Skip to main content
Vraag

Eerste rekening veel hoger dan besteld

• 2 februari 2025
  • 17 reacties
  • 169 keer bekeken

Omdat mijn periode met korting afliep heb ik via deze site een aanbieding aangenomen.

Het ging om deze…

Volgens afspraak zou ik dus de eerste 6 maand €37,50 gaan betalen en na een half jaar €45.

En dan krijg ik vandaag deze factuur…

Zie ik wat over het hoofd of is de rekening niet in orde?

17 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22032 reacties
  • 2 februari 2025

Kunt u een screenshot maken van de orderbevestiging die u na de bestelling heeft gehad?

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 2 februari 2025

Jazeker, bedoel je dit?
Dit kreeg ik nadat ik het contract opnieuw had afgesloten.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 2 februari 2025

Deze kreeg ik ook, maar os hetzelfde als ik niets over het hoofd zie…

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4343 reacties
  • 2 februari 2025

Nja, de factuur is van 2 januari tot 28 februari aan de factuur te zien. Dat is enkel de eerste keer dat hij duurder is omdat je voor meer dan 1 maand betaald. 

Kijk ook eens op de site van KPN met factuur uitleg. Hier staat het misschien wat duidelijker uitgelegd.

• 3070 reacties
  • 2 februari 2025
Roelroel schreef:

Jazeker, bedoel je dit?
Dit kreeg ik nadat ik het contract opnieuw had afgesloten.

Als we even die oranje regels langs lopen... die eerste oranje regel is geldig tot half 2025. Leuk, € 7,50 korting.

De tweede oranje regel is al afgelopen. Die was geldig tot 30 januari 2025. Die datum is nu voorbij.

Voor de 3de oranje regel geldt precies hetzelfde. Ook afgelopen.

Dus die € 37,50 voor de eerste 6 maanden, dat klopt niet.

Als je het abonnement om had laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm, dan had je € 52,50 betaald voor 1 gbit. En € 12,50 voor 1 tv ontvanger. Maakt 65 euro. Je betaald nu met die € 7,50 korting al meer. 

Wel een kleine voetnoot: Bij de nieuwste abonnementsvorm zit geen F-secure meer bij inbegrepen. Die heb je nu nog wel.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 2 februari 2025

Die €37,50 het eerste half jaar klopt niet?

Hoezo, dat staat toch in de overeenkomst?

Anders ben ik voor de gek gehouden...

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 2 februari 2025

De korting van € 18,17 en de korting van € 11,04 vervalt per 30 januari 2025. In uw overeenkomst staat dat de korting de eerste 12 maanden geldig zijn vanaf 30-01-2024, dit heeft u wellicht over het hoofd gezien.

U gaat dus vanaf 30-01-2025 € 66,71 betalen, en de laatste dag van de korting is dan 1 augustus 2025. Vanaf 2 augustus 2025 geldt de normale prijs weer van € 74,21.

Waarom de factuur nu iets afwijkt, is omdat, zoals ​@Ik_Combineer  al uitlegde, deze iets verrekend wordt omdat het de eerste keer meer dan één maand betreft.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 3 februari 2025

Dat deze op het laatst iets afwijkt begrijp ik wel.

Maar ik begrijp niet dat er aanvankelijk werd gesuggereerd dat ik €37,50 per maand zou gaan betalen voor een half jaar.

Staat er toch duidelijk.

Dit riekt naar oplichting.

Zou graag zien dat iemand van KPN hier eens duidelijk over kan geven.

Als ik dit meteen duidelijk had gehad dan was ik hier vertrokken...

• 3070 reacties
  • 3 februari 2025

Ja je bent voor de gek gehouden. Jij niet de enige. Dit gebeurt doorlopend. Lees dit topic maar eens:

Staat vol met klanten die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. 

• 35 reacties
  • 3 februari 2025
Roelroel schreef:

Maar ik begrijp niet dat er aanvankelijk werd gesuggereerd dat ik €37,50 per maand zou gaan betalen voor een half jaar.

Staat er toch duidelijk.

Het valt niet onder oplichting, maar wel onder de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Daarom is de overeenkomst niet rechtsgeldig en mag je, als je dat wilt, de overeenkomst zonder kosten vernietigen en terug zetten naar je eerdere abonnement.

Bij misleiding geeft u de gemiddelde consument een verkeerd beeld over uw aanbod. Hierdoor kunnen zij een verkeerde keuze maken:

• Uw informatie klopt niet.
  • Uw informatie klopt wel, maar kan verkeerd begrepen worden.
  • U laat belangrijke informatie weg of u verstopt het.

Oneerlijke handelspraktijken | ACM.nl

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 3 februari 2025
Roelroel schreef:

Staat er toch duidelijk.

