Skip to main content
Vraag

Overstappen naar Odido, wel of niet?

• 24 februari 2025
  • 42 reacties
  • 790 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

• 3271 reacties
  • 24 februari 2025
wjb schreef:

... weet je dat jouw IPv4 adres echt dynamisch is en best frequent zal wijzigen?

Sommige mensen willen dat juist...

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:
wjb schreef:

... weet je dat jouw IPv4 adres echt dynamisch is en best frequent zal wijzigen?

Sommige mensen willen dat juist...

Klopt, vandaar ook de regel volgend op de zinsnede die je aanhaalt.

• 780 reacties
  • 25 februari 2025

De cijfers van Odido die knorde post kloppen in oud Reggefiber gebied kunnen zij wel degelijk voor die bedragen 100 Mb tot 8Gb leveren in combinatie met een mobiel abonnement  is die 100 Mb zelfs blijvend € 30,00.

De verwarring ontstaat door de drie letters ODF er is het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber en de KPN Wholesale tak ken deze term voluit als ODF Acces Ftth en daar maakt Odido in de AON glasvezel gebieden gebruik van in de andere regio's (gpon) met de iets hogere bedragen leveren ze via WBA daar zijn ze nagenoeg volledig afhankelijk van KPN.

Op die gpon adressen was destijds met de Tmobile uit en thuis aanbod maar 100 Mb leverbaar voor € 25,00 waar de andere klanten voor diezelfde € 25,00 1Gb kregen.waarom in het ene gebied van odf Acces gebruik wordt gemaakt en in andere gebieden wba dat weet ik niet. Dat zal deels bij kpn liggen.

Er zijn uiteraard verschillen maar wie geen gebruik maakt van mobiel internet van KPN heeft betrekkelijk weinig redenen om niet over te stappen zeker als het alleen om internet toegang gaat.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 25 februari 2025
PeterG schreef:

Odido levert die 8 Gb/s abonnementen alleen via ODF.

En ga wel de prijs even goed na. Bij mijn weten rekent Odido € 10 bovenop de standaard prijs via Glaspoort, KPN Netwerk e.d.

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-via-glaspoort-flink-duurder-354159

Odido gebruikt inderdaad eigen apparatuur. Dus ook een eigen NT.

En 2 bekenden hebben Odido. Maar wat een bagger beeld voor de tv dienst daar. Oeps, dat is een beetje grof. Maar het lijkt wel 720p.

De 10 euro verhoging heb ik niet, zie eerdere berichten.
De tv neem ik zoals eerder vermeld af bij NLziet, niet via de internetprovider.

wjb schreef:
knorde schreef:

Lang verhaal kort ze gebruiken (tegen een X tarief neem ik aan) alleen de kabel maar zal verder dus volledig via het Odido netwerk lopen met de daarbij behorende prijzen en snelheden?

Klopt helemaal.

Weet je dat Odido nog altijd geen IPv6 ondersteunt en weet je dat jouw IPv4 adres echt dynamisch is en best frequent zal wijzigen?

Dat is niet prettig als je thuis services hebt draaien die je van elders wilt kunnen benaderen.

Odido mag dan goedkoper zijn maar ik ben van mening dat je kwalitatief ook wel een stapje terugzet.

Ik zweer bij Odido als het om mobiele telefonie gaat, daarin zijn ze ijzersterk maar mijn vaste aansluiting laat ik toch echt bij KPN.

Wat zou het nadeel kunnen zijn dat ik geen IPv6 ip adres zou krijgen? Er veranderd niets aan mijn interne netwerk hiermee. Verder gebruik ik geen thuis services die ik van elders wil kunnen benaderen. Daarnaast wijzigt IPv6 om de 6 uur het ip adres (dat is inherent aan het IPv6 protocol) waardoor dat ook nooit een vast ip adres zal zijn.

Ik zou oprecht meer willen blijven betalen als daar (in mijn geval) een goede reden voor is. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden wat slechter kan zijn?

Rowi. schreef:

De cijfers van Odido die knorde post kloppen in oud Reggefiber gebied kunnen zij wel degelijk voor die bedragen 100 Mb tot 8Gb leveren in combinatie met een mobiel abonnement  is die 100 Mb zelfs blijvend € 30,00.

De verwarring ontstaat door de drie letters ODF er is het glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber en de KPN Wholesale tak ken deze term voluit als ODF Acces Ftth en daar maakt Odido in de AON glasvezel gebieden gebruik van in de andere regio's (gpon) met de iets hogere bedragen leveren ze via WBA daar zijn ze nagenoeg volledig afhankelijk van KPN.

Op die gpon adressen was destijds met de Tmobile uit en thuis aanbod maar 100 Mb leverbaar voor € 25,00 waar de andere klanten voor diezelfde € 25,00 1Gb kregen.waarom in het ene gebied van odf Acces gebruik wordt gemaakt en in andere gebieden wba dat weet ik niet. Dat zal deels bij kpn liggen.

