Skip to main content
Beantwoord

Opzeggen contract, door wijziging voorwaarden

• May 5, 2026
  • 65 reacties
  • 2418 keer bekeken

Toon eerste bericht

65 reacties

• Nieuwkomer
  • May 13, 2026

Hoi ​@ROYRUM en ​@TonM1965, ik snap dat dit dan vragen oproept. De e-mails worden gefaseerd verstuurd dus het kan kloppen dat je nog geen bericht hebt ontvangen.

Zodra je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. We sturen dit per abonnement/nummer. Pas zodra je voor dat specifieke abonnement bericht hebt gekregen, kun je eventueel actie ondernemen. Hou er dus rekening mee dat voor de verschillende abonnementen er op andere momenten communicatie wordt gestuurd.

Wil je opzeggen of overstappen?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Geef daarbij aan dat je gebruik wilt maken van nummerbehoud en dat de overstap zo snel mogelijk mag plaatsvinden.

Belangrijk is dat het overstapverzoek vóór de genoemde einddatum wordt ingediend. Er wordt in dat geval geen afkoopsom in rekening gebracht. De daadwerkelijke overstap mag daarna plaatsvinden. Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Admin edit: informatie gecorrigeerd

Ik heb heb vandaag een (versnelde) overstap aangevraagd (naar Youfone) en kreeg van KPN daarna direct een mail met als titel ‘Afkoopsom bij overstappen binnen je contract’.
Heb gebeld met de klantenservice afdeling opzeggingen, en duidelijke gemaakt dat ik overstap ivm de wijziging van de algemene voorwaarden waarvoor ik onlangs een mail heb ontvangen.
Na een tijdje in de wacht te hebben gestaan gaf de medewerker aan dat de afkoopsom niet in rekening zal worden gebracht, maar ik kon daar helaas geen bevestiging via de mail van ontvangen. Ik moet er nu van uit gaan dat dit goed gaat. ​@Remco van KPN Kan iemand dit wel voor mij bevestigen?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

@Derengo heb jij wel al het emailbericht ontvangen waarin wordt aangekondigd dat de Algemene Voorwaarden per 1 juni 2026? Zo niet dat is je contract nog niet vrij gemaakt voor een periode van 30 dagen. Mijn ervaring met de klantenservice (eerstelijns) is ronduit slecht. Ze weten volgens mij niet waarover ze praten als het gaat over het wijzigen van de AV in relatie tot kosteloos kunnen opzeggen. Ik had gisteren een medewerker van de backoffice aan de lijn en uitgelegd dat er niet eenduidig wordt gecommuniceerd hierover. 

Dus eerst emailbericht afwachten (voor 31 mei wordt deze verstuurd), dan eventueel binnen 30 dagen overstappen of opzeggen. De medewerker gaf zelfs nog aan als je zowel een vast- als een mobielcontract hebt, dan geldt de opzegtermijn van het laatste emailbericht (voor bijv. vast) voor alle contracten. Dus stel 3 mei emailbericht mobiel (in principe tot 3 juni opzeggen) en op 21 mei ontvang je een emailbericht voor je vaste contract, dan loopt de opzegtermijn van 21 mei tot en met 20 juni voor beide contracten.

Dat laatste heb ik overigens niet terug kunnen vinden, misschien kan @Remco van KPN daarop reageren.

• Nieuwkomer
  • May 13, 2026

Ik heb de mail ongeveer twee weken geleden ontvangen. In de mail staat de datum van wijziging van de algemene voorwaarden op 10 juni. Ook staat onder de mail dat je kosteloos kan opzeggen tot 10 juni 2026. Ik heb (gelukkig) maar 1 mail ontvangen aangezien mijn mobiele telefoon niet via KPN loopt.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

@Derengo als de datum van overstap voor 10 juni ligt, kan er geen afkoopsom in rekening worden gebracht!

• Slimmerik
  • May 14, 2026

Ik vraag me af of KPN dit expres doet tijdens een periode waarin veel vakanties zijn en er dus makkelijk over zo een mail heen gelezen kan worden? En waarmee dus de opzegtermijn voorbij gaat

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 14, 2026

Ik vraag me af of KPN dit expres doet tijdens een periode waarin veel vakanties zijn en er dus makkelijk over zo een mail heen gelezen kan worden? En waarmee dus de opzegtermijn voorbij gaat

Het is nog helemaal geen vakantie tijd, dat is pas juli augustus en natuurlijk doet KPN dat niet expres en als klanten hun mail niet lezen is dat hun eigen verantwoordelijkheid. 

Dus is het inmiddels mensen gelukt om het contract te beëindigen/over te stappen zonder afkoopsom te ontvangen?

