Skip to main content
Beantwoord

Factuur € 1,25 hoger door 10GB extra data

• 4 februari 2025
  • 27 reacties
  • 559 keer bekeken

De factuur over de maand januari is anders dan voorgaande maanden zonder dat ik (me bewust ben) een wijziging te hebben aangevraagd. Op het factuur staat nu ineens de post “Elke maand 10 GB extra” en wordt daarvoor euro 1,25 in rekening gebracht. Betreft een (niet gewenste) optie op een lopend Hussel abonnement. Deze optie wordt dubbel in rekening gebracht en slechts 1 keer als korting gecrediteerd, waardoor mijn totale rekening nu nog steeds euro 1,25 euro te hoog lijkt. Zie ik iets over het hoofd? Kan eenzijdig dit worden toegevoegd en dan ook in rekning worden gebracht?

Beste antwoord door Herbz

Het zal met deze actie van KPN te maken hebben: Wijziging databundel mobiel 2025 | KPN

Als het goed is heb je daar wel een email over ontvangen. Je krijgt ongevraagd extra data waarvoor je moet betalen. Dit is een geldige reden om je contract te ontbinden. Maar in de meeste gevallen gaat het om klanten die toch niet meer binnen een jaarcontract zitten. En dus toch al maar een maand opzeg termijn hebben. De meeste klanten die dit krijgen hebben er niet zoveel aan, maar zitten in een oudere abonnements structuur waar KPN waarschijnlijk wat meer aan wil verdienen.

Als het goed is kost het je dus maandelijks 1,25 extra. Maar op mijn factuur hebben ze ook al lopen rommelen met 2x in rekening brengen en dan 1x crediteren. Dus dat is wel iets om in de gaten te houden..

Bekijk origineel

27 reacties

• Helper
  • 33 reacties
  • Antwoord
  • 4 februari 2025

Het zal met deze actie van KPN te maken hebben: Wijziging databundel mobiel 2025 | KPN

Als het goed is heb je daar wel een email over ontvangen. Je krijgt ongevraagd extra data waarvoor je moet betalen. Dit is een geldige reden om je contract te ontbinden. Maar in de meeste gevallen gaat het om klanten die toch niet meer binnen een jaarcontract zitten. En dus toch al maar een maand opzeg termijn hebben. De meeste klanten die dit krijgen hebben er niet zoveel aan, maar zitten in een oudere abonnements structuur waar KPN waarschijnlijk wat meer aan wil verdienen.

Als het goed is kost het je dus maandelijks 1,25 extra. Maar op mijn factuur hebben ze ook al lopen rommelen met 2x in rekening brengen en dan 1x crediteren. Dus dat is wel iets om in de gaten te houden..

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 februari 2025

Beste Herbz, dank voor je reactie. Ik heb de berichtgeving hierover gemist (of is in spam gekomen). Ik heb er dus niets aan, en als ik een keuze gehad zou hebben, dan zou ik ja of nee kunnen zeggen. Ik heb een Hussel abo, het voordeel daarbij is dat je maandelijks je abo kan ophogen of verlagen. Deze goedbedoelde actie voelt als de omgekeerde wereld. Weg keuze en oja je betaalt er ook maar voor. Hoe draai ik dit terug? Waar kan ik een formele klacht indienen als dit klopt?

En tenslotte: op de door jou gestuurde informatie zie ik ook iets over extra belminuten (nu had ik al ongelimiteerd, maar toch), dat voordeel heb ik dus niet? Maar ik betaal ook hier dus extra voor?

Op mijn factuur staat dat er inderdaad 2 keer die euro 1,25 wordt belast en deze wordt maar 1x in mindering gebracht, kortom ik betaal er gewoon de oorspronkelijke prijs voor. Waarom is dit niet een keuze of gewoon gratis (KPN is toch al aan de dure kant). Of is dit gewoon het laatste exit duwtje….

• Helper
  • 33 reacties
  • 4 februari 2025

Een keuze was er inderdaad niet, behalve weggaan of verlengen binnen de nieuwe abonnement structuren als je jaarcontract afgelopen was. Met verlengen kan je vaak wel goedkoper uit zijn, maar krijg je meestal minder dan wat je nu hebt voor je abonnementskosten.

Waarom er informatie staat over belminuten weet ik eigenlijk niet, daarin veranderd niets. Maakt het alleen onduidelijker. 

