Skip to main content
Vraag

Configuratie ASUS ZenWiFi AX XT8 voor directe aansluiting op KPN Glasvezel inclusief KPN TV

• March 3, 2026
  • 10 reacties
  • 31 keer bekeken

Ik heb: een ASUS Zenwifi AX XT8

Bij Odido (??) glasvezel: direct als router te gebruiken, zonder router van de provider er tussen

Ik wil: hetzelfde met KPN glasvezel én probleemloze doorgifte van KPNTV

Echter: bij het installeren werkte dit niet dus toch de BOX12 geinstalleerd (monteur mocht dit niet herstellen, KPN-winkelpersoneel moet weer op bijscholing want die verzekerden mij dat de monteur dat wel mocht doen)

Ik heb: de ASUS Zenwifi gereset en is klaar voor het opbouwen van een nieuw netwerk

Vraag: hoe moet de ASUS ZenWifi aangepast worden zodat er een probleemloze doorgifte is van internetsignaal zonder tussenliggen apparatuur (dus geen accesspoint modus van ASUS)

Alvast bedankt..

10 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 5, 2026

Hoi ​@okkehel , bedankt voor jouw bericht :)

Om heel eerlijk te zijn heb ik letterlijk 0,0 ervaring met de ASUS Zenwifi AX XT8 dus ik durf zelf ook niet te zeggen wat er precies moet worden aangepast om voor een probleemloze doorgifte te zorgen. Ik vond wel een oud topic van iemand met ik vermoed een soortgelijk probleem. Denk dat het geen kwaad kan om dat topic eens door te nemen, wellicht kun je daar nog iets uithalen 🙏🏻Verder kan ik je ook nog aanraden om dit topic over het gebruik van een eigen modem eens door te nemen, ook hier vind je ongetwijfeld informatie die nuttig is! En anders hoop ik oprecht dat er vanuit de Community nog de nodige input komt die jou verder kan helpen om dit vraagstuk op te lossen! 

• Auteur
  • Topper
  • March 5, 2026

Bedankt voor de info. Twee aanvullingen van mijn kant:

1. ik heb vastgesteld dat de ASUS als router of als ap achter de box12 kan, maar de tv+box moet op de box12 blijven zitten omdat anders de tv niet werkt. Deze optie ga ik eerst gebruiken zodat de box12 met kerstboomverlichting in de meterkast kan. Dus met twee kabels er uit: één naar de tv+box en één naar de WAN-poort van de ASUS.
  2. ik heb van ASUS een handleiding toegestuurd gekregen waardoor de box12 er tussenuit gehaald kan worden. De ASUS moet dan geschikt gemaakt worden voor het doorgeven van het tv signaal. Dat ga ik misschien later nog eens proberen.

Dit is de ASUS handleiding: https://www.asus.com/nl/support/faq/1044897/

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 5, 2026

Nuttige aanvullingen ​@okkehel 💪🏻

En ook fijn dat ASUS je een handleiding heeft toegestuurd, altijd handig! Houd je ons op de hoogte? En mocht je onverhoopt toch ergens niet helemaal uitkomen, laat het hier dan ook vooral weer weten. Genoeg leden binnen de Community die hier ongetwijfeld ook ervaring mee hebben!

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 6, 2026

heb jij de handleiding van jou Asus modem + router goed doorgelezen? 

En je wilt de asus modem of router in plaats van Box 12. 

Voor internet moet je vlan 6 instellen. 

Voor KPN TV + box moet je vlan 4 instellen en IGMP Snooping instellen. 

Voor KPN IPTV moet jou Asus router of modem IGMP snooping ondersteunen. 

het is wel raadzaam om jou KPN TV + box op Unicast te zetten voordat je aansluit op jou Asus router of modem. 

Verder moet jou asus modem of router voorzien van laaste recentere firmware. 
Let op KPN klantenservice ondersteunt helaas geen klanten die een eigen modem of router hebben voor KPN internet en TV. 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur?campaignid=so:c=merk-community

• Auteur
  • Topper
  • March 6, 2026

heb jij de handleiding van jou Asus modem + router goed doorgelezen? 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur?campaignid=so:c=merk-community

Nee, nog niet. En uit de rest van je bijdrage, waarvoor dank, trek ik de conclusie dat ik het er eerst maar even bij laat. Gaat mij boven de pet en een handleiding voor dummies is het nou ook bepaald niet.

