Skip to main content
Beantwoord

Ik zie nog niks terug over tussentijds op mogen zeggen vanwege de wijziging in de algemene voorwaarden

• April 30, 2026
  • 36 reacties
  • 1979 keer bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Een aantal vragen rondom de mogelijkheid tot opzeggen:

• Is het ook mogelijk om een lopend thuis/vast Internet contract op te zeggen ivm de aangepaste voorwaarden? Zo ja, hoe kan ik dit doen? Via het online formulier? Moet ik daarvoor eerst een specifieke mail gehad hebben rondom deze aanpassing voorwaarden gericht op mijn vaste internet contract? Tot nu toe heb ik alleen een mail gehad rondom mijn mobiele abonnement. 

• Hoe werkt het met opzeggen ivm de voorwaarden en nummerbehoud? Als ik wil overstappen naar een andere provider, moet ik dan via de reguliere weg een nieuw abonnement bij een andere provider aanvragen icm met nummerbehoud en wordt dit dan goedgekeurd door KPN? Kan dit per direct?

Alvast bedankt!

• May 3, 2026

Het belangrijkste is dat emailbericht betreffende de wijziging van de voorwaarden en daarna kan je gewoon overstappen naar een andere provider. Dat maakt het voor de klanten redelijk eenvoudig maar het is vrij omslachtig om daar achter te komen.

​@Jonathan1995 

Zie de reacties in dit topic

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Jonathan1995. Vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden per 1 juni 2026 geldt dat elke klant een maand lang contractvrij is vanaf het moment dat je hierover per mail bericht over hebt gehad. Je krijgt per abonnement en contract een aparte mail hierover en in deze mail vind je ook een link naar ons opzegformulier. Als je dat prettiger vindt, dan kun je ook altijd telefonisch contact hierover opnemen met ons en het op die manier regelen. Ook geldt een overstapverzoek van een andere provider als geldige opzegging (mits deze binnenkomt in de contractvrije periode). 

En voor nummerbehoud van je mobiel nummer geldt inderdaad dat je gewoon de standaard route kunt volgen. Je vraagt een nieuw abonnement met nummerbehoud aan bij de nieuwe provider en meldt daar dat je nummer per direct over te nemen is. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor je abonnement. Houd wel rekening met een eventueel toestelkrediet, want deze blijft wel doorlopen of dient te worden afgekocht. 

Om het nog even te benadrukken staat deze mogelijkheid tijdelijk open, maar hopen we ten zeerste dat je besluit te blijven bij KPN. We houden je graag als klant :) 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 3, 2026

Vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden per 1 juni 2026

Vele praten over wijziging van algemene voorwaarden, maar niemand noemt de wijzigingen

1. Inflatiecorrectie
    2025: De prijsindex is berekend over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni voor mobiele diensten per 1 oktober en over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december voor andere diensten per 1 juli.
    2026: De basis voor de berekning is laatst gepubliceerde jaarmutatiecijfer CPI dat betrekking heeft op een geheel kalenderjaar en dus niet een specifiek maandcijfer (dwz over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december)
  2. Prijsverhoging
    2025: Geen verhoging behalve inflatiecorrectie
    2026: verhoging per kalenderjaar nooit meer bedragen dan in totaal 5% van de vaste maandelijkse tarieven voor de betreffende dienst, of € 3,00 per maand indien dit bedrag hoger is. Een tariefverhoging die het gevolg is van inflatie, wordt hierbij niet meegerekend.
  3. Aansprakelijkheid
    2025: Het maximale bedrag is € 1.500.000 per gebeurtenis (voor consumenten en bedrijven)
    2026: maximaal het totaal van de door jou betaalde vergoedingen voor onze diensten in de 12 maanden vóór de schadeveroorzakende gebeurtenis, met een maximum van € 5.000 per gebeurtenis (voor bedrijven).
  4. Beëindiging en Opzegging
    2025:
    2026: Niet opzegbaar bij wijziging in klanten voordeel of wijziging van een neutraal beding (niet in klanten voordeel of nadeel)
    KPN mag bij ontbinding (vanwege het niet nakomen van verplichtingen door de klant) een vergoeding van 50% van de abonnementskosten voor de resterende looptijd in rekening brengen

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 3, 2026

1. Inflatiecorrectie
    2025: De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni voor mobiele diensten per 1 oktober en over de afgelopen periode 1 januari t/m 31 december voor andere diensten per 1 juli.
    2026: We gebruiken daarvoor het laatst gepubliceerde jaarmutatiecijfer CPI dat betrekking heeft op een geheel kalenderjaar en dus niet een specifiek maandcijfer

Het feit wil nu dat KPN wat betreft de indexatie (voor de verhoging van thuisabonnementen) de vaststelling van de prijsindex al jarenlang uitvoerde conform de wijze die nu (2026) pas in de Algemene Voorwaarden staat. Ik heb jarenlang daar opmerkingen over gemaakt, steeds ongelijk gekregen, maar het is nu eindelijk toch goed vastgelegd in de Algemene Voorwaarden. 