Er zijn uiteraard verschillen maar wie geen gebruik maakt van mobiel internet van KPN heeft betrekkelijk weinig redenen om niet over te stappen zeker als het alleen om internet toegang gaat.

Klopt, wij zitten in oud Reggefiber gebied.

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 25 februari 2025

knorde scbreef:

Daarnaast wijzigt IPv6 om de 6 uur het ip adres (dat is inherent aan het IPv6 protocol) waardoor dat ook nooit een vast ip adres zal zijn.

Hoe kom je daar nu toch bij. Een IPv6 adres van een apparaat wijzigt nooit zolang de IPv6 prefix die aan jouw aansluiting toegewezen is niet wijzigt. Elk apparaat heeft o.b.v. die prefix en het MAC adres van het apparaat een vast IPv6 adres. Daarnaast gebruiken de meeste apparaten tijdelijke IPv6 adressen om naar buiten te communiceren en dat is t.b.v. de privacy. Die veranderen zelfs elke paar minuten maar blijven gebruikt worden voor de actieve verbindingen die onder dat tijdelijke IPv6 adres gemaakt zijn.

knorde schreef:

Wat zou het nadeel kunnen zijn dat ik geen IPv6 ip adres zou krijgen? Er veranderd niets aan mijn interne netwerk hiermee.

Op dit moment is dat nadeel nog vrij klein maar er zullen in de toekomst steeds meer IPv6 only sites komen die alleen bereikt kunnen worden als je zelf ook IPv6 actief hebt.

PeterG
Superuser
  • 61094 reacties
  • 25 februari 2025

Ik had dat bericht al gelezen voor de EDIT. Ik zie het nu.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 25 februari 2025
wjb schreef:

knorde scbreef:

Daarnaast wijzigt IPv6 om de 6 uur het ip adres (dat is inherent aan het IPv6 protocol) waardoor dat ook nooit een vast ip adres zal zijn.

Hoe kom je daar nu toch bij. Een IPv6 adres van een apparaat wijzigt nooit zolang de IPv6 prefix die aan jouw aansluiting toegewezen is niet wijzigt. Elk apparaat heeft o.b.v. die prefix en het MAC adres van het apparaat een vast IPv6 adres. Daarnaast gebruiken de meeste apparaten tijdelijke IPv6 adressen om naar buiten te communiceren en dat is t.b.v. de privacy. Die veranderen zelfs elke paar minuten maar blijven gebruikt worden voor de actieve verbindingen die onder dat tijdelijke IPv6 adres gemaakt zijn.

knorde schreef:

Wat zou het nadeel kunnen zijn dat ik geen IPv6 ip adres zou krijgen? Er veranderd niets aan mijn interne netwerk hiermee.

Op dit moment is dat nadeel nog vrij klein maar er zullen in de toekomst steeds meer IPv6 only sites komen die alleen bereikt kunnen worden als je zelf ook IPv6 actief hebt.

Hoe ik daar bij kom? Uit eigen ervaring en daarna via een topic op dit forum. Zie 

Daar heb jij toen zelf ook gereageerd :)

Voor wat betreft sites die alleen IPv6 gebruiken begrijp ik je punt (bedankt voor de tip, nooit aan gedacht dat dit zou kunnen gebeuren) dat dit nadelig kan zijn. Ik neem aan als het zover is dat Odido toch ook wel IPv6 adressen gaat uitdelen want anders gaan ze denk ik veel klachten krijgen :)

PeterG schreef:

Ik had dat bericht al gelezen voor de EDIT. Ik zie het nu.

Geen probleem hoor :)

wjb
Superuser
  • 74590 reacties
  • 25 februari 2025
knorde schreef:

Hoe ik daar bij kom? Uit eigen ervaring en daarna via een topic op dit forum. Zie 

En ook daar heb ik aangegeven dat jouw computer naast het frequent wisselende IPv6 adres ook een vast IPv6 adres krijgt.

• 780 reacties
  • 25 februari 2025

@knorde ik ken jouw situatie verder niet, als het om de prijs gaat dan is het antwoord redelijk simpel. Als het je bevalt bij KPN en het is het je waard dan blijft je toch.

Zeker omdat het puur en alleen om internet gaat is er behalve wat wjb noemt eigenlijk weinig wat iemand vast kan houden. Zeker als je niet vast zit door Combivoordeel.

Die beslissing kan je enkel zelf maken. Als ik alleen was dan had ik allang dat klik en klaar abonnement.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 25 februari 2025
wjb schreef:
knorde schreef:

En ook daar heb ik aangegeven dat jouw computer naast het frequent wisselende IPv6 adres ook een vast IPv6 adres krijgt.

Sorry je hebt helemaal gelijk, totaal overheen gelezen. Je hebt het daar nog wel zo duidelijk uitgelegd (ingaand vast en uitgaand niet i.v.m. privacy), excuses :)

Rowi. schreef:

@knorde ik ken jouw situatie verder niet, als het om de prijs gaat dan is het antwoord redelijk simpel. Als het je bevalt bij KPN en het is het je waard dan blijft je toch.