Een duwtje is het zeker, in welke richting is je eigen afweging natuurlijk. Een keuze had het zeker moeten zijn, een paar jaar geleden hebben ze me (wel gratis) 20GB extra per maand gegeven. Daar had ik al niet heel veel aan, maar de 10GB waar ik nu extra voor moet betalen is al helemaal onnodig. Blijkbaar moesten er wat extra inkomsten gegenereerd worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 februari 2025

wat een k*&t streek! Waar kan ik een klacht indienen? Een nieuw abo is toch geen alternatief? Ik heb een abo en dan functioneert prima. Dit moet naar een programma als KASSA of de Ombudsman….. Waar is de link naar het klachtenformulier? Dan deel ik dat hier en op andere kanalen (ook buiten deze besloten community) ook gelijk. Dankje voor het delen van het klanchtenformulier

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 4 februari 2025

Ik zag dit vandaag ook op mijn factuur. Ik heb die mail ook gemist of nooit ontvangen, maar dat maakt helemaal niets uit. Er wordt me ongevraagd een uitbreiding van het abonnement opgedrongen waar ik helemaal niets aan heb, maar waarvoor ik wel moet betalen. Ik dacht dat dit soort praktijken hoort bij Internet cowboys, maar KPN voelt zich daar kennelijk ook niet te goed voor.

Link naar klachtenformulier en link naar mijn eerdere post

Wellicht is het een idee om met velen Radar hierover nogmaals te benaderen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 februari 2025

@HMW ​@Kritische gebruiker lijkt me een prima idee. Heeft inderdaad alleen zin indien meerderen hieraan meewerken maar het verdient geen schoonheidsprijs. Het verdient wel aandacht. Hoop dat er zich hier meerderen voor willen inzetten. En bezwaar willen maken tegen de manier hoe dit gebeurt. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 4 februari 2025

De meeste mensen zijn waarschijnlijk blij dat ze voor zo'n klein bedrag extra data hebben. En als je het er niet mee eens bent dan zeg je op. Je bent toch niet getrouwd met Kpn? Kom op zeg er is concurrentie genoeg!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 februari 2025

@Joep1965 het zal inderdaad voor velen een voordeel zijn. Maar voor anderen niet. En een alternatief wordt niet aangedragen tenzij je een duurder en nieuw abo als alternatief ziet. Voor velen wordt de extra data niet eens gebruikt of in mijn geval kan ik qua abo niet een stap terug qua data. En inderdaad naar de concurrent overstappen is een oplossing maar waarom zou dat het eerste alternatief zijn? Je mag op zijn minst verwachten hierover in gesprek te gaan. En daarbij mogen ze -los van of ik naar de concurrent ga - best op de vingers getikt worden voor deze cowboy aanpak. Maar dat is mijn mening. Ieder moet vooral voor zichzelf beslissen. 

• Helper
  • 33 reacties
  • 4 februari 2025

Ik denk dat de meeste klanten die KPN hiervoor geselecteerd heeft er juist niet zo veel aan hebben. Ze gebruiken het niet of kunnen binnen de bewoners van het adres met een KPN mobiel abonnement al meer dan ruimschoots schuiven met data als het nodig zou zijn. Wij hadden bijvoorbeeld al 44GB plus 1xUnlimited met z'n vieren, die 10GB extra gaat geen verschil maken. De enkeling die er wel wat aan heeft is vast geselecteerd zodat ze daar naar kunnen verwijzen als klanten die er juist blij mee zijn.

Het zit verder wel dichtgetimmerd, dus KPN doet volgens de voorwaarden niets fout. In de email die ze verstuurd hebben staat netjes dat je op kan zeggen. Op hun website zie je dat trouwens niet staan, dus heel veel ruchtbaarheid geven ze er niet aan. De meeste klanten blijven wel gewoon en betalen dus extra.

Het verdient geen schoonheidsprijs, inflatie zal door KPN in ieder geval niet omlaag gaan.

• Helper
  • 33 reacties
  • 4 februari 2025
Joep1965 schreef:

De meeste mensen zijn waarschijnlijk blij dat ze voor zo'n klein bedrag extra data hebben. En als je het er niet mee eens bent dan zeg je op. Je bent toch niet getrouwd met Kpn? Kom op zeg er is concurrentie genoeg!!

Als je gebruik maakt van KPN compleet kan ik me zo voorstellen dat het toch niet voordelig is om op te zeggen. Vendor lock-in is een realiteit in Nederland.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 4 februari 2025

Maar binnen het abonnement kan je de bundel toch aanpassen?! Misschien kan je een lagere bundels nemen, dus goedkoper,  en daar nu toch voldoende aan hebben. Dit kan je elke maand veranderen!! 

• Helper
  • 33 reacties
  • 4 februari 2025

Klopt, maar dan vervallen (mogelijk) andere bundels/kortingen die je hebt. Dus dant schiet je er niet zoveel mee op. Het is allemaal nogal ondoorzichtig.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 4 februari 2025

Nee dat is verlengen!! In mijnkpn kan je elke maand je bundel aanpassen zonder gevolgen.  Als ik op vakantie ga neem ik unlimited en als ik weer terug ben ga ik weer naar 10. Maar ik krijg het gevoel dat dit helemaal nieuw voor je is?

