Skip to main content
Vraag

Waarom voert KPN wederom prijsverhogingen door voor bestaande klanten?

• 25 februari 2025
  • 49 reacties
  • 919 keer bekeken

Waarom wordt er nu weer een verhoging doorgevoerd in mijn geval 2 euro, 1 euro voor de vaste lijn (die is al nog niet zolang geleden verhoogd met 100% en nu weer 50%.

Dit zo gebeuren om de kwaliteit te verbeteren en omdat de kosten omhoog zijn gegaan???

Hier wordt niets meer aan verbeterd en voelt het als we jagen je wel weg.

Dan voor mijn tweede tv ontvanger ook weer 1 euro, wie kan mij dit uitleggen want ik ben er klaar mee.

Met mijn mobiel tijd geleden ook weggegaan omdat ze maar het abonnement duurder bleven maken, wat echt een goede keuze is, voor 7,00 ipv meer dan 20 euro het zelfde dan ik had (alleen geen 5G wat ik ook niet mis)

Dan ga ik om mijn heen kijken en bij kpn log ik niet in maar bekijk het aanbod, dan zie ik als ik alles het zelfde neem incl 4K tv enz ik toch minder betaal (79,49 t.ov. 83,71) dus voel ik mijn beetje genaa..d. (dit is nog zonder de prijsverhoging)

Wie kan mij dit uitleggen?

Dan als ik alles verder ga zoeken, is mijn abonnement afgelopen, kan ik korting krijgen als ik verleng, waarom worden klanten daar gewoon niet over geïnformeerd?

Echt heel vreemd allemaal, geeft mij echt weer het gevoel dan kpn mij als trouwe klant waardeert.

Moet maar weer eens gaan shoppen en bij een ander kijken, bij Budget Internet (netwerk kpn) bijvoorbeeld.

49 reacties

• 3389 reacties
  • 25 februari 2025

Ik heb nog niets gehoord over een prijsverhoging. Heb je daar een linkje van? Schermafdruk? 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025

• 3389 reacties
  • 25 februari 2025

Ow, je ziet dit in MijnKPN? Dan kan het zomaar zijn dat ik ze beide op ga zetten. Tv kijken boven doe ik wel via Chromecast. En vast bellen hebben we het al over gehad om dat te dumpen. Dit word dan het laatste zetje...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 25 februari 2025

Beste ​@jvtoorn de kosten voor de telefoon zijn al jaren niet meer verhoogd.

Wat vorig jaar wel gebeurd is bij de oude abonnementen, is dat men het telefoondeel apart heeft geplaatst op de factuur, maar het eindbedrag is er niet door gewijzigd.

het was eerst (voorbeeld):

internetpakket incl. telefoon €50

nu is het internet €48

telefoon€2

totaal €50

• 785 reacties
  • 25 februari 2025

€3,00 om gebeld te kunnen worden? Het is natuurlijk veel minder dan het vastrecht van de vorige eeuw. Toch wel apart dat het hebben van een telefoonnummer als excuus voor hogere kosten wordt gebruikt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 25 februari 2025
Rowi. schreef:

€3,00 om gebeld te kunnen worden? Het is natuurlijk veel minder dan het vastrecht van de vorige eeuw. Toch wel apart dat het hebben van een telefoonnummer als excuus voor hogere kosten wordt gebruikt.

Beste ​@Rowi. het is niet alleen om gebeld te kunnen worden, maar je kunt ook bellen, alhoewel mobiel bellen een stuk goedkoper is en ook ik alleen telefoontjes vast ontvang en nooit meer vast zelf bel.

Ik houd de vaste telefoon aan omdat veel (zakelijke) contacten het nummer in hun contactenlijst hebben staan, verder heb ik beide mobiele abo's doorgeschakeld staan als we om wat voor reden dan ook de mobiel niet aan (hebben) kunnen nemen en inderdaad, wat is 2 of 3 euro per maand, een schijntje vergelen met de vroegere abo-kosten voor vaste telefonie.

• 368 reacties
  • 25 februari 2025

In ons geval kan je de prijsverhogingen ook als een voordeel zien.
Ik heb de vaste telefoon toevallig al opgezegd afgelopen weekend omdat alles via mobiele telefonie gaat. Daarbij ga ik binnenkort ook 1 tv kastje terugsturen omdat opnemen met de nieuwe KPN combivoordelen inmiddels gratis is. De trage VIP2952v2 op de slaapkamer van onze zoon vervang ik door een nieuw Android kastje dat veel beter bij zijn kijkgedrag aansluit. Kortom, ondanks de prijsverhogingen betaal ik 9 euro minder per maand (6 voor tv + 3 voor telefoon) en is dat Android kastje snel terug verdiend. 