Zeker omdat het puur en alleen om internet gaat is er behalve wat wjb noemt eigenlijk weinig wat iemand vast kan houden. Zeker als je niet vast zit door Combivoordeel.

Die beslissing kan je enkel zelf maken. Als ik alleen was dan had ik allang dat klik en klaar abonnement.

KPN bevalt heel goed maar door het zeer magere verlengaanbod werd ik nieuwgierig naar alternatieven. En toen kwam ik erachter dat ik naast de welkomstkorting structureel ook 7,50 per maand minder kwijt zou zijn. Dat scheelt toch wel moet ik zeggen. En mocht het om wat voor reden dan ook niet bevallen kan ik altijd na een jaar weer terug.

Ik zit verder niet vast aan Combivoordeel.

Overigens heb ik ook nog klik en klaar overwogen maar dat voelt gevoelsmatig toch wel heel anders dan een stabiele glasvezelverbinding. Ik vind stabiliteit wel heel belangrijk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1015 reacties
  • 27 februari 2025

Hoi ​@knorde. We zijn nu twee dagen verder na je laatste bericht. Heb je al een besluit genomen? 

Inhoudelijk heb je al heel wat informatie gekregen over de eventuele technische consequenties. En wat betreft het financiële aspect, daar ga je helemaal zelf over. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat je nu weet waar je voor betaald. Je kent de kwaliteit van je verbinding en weet eventueel hoe je snel je geholpen wordt als je ergens tegenaan loopt. Hoe dat zal zijn bij een andere provider, is maar weer de vraag. Dat is een kwestie van uitvinden en die beslissing kan jij alleen maken. 

Je kunt er nog een telefoontje aan wagen om te kijken of het verlengaanbod nog iets uitgebreid kan worden. Daarin kan ik geen toezeggingen doen, maar het valt altijd te proberen. Dat kan via een terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 1 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@knorde. We zijn nu twee dagen verder na je laatste bericht. Heb je al een besluit genomen? 

Inhoudelijk heb je al heel wat informatie gekregen over de eventuele technische consequenties. En wat betreft het financiële aspect, daar ga je helemaal zelf over. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat je nu weet waar je voor betaald. Je kent de kwaliteit van je verbinding en weet eventueel hoe je snel je geholpen wordt als je ergens tegenaan loopt. Hoe dat zal zijn bij een andere provider, is maar weer de vraag. Dat is een kwestie van uitvinden en die beslissing kan jij alleen maken. 

Je kunt er nog een telefoontje aan wagen om te kijken of het verlengaanbod nog iets uitgebreid kan worden. Daarin kan ik geen toezeggingen doen, maar het valt altijd te proberen. Dat kan via een terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Bedankt voor je reactie en je tip!

Ik heb een terugbelafspraak gemaakt voor vanmorgen en ik ben netjes binnen de afgesproken tijd teruggebeld. Echter kon er geen betere aanbieding worden gedaan dan het (magere) aanbod wat ik per mail gekregen had. Ik zal dus per einde contract rond mei overstappen naar Odido en ga het gewoon een jaartje proberen. Bevalt het daar dan blijf ik en mocht het nou echt niet bevallen kom ik over een jaar weer terug naar KPN. Ik zal verder wel gewoon het forum blijven bezoeken en ik heb verder no hard feelings naar KPN.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1015 reacties
  • 3 maart 2025

Jammer dat besluit weg te gaan, maar ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is om af en toe eens een deurtje verder te kijken. Dan weet je weer hoe goed je het had ;) 

Je blijft natuurlijk van harte welkom hier en je kunt ons mooi voorzien van inzichten die je opdoet bij de concurrent!

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 4 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Jammer dat besluit weg te gaan, maar ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is om af en toe eens een deurtje verder te kijken. Dan weet je weer hoe goed je het had ;) 

Je blijft natuurlijk van harte welkom hier en je kunt ons mooi voorzien van inzichten die je opdoet bij de concurrent!

Dat ik het goed heb is geen twijfel over mogelijk, maar of dat goede ook goedkoper kan gaan we achter komen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 4 maart 2025

Ik heb vandaag ook exact dezelfde situatie meegemaakt. Zojuist ook een internet glasvezel abonnement afgesloten bij Odido, ivm de magere verleningsaanbieding van KPN. 

Vanuit KPN snap ik de houding niet zo goed.. Mocht ik volgend jaar terugkomen, dan is KPN uiteindelijk duurder uit dan me als klant houden. Immers kost de monteur langssturen en het af- en weer koppelen van de verbinding, het retour nemen en opnieuw versturen van de apparatuur een stuk meer dan die paar maanden 17,50 korting.  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 4 maart 2025

Blijkbaar is het aantal overstappers niet zo groot en kunnen ze het op deze manier doen. Veel korting geven is meestal niet de beste weg.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 15 maart 2025

Ik zag zojuist dat er nu een nog betere actie is. 8 maanden korting i.p.v. 6. Ik heb de overstap zojuist aangevraagd!

Reageer