• Helper
  • 33 reacties
  • 4 februari 2025

Dat niet, info van een KPN moderator dat mijn extra databundel dan zou vervallen: Niet eens met eenzijdige databundelverhoging mobiel abonnement | KPN Community

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 4 februari 2025

Misschien dat ik het verkeerd begrijp en misschien wordt die € 1,25 nog niet berekend.  Ik switch regelmatig van bundel op onderstaande manier.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14792 reacties
  • 6 februari 2025
Roger74 schreef:

@Joep1965 het zal inderdaad voor velen een voordeel zijn. Maar voor anderen niet. En een alternatief wordt niet aangedragen tenzij je een duurder en nieuw abo als alternatief ziet. Voor velen wordt de extra data niet eens gebruikt of in mijn geval kan ik qua abo niet een stap terug qua data. En inderdaad naar de concurrent overstappen is een oplossing maar waarom zou dat het eerste alternatief zijn? Je mag op zijn minst verwachten hierover in gesprek te gaan. En daarbij mogen ze -los van of ik naar de concurrent ga - best op de vingers getikt worden voor deze cowboy aanpak. Maar dat is mijn mening. Ieder moet vooral voor zichzelf beslissen. 

Hi ​@Roger74, als je deze extra data niet gaat gebruiken én niet een stap terug kan doen, snap ik heel goed dat je hier niet over te spreken bent 😕 Er wordt steeds meer data verbruikt binnen Nederland, en op basis van deze trend passen wij nu een deel van onze abonnementen aan. Het is me duidelijk dat we jou hier geen plezier mee doen, daarom wil ik je net zoals een aantal anderen hier aanraden om er een klacht over in te dienen. Vanuit onze klachtenafdeling kan dan gekeken worden naar een oplossing!

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 6 februari 2025

Hoe dien ik een "officiele”klacht in?   En dan liever niet door te bellen. 

@HMW dit is de link naar het klachtenformulier: https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier 

Ik wilde zojuist zelf een klacht indienen maar kreeg herhaaldelijk na klikken op ‘Verstuur’ een melding dat insturen mislukt was. En ik het later maar opnieuw moest proberen. Ik heb dit vervolgens gemeld aan ​@Maja van KPN tja, want dit schiet zo niet op.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 februari 2025

@Maja van KPN ​@Kritische gebruiker ​@Herbz ​@HMW Update: ondanks goedbedoelde adviezen heb ik inmiddels een terugkoppeling gehad op 2 klachten die ik heb ingediend. De eerste reactie (telefonisch) leverde niets meer/minder dan de herhaaldelijke boodschap: we zien een stijging en veel mensen hebben er wel iets aan…..Gevolgd door Uiteraard hebben we begrip voor uw situatie en Er zijn inderdaad meer mensen met hetzelfde probleem. Mijn reactie: perfect, dus los het nu dan ook maar op….maar dat kan helaas niet, waarop ik vroeg om dit standpunt schriftelijk te delen…..Mijn 2e klacht (zelfde onderwerp, maar formeler), werd ik afgelopen maandagavond over teruggebeld. Hetzelfde We hebben begrip maar we kunnen het niet oplossen, waarop ik de vriendelijke mevrouw vroeg of ze niet even kon vragen of het uberhaupt uitkomt te bellen op een avond. Het kwam mij niet uit, dus ik vroeg haar de reactie en standpunten op schrift te delen. Inmiddels paar dagen verder en je raadt het al: GEEN ENKELE SCHRIFTELIJKE REACTIE (en dus geen enkele afspraak die ze nakomen). Ze nemen klanten en klachten dus m.i. NIET SERIEUS. Wat een ongelooflijk slechte service is dit zeg, en wat ben ik ontzettend teleurgesteld in de dienstverlening van KPN. Ik wil jullie vragen jullie ervaringen hier te delen zodat we ze kunnen verzamelen en dit breder onder aandacht te brengen bij instanties die wellicht wel serieus worden genomen.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 12 februari 2025
Roger74 schreef:

