Skip to main content
Vraag

Glasvezel-impasse in hoogbouw: FTU in gezamenlijke hal en asbest-risico

• April 16, 2026
  • 18 reacties
  • 117 keer bekeken

Beste community en KPN-moderators,

Ik loop vast bij het realiseren van een glasvezelaansluiting in mijn woning en hoor graag of er nog wegen zijn die ik niet heb bewandeld.

De situatie: Volgens de postcodecheck is glasvezel leverbaar, maar de realiteit in dit gehele appartementencomplex is anders. Het glasvezelaansluitpunt (FTU) bevindt zich in de meterkast in de gemeenschappelijke hal, buiten de voordeur. Vanwege dikke betonnen muren is WiFi vanuit daar onvoldoende, en voor optimale prestaties (minimale jitter) is een bedrade verbinding een vereiste.

Het proces tot nu toe: Ik ben inmiddels al wekenlang aan het bellen met KPN Netwerk, de provider en de woningbouwcorporatie. Ik word echter constant van het kastje naar de muur gestuurd, waarbij partijen naar elkaar wijzen maar niemand met een concrete oplossing komt voor de fysieke barrières.

De blokkades:

• Asbest & Documentatie: In de meterkast zitten mogelijk asbestplaten. De woningbouw geeft toestemming voor boringen naar de woonkamer, maar het risico is voor de bewoner/monteur. Ik krijg bovendien geen inzage in de schouwdocumenten of het asbestinventarisatierapport, waardoor ik zelf ook geen uitsluitsel kan geven aan een monteur. Logischerwijs weigeren monteurs hieraan te beginnen.

• Geen loze leidingen: Er zijn geen bruikbare leidingen beschikbaar; ook het oude ISRA-punt is niet in de meterkast te vinden.

• Collectief probleem: Vrijwel iedereen in mijn gebouw zit in hetzelfde schuitje. Veel buren zitten nog op verouderde koperlijnen (DSL) en de rest is, aan de WiFi-namen te zien, noodgedwongen klant bij Ziggo. Niemand kan hier momenteel overstappen naar glasvezel, zelfs niet terwijl die aansluitpunten wel fysiek in de meterkasten aanwezig zijn; ze zijn in deze opstelling simpelweg waardeloos.

Het dilemma rondom verplaatsing: Ik ben op de hoogte dat een reguliere verplaatsing van de FTU geld kost. Een technische verplaatsing zou kosteloos kunnen zijn, maar is hier waarschijnlijk niet mogelijk door de asbestproblematiek.

Daarnaast zit ik met een contractueel risico:

• Onderzoek door een monteur kan leiden tot onnodige voorrijkosten.

• De voorwaarden en complexiteit van een technische verplaatsing zorgen voor een langdurig proces. Hierdoor dreigt de herroepingstermijn te verstrijken voordat er duidelijkheid is of de verbinding überhaupt gerealiseerd kan worden.

Momenteel ben ik bij Ziggo beland, maar vanwege de hogere jitter op de coax-lijn wil ik dolgraag over op glasvezel. Hebben jullie ervaring met dergelijke asbest-situaties in de hoogbouw? Is er een protocol waarbij KPN Netwerk hierin kan faciliteren voor het hele blok, of is dit een 'einde verhaal' situatie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2026

Hallo ​@Jan Alleman ,

Dit is het pijnpunt:

• Asbest & Documentatie: In de meterkast zitten mogelijk asbestplaten. De woningbouw geeft toestemming voor boringen naar de woonkamer, maar het risico is voor de bewoner/monteur. Ik krijg bovendien geen inzage in de schouwdocumenten of het asbestinventarisatierapport, waardoor ik zelf ook geen uitsluitsel kan geven aan een monteur. Logischerwijs weigeren monteurs hieraan te beginnen.

Als jij ergens (anders dan bij KPN) iemand regelt die een loze leiding aanlegt van de gezamenlijke meterkast beneden naar jouw eigen woning, dan wordt de situatie anders. 

Het gaat jou dan ongetwijfeld geld kosten, maar dat zul je ervoor over moeten hebben. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026
  • Asbest & Documentatie: In de meterkast zitten mogelijk asbestplaten. De woningbouw geeft toestemming voor boringen naar de woonkamer, maar het risico is voor de bewoner/monteur. Ik krijg bovendien geen inzage in de schouwdocumenten of het asbestinventarisatierapport, waardoor ik zelf ook geen uitsluitsel kan geven aan een monteur. Logischerwijs weigeren monteurs hieraan te beginnen.

