Skip to main content
Beantwoord

Online aankopen op de factuur waar ik niks van weet

• June 4, 2025
  • 4 reacties
  • 101 keer bekeken

Geachte lezer,

Ik schijn niet de enige persoon te zijn bij KPN die te maken krijg met afschrijvingen die niets met het abonnement te maken hebben.  Online aankoop bij Fightclub Live.

Bij navraag in de KPN winkel in Delft werd mij te verstaan gegeven dat KPN hier niets mee te maken heeft en ik zelf dus het (schijn) abonnement moet beëindigen. Ik zal wel per abuis op een knopje gedrukt hebben was het simpele antwoord. Het is aan uw telefoonnr. gekoppeld.  Heb u wel eens van pishing gehoord was de reactie van een andere KPN medewerker. En zo word je afgescheept.

Ik vraag mij af waarom zo'n organisatie als KPN technisch niet in staat is om dit tegen te gaan.

In juridisch opzicht heb ik een contract met KPN afgesloten voor mobiel bellen en gebruik van internet. Niet om mijn abonnement uit te breiden met  zgn. online aankopen.

Ik zou graag van KPN willen weten of afschrijvingen van derden middels mijn abonnement is opgenomen in de algemene voorwaarden waarbij ik dan impliciet toestemming aan KPN geef voor dit soort kwalijke praktijken.

Hoogachtend

MJAM van der Heijden

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Rien vd Heijden, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er vreemd van op kijkt als je ineens Online Aankopen op de factuur hebt staan. Helemaal als je hier zelf niet om gevraagd hebt. Ik vind het alleen wel jammer dat je het doet overkomen alsof het hier om kwade opzet vanuit KPN gaat. Dat is namelijk niet het geval.

Bij jouw Mobiel abonnement heb je de mogelijk om bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft te betalen via de mobiele factuur van KPN. Dit noemen we KPN Pay. Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken.

De eerste keer dat je KPN Pay wilt gebruiken, moet je deze betaalmethode toevoegen aan de app store. Je kunt KPN Pay namelijk niet gebruiken als je dit niet ingesteld hebt. Lees hier hoe je KPN Pay kunt instellen. Het feit dat jij dus Online Aankopen op de factuur ziet, betekent dat je KPN Pay hebt geactiveerd.

Wil je geen aankopen meer betalen via je KPN factuur? Lees hier hoe je KPN Pay kunt stopzetten. Dit kan je gemakkelijk zelf regelen via jouw telefoon. Je leest hier ook hoe je KPN Pay kunt blokkeren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Zou graag willen weten of dit soort praktijden ook bij andere aanbieders van telefonie kan voorkomen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@Rien vd Heijden, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er vreemd van op kijkt als je ineens Online Aankopen op de factuur hebt staan. Helemaal als je hier zelf niet om gevraagd hebt. Ik vind het alleen wel jammer dat je het doet overkomen alsof het hier om kwade opzet vanuit KPN gaat. Dat is namelijk niet het geval.

Bij jouw Mobiel abonnement heb je de mogelijk om bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft te betalen via de mobiele factuur van KPN. Dit noemen we KPN Pay. Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken.

De eerste keer dat je KPN Pay wilt gebruiken, moet je deze betaalmethode toevoegen aan de app store. Je kunt KPN Pay namelijk niet gebruiken als je dit niet ingesteld hebt. Lees hier hoe je KPN Pay kunt instellen. Het feit dat jij dus Online Aankopen op de factuur ziet, betekent dat je KPN Pay hebt geactiveerd.

Wil je geen aankopen meer betalen via je KPN factuur? Lees hier hoe je KPN Pay kunt stopzetten. Dit kan je gemakkelijk zelf regelen via jouw telefoon. Je leest hier ook hoe je KPN Pay kunt blokkeren.

Dank voor de reactie.

Wat ik erg kwalijk vind is dat ik tijdens mijn bezoek aan de KPN winkel in Delft ben afgescheept met het antwoord dat ik wel op een knopje zal hebben gedrukt waardoor ik de online aankopen heb gedaan. Die is gekoppeld aan uw telefoonnr. werd mij gezegd. U bent het slachtoffer van pishing.

Op mijn vraag hoe dit ongedaan kon worden gemaakt werd mij geantwoord, dat ik met het betrokken bedrijf maar contact moest opnemen.

Kennelijk zijn de medewerkers van de KPN niet zodanig geïnstrueerd dat ze mij op dat moment ook hadden kunnen informeren c.q. kunnen helpen met de oplossing die u mij na mijn klacht hebt aangereikt en die ik heb opgevolgd. Wellicht een verbeterpunt voor de service van de KPN.  

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het spijt me om te lezen dat mijn collega in de winkel je niet voldoende heeft kunnen helpen en dat je er met een rot gevoel weggelopen bent. Ik neem je feedback zeker mee. Hopelijk kun je wel met mijn uitleg en instructies uit de voeten. Mocht je nog andere vragen hebben, laat het gerust weten. Ik denk graag met je mee.