Skip to main content
Vraag

KPN AV wijzigt, nog niet ingelicht

• May 9, 2026
  • 98 reacties
  • 1505 keer bekeken

Toon eerste bericht

98 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@TonM1965 Leg 2 algemene voorwaarden naast elkaar

Algemene Voorwaarden Juli 2025 Algemene Voorwaarden Juni 2026
U kunt de overeenkomst niet (tussentijds) opzeggen als:
• De wijziging geen gevolgen voor u heeft of in uw
voordeel
is
 Dan kan je de overeenkomst kosteloos
tussentijds opzeggen, tenzij:
• De wijziging aantoonbaar in jouw voordeel is of het gaat om de wijziging van een neutraal beding (d.w.z. een
beding dat niet in jouw voordeel of nadeel is

In algemene voorwaarden Juni 2026 staat bovendien

Indien wij op grond van artikel 12.1 een wijziging
doorvoeren die resulteert in een verhoging van de
tarieven, zal deze verhoging per kalenderjaar nooit meer
bedragen dan in totaal 5% van de vaste maandelijkse
tarieven voor de betreffende dienst, of € 3,00 per maand 
indien dit bedrag hoger is. Een tariefverhoging die het
gevolg is van inflatie, zoals bedoeld in artikel 9.1, wordt 
hierbij niet meegerekend.

Een prijsverhoging tot €3,00 per maand bovenop de inflatiecorrectie is aantoonbaar in het nadeel van klanten.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

De meest opvallende wijziging in de Algemene Voorwaarden van juni 2026 is dat de klant kennelijk vroeger met KPN geknikkerd heeft en daardoor van “u” naar “je” gegaan is.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 7, 2026

@TDN je hebt helemaal gelijk, nu de klantenservice nog overtuigen. 

Als tekst in de voorwaarden prefereer ik:

"... in totaal 5% van de vaste maandelijkse tarieven voor de desbetreffende dienst met een maximum van € 3 ..." Maar dat is persoonlijk😁.

Dat is inderdaad een aantoonbaar nadeel!

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN vandaag nog uitgebreid gesproken met een medewerker van de klantenservice. Zij gaf aan dat ik voor mijn vaste contract niet kon overstappen. Het emailbericht dat ik ontving op 15 mei j.l. gold enkel voor mijn mobiele abonnement volgens de medewerker. Opzeggen kon absoluut niet, heel resoluut.

Dit is weer mooi voorbeeld dat KPN intern schijnbaar totaal geen enkel idee heeft wat ze nou aan het doen zijn. Deze reactie gaat weer tegen het bericht van ​@Shyrin van KPN in. Ik vermoed echt dat niemand een idee wat er nou precies aan de gang is daar.  

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 8, 2026

Ik heb geen mail gehad over mijn internet aansluiting, en ik ben toch contract vrij. En dat blijkt ook wel, de overstap is inmiddels zonder problemen geregeld, dus ondanks dat ik geen mail heb gehad ben ik toch contract vrij, en volgens de persoon die ik vrijdag aan de lijn had in mijn geval tot 18 juni.

Dus wellicht een tip voor anderen die nog geen mail hebben gehad, bel de klantenservice om te vragen of je contract vrij bent, en dan hopen dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

@JanD maar ook zonder emailbericht moet je natuurlijk over kunnen stappen. Als de voorwaarden wijzigen in je nadeel, max.  € 3 bovenop de inflatiecorrectie als voorbeeld, moet je gewoon kunnen overstappen. Het beleid kan dan niet leidend zijn.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

@MiVoNL heb jij dan geen email gehad dat je overstapt binnen je contract met een afkoopsom tot gevolg?

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 8, 2026

@MiVoNL heb jij dan geen email gehad dat je overstapt binnen je contract met een afkoopsom tot gevolg?

Nee, heb ik niet gehad, geen afkoopsom tot gevolg.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN inmiddels is het gelukt om mijn contract op te zeggen vanwege de wijzigingen. Een emailbericht ontvangen ter bevestiging. In de email wordt niet gesproken over een afkoopsom. Kun jij bevestigen dat er geen afkoopsom in rekening wordt gebracht? Vanwege tegenstrijdige berichten is het prettig om even de bevestiging te krijgen van geen afkoopsom.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

En toen was het weekend alweer voorbij… 😅

Ik heb een aantal berichten verwijderd omdat daarin onjuiste informatie werd gedeeld. Dat helpt op dit moment niet om het gesprek helder en eenduidig te houden.

