Skip to main content
Vraag

Historisch inzicht in gebruik/verbruik (mobiel, data/min/sms in tabel)

• January 26, 2026
  • 10 reacties
  • 96 keer bekeken

Was op de mijnKPN webpagina op zoek naar ‘mobiel abonnement’ overzicht van gebruik per periode, in een historisch compleet overzicht: “inzicht in verbruik”.

is dit bij KPN überhaupt nog mogelijk?

waarom verwijst de www naar de app ipv die informatie gewoon te tonen. Het is niet alsof de gebruiker onbekend is en de servers onbereikbaar, toch?

in de app kun je ‘de stand van NU’ wel zien, maar hoezo heet dat “inzicht in een oogopslag”, KPN snapt neem ik aan dat de eerst volgende inzicht in verbruik datum niet NU maar ‘historisch’ is.

kijk ik er overheen?

10 reacties

JanD
Superuser
  • January 26, 2026

Beste ​@kvdb stelt een vraag KPN mag de detailgegevens i.v.m. de AVG maximaal een half jaar bewaren, daarna zijn die gegevens via KPN niet meer inzichtelijk.

Voor jezelf kun je die gegevens tot in lengte van dagen bewaren, mits je de facturen downloadt en opslaat en eventueel afdrukt.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@kvdb stelt een vraag, de verbruiksspecificatie mogen we inderdaad wettelijk maar 6 maanden bewaren. Daarna wordt die informatie van de facturen verwijderd en is het niet meer in te zien. Voor jou niet maar voor ons ook niet. Daardoor kan zo'n overzicht in MijnKPN ook niet weergegeven worden.

Als je de facturen zelf opslaat zoals Jan voorstelt kan je de specificatie zelf wel houden. Bestanden die je zelf hebt opgeslagen kunnen niet aangepast worden.

@Jasper van KPN en JanD, bedankt voor de eerste reactie.

er is helemaal geen beperking die ik (her)ken op het bewaren en tonen van een cumulatief verbruik per periode: per Jan Mb/Min/SMS Feb … etc het gaat me niet om de minuten die ik gebeld heb met een bepaald nummer of de Mb’s op een bepaalde dag. 

het gaat om ‘direct inzicht in je verbruik’ ook over de aaneengesloten periode(s) van het contract. en het contract draait ook niet om specifieke nummers of dagen, gebruik per maand is wat je betaalt en afspreekt: Simpel grafiekje of tabelletje met periode/jaar en het cumulatief verbruik van die periode. En als service dan even er bij of dat binnen het contract was of er overheen.  Dat zou ik ‘inzicht’ en waardevolle service noemen.

en ook dan zie ik nog geen uitleg waarom dat ‘perse in de iOS/android-web-app’ moet. Waarom een (verder geheel onnodige) app op één mobiel apparaat zetten terwijl je met meer gemak op een bijna willekeurig ander groot scherm kan werken? 

Door simpel in te loggen in de voorhanden webbrowser van een WILLEKEURIGE PC/laptop/tablet én indien nodig zelfs ook op een telefoon. Liefst ook gelijk met TOTP of passkey of hardware key uiteraard (😋)

wat staat in de weg dat dit in de online www omgeving kan worden gedaan? 

——

Of de andere omschrijving, waar een collega heel aardig en attent via de App Store reageerde op het 01/2026 deel, 02/2026 is ook daar mijn verduidelijking en herhaling m.b.t. WWW inzicht.

02 2026: @kpn dev bedankt voor de reactie: simpele wens om in één oogopslag het historische verbruik Mb/min/sms over vele maanden/het hele mobiele contract te zien. Eén tabel of grafiek: dat is INZICHT in VERBRUIK. Waar kan ik dat vinden?

En nee, iedere factuur afzonderlijk bekijken is geen overzicht laat staan een service dat is afschepen met ‘zoek het zelf maar uit’

de KPN belofte: “Inzicht. Direct inzicht in je verbruik en eenvoudig facturen beheren, zodat je altijd controle hebt over je kosten.”

Direct inzicht (bv ivm nieuw/verlengen abonnement) 
waarom wel in een (web-)app functie zetten maar niet op de mijn.kpn.com web-pagina? Is de informatie dan moeilijker te vinden of past het slechter op het scherm?! Dat is toch een kunstmatige beperking van de dienstverlening.
——
01 2026 klant zoekt overzicht verbruik om HISTORISCH te kunnen bekijken en beoordelen. KPN website, nee dat kan hier niet dan moet je naar de app. De app wil je je verbruik weten "dit heb je deze periode nog over" NEE DAAR VRAAG T DE KLANT NIET OM DIE WIL SIMPEL EEN TABEL MET EEN PERIODE OVERZICHT EN DAARBIJ DE MINUTEN DE SMS EN DE DATA IN Mb EN Gb! HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN OM "in één oog opslag overzicht" te geven. De huidige uitvoering STINKT. En dat geldt voor alle missende of 'tot in de app beperkte'  functies! 

• February 3, 2026

...en ook dan zie ik nog geen uitleg waarom dat ‘perse in de iOS/android-web-app’ moet.