En hoe zit dit met eventuele welkomstcadeau's? Ik heb destijds een Samsung TV ontvangen, maar ik kan de actievoorwaarden hiervan niet meer terug vinden op de site.

Ik zou opzich graag overstappen, maar als ik straks juridische hulp in moet gaan schakelen om een afkoopsom te vermijden dan blijf ik toch liever klant denk ik.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Dus is het inmiddels mensen gelukt om het contract te beëindigen/over te stappen zonder afkoopsom te ontvangen?

En hoe zit dit met eventuele welkomstcadeau's? Ik heb destijds een Samsung TV ontvangen, maar ik kan de actievoorwaarden hiervan niet meer terug vinden op de site.

Ik zou opzich graag overstappen, maar als ik straks juridische hulp in moet gaan schakelen om een afkoopsom te vermijden dan blijf ik toch liever klant denk ik.

ik heb inn meerdere topics al gelezen dat er geen afkoop zal ontstaan. Ook niet van je welkom cadeau. Het enige wat je moet doen is op de mail wachten.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Het is nog helemaal geen vakantie tijd, dat is pas juli augustus en natuurlijk doet KPN dat niet expres …

Sinds wanneer valt de meivakantie in juli?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 15, 2026

Het is nog helemaal geen vakantie tijd, dat is pas juli augustus en natuurlijk doet KPN dat niet expres …

Sinds wanneer valt de meivakantie in juli?

Ik noem de mei-vakantie geen vakantie, da's gewoon een weekje vrij voor de schoolkinderen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

...

Dus eerst emailbericht afwachten (voor 31 mei wordt deze verstuurd), dan eventueel binnen 30 dagen overstappen of opzeggen. De medewerker gaf zelfs nog aan als je zowel een vast- als een mobielcontract hebt, dan geldt de opzegtermijn van het laatste emailbericht (voor bijv. vast) voor alle contracten. Dus stel 3 mei emailbericht mobiel (in principe tot 3 juni opzeggen) en op 21 mei ontvang je een emailbericht voor je vaste contract, dan loopt de opzegtermijn van 21 mei tot en met 20 juni voor beide contracten.

Dat laatste heb ik overigens niet terug kunnen vinden, misschien kan @Remco van KPN daarop reageren.

Dat klopt inderdaad, ​@TonM1965! Je ontvangt eerst het e-mailbericht en hebt vervolgens tot de datum die in de e-mail wordt vermeld de tijd om eventueel gebruik te maken van het opzegrecht.

Ook klopt het dat wanneer je meerdere e-mailberichten ontvangt voor verschillende contracten, de meest recente termijn leidend kan zijn voor de contracten waarop de wijziging van toepassing is.

@Derengo als de datum van overstap voor 10 juni ligt, kan er geen afkoopsom in rekening worden gebracht!

Dat is niet helemaal juist. Het gaat erom dat je opzegging of aanvraag voor nummerbehoud binnen moet zijn vóór de datum die in de e-mail staat om gebruik te kunnen maken van het kosteloze opzegrecht.

Als in de communicatie staat dat je uiterlijk tot en met 31 mei 2026 kunt opzeggen of overstappen zonder afkoopsom, dan ben je op tijd wanneer je het verzoek uiterlijk op die datum indient. De daadwerkelijke overdracht van het nummer naar de nieuwe provider mag daarna plaatsvinden. In dat geval wordt er geen afkoopsom in rekening gebracht.

Ik legde het hier al eerder uit met een voorbeeld: klik.

Daar is geen sprake van. Klanten worden hierover vooraf geïnformeerd en krijgen de wettelijke termijn om eventueel gebruik te maken van het opzegrecht. Het moment waarop zulke wijzigingen worden doorgevoerd heeft te maken met planning en processen, niet met de vakantieperiodes van onze klanten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

@Shyrin van KPN dank voor je duidelijke toelichting!

• Topper
  • May 19, 2026

Inmiddels mijn email gehad voor mijn mobiele abonnement: overstap is geregeld met nummerbehoud: HOERA

Geld contract opzeggen voor Kleinzakelijk hussel ?

Daar heb ik namelijk geen email van gehad ?!

(Dus voor het VASTE internet )

• Topper
  • May 19, 2026

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 20, 2026

Inmiddels mijn email gehad voor mijn mobiele abonnement: overstap is geregeld met nummerbehoud: HOERA

Geld contract opzeggen voor Kleinzakelijk hussel ?

Daar heb ik namelijk geen email van gehad ?!

(Dus voor het VASTE internet )

Die mail kan nog tot en met 31 mei 2026 komen ​@ROYRUM