Skip to main content
Beantwoord

Geen download tijdens uploaden van bestanden

Mijn KPN Box 10 (met 4G modem voor “extra” snelheid) geeft na de laatste update geen download meer door tijdens een upload (bv. dropbox of online backup via FTP). Er komt tijdens de upload letterlijk geen byte meer binnen. Zodra de upload klaar is werkt het weer.

Dat upload protocollen proberen alle bandbreedte op te eisen is mij bekend, maar dit is wel extreem.

De 4G modem werkt op zich wel, zonder krijg ik 8 Mbit download, met 4G haal ik de 40 Mbit download.

De aansluitingen etc. heb ik al met KPN doorgelopen, alles is zogenaamd “goed”. 

Ik heb nergens iets kunnen vinden in de instellingen voor het beperken van de uploadsnelheid.

H E L P !

Groeten, Gerrit

P.S. Eventueel een eigen modem/router aanschaffen? Fritx-box?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Gerrittube en welkom bij de KPN Community! 

Gek dat de download compleet inzakt als je iets aan het uploaden bent. 😕 Hoe zijn de streepjes op het 4G modem, zijn die allemaal vol qua bereik? 
Als de metingen aangeven dat de verbinding goed is dan neem ik aan dat de snelheidsresultaten van speedtests ook naar behoren zijn, maar ik ben ook benieuwd of het bereik op het 4G modem beter kan. 

Ook ben ik benieuwd of je dit bekabeld test. Heb je de laptop of PC bekabeld op het 4G modem aangesloten? 

Ik ben benieuwd hoe het dan met de upload/download situatie gaat.

Mocht dat geen verbetering brengen of is het al zo aangesloten, is het 4G modem dan direct aangesloten op je V10?
Je hebt het een en ander al doorgelopen, dus als je dat nog verder toe kunt lichten graag. Dan vraag ik geen zaken dubbel uit. 🙂

Bekijk origineel

15 reacties

• 3772 reacties
  • 3 maart 2025
Gerrittube schreef:

P.S. Eventueel een eigen modem/router aanschaffen? Fritx-box?

Daar zou het 4G modem niet mee samenwerken. Dus dan val je terug naar 8 mbit.

Is er geen glasvezel van een andere partij aanwezig? Of Ziggo? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 3 maart 2025

Yep, er is en er komt hier GEEN glasvezel. Er zijn gewoon geen alternatieven alhier.

OK wat betreft het 4G modem, daar had ik nog niet aan gedacht. Zonder dit modem is de upload maar 800 byte/s, dus voor een online back-up is dat meer dan waardeloos. Ik moet nu steeds handmatig de back-up aanzetten wanneer ik niets meer te doen online.

Groet, Gerrit

• 3772 reacties
  • 3 maart 2025

Ik kan me niet voorstellen dat er geen glasvezel komt. Dat komt uiteindelijk overal in Nederland wel. Misschien niet van KPN, dan wel van een andere aanbieder.

Ziggo ook niet beschikbaar? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025

Nogmaals: hier is geen enkel zicht op glasvezel. Nul, nada, noppes. Op zich heb ik ook geen glasvezel nodig, 40Mbit download is prima. Alleen tijdens een online backup of bij het uploaden naar Dropbox krijg ik niets meer binnen. Ik krijg letterlijk de melding “modem is niet verbonden met internet”. Dat is echter wel zo, want de upload loopt gewoon door. Ik krijg echter geen internet pagina meer op het scherm, geen e-mail meer, etc.. Download is gewoon nul.

Groet, Gerrit

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7660 reacties
  • Antwoord
  • 5 maart 2025

Hi ​@Gerrittube en welkom bij de KPN Community! 

Gek dat de download compleet inzakt als je iets aan het uploaden bent. 😕 Hoe zijn de streepjes op het 4G modem, zijn die allemaal vol qua bereik? 
Als de metingen aangeven dat de verbinding goed is dan neem ik aan dat de snelheidsresultaten van speedtests ook naar behoren zijn, maar ik ben ook benieuwd of het bereik op het 4G modem beter kan. 

Ook ben ik benieuwd of je dit bekabeld test. Heb je de laptop of PC bekabeld op het 4G modem aangesloten? 

Ik ben benieuwd hoe het dan met de upload/download situatie gaat.

Mocht dat geen verbetering brengen of is het al zo aangesloten, is het 4G modem dan direct aangesloten op je V10?
Je hebt het een en ander al doorgelopen, dus als je dat nog verder toe kunt lichten graag. Dan vraag ik geen zaken dubbel uit. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 10 maart 2025

Hallo Sanne,

1. De 4G modem is DIRECT aangesloten op de V10.

2. De 4G modem geeft 3 streepjes signaal (dus maximaal).

3. Downloadsnelheden zijn uitstekend wanneer er GEEN gelijktijdige upload is, zo’n 40 Mbit/s.

4. Bij upload (online backup / Dropbox) valt de download weg. Er komt letterlijk NIETS meer binnen, geen e-mail, geen website, gewoon helemaal niets meer. Dit speelt sinds de laatste update van de V10 naar mijn idee; hiervoor was het nl. prima en kon ik internet bezoeken, telebankieren en zelfs e-mail ontvangen tijdens een upload sessie. Nu moet ik mijn werk heel precies afbakenen omdat ik na het starten van de backup(s) GEEN inkomend internetverkeer meer heb. Bij een speedtest krijg ik ook 0 bytes binnen. Bij andere testen krijg ik letterlijk in beeld dat ik niet verbonden ben met internet.