• Deelnemer
  • May 6, 2026

Hoi ​@Jonathan1995. Vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden per 1 juni 2026 geldt dat elke klant een maand lang contractvrij is vanaf het moment dat je hierover per mail bericht over hebt gehad. Je krijgt per abonnement en contract een aparte mail hierover en in deze mail vind je ook een link naar ons opzegformulier. Als je dat prettiger vindt, dan kun je ook altijd telefonisch contact hierover opnemen met ons en het op die manier regelen. Ook geldt een overstapverzoek van een andere provider als geldige opzegging (mits deze binnenkomt in de contractvrije periode). 

En voor nummerbehoud van je mobiel nummer geldt inderdaad dat je gewoon de standaard route kunt volgen. Je vraagt een nieuw abonnement met nummerbehoud aan bij de nieuwe provider en meldt daar dat je nummer per direct over te nemen is. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor je abonnement. Houd wel rekening met een eventueel toestelkrediet, want deze blijft wel doorlopen of dient te worden afgekocht. 

Om het nog even te benadrukken staat deze mogelijkheid tijdelijk open, maar hopen we ten zeerste dat je besluit te blijven bij KPN. We houden je graag als klant :) 

Is het zeker dat je toestelkrediet doorloopt zodra je opzegt? Of beëindigd deze met het opzeggen van je mobiele contract vanwege de algemene voorwaarden wijziging.

• May 6, 2026

Is het zeker dat je toestelkrediet doorloopt zodra je opzegt? Of beëindigd deze met het opzeggen van je mobiele contract vanwege de algemene voorwaarden wijziging.

Als een telefoon niet is afbetaald (krediet)  loopt dat bijna zeker gewoon door of je krijgt alleen voor de toestelkosten een afkoopsom.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Vele praten over wijziging van algemene voorwaarden, maar niemand noemt de wijzigingen

...

De wijzigingen zijn te vinden op onze website: Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN

Hier staat een vergelijking tussen de oude en nieuwe voorwaarden en kun je de nieuwe Algemene Voorwaarden downloaden en rustig nalezen.

Als je je mobiele contract opzegt, stopt alleen het abonnement. Het toestelkrediet loopt gewoon door. Voor de toestelkosten berekenen we geen afkoopsom. Je hebt daarbij twee opties:

• Je blijft het toestel maandelijks afbetalen (dit loopt automatisch door zoals je gewend bent).
  • Of je kiest ervoor om het resterende bedrag in één keer vervroegd af te lossen.

Het toestelkrediet wordt na opzegging apart maandelijks in rekening gebracht.

Wil je vervroegd aflossen aanvragen of meer informatie? Kijk dan hier: Vervroegd aflossen of een abonnement afkopen. Daar vind je ook het formulier om dit te regelen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

​@Arjan van KPN Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de klantenservice om over een opzegging van mijn thuiscontract te spreken. Ik ging er vanuit dat ik al een emailbericht hierover had gehad, maar dat bleek voor mijn mobiele abonnement te gelden.

In het gesprek heb ik uitgelegd dat één van de kinderen weer thuis komt wonen en langer dan 15 dagen geleden een tweejarig contract had afgesloten bij een andere provider. De medewerker zou het uitzoeken en terugbellen.

Zo gezegd, zo gedaan. Omdat mijn contract op of omstreeks 17 maart j.l. pas is ingegaan zou opzeggen op basis van de wijziging van de Algemene voorwaarden per 1 juni 2026 niet gelden volgens de medewerker.

Omdat Ik destijds geen voorwaarden kon accepteren die toen nog niet waren vastgesteld of gecommuniceerd, voel ik mij geschaad in mijn rechten door niet op te kunnen zeggen, als waar is wat de medewerker mij vertelde.

Volgens de regels van Autoriteit Consument & Markt kun je bij eenzijdige wijzigingen in de algemene voorwaarden het contract kosteloos te beëindigen.

Vanwege de vele onduidelijkheden voel ik de noodzaak om dit te delen op de community.

• May 6, 2026

Beste ​@TonM1965 als je een mail aangaande je thuisabo krijgt omtrent de voorwaarden kun je binnen de in de mail gestelde termijn gratis opzeggen, eerder niet.

Dat staat dus los van de mail aangaande het mobiele abo.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

​@JanD Dank voor je reactie, maar het is me zoals jij zegt wel bekend, eerst het emailbericht en dan heb je 30 dagen de tijd om op te zeggen. Ik dacht dat het emailbericht ging over mijn thuis-abonnement, maar dat is niet de issue. Het gaat mij er meer om dat de klantenservice stelt dat als je zo kortgeleden klant bent geworden, het opzegrecht niet geldt als de AV wijzigen. Dat klopt natuurlijk niet, want voor mij wijzigen de voorwaarden net zo goed. Zoals ​@Arjan van KPN stelt is het enige juiste. Klanten die bellen met de klantenservice kunnen verkeerd worden geïnformeerd en daardoor in hun rechten worden geschaad, als zij uiteindelijk besluiten om niet overstappen en het wel hadden willen doen, maar door de klantenservice op het verkeerde been zijn gezet.