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@jvtoorn de kosten voor de telefoon zijn al jaren niet meer verhoogd.

Wat vorig jaar wel gebeurd is bij de oude abonnementen, is dat men het telefoondeel apart heeft geplaatst op de factuur, maar het eindbedrag is er niet door gewijzigd.

het was eerst (voorbeeld):

internetpakket incl. telefoon €50

nu is het internet €48

telefoon€2

totaal €50

Denk dat je dan toch even terug naar begin juni 2024 moet gaan, hebben ze het bellen ook duurder gemaakt

Vanaf uw volgende factuur in juli 2024 betaalt u 2,71 meer per maand. En het start- en beltarief voor bellen met uw vaste telefoon verandert van 0,15 naar 0,155. Dit komt doordat we een inflatiecorrectie doen. Daarvoor gebruiken we het CBS-inflatiecijfer van vorig jaar (3,8%).

Dus wel duurder gemaakt en ben gewoon klaar met KPN, het wordt niet beter, neem terug kijken, ik kom bijvoorbeeld thuis als een voetbalwedstrijd al 75 minuten bezig is.

Via de gids zoek ik dan die wedstrijd en kies kijken, meer opties zijn er niet meer, kom je in de 75 minuut van de wedstrijd en zie je de stand al, dan moet ik op groene knopje drukken om naar begin van de uitzending / wedstrijd te gaan, voorheen kreeg je de optie live kijken of vanaf begin!

Echt een hele stap vooruit hoor, ben daar ook beetje klaar mee.

Factuur KPN Thuis
Pagina 2 van 2
Factuurdatum 01 februari 2025
Factuurnummer 1133……..
Overzicht
TV, Internet & Bellen
Abonnement
Periode 01 feb t/m 28 feb
Hussel Internet 1 Gbit/s 63,17
Extra tv-ontvanger 5,00
Interactieve TV met 1 tv-ontvanger 11,04
4K Pakket 2,50
Vast telefoonnummer 2,00 

totaal 83,71 en dat is dus met de verhoging van juni en nog niet met die 2,- die er ook nog bij gaan komen.

dat is sinds eind juni 2024 dus 4,71 en een grote stap terug met dat nieuwe menu voor de tv.

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025
JanD schreef:
Rowi. schreef:

Beste ​@Rowi. het is niet alleen om gebeld te kunnen worden, maar je kunt ook bellen, alhoewel mobiel bellen een stuk goedkoper is en ook ik alleen telefoontjes vast ontvang en nooit meer vast zelf bel.

Ik houd de vaste telefoon aan omdat veel (zakelijke) contacten het nummer in hun contactenlijst hebben staan, verder heb ik beide mobiele abo's doorgeschakeld staan als we om wat voor reden dan ook de mobiel niet aan (hebben) kunnen nemen en inderdaad, wat is 2 of 3 euro per maand, een schijntje vergelen met de vroegere abo-kosten voor vaste telefonie.

Ik weiger mijn mobiel mee naar de slaapkamer te nemen, heb ik nooit meer rust.

Dus heb ik voor nood de vaste lijn voor noodgevallen.

Natuurlijk is mobiel bellen goedkoper, ik heb 20Gb en onbeperkt bellen voor 7,- (nee geen kpn want daar moest ik boven de 20,- gaan betalen)

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025

Maar ik zie geen reactie op het verschil wat ik betaal en wat een nieuwe klant betaal na zijn kortingsperiode is afgelopen, ook weer zo'n gevalletje kpn waardeert zijn trouw echt en worden getrakteerd op een hogere factuur.

Is op jaar basis bijna 50,- en zal na iedere indexatie dus alleen maar meer worden.

ik ben pas sinds 2 weken klant van kpn en heb in mijn contract toch duidelijke prijsafspraken staan voor de aankomende 2 jaar. hoe kan kpn dan deze prijsafspraken negeren en de prijzen "gewoon” gaan verhogen terwijl ik niet mijn contract mag opzeggen. waar eindigt dit, dit kunnen ze dan 2 jaar lang elke week gaan doen, of niet. waar zijn we hier mee bezig en kan dit zomaar. het is geen inflatie correctie

• 785 reacties
  • 25 februari 2025
jvtoorn schreef:

Maar ik zie geen reactie op het verschil wat ik betaal en wat een nieuwe klant betaal na zijn kortingsperiode is afgelopen, ook weer zo'n gevalletje kpn waardeert zijn trouw echt en worden getrakteerd op een hogere factuur.