5. Omdat dit natuurlijk - zeker in mijn op kantoor - een zo goed als onwerkbare situatie is zoek ik wel met spoed een oplossing. Ik ben dagelijks werkzaam als software ontwikkelaar en heb gewoon internet nodig. En zonder dagelijkse backups kan ik al helemaal niet.

Groeten, Gerrit

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 maart 2025

Wanneer denkt KPN met een oplossing te komen? Het is om razend gek van te worden dat dit NIET wordt opgemerkt en opgepakt.

Iemand, ergens, KPN, wakker?

Gerrit

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+17
  • Superuser
  • 8656 reacties
  • 12 maart 2025

Beste ​@Gerrittube omdat dit forum geen helpdesk is van KPN kun je beter even bellen met 0800 0402 of je terug laten bellen via onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

• 392 reacties
  • 12 maart 2025

Plaats een Netgear GS105Ev2 tussen de v10 en de pc waarmee geüpload word.
Beperk daarna de uploadsnelheid van de poort waarop de pc is aangesloten tot bijvoorbeeld 32 mbit (kan ook lager (16, 8, 4, 2, 1) ) en laat de rest op “No Limit” staan.
Dit lijkt mij de snelste oplossing.
aangepast op basis van deze info

• 392 reacties
  • 12 maart 2025

Bovenstaande werkt als de upload via een ander apparaat gaat dan waarmee de e-mails en de browser word gebruikt. Als alles via dezelfde pc gebeurt dan helpt het beperken van de upload voor de hele pc niet.

Probeer de uploadsnelheid in het Dropbox programma te beperken. uitleg 
Anders kijken naar een programma als NetLimiter of een eigen modem/router met een betere QOS. De QOS van de v10 kan je niet zelf aanpassen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 maart 2025

Het is naar mijn geen Dropbox of Online Backup (en andere FTP services) probleem maar een KPN probleem. Het probleem speelt bij iedere PC in het netwerk, het is geen doen om dat per pc te gaan reguleren. Dus wanneer er ook maar ergens iets geupload wordt, is er geen download meer, nada, noppes. De upload van 1 pc sluit dus de het binnenkomende verkeer van alle pc’s uit.

• 392 reacties
  • 12 maart 2025

Ik ben het met je eens dat dit een KPN probleem is.
Het zou mooi zijn als KPN dit oplost door betere QOS/SQM/CAKE.
De kans dat KPN dit binnen een korte tijd doet of binnen een korte tijd kan met de huidige modem/routers is klein.

Op de Netgear GS105Ev2 kunnen 4 pc's aangesloten worden.
Verdeel dan de beschikbare upload over de 4 poorten (4 pc’s).

Een andere mogelijkheid is een eigen router aansluiten op de v10.
Daarna deze router een vast ip adres geven en in de v10 als DMZ instellen.

Mogelijk heeft ​@wjb of ​@Sanne van KPN nog een idee.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 maart 2025

Eigen router schijnt niet te kunnen ivm 4G modem…

• Slimmerik
  • 61 reacties
  • 14 maart 2025

Ja dit herken ik wel hoor. Als ik een keer flink moet uploaden is de download dramatisch (Ook V10 icm sneller internet buitengebied). Dat gebruikt dan gewoon de hele bandbreedte van het modem waardoor downloaden niet meer mogelijk is.

Nu hoef ik zelden zaken te uploaden dus heb er verder niet zo'n last van. 

Hier ook alleen een ADSL lijntje van max 13 Mb en geen ziggo dus zit met smart op glasvezel te wachten. Wat er wel gaat komen, want de kabel ligt er al. Nu “alleen” nog even in huis aansluiten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7660 reacties
  • 14 maart 2025

Dank voor de uitgebreide antwoorden ​@Gerrittube! Ik heb zo dan ook geen oplossing voor handen en in jouw thuisaansluiting is alles dan wel uitgesloten. 

Je hebt hier al eerder over gebeld, maar als alles niet voor een oplossing heeft gezorgd dan moet hier een ticket voor aangemaakt worden. Je kunt hiervoor opnieuw met ons bellen, maar je kunt ook een belafspraak maken. Als je daarin noteert wat er al getest is dan kan mijn collega het verder met je oppakken en hoef je niet alles opnieuw te bespreken. 

Mocht dat niet voor een oplossing zorgen, dan raad ik je aan om een klacht in te dienen. Dat de upload alle snelheid opeist na een update van de V10 is geen bekend issue, dus dit moet hoe dan ook nader onderzocht worden. 
Geen oplossing op de korte termijn dus, maar hopelijk heb je volgende week dan snel duidelijkheid. Laat je hier weten hoe het verloopt? 

Reageer