Skip to main content
Beantwoord

Configuratie ASUS ZenWiFi AX XT8 voor directe aansluiting op KPN Glasvezel inclusief KPN TV

• March 3, 2026
  • 3 reacties
  • 13 keer bekeken

Ik heb: een ASUS Zenwifi AX XT8

Bij Odido (??) glasvezel: direct als router te gebruiken, zonder router van de provider er tussen

Ik wil: hetzelfde met KPN glasvezel én probleemloze doorgifte van KPNTV

Echter: bij het installeren werkte dit niet dus toch de BOX12 geinstalleerd (monteur mocht dit niet herstellen, KPN-winkelpersoneel moet weer op bijscholing want die verzekerden mij dat de monteur dat wel mocht doen)

Ik heb: de ASUS Zenwifi gereset en is klaar voor het opbouwen van een nieuw netwerk

Vraag: hoe moet de ASUS ZenWifi aangepast worden zodat er een probleemloze doorgifte is van internetsignaal zonder tussenliggen apparatuur (dus geen accesspoint modus van ASUS)

Alvast bedankt..

Beste antwoord door okkehel

Bedankt voor de info. Twee aanvullingen van mijn kant:

1. ik heb vastgesteld dat de ASUS als router of als ap achter de box12 kan, maar de tv+box moet op de box12 blijven zitten omdat anders de tv niet werkt. Deze optie ga ik eerst gebruiken zodat de box12 met kerstboomverlichting in de meterkast kan. Dus met twee kabels er uit: één naar de tv+box en één naar de WAN-poort van de ASUS.
  2. ik heb van ASUS een handleiding toegestuurd gekregen waardoor de box12 er tussenuit gehaald kan worden. De ASUS moet dan geschikt gemaakt worden voor het doorgeven van het tv signaal. Dat ga ik misschien later nog eens proberen.

Dit is de ASUS handleiding: https://www.asus.com/nl/support/faq/1044897/

3 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 5, 2026

Hoi ​@okkehel , bedankt voor jouw bericht :)

Om heel eerlijk te zijn heb ik letterlijk 0,0 ervaring met de ASUS Zenwifi AX XT8 dus ik durf zelf ook niet te zeggen wat er precies moet worden aangepast om voor een probleemloze doorgifte te zorgen. Ik vond wel een oud topic van iemand met ik vermoed een soortgelijk probleem. Denk dat het geen kwaad kan om dat topic eens door te nemen, wellicht kun je daar nog iets uithalen 🙏🏻Verder kan ik je ook nog aanraden om dit topic over het gebruik van een eigen modem eens door te nemen, ook hier vind je ongetwijfeld informatie die nuttig is! En anders hoop ik oprecht dat er vanuit de Community nog de nodige input komt die jou verder kan helpen om dit vraagstuk op te lossen! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 5, 2026

Bedankt voor de info. Twee aanvullingen van mijn kant:

1. ik heb vastgesteld dat de ASUS als router of als ap achter de box12 kan, maar de tv+box moet op de box12 blijven zitten omdat anders de tv niet werkt. Deze optie ga ik eerst gebruiken zodat de box12 met kerstboomverlichting in de meterkast kan. Dus met twee kabels er uit: één naar de tv+box en één naar de WAN-poort van de ASUS.
  2. ik heb van ASUS een handleiding toegestuurd gekregen waardoor de box12 er tussenuit gehaald kan worden. De ASUS moet dan geschikt gemaakt worden voor het doorgeven van het tv signaal. Dat ga ik misschien later nog eens proberen.

Dit is de ASUS handleiding: https://www.asus.com/nl/support/faq/1044897/

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 5, 2026

Nuttige aanvullingen ​@okkehel 💪🏻

En ook fijn dat ASUS je een handleiding heeft toegestuurd, altijd handig! Houd je ons op de hoogte? En mocht je onverhoopt toch ergens niet helemaal uitkomen, laat het hier dan ook vooral weer weten. Genoeg leden binnen de Community die hier ongetwijfeld ook ervaring mee hebben!