de KPN prepaid en de Google mailserver dan kan je beter het advies van Marlon92 volgen en een prepaid van een andere provider aanschaffen.

Reageer