Skip to main content
Antwoord

FightClub live wordt onterecht geïncasseerd

• August 11, 2025
  • 18 reacties
  • 1834 keer bekeken

Afschrijving van fightclub live, via kpn. Nooit aangemeld. Graag afschrijving ongedaan maken. 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@nicob, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Ik begrijp dat het hier gaat om Online Aankopen op de mobiele factuur die jij niet herkent. Dan is het allereerst goed om te weten hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

Wij bieden de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat je KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat je dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel we deze mogelijkheid bieden, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. Maar hoe jij een abonnement hebt gekregen op Fight Club Live, durf ik niet te zeggen. Het kan een corrupte QR-code zijn geweest, het kan een linkje zijn geweest waarmee scammers jouw gegevens in handen hebben gekregen. Zeg het maar. Wat ik in ieder geval met zekerheid kan zeggen is dat KPN hier verder niets mee te maken heeft. Wij hebben jou niet aangemeld voor Fight Club Live.

Hoe zet je een abonnement stop?

Maar goed, het belangrijkste is dan nu om het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

18 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@nicob 

Welkom op de community van KPN.

Fightclub Live heb je waarschijnlijk per ongeluk geactiveerd, door op een willekeurige advertentie te klikken, tijdens het surfen op het web met je smartphone, zonder dat je daar erg in had.
De abonnementskosten van Fightclub Live worden dan via de factuur van KPN in rekening gebracht, maar moet KPN vervolgens weer afdragen aan Fightclub Live.
KPN als provider staat hier voor de rest helemaal los van, zei zorgt alleen voor de betaling tussen jouw en Fightclub Live.

Fightclub Live dien je ook zelf weer stop te zetten/ te beëindigen, en dat kan op de volgende wijze:

Er zijn 2 manieren om u af te melden voor de service:

1: Via tekst/sms: U kunt zich op elk moment afmelden door 'STOP FIGHT' naar 5415 te sturen.
U wordt onmiddellijk afgemeld.

2: Via onze helpdesk: Klanten kunnen per e-mail contact met ons opnemen op:
ca@fightclub-live.com als de methode niet werkt.
Vergeet niet je mobiele telefoonnummer toe te voegen aan de e-mail.

Via het e-mailadres van Fightclub Live zou je tevens om een terugbetaling kunnen vragen, van het abonnementsgeld dat al in rekening is gebracht op je KPN factuur.
KPN kan de afschrijving helaas niet ongedaan maken.

• Deelnemer
  • August 11, 2025

Wat een onzin, bij mjn vriendin staat ineens ook 10 euro voor Fightclub live op de factuur. Dit moet dan toch wel een verdomd gehaaide en verborgen link zijn geweest. Het bericht verzenden naar 5415 iis niet mogelijk. Het nummer wordt niet geaccepteerd/bestaat niet. 

• Deelnemer
  • August 11, 2025

Ongevraagd abonnement Fightclub Live – KPN is ook verantwoordelijk

Ik zie dat meerdere klanten ineens €9,99 of €10 op hun KPN-factuur hebben staan voor Fightclub Live, zonder dat ze hier bewust voor hebben getekend. Dit is niet alleen vervelend, maar ook waarschijnlijk in strijd met de wet.

Volgens het consumentenrecht is een abonnement alleen geldig als er duidelijke, ondubbelzinnige instemming is gegeven (bijvoorbeeld door een bevestigingsknop met betalingsverplichting of een extra bevestiging via sms). Een enkele klik op een link of advertentie mag nooit leiden tot een bindend abonnement.

Belangrijk om te weten:

KPN int dit bedrag namens Fightclub Live via Direct Carrier Billing.

Dat betekent dat KPN niet alleen doorgeeft, maar ook bemiddelt bij de verkoop.

Daardoor is KPN mede verantwoordelijk voor het naleven van de consumentenregels en kan KPN aansprakelijk zijn als dit onterecht in rekening wordt gebracht.

Als KPN weet (of kan weten) dat er veel klachten zijn over een aanbieder en toch blijft factureren, kan dit worden gezien als medewerking aan een onrechtmatige praktijk.

Mijn advies aan iedereen die dit overkomt:

1. Check in MijnKPN of het abonnement actief staat en zeg het direct op.

2. Neem contact op met KPN en eis terugbetaling.

3. Meld het ook bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zodat ze deze praktijk kunnen onderzoeken.

Het lijkt mij dat KPN als provider hier zelf ook een rol heeft om zulke dubieuze partijen te blokkeren, in plaats van hun diensten te blijven innen via onze facturen.

Voor alle mensen die deze afschrijving hebben ontvangen en die hier melding van willen maken bij de autoriteit Consument & Markt, heb hiervoor een voorbeeldbrief opgesteld.