KPN zal u hetzelfde verhaal geven, maar ik kan me voorstellen dat u mijn verhaal liever door een medewerker bevestigd ziet. Het kan 2 à 3 dagen duren voordat een medewerker hier reageert. Het snelste is de klantenservice bellen of een belafspraak te maken. Dan bellen ze u wanneer het u het beste uitkomt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Roelroel, niet fijn dat je factuur na het kiezen van de aanbieding anders is dan verwacht.

Op de bevestiging staan zowel de lopende korting als de nieuwe korting vermeld. We begrijpen dat dit vanuit onze kant niet duidelijk genoeg is uitgelegd. In sommige gevallen kan het de indruk wekken dat de korting die je al bijna 12 maanden hebt gehad, opnieuw 12 maanden zal gelden, maar dat is niet juist. We zijn bezig om dit te verduidelijken, zodat het voor iedereen overzichtelijker wordt. Helaas kunnen we nog niet aangeven wanneer deze aanpassing afgerond zal zijn. Onze excuses voor het ongemak.

Als intussen de factuur en/of de aanbieding niet duidelijk zijn, dan kan je het beste ​@bnh zijn laatste advies volgen en een belafspraak maken. Op die manier kunnen we beter tot in de details met je meekijken, en moet er toch iets aangepast of rechtgezet worden, dan kan dat via die weg meteen gedaan worden.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 3 februari 2025

De aanbieding anders dan verwacht?

Niet duidelijk?

Ik snap niet dat er zoveel woorden moeten worden smerig gemaakt.

Kijk nu eens naar mijn eerste bericht.

Welke bedragen worden daar genoemd?

Dit is mij toegezegd nadat ik de link voor de verlenging had aangeklikt.

Er staat toch gewoon €37,50 voor 6 maanden?

Keiduidelijk, dacht ik. Dat is de aanbieding en andere niks.

Dan kunnen jullie wel van goochelen met kortingen van 2024, maar dat heb ik helemaal niets mee te maken, dat is al voorbij namelijk…

En die €37,50 vind ik al helemaal nergens meer terug.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 3 februari 2025
Roelroel schreef:

De aanbieding anders dan verwacht?

Niet duidelijk?

Ik snap niet dat er zoveel woorden moeten worden smerig gemaakt.

Kijk nu eens naar mijn eerste bericht.

Welke bedragen worden daar genoemd?

Dit is mij toegezegd nadat ik de link voor de verlenging had aangeklikt.

Er staat toch gewoon €37,50 voor 6 maanden?

Keiduidelijk, dacht ik. Dat is de aanbieding en andere niks.

Dan kunnen jullie wel van goochelen met kortingen van 2024, maar dat heb ik helemaal niets mee te maken, dat is al voorbij namelijk…

En die €37,50 vind ik al helemaal nergens meer terug.

In je eerste screenshot staat 'Geen Wijzigingen' (in deze stap had je nog geen wijzigingen toegepast), en dus verwijst naar je oude abonnement dat op dat moment nog niet was verlopen. Daarom staat daar € 37,50 en vind je dat bedrag nu niet meer terug omdat het inmiddels verlopen is.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 3 februari 2025

Nee, dit verwijst niet naar mijn oude abonnement, dit was het voorstel voor het nieuwe jaar.

Vlak voordat ik mocht beslissen.

Mijn oude abbo was €45.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2288 reacties
  • 3 februari 2025

Oké ja lastig oordelen omdat de specificaties niet zichtbaar zijn.

Maar uiteindelijk is het contract dat je per mail hebt gehad lijdend, je hebt normaal 14 dagen de tijd om te annuleren wanneer je dit hebt doorgenomen. Helaas bent u er pas achter gekomen bij de maandelijkse rekening. Dus u zit er nu een jaar aan vast helaas.

Ik vrees voor u, dat het is wat het is dit jaar.

Het systeem is gewoon heel onduidelijk, vind het oprecht een vervelende situatie. Het gebeurt helaas regelmatig.

• Auteur
  • Helper
  • 42 reacties
  • 3 februari 2025

Deze onduidelijkheid geeft mij voldoende recht om het contract te ontbinden.

Ik dien een verzoek in om teruggebeld te worden om mijn oude situatie te herstellen, waardoor ik per direct op kan stappen naar de buren.

Bij odido kan ik nu onder bijna dezelfde voorwaarden het eerste jaar voor €30 per maand internet plus tv krijgen een daarna voor €50 het 2e jaar.

Je verwacht deze onduidelijkheid niet van een groot bedrijf als Kpn, mede doordat er al langer klachten zijn, waar kennelijk niets aan wordt gedaan.

*