Ik doe mijn uiterste best om hier duidelijkheid en correcte uitleg te geven, zodat iedereen goed geïnformeerd is. Juist daarom is het belangrijk dat we ons baseren op de juiste informatie en elkaar daarin helpen.

Dit is weer mooi voorbeeld dat KPN intern schijnbaar totaal geen enkel idee heeft wat ze nou aan het doen zijn. Deze reactie gaat weer tegen het bericht van ​@Shyrin van KPN in. Ik vermoed echt dat niemand een idee wat er nou precies aan de gang is daar.  

Ik begrijp dat het van buitenaf zo kan overkomen als er verschillende antwoorden circuleren.

Intern is de informatie over dit onderwerp wel degelijk duidelijk en afgestemd. Alleen zien we in de praktijk dat die uitleg niet altijd consistent of volledig bij klanten terechtkomt via alle kanalen.

Dat soort signalen nemen we juist mee om te zorgen dat de communicatie en uitleg richting klanten scherper en eenduidiger wordt. Daarom is het goed dat dit soort ervaringen hier gedeeld worden, dus dank hiervoor!

… Snap ik alleen niet waarom er een mail gestuurd wordt, waarin de suggestie wordt gewekt dat er een afkoopsom in rekening wordt gebracht bij een overstap (binnen de termijn). Hopelijk kan ​@Shyrin van KPN daar nog iets over kan zeggen. Klanten schrikken zich een bult😃

Ik heb je gegevens erbij gepakt om dit te controleren, ​@TonM1965
Je hebt inderdaad een e-mail ontvangen met als titel “Afkoopsom bij overstappen binnen je contract”. Ik begrijp heel goed dat die titel verwarrend of zelfs schrik kan geven.

In jouw geval is er echter geen afkoopsom van toepassing. Je had een overstap naar Odido aangevraagd en binnen de geldende termijn heb je de mogelijkheid om kosteloos op te zeggen. Die termijn loopt tot 25 juni.

Ik zie ook dat je de overstap inmiddels hebt geannuleerd en een opzegging hebt doorgegeven. Je hebt een bevestiging per e-mail ontvangen dat het abonnement per 24 juni 2026 wordt opgezegd en in de e-mail wordt er geen afkoopsom genoemd. Dus er zal geen afkoopsom berekend worden.

Ondanks de titel van de eerdere e-mail heeft dit dus geen financiële gevolgen in jouw situatie.

Ik heb geen mail gehad over mijn internet aansluiting, en ik ben toch contract vrij. En dat blijkt ook wel, de overstap is inmiddels zonder problemen geregeld, dus ondanks dat ik geen mail heb gehad ben ik toch contract vrij, en volgens de persoon die ik vrijdag aan de lijn had in mijn geval tot 18 juni.

Dus wellicht een tip voor anderen die nog geen mail hebben gehad, bel de klantenservice om te vragen of je contract vrij bent, en dan hopen dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt. 

Bij dit soort wijzigingen zijn we verplicht om klanten te informeren over de aanpassing en de mogelijkheden die daarbij horen, zoals het kosteloos kunnen opzeggen of wijzigen binnen een bepaalde termijn. Die informatie is ook in jouw geval per e-mail verstuurd, ​@MiVoNL.

In ons systeem zie ik een e-mail geregistreerd op 5 mei 2026, waarin staat dat je tot 8 juni de tijd hebt om kosteloos een wijziging of opzegging door te geven. Die datum is leidend voor de mogelijkheden die je hebt.

Jammer om te lezen dat jullie gaan overstappen! Ik ga ervan uit dat het zo duidelijk is. Mocht er toch nog iets niet helemaal helder zijn, dan lees ik eventuele vervolgvragen graag nog even mee.

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 8, 2026

Die ik op 5 mei heb gekregen ging over mijn mobiele telefoon abonnement, van mijn internet abonnement heb ik nooit gekregen.  

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN Dank je!

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Die ik op 5 mei heb gekregen ging over mijn mobiele telefoon abonnement, van mijn internet abonnement heb ik nooit gekregen.  

Misschien dat je mijn eerdere reactie over het hoofd hebt gezien? De mail gaat over het mobiele abonnement en (!) over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. 

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN Wat mij nog wel onduidelijk is, gezien de AV over de gehele linie is. Ik ben op mobiel gebied (06 en 097) op verschillende data's geïnformeerd. Nu heb ik geen ambities te gaan op vast gebied, maar wat ik wel boeiend vind is welke datum nu leidend is? De eerste of de laatste email die ik hierover ontvangen heb?  Die datums wijken ruim 3 weken af van elkaar, dus je zal zeggen dat je datum mee schuift. 