[Jouw naam]

[Adres]

[Postcode en woonplaats]

[Telefoonnummer]

[E-mailadres]

Aan:

Autoriteit Consument & Markt

Postbus 16326

2500 BH Den Haag

[Plaats], [datum]

Betreft: Ongevraagd abonnement via KPN – Fightclub Live

Geachte heer/mevrouw,

Op mijn KPN-factuur van [factuurdatum] ontdekte ik een afschrijving van €[bedrag] voor een dienst genaamd Fightclub Live. Ik heb nooit toestemming gegeven voor het afsluiten van dit abonnement, noch heb ik ooit gebruikgemaakt van deze dienst.

Na onderzoek op het KPN-forum blijkt dat meerdere consumenten melding maken van onverwachte afschrijvingen voor deze dienst, zonder dat zij zich hiervoor bewust hebben aangemeld. Dit wijst mogelijk op misleidende wervingspraktijken of onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens.

Ik verzoek de Autoriteit Consument & Markt om deze zaak te onderzoeken, omdat:

1. Er sprake lijkt van ongevraagde diensten en ongeoorloofde incasso via de telefoonrekening.

2. Consumenten onvoldoende beschermd worden tegen onbedoelde of frauduleuze aanmeldingen.

3. De aanbieder “Fightclub Live” onduidelijk is over haar identiteit, voorwaarden en opzegmogelijkheden.

Bijgevoegd vindt u:

Kopie van mijn KPN-factuur met de afschrijving

Screenshots van meldingen op het KPN-forum van andere gedupeerden

Ik hoor graag of de ACM deze melding in behandeling neemt en welke stappen er mogelijk worden ondernomen.

Met vriendelijke groet,

[Handtekening, indien per post]

[Naam]

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2025

Beste Sjoerd68

Dank voor de tip. We gaan het zeker melden. Ondertussen geprobeerd sms te sturen maar lukt idd niet, zou (alweer?) betaald moeten worden. Nu mail gestuurd, met als antwoord dat ons nummer niet bekend is, 

We gaan nu schrijven naar Autoriteit consument en markt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 12, 2025

Fightclub live antwoordt dat zij geen gegevens hebben van ons. Ik verzoek KPN dit NU op te lossen. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 13, 2025

Hallo ​@nicob, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Ik begrijp dat het hier gaat om Online Aankopen op de mobiele factuur die jij niet herkent. Dan is het allereerst goed om te weten hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

Wij bieden de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat je KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat je dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel we deze mogelijkheid bieden, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. Maar hoe jij een abonnement hebt gekregen op Fight Club Live, durf ik niet te zeggen. Het kan een corrupte QR-code zijn geweest, het kan een linkje zijn geweest waarmee scammers jouw gegevens in handen hebben gekregen. Zeg het maar. Wat ik in ieder geval met zekerheid kan zeggen is dat KPN hier verder niets mee te maken heeft. Wij hebben jou niet aangemeld voor Fight Club Live.

Hoe zet je een abonnement stop?

Maar goed, het belangrijkste is dan nu om het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 13, 2025

Beste Denise,

KPN pay wordt door mij niet gebruikt. Bij abonnementen staat de naam “Fightclub Live” niet vermeld zodat ik het niet kan opzeggen, Daarnaast herhaal ik dat bij het door u opgegeven emailadres ons abonnement ook niet bekend is.

Waarom dan de afschrijving?

Uit een reactie van iemand anders hierboven:

KPN int dit bedrag namens Fightclub Live via Direct Carrier Billing.

Dat betekent dat KPN niet alleen doorgeeft, maar ook bemiddelt bij de verkoop.

Graag uw snelle oplossing. 
Dit kan niet de bedoeling zijn van een regulier abonnement. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bij abonnementen staat de naam “Fightclub Live” niet vermeld zodat ik het niet kan opzeggen,

Dan gaat het mogelijk om e-bill.mobi. Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

Meer dan deze informatie geven, kan ik niet. Wat kunnen Online Aankopen niet stopzetten, dat kan alleen jij zelf.

• Deelnemer
  • August 17, 2025

Beste Sjoerd68

Dank voor de tip. We gaan het zeker melden. Ondertussen geprobeerd sms te sturen maar lukt idd niet, zou (alweer?) betaald moeten worden. Nu mail gestuurd, met als antwoord dat ons nummer niet bekend is, 

We gaan nu schrijven naar Autoriteit consument en markt. 

Ik zag dat er een jaar geleden ook al melding is gedaan van dit probleem, bij KPN. Ik snap niet dat ze nog factureren voor dit bedrijf. Het zal financieel wel aantrekkelijk zijn, waarom zou je anders je klanten, die al ruim 15 jaar klant zijn, zo belazeren. KPN reageert ook totaal niet op mijn berichten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

We mogen het niet blokkeren, ​@Sjoerd68. Verder staat alle informatie die je nodig hebt in mijn eerste bericht.