Dank.

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

Een update en een aanvullende vraag. Hoe werkt het nu?
​​​​​​​→ modem in de meterkast, zelf gemaakte utp 5e kabel van het modem naar de box 12. Aan de box 12 hangt de tv+, de LG tv en de drigera van Ikea.  Alles werkt naar behoren, wifi snelheid tegen het max aan.

Wat heb ik geprobeerd:

→ box12 naar de meterkast en aansluiten op het modem, twee zelf gemaakte utp 5e kabels naar de woonkamer: 1 voor de tv+ en 1 voor een ASUS Zenwifi die is als accesspoint heb ingesteld. De verbindingen komen tot stand maar…. de wifi snelheid daalt, halveert bijna
→ opnieuw maar: als ik de zelf gemaakte utp 5e kabel vervang door eentje waar connectoren af fabriek op zitten dan is de wifi snelheid weer net als eerst: tegen max aan.

Dus: met zelf gemaakte utp kabels daalt de snelheid van wifi met af febriek kabels niet?

Is hier een verklaring voor te geven? Ik heb alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd maar die wifi snelheid blijft lager bij de zelf gemaakte kabels.

Alvast bedankt voor de reacties… (en de kabels moeten door een muur, vandaar de zelfgemaakte kabels)

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Dus: met zelf gemaakte utp kabels daalt de snelheid van wifi met af febriek kabels niet?

Als de snelheid inzakt, is dat dat onder de 100Mbps?

Kijk dan eens in de router bij de LAN poorten (onder Home network > Ethernet ports). Wat is dan de linksnelheid (Max bitrate). Als die teruggevallen is naar 100Mbps dan is het 99.9% zeker een geknepen stekker probleem. 

Heeft de kabel solid core aders? Zo niet (stranded aders) heb je dan stekkers gebruikt voor stranded aders? Want anders heb je grote kans dat de stekker geen goed contact maakt op een ader. Heb je de kabel met een tester getest (hoewel dat met de goedkope testers ook niet altijd iets zegt)?

• Auteur
  • Topper
  • March 8, 2026

Bedankt voor je reactie. Nee, zo drastisch daalt de snelheid niet. Van rond de 800 mbs naar tussen de 400 en 500 mbs (ik weet het, niks te klagen). De kabels zijn stug en één heeft een folie bescherming om 4 gedraaide ades heen. Dus vrij goed lijkt mij. Die connectoren: weet ik niet of die geschikt zijn maar ik heb ze ook voor andere stugge kabels gebruikt zonder problemen. De tang die ik gebruik is goed: drukt alles tegelijkertijd door.

Verder is het wonderlijke dat ik dus twee zelf gemaakte kabels gebruik waarvan er ééntje van het modem naar de wan poort gaat van de box12. Die heb ik verwisseld om te kijken waar het door kan komen: maakt niet uit, beide kabels geven een snelheidsverlies (beide zelf gemaakt). Snap er niks van.

Overigens, andere vraag: als ik de kabels vanaf het modem naar de box12 verwissel gaat er soms een rode led oplichten op de box12, power. Wat is dat? Even aan en uit en dan is het weer groen?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • March 9, 2026

Kun je eens een bedrade test met PC op de Asus doen wanneer die aangesloten zit op de kabel door de muur.

Want als diezelfde Asus met een andere kabel direct op de Box 12 wel hogere snelheid heeft dan zou je verwachten dat er toch iets is met de kwaliteit van de kabel door de muur (misschien storing van een naastliggende buis?).

Met bedraad testen op de Asus weet je zeker dat dat de daadwerkelijk maximale snelheid is (met wifi heb je teveel mogelijkheid op storingen van buitenaf).

• Auteur
  • Topper
  • March 9, 2026

Dit heb inderdaad gedaan en het verschil in snelheid vastgesteld. Ik ga nu kant en klare kabels gebruiken en ieder apart door gaatje in de muur. Kijken wat er dan gebeurt. 

Bedankt voor het meedenken en zodra is de nieuwe kabels heb getest laat ik het weten.