Is op jaar basis bijna 50,- en zal na iedere indexatie dus alleen maar meer worden.

Waarschijnlijk heb je net als ik een ouder abonnement mogelijk van de Hussel propositie of ouder. Met de huidige abonnementen is het internet iets goedkoper geworden en TV iets duurder.

Als ik nu klant zou worden met de huidige prijzen gaat dat mij € 67,50 kosten tegen € 67,16. Bij ons komt er dan vanaf 1 april die euro bij en mogelijk nog wat andere inflatiecorrecties. Het is centen werk maar ik blijf iets goedkoper uitkomen als ik niets verander. Of ik moet van 200 naar 100 Mb terug dat zou me wel € 7,50 per maand schelen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36681 reacties
  • 25 februari 2025
Marlon92 schreef:

Ik heb nog niets gehoord over een prijsverhoging. Heb je daar een linkje van? Schermafdruk? 

@Marlon92 

Inmiddels staat het vermeld op de KPN-website. BV op deze pagina: 

https://www.kpn.com/televisie/digitenne/tv-ontvanger

Extra Digitenne ontvanger aanschaffen

Bij een Digitenne abonnement krijg je een digitale tv-ontvanger gratis. Je kunt geen Digitenne ontvanger kopen zonder abonnement. Wil je je abonnement uitbreiden om op meerdere tv's te kunnen kijken? Bestel dan makkelijk een extra ontvanger via de shop. Voor maar 5,- per maand (vanaf 1 april € 6,- per maand) krijg je een extra HD tv-ontvanger.

Er zijn trouwens meer verhogingen gespot per 1 april 2025 :

https://www.kpn.com/vast-bellen

Vast Bellen abonnement

Combineer KPN Internet met Vast Bellen. 

Thuis altijd telefonisch goed bereikbaar

Voor maar 2,- extra per maand

Betrouwbaar en stabiel netwerk

*Vanaf 1 april kost een telefoonnummer € 3,- per maand.

Bel extra NL (Vast Bellen) 

Abonnement

Met dit abonnement bel je 24 uur per dag en 7 dagen per week onbeperkt. Naar vaste en mobiele nummers in heel Nederland.

€ 9,99

/mnd

Prijs, € 9,99 per maand

Per 1 april: € 10,99 /mnd

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36681 reacties
  • 25 februari 2025
jvtoorn schreef:

Dan ga ik om mijn heen kijken en bij kpn log ik niet in maar bekijk het aanbod, dan zie ik als ik alles het zelfde neem incl 4K tv enz ik toch minder betaal (79,49 t.ov. 83,71) dus voel ik mijn beetje genaa..d. (dit is nog zonder de prijsverhoging)

Wie kan mij dit uitleggen?

Hallo ​@jvtoorn ,

Tsjaa, vervelend al die verhogingen. Wat je nog niet genoemd hebt, is Onbeperkt bellen NL, die gaat omhoog naar 10,99 per 1 april 2025.

Wat betreft het prijsverschil met de huidige tarieven: 

Je kunt jouw abonnement (mits contractvrij) goedkoper maken door te verlengen. Dan betaal je dezelfde prijs als nieuwe klanten. 

Dat kan telefonisch via de klantenservice. Het kan ook via internet:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige (maart 2025) prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht. Let op: de drie genoemde verhogingen per 1 april 2025 zijn nog niet in dit schema verwerkt:

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36681 reacties
  • 25 februari 2025
JanD schreef:
Rowi. schreef:

Voorlopig hou ik Vast Bellen maar aan. Verbruikskosten hebben we nauwelijks, Op de laatste drie facturen zie ik 2,26 en 0,74 en 3,53 staan als maandelijkse verbruikskosten. Tel daarbij op 5,00 voor een prepaid opwaardering die gemiddeld eens in de zes maanden nodig is. Totaal ongeveer 7,00 per maand voor vast bellen + tweemaal prepaid.