Als jij ergens (anders dan bij KPN) iemand regelt die een loze leiding aanlegt van de gezamenlijke meterkast beneden naar jouw eigen woning, dan wordt de situatie anders. 

Het word "mogelijk” laat interpreteren als een vermoeden van de bewoner. Ik vind het bijzonder dat monteurs zonder weten (concrete bewijzen of documentaties) het werk kan weigeren. Ze moeten opdrachten uitvoeren conform de afspraken tussen hun werkgever en woningbouw.

• April 17, 2026

Ook dit probleem is al vaker besproken hier, bv :

Ik zou graag zien hoe dit is afgelopen ​@Ramon73 
( als je even tijd hebt, heel graag )

En zo zijn er nog wel meer soortgelijke vragen langsgekomen.
Het gaat er om om een slimme kabelroute te vinden en dat kan een uitdaging zijn maar soms ook verrassend eenvoudig met wat fantasie en goed rondkijken.
En dat alles binnen de (on)mogelijkheden van een vve en zo.

Een gaatje in een asbest plaat zou ik voor mezelf wel aandurven, nat houden, lijm er op.
Maar vaak wordt daar nogal een (te) groot probleem van gemaakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Het word "mogelijk” laat interpreteren als een vermoeden van de bewoner. Ik vind het bijzonder dat monteurs zonder weten (concrete bewijzen of documentaties) het werk kan weigeren. Ze moeten opdrachten uitvoeren conform de afspraken tussen hun werkgever en woningbouw.

Klopt, ik heb een sterk vermoeden. Tijdens een eerdere renovatie zijn er in mijn woning al asbestplaten verwijderd, en aangezien de meterkast een risicovolle plek is, werd daar destijds vaak brandwerend materiaal toegepast

• April 17, 2026

Toen het al lang bekend was dat het schadelijk kan zijn werd het toch nog voorgeschreven !

Wanneer is het gebouwd ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Toen het al lang bekend was dat het schadelijk kan zijn werd het toch nog voorgeschreven !

Wanneer is het gebouwd ?

Opgeleverd in 1982, dus net aan het randje

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Klopt, ik heb een sterk vermoeden. Tijdens een eerdere renovatie zijn er in mijn woning al asbestplaten verwijderd, en aangezien de meterkast een risicovolle plek is

Dat is jouw vermoeden, hoe kan je weten dat deze platten niet al eerder weggehaald waren? Aangezien een monteur bij een werkopdracht nooit andere informatie krijgt dan de informaties van zijn werkgever, kan hij niet op speculaties van bewoner het werk weigeren. Aan andere kant, een werkgever heeft zorgplicht tegenover zijn werknemer, als de werkgever zulke informaties heeft moet hij maatregelen treffen. B.v. een tweede monteur inzetten om een stofzuiger te vast houden. Er zijn ook boormachines met accessoires voor stofvrije boren. B.v. deze

• April 17, 2026

Goed idee maar “stofvrij” zou ik vervangen door veel minder stof.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Goed idee maar “stofvrij” zou ik vervangen door veel minder stof.

Met vacuüm wordt het opzetstuk op de plek geperst. Er kom niet meer stof vrij dan de al in de lucht zijn. Je kan ook zo een vacuümopzetstuk kopen, de werkt met ieder boormachine.

• Helper
  • April 17, 2026

Ook dit probleem is al vaker besproken hier, bv :

Ik zou graag zien hoe dit is afgelopen ​@Ramon73 
( als je even tijd hebt, heel graag )

En zo zijn er nog wel meer soortgelijke vragen langsgekomen.
Het gaat er om om een slimme kabelroute te vinden en dat kan een uitdaging zijn maar soms ook verrassend eenvoudig met wat fantasie en goed rondkijken.
En dat alles binnen de (on)mogelijkheden van een vve en zo.

Een gaatje in een asbest plaat zou ik voor mezelf wel aandurven, nat houden, lijm er op.
Maar vaak wordt daar nogal een (te) groot probleem van gemaakt.

KPN Serviceafdeling heeft met behulp van de oude POTS kabel een touw in de buis getrokken. Het (speciale) touw is gebruikt om een dunne(re) glasvezel (m-dic/emdik?) in de buis te trekken. Dat ging van een leien dakje, itt de (vrij dikke) glasvezel die de installatiepartners gebruiken.

De glasvezel van meterkast kelder naar appartementen op 2e en 3e verdieping zat er op tijd van een klein half uurtje (per appartement) in. Het afmonteren, oplassen etc nam eigenlijk de meeste tijd in beslag. Ons gebouw is van 1999 en asbestvrij.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Bedankt voor het meedenken, maar ik moet hier wel even een heel grote kanttekening bij plaatsen.