Dat is geen app. Dat is een functie die standaard in Android/iOS zit.

In Android gaat dat overigens ook maar 5  maanden terug. 

@Marlon92 thanks, nee ik bedoel niet de ‘wat heb ik deze periode aan data gebruikt’ uit iOS of Android en dat je handmatig zou moeten resetten en opschrijven voor inzicht over maanden. Ik bedoel hetgeen dat KPN registreert en waar de rekening en het abonnement op berust.

Zoals je energie leverancier ook het historische maand/jaar verbruik in een mooi overzicht zet. Dat moeten ze daar verplicht om je bewust te maken van het gebruik.

IK kan niets bedenken dat KPN in de weg staat om dit ook aan te bieden, op alle online-klant-inlog-kanalen simpel historisch ‘totaal per periode’ overzicht.

En in mijn ervaring is dit kunstmatig beperkt “dit moet in de app” (dan moet kpn die functie niet veranderen en/of niet accepteren voor roll out! Het grootste deel van die app is immers ook ‘web driver’ dus zorg dan DIRECT dat het in die drie kanalen werkt: online/android/ios, en wat is het meest universele dus belangrijk kanaal?

Zoals het ‘je kan in je facturen kijken’ argument misschien wel waar is maar zeker geen onderdeel van het beloofde ‘inzicht in je verbruik-service’ kan worden genoemd.

hoe moeilijk is het nu werkelijk voor een organisatie met de omvang en leeftijd van KPN om simpel 3 cellen extra (som Mb/som min/som SMS) in de database te houden per contract-periode? En die OUDERWETS goed in beeld te brengen voor de betalende klanten.

Jasper van KPN
Moderator

Dat soort grafieken zijn op basis van het verbruik, en dat mogen we wettelijk dus niet langer dan 6 maanden bewaren. Energieverbruik is anders, dat valt niet onder privacywetgeving. Zij zijn, zoals je zegt, verplicht dat inzicht te geven. Wij, en andere prividers, zijn verplicht de verbruiksgegevens te verwijderen. Bij 4.3 leggen we dat uit: Privacy Statement

Wat je zegt over de MijnKPN app klopt, sommige functies zijn alleen beschikbaar via de app. Sommige dingen zijn niet beschikbaar in de webversie, zoals het screenshot wat je deelt laat zien.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Wellicht een tip 💡Download de facturen en noteer  de specificaties, bijv. belduur, aantal sms en data MB’s, in een spreadsheet en voila de gegevens blijven bewaard. 

Beste ​@Jasper van KPN dan zou ik graag eens de echte PRIVACY deskundige van KPN betrekken in deze chat, ken jij de tag van die collega?

Want de AVG eisen gaan over PERSOONLIJKE GEGEVENS en draaien in dezen om de “wie belt/sms-t wie, wanneer en hoe lang” data. Die toewijzing aan personen én herleidbare telefoonnummers is het persoonlijke deel.

Zodra die gegevens worden samengevoegd tot een generieke “heeft 134 en een halve minuut gebeld, 2367Mb data verbruikt EN drie SMSjes verzonden in januari” is er GEEN sprake meer van gegevens die, naar mijn inzicht, onder die AVG gegevens zouden vallen.

De geanonimiseerde cumulatieve informatie mag gewoon bewaard worden, zeker als daar ook nog eens een gezamenlijke afspraak over gemaakt wordt/kan worden ‘t.b.v. de dienstverlening van inzicht in gebruik’. 

En dat dat zo is is al duidelijk want ik kan dit zo wel in een verder verleden naar boven halen, bij KPN, dus in beheer en bezit ZONDER dat dit tegen de AVG in gaat (of is dit wel een overtreding…) als het daar kan, waarom dan niet OOK als duidelijke grafiek/tabel t.b.v. ‘direct inzicht in verbruik’ tonen in de mijn.kpn inlog.

Ps en over: “Wat je zegt over de MijnKPN app klopt, sommige functies zijn alleen beschikbaar via de app. Sommige dingen zijn niet beschikbaar in de webversie, zoals het screenshot wat je deelt laat zien.” 

ja dat is een open deur intrappen, ik kom juist met de vraag WAAROM dat niet ook in de mijn.kpn inlog online beschikbaar is. En al best wel lang niet beschikbaar gemaakt wordt… simpele informatie simpele weergave opties en beter overzicht ‘waar je ook bent’ via iedere webbrowser.

Wellicht een tip 💡Download de facturen en noteer  de specificaties, bijv. belduur, aantal sms en data MB’s, in een spreadsheet en voila de gegevens blijven bewaard. 

Driemaster kent het onderscheid tussen geautomatiseerd INZICHT GEVEN ALS DIENSTVERLENING en HANDMATIG inzicht MAKEN door de klant zelf? 

één keer maken voor iedereen (automatisering) of iedereen het tot in lengte van dagen laten uitdokteren vanaf papier. Ik weet waar mijn voorkeur en vraagt ligt, en dat stond hier boven (ook) al. 

en bedankt voor je gedeelde ‘inzicht’ /s