Skip to main content
Beantwoord

Hoge kosten na kortstondige verbinding met Tampnet

• 8 april 2025
  • 6 reacties
  • 115 keer bekeken

Ik heb onbedoeld zeer kortstondig verbinding gemaakt met het Tampnet maritieme satellietnetwerk. Kortstondig omdat ik een SMSje kreeg om me te waarschuwen voor buiten-bundel roamingkosten. Inmiddels was ik al op 80% van de max van €60,50. Zoveel vragen:

• Waarom waarschuwt KPN achteraf? Als het kwaad al geschied is…
  • Wie heeft er behoeft aan satelliet-internet van zeer lage kwaliteit tegen zeer hoge kosten?
  • Waarom beschermt KPN haar klanten niet tegen deze geldklopperij? Ik begreep van de KPN service center medewerker dat de andere providers dit niet doen. Dit is toch zorgplicht?
  • KPN verwijst naar Tampnet maar faciliteert deze diefstal. KPN is dus eigenlijk een heler.

Voor mij heeft KPN hiermee haar ware gezicht laten zien: onze zijn alleen een zak geld.

Ja het staat ergens achterop de website dat dit kan gebeuren maar waarom moet je dit handmatig uitzetten met een SMS en is het niet default NEE.

Beste antwoord door AriënC

Even los van de vraag, er is voor zover ik zie geen sprake van een satelliet netwerk.

Verder denk ik dat je het antwoord wel kan vinden in een van de eerder gestelde topics

Verder kan je bescherming aan SMS'en naar 1266. 

Bekijk origineel

6 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2397 reacties
  • Antwoord
  • 8 april 2025

Even los van de vraag, er is voor zover ik zie geen sprake van een satelliet netwerk.

Verder denk ik dat je het antwoord wel kan vinden in een van de eerder gestelde topics

Verder kan je bescherming aan SMS'en naar 1266. 

PeterG
Superuser
  • 61778 reacties
  • 8 april 2025
  • Waarom waarschuwt KPN achteraf? Als het kwaad al geschied is…

Uiteraard kan pas bij het maken van de verbinding die geconstateerd worden. Hoe moet de provider dat van te voren weten?

• Wie heeft er behoeft aan satelliet-internet van zeer lage kwaliteit tegen zeer hoge kosten?

Het is geen satelliet. Het netwerk zit op de Noordzee. In windmolens. 

• Waarom beschermt KPN haar klanten niet tegen deze geldklopperij? Ik begreep van de KPN service center medewerker dat de andere providers dit niet doen. Dit is toch zorgplicht?

Wat AriënC al vermeldt. Sms bescherming aan naar 1266.

• KPN verwijst naar Tampnet maar faciliteert deze diefstal. KPN is dus eigenlijk een heler.

Nonsens. Dan zou dat voor ieder niet kpn netwerk gelden. Ook als je bij de buitengrenzen van de EER bent.

Forum|alt.badge.img+2

KPN data tarieven Noordzee:

Binnen de bundel E 0,0100 per MB.

Buiten de bundel E 2,50 per MB.

Buiten de bundel is 250 maal zo hoog als binnen de bundel.

Buiten de bundel lijkt niet kosten georienteerd te zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 11 april 2025

Oké het is geen satteliet-netwerk, maar wat mij betreft doet dat er niet echt toe.

Het gaat erom dat het bedoeld is voor klanten die veel op zee zitten. Daarvoor heeft het natuurlijk waarde maar niet voor gewone klanten.

Zie ook hun persbericht uit 2020: https://www.kpn.com/zakelijk/thedigitaldutch/blog/4g-dekking-op-de-noordzee

Maar ik blijf erbij dat KPN haar zorgplicht schendt door ‘gewone’ klanten bloot te stellen aan dit risico.

PeterG
Superuser
  • 61778 reacties
  • 11 april 2025

Ja. De optie bescherming aan wordt slecht/niet gecommuniceerd vanuit kpn.

Verder vind ik dat het standaard aan zou moeten zijn. Al is het tegenwoordig gelukkig al wel begrensd op 24 MB à € 2,50 per MB. 

En met bescherming uit zou een klant het dan naar wens zelf dus bewust aan kunnen zetten. 

• 5997 reacties
  • 11 april 2025

Psja, ook zoiets merkwaardigs, voor een paar centen kweekt kpn veel woede en onbegrip, dit speelt al jaren maar men is niet van plan om er iets aan te doen blijkbaar.

Hier een van de vele berichten er over van ​@wjb 

Reageer