@Maja van KPN ​@Kritische gebruiker ​@Herbz ​@HMW Update: ondanks goedbedoelde adviezen heb ik inmiddels een terugkoppeling gehad op 2 klachten die ik heb ingediend. De eerste reactie (telefonisch) leverde niets meer/minder dan de herhaaldelijke boodschap: we zien een stijging en veel mensen hebben er wel iets aan…..Gevolgd door Uiteraard hebben we begrip voor uw situatie en Er zijn inderdaad meer mensen met hetzelfde probleem. Mijn reactie: perfect, dus los het nu dan ook maar op….maar dat kan helaas niet, waarop ik vroeg om dit standpunt schriftelijk te delen…..Mijn 2e klacht (zelfde onderwerp, maar formeler), werd ik afgelopen maandagavond over teruggebeld. Hetzelfde We hebben begrip maar we kunnen het niet oplossen, waarop ik de vriendelijke mevrouw vroeg of ze niet even kon vragen of het uberhaupt uitkomt te bellen op een avond. Het kwam mij niet uit, dus ik vroeg haar de reactie en standpunten op schrift te delen. Inmiddels paar dagen verder en je raadt het al: GEEN ENKELE SCHRIFTELIJKE REACTIE (en dus geen enkele afspraak die ze nakomen). Ze nemen klanten en klachten dus m.i. NIET SERIEUS. Wat een ongelooflijk slechte service is dit zeg, en wat ben ik ontzettend teleurgesteld in de dienstverlening van KPN. Ik wil jullie vragen jullie ervaringen hier te delen zodat we ze kunnen verzamelen en dit breder onder aandacht te brengen bij instanties die wellicht wel serieus worden genomen.

Ik geloof dat het niet gebruikelijk is om dit op papier te krijgen; alles wordt telefonisch besproken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 februari 2025

@bnh Ja dat snap ik, dat komt hen wellicht beter uit. Tenzij wij iets bij ​@KPN moeten afnemen, dan moet alles schriftelijk. Ik heb ze ook meermaals verwezen de gevoerde telefoongesprekken eens terug te luisteren. Deze worden immers voor "ter lering en verbetering van de dienstverlening” opgenomen (iets waar ik overigens niet uit kan kiezen, maar dat terzijde). Als ze de moeite zouden nemen, dan zouden ze een aantal collega's ook eens kunnen wijzen op hun onbeschofte gedrag, het verbreken van verbindingen en het gebrek aan empatisch vermogen in dit specifieke geval van een klacht. Het is verwonderlijk en te gek voor woorden dat ze zogenaamd geen mails kunnen sturen (tenzij het contracten zijn dan heb je ze direct in je inbox) en/of collega's kunnen doorverbinden. Wat een slechte excuses, al helemaal voor een organisatie die oplossingen voor de digitale werkplek te leveren en te boek staat als leverancier van oa telefoniediensten. Lachwekkend.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 12 februari 2025
Roger74 schreef:

@bnh Ja dat snap ik, dat komt hen wellicht beter uit. Tenzij wij iets bij ​@KPN moeten afnemen, dan moet alles schriftelijk. Ik heb ze ook meermaals verwezen de gevoerde telefoongesprekken eens terug te luisteren. Deze worden immers voor "ter lering en verbetering van de dienstverlening” opgenomen (iets waar ik overigens niet uit kan kiezen, maar dat terzijde). Als ze de moeite zouden nemen, dan zouden ze een aantal collega's ook eens kunnen wijzen op hun onbeschofte gedrag, het verbreken van verbindingen en het gebrek aan empatisch vermogen in dit specifieke geval van een klacht. Het is verwonderlijk en te gek voor woorden dat ze zogenaamd geen mails kunnen sturen (tenzij het contracten zijn dan heb je ze direct in je inbox) en/of collega's kunnen doorverbinden. Wat een slechte excuses, al helemaal voor een organisatie die oplossingen voor de digitale werkplek te leveren en te boek staat als leverancier van oa telefoniediensten. Lachwekkend.

Ik vrees dat weinig u goed zal doen, u bent zo boos dat niks gaat helpen in deze situatie.
Al eens gedacht aan overstappen? Dan pakt u misschien een leuke korting voor een bepaalde periode elders. Soms is het gewoon wat het is, en scheiden de wegen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 februari 2025

@bnh Ik kan gewoon niet goed tegen onrecht, en wil er alles aan gedaan hebben om dat te voorkomen maar daarvoor krijg je de kans niet. Overstappen ga ik ook doen, dat is het enige dat resteert. Maar om dat direct te doen, de schouders ophalen en het te nemen zoals het is zoals u schetst dat vind ik te gemakkelijk waar instellingen als de KPN goed aan verdienen. Ik mag hopen dat meerderen de KPN de rug keren. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14792 reacties
  • 18 februari 2025

Jammer dat er niet een werkbare oplossing gevonden is ​@Roger74, en dat je hierdoor bij ons gaat vertrekken 😕

Als wij geen abonnement meer bieden dat aansluit bij jouw wensen, geef ik je echter groot gelijk dat je overstapt. Ik hoop dat je bij een andere aanbieder wél weer precies gaat vinden wat je nodig hebt!

Reageer