Dan is dat nog steeds goedkoper dan twee mobiele abonnementen. Zelfs bij de prijsvechters kom je al gauw uit op 7,50 per maand voor het goedkoopste abonnement. Maal twee is 15,00 per maand.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 80 reacties
  • 25 februari 2025
RobvanderPloeg schreef:

ik ben pas sinds 2 weken klant van kpn en heb in mijn contract toch duidelijke prijsafspraken staan voor de aankomende 2 jaar. hoe kan kpn dan deze prijsafspraken negeren en de prijzen "gewoon” gaan verhogen terwijl ik niet mijn contract mag opzeggen. waar eindigt dit, dit kunnen ze dan 2 jaar lang elke week gaan doen, of niet. waar zijn we hier mee bezig en kan dit zomaar. het is geen inflatie correctie

Ala je de voorwaarden had gelezen had je gezien dat KPN ( maar ook ziggo of odido) jaarlijks een inflatiecorrectie mag toepassen. 

wjb
Superuser
  • 74645 reacties
  • 25 februari 2025

daveyte schreef:

Ala je de voorwaarden had gelezen had je gezien dat KPN ( maar ook ziggo of odido) jaarlijks een inflatiecorrectie mag toepassen. 

Dit is echter niet de inflatiecorrectie, die volgt per 1 juli.

daveytje schreef:

Beter lezen aub, die had ik juist gelezen en daar staat enkel de mogelijkheid tot inflatiecorrectie in.
En dit is GEEN inflatiecorrectie. "De prijzen worden aangepast voor gestegen kosten. Zo kunnen wij blijven investeren in de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van ons netwerk."
Oftewel, als je nog beter leest, om de winst lekker op te krikken.

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025

Echt vind het schandalig dat oude klanten niet eens in de zoveel tijd worden geïnformeerd om toch eens naar hun abonnement te kijken, nee krijg geregeld van die onzin mailtjes over allemaal extra, waar natuurlijk geld aan verdiend wordt, maar eens per jaar even de klant een mail sturen om eens te kijken naar hun abonnement kan er niet af, echt ben zo klaar met dit alles.

Ik heb al eens IPTV gehad, kost 70 euro per jaar, kun je alles zien, ga toch twijfelen om dat maar weer te gaan nemen en dan gewoon goedkoop internet abonnement i.p.v. alle shit wat eigenlijk alleen maar duurder wordt en ook nog slechter, zoals aangegeven in mijn commentaar hier boven.

Nee KPN krijgt van mij een dikke onvoldoende voor deze werkwijze, bedankt voor de geweldige service KPN, wat jullie hebben toch zo'n geweldige service toch?????

• Auteur
  • Helper
  • 33 reacties
  • 25 februari 2025
daveytje schreef:
RobvanderPloeg schreef:

Inflatie correctie, iets van 2 naar 3 euro verhogen is 50% verhoging, fijne inflatie correctie

Nog een inflatie correctie van 5 naar 6 euro, is 20% verhoging, fijne inflatie correctie.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 336 reacties
  • 26 februari 2025

Dit is geen inflatiecorrectie maar een ordinaire prijsverhoging.

Voor mijn extra tv ontvanger ga ik 6 Euro per maand betalen. En dat voor een apparaat dat max 50 Euro kost. Het is een verdienmodel.

• 3389 reacties
  • 26 februari 2025
JanBar schreef:

Voor mijn extra tv ontvanger ga ik 6 Eiro per maand betalen. En dat voor een apparaat dat max 50 Euro kost. Het is een verdienmodel.

Je betaald niet voor dat apparaat. Dat apparaat heb je gratis in bruikleen. Je betaald voor de tv dienst.

• 3389 reacties
  • 26 februari 2025
jvtoorn schreef:

Inflatie correctie, iets van 2 naar 3 euro verhogen is 50% verhoging, fijne inflatie correctie

Nog een inflatie correctie van 5 naar 6 euro, is 20% verhoging, fijne inflatie correctie.

De prijs is ook jarenlang hetzelfde gebleven hé? Dus als je deze verhoging eens uitsmeert over bijvoorbeeld 10 jaar, dan denk ik dat het meevalt.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 336 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
JanBar schreef:

Voor mijn extra tv ontvanger ga ik 6 Eiro per maand betalen. En dat voor een apparaat dat max 50 Euro kost. Het is een verdienmodel.

Je betaald niet voor dat apparaat. Dat apparaat heb je gratis in bruikleen. Je betaald voor de tv dienst.

Waarom betaal je dan niets extra’s als je via de KPN app op een tv kijkt?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36681 reacties
  • 26 februari 2025
Marlon92 schreef:
jvtoorn schreef:

De prijs is ook jarenlang hetzelfde gebleven hé? Dus als je deze verhoging eens uitsmeert over bijvoorbeeld 10 jaar, dan denk ik dat het meevalt.

@Marlon92 

Een jaar of zes geleden is de prijs van Vast Bellen verhoogd van één euro naar twee euro. 

Reageer