Skip to main content
Vraag

Gratis snelheidsverhoging naar 500 Mbit/s maar meet 120 Mbit/s

• August 27, 2026
  • 37 reacties
  • 414 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+3
  • Topper
  • September 1, 2026

Nu heb ik dus losse glasvezelkabels welke ik niet echt beschermd kan monteren.  Verder zit er een blauw en een groen stekkertje (connector met groen koppelblok. Sowieso zit de blauwe connector er in daar ik gelezen had dat de groene niet compatible is . 

Kun je daar eens een foto van posten?
Op een groen aansluitblokje moet altijd een groen stekkertje en op een blauw blokje een blauw stekkertje (eigenlijk best logisch).

Als je twee verschillende kleuren op elkaar aansluit kun je verbindingsproblemen krijgen omdat die van binnen net even anders zijn.

• September 1, 2026

Hierboven zie ik een aantal reacties als zou WiFi 5 geen hogere snelheden aankunnen. 1 Gb/s is wellicht wat te hoog gegrepen maar bijna 600 Mb/s down is zeker haalbaar, Up nog meer zelfs:

Het ligt ongetwijfeld ook aan het Wi-Fi apparaat. de onderste twee in dit lijstje zijn een tablet resp. smartphone (van alweer een paar jaar oud); de middelste is een printer, die komt nooit hoger dan dat. En de bovenste twee zijn een warmtepomp en de aansturing daarvan, die hebben sowieso geen hoge snelheid nodig en kunnen alleen WiFi 4.

Dit is via een SuperWiFi1, bekabeld aangesloten op een V10 (200 Mb/s glasvezel, dus WiFi 5 is als het ware zelfs overkill). Overigens haal ik die snelheden ook als de verbinding via een bekabeld aangesloten ExperiaWifi loopt of direct via de V10. Jammer dat beide WiFi-punten End-of-Line zijn (EW) of binnenkort worden (SW1). Zeker in combinatie met de (nog veel gebruikte) V10 zijn dat nog prima werkende apparaten. En de V10 kan waarschijnlijk ook nog lang niet afgedankt worden (want pairbonding).

Wifi 5 is dus zeker genoeg voor een glasvezelaansluiting van 500 Mb/s.

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Nu heb ik dus losse glasvezelkabels welke ik niet echt beschermd kan monteren.  Verder zit er een blauw en een groen stekkertje (connector met groen koppelblok. Sowieso zit de blauwe connector er in daar ik gelezen had dat de groene niet compatible is . 

Kun je daar eens een foto van posten?
Op een groen aansluitblokje moet altijd een groen stekkertje en op een blauw blokje een blauw stekkertje (eigenlijk best logisch).

Als je twee verschillende kleuren op elkaar aansluit kun je verbindingsproblemen krijgen omdat die van binnen net even anders zijn.

Ik had de groene stekker in het groene koppelblokje al eens gedaan, maar dan blijft services op rood staan. Vandaag niet echt tijd gehad om te kijken. Wel net met gamen en tv over dec wifi 300mbit. Ik ben morgen middag vrij en zal dan eens de stekker wisselen.  Groen op groen, even alles opnieuw opstarten en dan kijken 

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Nou de groene glasvezelkabel geprobeerd.

Vanavond bezig geweest, langer als 2 minuten de stroom er af,  stekker uit de modem alles rustig weer aangesloten. Na 5 minuten blijft services nog  rood knipperen en het internetlampje knippert. Wifi verboden zonder internet. 

Blauwe kabel er weer in en alles werk direct weer. Los van de snelheid.

• September 1, 2026

Hoe zit de rest aangesloten want dit ziet er vreemd uit.

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Hoe zit de rest aangesloten want dit ziet er vreemd uit.

Hoe bedoel je precies? Glasvezelkastje hangt nog los.  Blauw zit in groen, groen in groen doet dus niks. Bij blauwe en groen glasvezelkabel geeft het kastje trouwens bij beide groen. Ik begin toch bijna te denken dat 1. De groen kabel is stuk, of 2. Aangezien hij het nooit gedaan heeft, komt er wel signaal door de groen kabel. 

Verder: Kabels naar modem gaan de kast uit naar de modem die hangt op hoogte. Daar aan zit wifipunt 1

• September 1, 2026

Welke ftu heb je? Kan je iets meer laten zien jouw modem is wel met een utp verbonden met de ONT?

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Welke ftu heb je? Kan je iets meer laten zien. Dit is de meest recente.

Onderstaande kreeg ik afgelopen jaar opgestuurd de oude was stuk. Wat word het advies? Gratis monteur aanvragen om de boel goed aan te sluiten?

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Voor de rest komt er niks vooraf,  de goot waar de glasvezel binnenkomt, thats it eigenlijk.

• September 1, 2026

Die monteur lijkt mij toch echt noodzakelijk.

Voor de rest komt er niks vooraf,  de goot waar de glasvezel binnenkomt, thats it eigenlijk.

Die vorige afbeelding is de mediaconverter die gaat op het eigenlijke aansluitpunt. Waarschijnlijk wat jij een goot noemt. Dat is niet iets zoals deze afbeelding?

• Auteur
  • Helper
  • September 1, 2026

Ik dus eigenlijk een beetje afgescheept door kpn met " los het zelf maar even op" 

• September 1, 2026

Ik dus eigenlijk een beetje afgescheept door kpn met " los het zelf maar even op" 

Ja, vanaf het bericht wat je schreef over die losse kabeltjes had ik al het idee dat er iets niet klopte. Net alsof het nooit correct is afgemonteerd.