• June 8, 2026

@Shyrin van KPN Wat mij nog wel onduidelijk is, gezien de AV over de gehele linie is. Ik ben op mobiel gebied (06 en 097) op verschillende data's geïnformeerd. Nu heb ik geen ambities te gaan op vast gebied, maar wat ik wel boeiend vind is welke datum nu leidend is? De eerste of de laatste email die ik hierover ontvangen heb?  Die datums wijken ruim 3 weken af van elkaar, dus je zal zeggen dat je datum mee schuift. 

In mijn beleving geldt voor het ene abo de daarbij behorende datum en voor het andere abo de daarbij behorende datum.

Als je op zeker wilt spelen, houd de datum aan die het 1e eindigt. ​@Chrizziey 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Juist klantenservice gebeld omdat ik moe ben van strijdigheden van verschillende verklaringen van KPN medewerkers. De KS medewerker zei heel overtuigend ook na overleg met de leidinggevende dat de verandering van algemene voorwaarden geldt alleen voor de abonnement, de in de email genoemd was. Ik citeerde Shyrin uitleg in forum en kreeg een advies, maak een screenshot van Shyrin verklaring en stuurt naar opzeggen@kpn.com indien een afkoopsom toch gevorderd wordt.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • June 8, 2026

De KS medewerker zei heel overtuigend ook na overleg met de leidinggevende dat de verandering van algemene voorwaarden geldt alleen voor de abonnement, de in de email genoemd was. 

Dit is zwaar onjuist. Hiervoor heb ik al eens een klacht ingestuurd via het NPS formulier die KPN altijd rondstuurt. Dit zouden ze veranderen, maar schijnbaar niet gebeurd. 

In mijn beleving geldt voor het ene abo de daarbij behorende datum en voor het andere abo de daarbij behorende datum.

Maar voor je vaste verbinding krijg je immers geen mail. Dus vandaar de vraag ;).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 8, 2026

De laatste mail is in dit geval leidend ​@Chrizziey

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

@Shyrin van KPN  gisteravond toch overgestapt met tv en internet. Bevestigingsmail ontvangen. Hierin is niet gesproken over een afkoopsom of boete. Kun jij bevestigen dat deze alsnog niet achteraf wordt opgelegd, zonder dat ik hiervan op de hoogte ben gesteld in de overstap bevestigings mail?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 10, 2026

Als er in de e-mail geen afkoopsom wordt benoemd, wordt er ook geen afkoopsom berekend ​@leusi068

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • June 17, 2026

@Shyrin van KPN of ​@Jan van KPN ik heb mijn overstap naar Ziggo en Vodafone geannuleerd. Ik behoud dus mijn abonnementen bij KPN, zowel vast als mobiel. Het thuis-abonnement is zonder overstapservice opgezegd. Deze opzegging is inmiddels ongedaan gemaakt. Even voor de zekerheid, loopt mijn thuis-abonnement ongewijzigd door?

Mijn overstap van het mobiele contract is met nummerbehoud ingezet. Inmiddels is het contract bij Vodafone geannuleerd. Loopt het mobiele contract ook ongewijzigd door?

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 17, 2026

@Shyrin van KPN of ​@Jan van KPN ik heb mijn overstap naar Ziggo en Vodafone geannuleerd. Ik behoud dus mijn abonnementen bij KPN, zowel vast als mobiel. Het thuis-abonnement is zonder overstapservice opgezegd. Deze opzegging is inmiddels ongedaan gemaakt. Even voor de zekerheid, loopt mijn thuis-abonnement ongewijzigd door?

Mijn overstap van het mobiele contract is met nummerbehoud ingezet. Inmiddels is het contract bij Vodafone geannuleerd. Loopt het mobiele contract ook ongewijzigd door?

Ook ik heb geannuleerd bij Ziggo en Vodafone. Alles liep gewoon door bij kpn na opzegging 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik heb mijn overstap naar Ziggo en Vodafone geannuleerd. Ik behoud dus mijn abonnementen bij KPN, zowel vast als mobiel. Het thuis-abonnement is zonder overstapservice opgezegd. Deze opzegging is inmiddels ongedaan gemaakt.

Op welke manier is deze opzegging precies ongedaan gemaakt? Heb je hiervoor contact opgenomen met onze klantenservice en aangegeven dat je klant wil blijven?

Dat hangt er vanaf of de nummerbehoud al in gang is gezet. Ik verwacht dat dit bij jou nog niet het geval is. Voor de zekerheid kan je toch even een belafspraak inplannen met onze klantenservice om dit na te vragen.