Dit type boormachine met een 'Microfilter' is absoluut niet geschikt voor het boren in asbest. Hoewel het een mooie machine is voor gewoon stofvrij werken in beton of baksteen, zijn asbestvezels microscopisch klein. Ze gaan dwars door de standaard filters van zo'n stofbakje heen en worden aan de achterkant de ruimte weer in geblazen. Zo verspreid je de vezels juist door je hele woning in plaats van ze op te vangen.

Bovendien besmet je de boormachine intern met vezels, waardoor je bij elk volgend gebruik (ook maanden later) weer asbest de lucht in slingert. Voor asbest is minimaal een gecertificeerde H-klasse stofzuiger met HEPA H13/14 filter nodig, en zelfs dan is boren in asbestmateriaal het laatste wat je moet willen doen.

Ik woon in hoogbouw en de POTS-lijn is in de meterkast simpelweg onvindbaar. Omdat het een flat is, is de kans groot dat het ISRA-punt op een onlogische plek zit of via een centrale ruimte loopt. Ik ga het risico niet nemen om lukraak te gaan boren met apparatuur die niet voor gevaarlijke stoffen is gecertificeerd. Veiligheid gaat voor een internetsignaal! Daarnaast is het ook simpelweg verboden. In de meeste huurcontracten van woningcorporaties staat dat je asbesthoudende materialen niet mag bewerken zonder officiële licentie. Als ik hier zelf ga boren en de boel besmet, draai ik op voor de saneringskosten en riskeer ik een enorme boete. Dat is het vinden van een oude koperdraad simpelweg niet waard

rvk01
Slimmerik
  • April 17, 2026

Coax komt ook niet op een centraal punt binnen?

De oude koper kabels komen natuurlijk wel ergens uit (centrale kast voor of naast het gebouw misschien). Zou mooi zijn als die (met zijn kabels) in zijn geheel vervangen kon worden door glasvezel.

Daar zal waarschijnlijk wel een haalbaarheidsonderzoek op losgelaten moeten worden. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Dit type boormachine met een 'Microfilter' is absoluut niet geschikt voor het boren in asbest.

Het is niet aan de boormachine maar aan de type filter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Dit type boormachine met een 'Microfilter' is absoluut niet geschikt voor het boren in asbest.

Het is niet aan de boormachine maar aan de type filter.

Dan loop je alsnog tegen het probleem aan dat een verhuurder niet in asbestmuren mag boren zonder licentie

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Coax komt ook niet op een centraal punt binnen?

De oude koper kabels komen natuurlijk wel ergens uit (centrale kast voor of naast het gebouw misschien). Zou mooi zijn als die (met zijn kabels) in zijn geheel vervangen kon worden door glasvezel.

Daar zal waarschijnlijk wel een haalbaarheidsonderzoek op losgelaten moeten worden. 

De aansluiting bevindt zich in ieder geval niet in de meterkast, maar de monteur weigert dit verder uit te zoeken. Dit is in strijd met wat de klantenservice van KPN beweert; zij gaven aan dat de kabel sowieso doorgetrokken kan worden, bijvoorbeeld via de ISRA-box of de coax-bekabeling. In de praktijk kijken de monteurs echter niet verder dan de meterkast. Ik heb dit inmiddels van twee KPN-monteurs en een Youfone-monteur gehoord, maar zij huren allemaal monteurs in via Guidion

• April 17, 2026

Een typisch geval van “voor elke oplossing is weer een probleem”.  :-/

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • April 18, 2026

De monteur van de eigen provider is verantwoordelijk het in orde maken van het klant-domein. In dit geval is het dus aan een Guidion monteur om eventueel een kabel te maken, dit gaat een KPN monteur niet voor je doen. Het KPN-domein stopt namelijk bij het glasvezelaansluitpunt, tot hier werkt een KPN monteur. Het enige wat een KPN monteur verder nog kan doen is een aanvraag doen voor een FTU verplaatsing maar in hoeverre dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd durf ik geen uitspraken over te doen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

Het enige wat een KPN monteur verder nog kan doen is een aanvraag doen voor een FTU verplaatsing maar in hoeverre dit daadwerkelijk wordt uitgevoerd durf ik geen uitspraken over te doen.

De aanvraag moet de eigenaar/bewoner doen via mijnaansluiting.nl, als dit mogelijk is krijgt hij dan een offerte.