• Nieuwkomer
  • September 15, 2025

Beste Denise,

Al jouw oplossingen werken niet. Ik krijg nu voor de vierde maal 9 euro van Fight Club Live afgeschreven. Ik houd jullie toch echt verantwoordelijk voor deze afschrijvingen, want dit is geen legitiem bedrijf. Het kan niet zo zijn dat je ergens per ongeluk via een Qr-code voor abonneert. Waarschijnlijk gebeurt bij een laadpaal en dat jullie dit niet kunnen blokkeren. Als jullie het niet oplossen, is mijn enige oplossing om over te stappen op een andere provider. 

Vat het niet persoonlijk op (-:

Groet,

Diede

• Nieuwkomer
  • September 15, 2025

Dag Denise en andere gedupeerden,

Uiteindelijk is het me gelukt om het abonnement op te zeggen en alle onterecht in rekening gebrachte kosten terug te vragen. Ik heb dit via de klantenservice van Fight Club Live geregeld: 0800-0226857. Ik hoop op mijn volgende factuur de terug storting te zien.

Diede

• Deelnemer
  • September 15, 2025

Beste Denise,

Al jouw oplossingen werken niet. Ik krijg nu voor de vierde maal 9 euro van Fight Club Live afgeschreven. Ik houd jullie toch echt verantwoordelijk voor deze afschrijvingen, want dit is geen legitiem bedrijf. Het kan niet zo zijn dat je ergens per ongeluk via een Qr-code voor abonneert. Waarschijnlijk gebeurt bij een laadpaal en dat jullie dit niet kunnen blokkeren. Als jullie het niet oplossen, is mijn enige oplossing om over te stappen op een andere provider. 

Vat het niet persoonlijk op (-:

Groet,

Diede

Oh ik dacht dat ik gek was. Ik heb opgezegd en nog steeds wordt het afgeschreven. Belachelijk dat we zoveel tijd moeten besteden aan iets waar we niet om hebben gevraagd. Heb je al een mail gestuurd naar de autoriteiten bescherming persoonsgegevens? Echt doen, ze gaan een onderzoek starten als er voldoende mensen een klacht indienen. Ik heb een voorbeeldbrief op dit forum geplaatst.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 8, 2025

Ik moest in een restaurant middels een QR code gerechten bestellen. Na het scannen vd qr code was ik gelijk lid van Fight Club live!.

Volgens de medewerkster gebeurde dit vaker.

Zij gaf het advies om niet met een qr app te scannen maar met je camera.

Heb me hopelijk afgemeld bij fight club live.

Via deze link

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 8, 2025

Ik moest in een restaurant middels een QR code gerechten bestellen. 

Het zal zijn dat ik inmiddels een ouwe lul ben geworden, maar wie gaat er nu in een restaurant gerechten bestellen middels QR codes? Ik zou vertrekken en een normaal restaurant opzoeken.

Wel denk ik dat sommigen baat hebben bij jouw meegestuurde info omtrent het afmelden!

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 9, 2025

Ik weet niet hoe ik bij fightclub-live verzeild ben geraakt. Sms naar 5415 of emails naar ca@fightclub-live.com worden niet afgeleverd. Waardeloze tips van KPN.

Ik hoop dat het mij gelukt is via E-Bill.mobi om abonnement stop te zetten.

KPN draagt hier een verantwoordelijkheid en is niet thuis. Het gaat blijkbaar  maar door. Ik ga naar andere provider.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dat je ineens wordt aangemeld voor Fightclub Live terwijl je gewoon denkt een QR-code van een restaurant te volgen is wel bijzonder, ​@NVPi. Dat verwacht je helemaal niet. Ik denk dat de tip van de horecamedewerker dan ook een hele waardevolle is: Gebruik de camera van jouw telefoon voor het scannen van een QR-code. Gebruik geen QR scanner app.

@Antoon54 Wat balen dat ook jij ineens aangemeld was voor Fightclub Live. Ik was alleen wel even in de war over dat jij zei waardeloze tips van KPN te hebben gekregen. In dit topic is de tip van mij (namens KPN) namelijk ook om af te melden via e-bill.mobi:

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

Ook voor een eventuele terugbetaling van de onterechte kosten kan je terecht bij e-bill.mobi.

Ik vind het jammer dat je hierdoor besluit naar een andere provider te gaan. Dit kan je namelijk bij iedere provider gebeuren als je dus een QR-code scant of op een link klikt waarmee de aanmelding rond wordt. Het abonnement dat daarmee wordt afgesloten is onafhankelijk van KPN en kan alleen worden beheerd via e-bill.mobi.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 18, 2025

Dag Denise en andere gedupeerden,

Uiteindelijk is het me gelukt om het abonnement op te zeggen en alle onterecht in rekening gebrachte kosten terug te vragen. Ik heb dit via de klantenservice van Fight Club Live geregeld: 0800-0226857. Ik hoop op mijn volgende factuur de terug storting te zien.

Diede

Zelfde issue hier, bellen lijkt te werken. Helpdesk gaf aan dat de abonnementkosten met de volgende factuur van KPN verrekend zullen worden. Hopelijk krijg ik m’n geld terug.
@Diedelabots Is dat bij jou gelukt?